Ve státních výdajích je společným důvodem pro zvýšení potřeby při všech odvětvích státní správy jednak shora již zmíněné přesunutí drahotních přídavků, měsíčních výpomocí a srážek státem převzatých u státních zaměstnanců, zaměstnanců státních železnic a vojska z kapitoly 24. do jednotlivých resortních kapitol a značné zvýšení mimořádných výpomocí, .nyní každoměsíčně vyplácených, jednak dosud provedená úprava platů státních zaměstnanců a zdražení všech potřeb kancelářských a úředních, zejména cestovních nákladů. Na tyto všem resortům společné momenty zvýšovací nebude v následujících poznámkách dále reagováno.

U kapitoly 3. "Národní shromáždění" + 18.1 mil. K

jest zvýšená potřeba odůvodněna zejména zřízením senátu, společnými výdaji obou sněmoven a zvýšením požitků poslanců a členů presidia.

U kapitoly 6. "Příděly zemím" + 55.8 mil. K

bylo nutno příděly zvýšiti, protože dosavadní se ukázaly býti nedostatečnými.

U kapitoly 8. "Pensijní a zaopatřovací platy" + 54.1 mil. K

odůvodňuje se zvýšení potřeby zvýšením pensí civilních a drahotními přídavky; naproti tomu jest potřeba pro zaopatřovací platy vojenské menší, protože zaopatřování válečných poškozenou z řad mužstva pršelo do působnosti ministerstva sociální péče.

U kapitoly 9. "Předsednictvo min. rady" + 164.7 mil. K

jest zvýšená potřeba odůvodněna rozmnožením úřednictva následkem zvětšení agendy, dalším vybudováním státního statistického úřadu, státní tiskárny a úředních novin, zejména však vybudováním úřadu pozemkového a náklady s prováděním pozemkové reformy spojenými. Zvýšení potřeby jest skoro vyváženo zvýšenými příjmy státního úřadu statistického, státní, tiskárny a pozemkového úřadu.

U kapitoly 10. "Min. zahraničních věcí" + 142.3 mil. K

zvýšení potřeby nastává dalším vybudováním úřadů zahraničních a rozvětvením služby zpravodajské. Vyšší tento náklad jest z větší části kompensován zmenšením potřeby u státní pokladniční správy (kapitola 14.), kde se pro rok 1920 vyšší náklady následkem valutárních poměrů prelimi

novaly, kdežto pro rok 1921 se preliminuje celá potřeba zahraniční služby v kapitole 10. v korunách čsl. přepočtených zaokrouhleným kursem té které cizí valuty.

U kapitoly 11. "Min: národní obrany 1156.7 mil. K

Zvýšená potřeba jest odůvodněna tím že rozpočtový návrh pro rok 1921 jest co se osobních nákladů jak centrální správy, tak také národní obrany týká, konečně pevně fundován zejména vzhledem ku normovanému mírovému stavu branné moci; dále zdražením potravin, dalším pokračováním v opatřování výzbroje a jiných potřeb vojenských všeho druhu, zařaděním nákladů na státní zbrojovku v Brně a na vojenské podniky dřevařské.

U kapitoly 12. "Ministerstvo vnitra" + 289.0 mil. K

je zvýšená potřeba podmíněna větším nákladem na sbírku zákonů a nař., vybudováním politických a policejních úřadů a četnictva na Slovensku a na Hlučínsku, policejních úřadů pro Velkou Prahu, náklady na sčítání lidu a potřebami Podkarpatské Rusi.

U kapitoly 13. "Min. školství a nár. osvěty" + 404.5 mil. K

odůvodňuje se vetší potřeba náklady na další vybudování universit a technik, vysoké školy zvěrolékařské, vysoké školy báňské, zemědělské a obchodní, další postátňovací akcí zejména u středních škol, učitelských ústavů a u průmyslového školství, zvýšeným nákladem na národní školy hlavně na Slovensku, zvýšenou podporou umění a potřeb různých vyznání náboženských a zvláštními výdaji pro Podkarpatskou Rus.

U kapitoly 14. "Ministerstvo financí" + 527.7 mil. K

Zvýšená potřeba jest odůvodněna dalším vybudováním ústřední správy a všech odvětví finanční správy ha Slovensku, nákladem na nové celní úřady, na důchodkovou kontrolu a pohraniční finanční stráž. Zvýšený výnos poplatků způsobil též vzrůst správních vydání a při tabákovém monopolu bylo nutno zabezpečiti preliminovaný vetší výnos přiměřeným zvýšením vydání na nákup tabáku a na výrobu. Konečně způsobuje i zde další zvýšení potřeba pro Podkarpatskou Rus.

U. kapitoly 16. "Min pošt a telegrafů" + 451.7 mil. K

jakož i

u kapitoly 17. "Ministerstvo železnic" + 1899.3 mil. K

jest zvýšení potřeby odůvodněno skoro vesměs shora uvedenými povšechnými okolnostmi, které způsobily zvýšení jak osobních, tak věcných nákladů; při obou těchto odvětvích státní správy, které mají ráz nejvíce hospodářský, se zejména významně jeví vliv vysokých cen veškerých prostředků provozovacích. (Tisk, papír, obaly, potahy, otop, světlo, různé materiálie, správky atd.)

U kapitoly 18. "Min. zemědělství" + 147.4 mil. K

Zde způsobují zvýšení potřeby větší náklady na zemědělské výučování a pokusnictví, na odvodňování a zavodňování, na chov koní a zvěrolékařství, zvýšené provozovací náklady u státních lesů a statků a zvláštní výdaje pro Podkarpatskou Rus.

U kapitoly 19. "Min. spravedlnosti" + 157.9 mil. K

Zvýšení potřeby se odůvodňuje novými systemisacemi, vybudováním justiční správy na Slovensku, zvýšením nákladů soudního řízení (náhrady svědkům), odškodnění dozorců za práci přes čas, zvýšený náklad na stravování

a ošacení vězňů a na doplnění inventáře příslušných zásob, vysokými cenami surovin pro výrobu v trestnicích a polepšovacích ústavech potřebných.

U kapitoly 20. "Min. veřejných prací" + 514.8 mil. K

odůvodňuje se zvýšená potřeba vyšším nákladem na organisaci zásobování uhlím, na technické zkušebnictví a výzkumnictví hlavně v oboru vzduchoplavby, vybudováním státní služby stavební na Slovensku, na stavby silniční, mostní a vodní, na správu státních budov, na stavbu vodních cest, na účast státu na elektrických podnicích zvláštními výdaji pro Podkarpatskou Rus.

U kapitoly 21. "Min. sociální péče" — 258.6 mil. K

jest menší výdaj podmíněn hlavně zjednáním správnějšího podkladu pro všeobecné výdaje na válečné poškozence, protože odhad nákladu toho v roce předešlém pro nedostatek statistických dat nemohl býti přesně proveden a výsledek posud provedených prohlídek odhad pro příští rok zcela ospravedlňuje. Zvýšení potřeby se jeví však u přípravných prací pro sociální pojištění, u péče bytové, u péče o mládež a na vybudování úřadů pro péči o invalidy. Též potřeba pro Podkarpatskou Rus vykazuje značné zvýšení.

U kapitoly 22. "Min. pro zásobování lidu" + 24.8 mil. K

Zvýšení potřeby jest odůvodněno hlavně dalším vybudováním akce na potírání lichvy, zejména nákladem na kontrolní sbor pohraniční stráže na Slovensku.

U kapitoly 23. "Min. zdravotnictví a tělesné výchovy" + 41.9 mil. K

Zvýšená potřeba jest odůvodněna hlavně systemisováním nových mísí, dalším vybudováním státních ústavů zdravotních, zřízením ústavu pro zubní lékařství, opatřením státních lázní na Slovensku potřebným zařízením a personálem, zvýšením nákladu na různé poradní sbory, na potírání epidemií, na boj proti lidovým a sociálním chorobám, na péči o mládež, na tělovýchovu, na postátnění nemocnic a zvláštními výdaji pro Podkarpatskou Rus.

U kapitoly 24. "Opatření přechodné doby poválečné" — 1102.8 mil. K

Zmenšení potřeby jest přivoděno přesunutím drahotních přídavků, mimořádných výpomocí a srážek státem převzatých zaměstnanců státních, státních železnic a vojska do jednotlivých kapitol, značným snížením úvěru na vyživovací příspěvky následkem pokračující demobilisace, snížením úvěru na repatriaci čsl. vojska zahraničního vzhledem ku skoncování této akce, odpadnutím úvěru na obsazování nesystemisovaných míst legionáři, protože, bude o ně postaráno v rámci úvěrů jednotlivých kapitol a snížením úvěru pro nezaměstnanost.

U kapitoly 26. "Úřad pro zahraniční obchod" se preliminuje zcela nový úvěr + 101.6 mil. K

který však rozpočet nezatěžuje, protože stejný obnos se preliminuje ve státních příjmech, tak že se tu jedná jen o položku průběžnou.

Ve státních příjmech jest se zmíniti zejména o těchto značnějších odchylkách od rozpočtu pro rok 1920:

U kapitoly 9. "Předsednictvo ministerské rady + 158.8 mil. K

spočívá vyšší příjem na výnosu českoslov. tiskové kanceláře, na příjmu státního úřadu statistického, na zvýšeném výtěžku ze státní tiskárny a z úředních novin a hlavně na příjmu pozemkového úřadu při provádění pozemkové reformy (135.5 mil. K).

U kapitoly 10. "Min. věcí zahraničních" + 12.3 mil. K

Zvýšení příjmů odůvodněno vyššími poplatky vybíranými zahraničními úřady.

U kapitoly 11. "Min. národní obrany" — 24.6 mil. K

se počítá hlavně menším příjmem z výbušných látek, který z větší části se preliminuje u kap. 14. min. financí.

U kapitoly 14. "Ministerstvo financí" + 3495.9 mil. K

Tento značně zvýšený (příjem docílen hlavně u těchto pramenů příjmových:

Reální daně + 15.6 mil. K

Všeob. daň výdělková + 38.2 mil. K

Daň výdělková z podniků věř. účtujících + 11.1 mil. K Daň z příjmů + 204.0 mil. K

Válečná daň + 6.0 mil. K

Cla + 21.6 mil. K

Daň z kořalky + 104.7 mil. K

Daň z piva + 15.0 mil. K

Daň ze zapalovadel + 22.0 mil. K

Dávka z vína v lahvích + 21.2 mil. K

Daň z masa na venkově + 36.4 mil. K

Potravní daň na čáře + 28.3 mil. K

Dávka z uhlí + 1200.0 mil. K

Kolky + 18.3 mil. K

Poplatky právní + 65.3 mil. K

Dopravní daně železniční + 110.5 mil. K

Daň z převodu statků a pracovních výkonů a daň přepychová + 250.0 mil. K

Prodej tabáku + 600.7

Sladidla + 28.0 mil. K

Výbušné látky + 30.0 mil. K

Státní loterie + 9.7 mil. K

Bankovní úřad min. financí + 66.5 mil. K

Z dávky z majetku:

a) Refundace nákladu na vybírání dávky z majetku + 50.0 mil. K

b) Refundace za výplatu vkladních listů, které byly z budgetních peněz zaplaceny + 600.0 mil. K

Poplatky vývozní a dovozní komise + 6.0 mil. K Příjmy finanční správy v Podkarpatské Rusi + 25.5 mil. K

U kapitoly 16. "Min. pošt a telegrafů" + 477.2 mil. K

zakládá se vyšší příjem na zvýšení poplatků poštovních, telegrafních + 4 416.2 mil. K

na výtěžku poštovního úřadu šekového + 24.1 mil. K

na výtěžku provozu automobilového + 31.6 mil. K

a na vyšším příjmu poštovní správy z Podkarpatské Rusi + 5.3 mil. K

U kapitoly 17. "Ministerstvo železnic" + 2355,6 mil. K

očekává se vyšší příjem následkem již zavedeného zvýšení tarifů železničních.

U kapitoly 18. "Ministerstvo zemědělství" + 128.9 mil. K jest zvýšení příjmu odůvodněno vyšším výnosem státních lesů a statků zejména též v Podkarpatské Rusi a větším příjmem z chovu koní.

U kapitoly 20. "Min. veřejných prací" + 545.8 mil. K

zakládá se zvýšení příjmu hlavně na výtěžku ze zásobování uhlím (+ 74.5 mil. K) a na značné vyšším výnosu státních báňských závodů (+ 468.1 mil. K).

U kapitoly 24. "Opatření přechodné doby poválečné" — 910.0 mil. K

Zmenšení příjmu jest menším příjmem z přebytkových fondů komise cukerní a lihové a odpadnutím příjmu ze sladu vůbec; naproti tomu přibyl výtěžek z likvidace ústředny tukové a podíl na exportním zisku z dříví.

Zmenšení přijmu u přeplatkového fondu z cukru jest odůvodněno věnováním značného obnosu z těchto přeplatků obilnímu ústavu na nákup mouky v cizině a částečně též k valutárním účelům.

Příjem z přeplatkového fondu lihového jest menší následkem očekávané nižší ceny při exportu.

Příjem ze sladu pak připadne celý obilnímu ústavu za účelem dovozu náhradní, mouky z ciziny.

Částky věnované státnímu obilnímu ústavu nejsou do státního rozpočtu pojaty, ale zároveň není též na rozdíl od minulého roku pojata do rozpočtu ona část přeplatkových fondů, jež slouží účelům obilního ústavu.

Vedle vlastního státního hospodářství stojí zde totiž též obchodní hospodářství ústředen, jichž příjmy a výdaje se do státního rozpočtu nepojímají hrubé, nýbrž pouze jích celkový čistý výsledek. Pokud se týče správy těchto ústředen budou k orientaci Národního shromáždění ve zvláštní příloze ke státnímu rozpočtu předloženy rozpočty správních výdajů věcných a osobních jednotlivých těchto ústředen.

III.

Rozpočet státních investic.

K rozpočtu tomu, jehož podrobné údaje nevyžadují bližšího vysvětlení, dlužno pouze připomenouti, že disposiční právo s úvěry v něm stanovenými přísluší onomu ústřednímu úřadu, kterému obor správní v rozpočtu státních investic uvedený jest svěřen.

Bude tedy disponovati s úvěry uvedenými

pod A. ............... Předsednictvo min. rady,

pod B. ............... Ministerstvo financí,

pod C. ............... Ministerstvo pošt a telegrafů,

pod D. ............... Ministerstvo železnic,

pod E. ............... Ministerstvo zemědělství,

pod F. ............... Ministerstvo veřejných prací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP