Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů |
+ 170,1 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují:
veškeré tituly kap. 16, a 16 A, v důsledku nové systemisace, zvýšení příspěvků nemocenské pokladně a zvýšení osobních požitků, drahotních příspěvků a mimořádných výpomocí v důsledku propočítání let,
Mimo to vykazují vedle těchto společných důvodů zvýšenou potřebu ještě:
Tit. 1. Ústřední správa (výlohy na služební oděv, úřední potřeby) následkem zvýšení cen.
Tit. 2. Poštovní provoz (odměny nových poštoven, výměnky pro pošt. posly, cestovné, nocovné a přeshodinné, doprovodné, telegrafní tantiémy, nájemné, úřední potřeby, pořízení a udržování inventáře pro účely pošty, zakoupení strojů pro radiotelegrafií, udržování inventáře pro účely telegrafní, telefonní a potrubní pošty, udržování vedení telegrafního, telefonního a potrubní pošty, doprava zásilek) následkem stoupnutí cen a nutností velkých oprav a úprav, jež válkou se pozdržely.
Tit. 3. Šekový úřad poštovní (tiskoviny a inserty, příspěvek reservnímu fondu) vzhledem k rozšíření provozu.
Tit. 4. Provoz automobilový (udržování inventáře) následkem většího opotřebení při vadnosti cest a silnic.
Kap. 16 A. tit. 2. Poštovní provoz (zvýšení z těchže důvodů jak u pošt. provozu kap. 16.).
Kap. 17. Ministerstvo železnic |
+ 1.236,7 mil. K |
Zvýšenou potřebu osobních výdajů vykazují ústřední správa a provoz v důsledku zvýšení osobních požitků zaměstnanců následkem propočítání doby služební, úpravou požitků zřízenectva trvale přeloženého na Slovensko a Podkarpatskou Rus, následkem jmenování služebníků podúředníky, zvýšení příspěvků nemocenské pokladně a výdajů na úrazové zaopatření zaměstnanců, úpravou některých paušálů (zejména pokladníků, kalkulantů, topičů, strojmistrů), zvýšením prémií a tantiém, zřízením státní rady železniční a zavedením sborů důvěrnických.
Po stránce věcných výdajů vykazuje zejména provoz vyšší potřebu následkem zvýšené dopravy a tím podmíněných vyšších nákladů provozovacích, při kterých se obzvláště jeví vliv vysokých cen různých potřebných hmotin, světla, otopu, papíru, kancelářských potřeb, dále následkem vybavení potřebným návěstním a zabezpečovacím zařízením, v důsledku udržování trati (vyšší spotřeba pražců) a obozu v řádném stavu, udržování dílen, zvýšení nájemného z vozů na základě mezinárodní smlouvy, následkem vybavení nově zřízených ředitelstev potřebným inventářem.
Kap. 18. a 18 A. Ministerstvo zemědělství |
- 305.7 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují:
Tit. 1. Ústřední správa (propočítání služební doby, nová systemisace, přijetí nových smluvních úředníků a pomocných sil kancelářských, cestovné, zvýšený úřední paušál a nájemné).
Tit. 2. Vyučování a pokusnictví (převzetí nestátních ústavů, zřizování nových státních škol a pokusných ústavů zemědělských, převzetí nestátních sborů učitelských, automatický přírůstek nových ročníků u škol a pokusných ústavů již stávajících, vybudování jich učebnými pomůckami a demonstrativními objekty, nemocenské pojištění dělníků, zvýšení pachtovného a daní, deputátní mzdy dělnictva, zavedení nových kolektivních smluv na statcích zemědělských škol, nová položka na společné vyučování a režijní potřeby včetně substitučních výloh a odměn za přespočetné hodiny, zvýšení příspěvků na zřizování a udržování škol a pokusných ústavů nestátních).
Tit. 3. Zemědělství. (Zvýšeny jsou v zájmu povznešení produkce subvence na zvelebování hospodářství polního a lesního, na odvodňování a zavodňování, na agrární operace, a nově vložen náklad na zavedení vodních knih, sbírek a vodních map.)
Tit. 4. Chov koní (Režie státních ústavů pro chov koní uvedených pod pol. 1. - 4., vzrostla proti roku 1921 propočtením služebních let, úpravou platů personálu a hlavně zvýšením nákladu na krmiva.
Nově vložena položka na nutné zřízení druhé státní hříbárny v Čechách, a zvýšeny byly úvěry na doplňování plemenného materiálu nákupem doma i v cizině. Rovněž subvenční položka na podporu a péči o chov koní zvýšena.)
Tit. 5 Zvěrolékařství (úprava osobních požitků, propočtení služebních let, nově zařazen mimořádný výdaj na ochranná opatření proti zavlečení moru skotu, při státním diagnostickém veterinárním ústavu rozmnožen personál ošetřovací, zvýšen náklad na krmiva a na režijní výlohy ústavu toho v důsledku stoupnutí cen jich a zařazena část výloh následkem stěhování ústavu).
Tit. 6. Státní statky a lesy (mimo důvody uvedené při ústřední správě vznikají vyšší výdaje zařazením lesních a hororů do úřednických tříd dle zák. č. 137 z r. 1920, rozmnožením zřízenců, zvýšením paušálu na oděv, na udržování úředních a závodních budov, dopravních prostředků, cestovného, příspěvku nemocenským pokladnám, zavedením nových daní, zvýšením mezd dle nových kolektivních smluv a zdražením cen všech k provozu potřebných materiálů. Nově zařazeny byly výdaje 196,806.000 K i příjmy 243,627.000 K ohledně lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv staly se majetkem státu.
Kap. 19. Ministerstva spravedlnosti |
+ 51,6 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují:
Ústřední správa (propočítáním služební doby, povolením činnostních a osobních přídavků, jmenováním sluhů podúředníky a legionářů úředními sluhy (zřízenci), zvýšením nákladu na úřední oděv zřízenců, na práce legislativní a různá vydání).
Nejvyšší soud (kromě důvodů v tit. 1. uvedených též zvýšením kancelářského paušálu a nákladů cestovních, dotací na knihovnu).
Justiční správa v zemích (propočítáním služební doby, činnostními přídavky, jmenováním sluhů podúředníky a legionářů zřízenci (dozorci), vyšším nákladem na úřední oděv zřízenců a dozorců, povolenými odměnami za vícepráce u soudů, zvýšením kancelářského paušálu, vyššími výlohami trestního soudnictví a odměnami dozorců za práci přes čas).
Trestnice (vyšším nákladem na stráž civilní; zdražením otopu a stravování, vyšším nákladem na opatření šatův, obuvi a prádla, opatření surovin pro práce trestanců a odměnami dozorcům vězňů za práce přes čas.
Polepšovací a trestní přechodné ústavy pro mladistvé provinilce (zejména nově zřízeným polepšovacím a trestním ústavem pro ženy).
Justiční správa v Podkarpatské Rusi (ze stejných důvodů jako "justiční správa v zemích", tit. 3.).
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací |
- 35.3 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují zejména:
Tit. 1. Ústřední správa (propočítání služební doby, zlepšení systemisace, rozmnožení smluvního úřednictva, úřední paušál, techničtí attaché, podporování ochrany domoviny a výstavnictví po stránce technické, založení katastru vodních sil a zřízení pokusného ústavu pro hydrologii a vodní stavitelství).
Tit. 2. Technické zkušebnictví a výzkumnictví (zřízení ústavu pro hospodárné využití paliv).
Tit. 3. Cejchovní služba (zřízení cejchovní stanice ke zkoušení elektr. měřidel a vodoměrné stanice čs. ústř. inspektorátu pro službu cejchovní).
Tit. 4. Státní strojní a elektrotechnická služba (podpora vzduchoplavby).
Tit. 5. Státní služba stavební (povolání elektroinženýrů, práce zeměměřičské (nivelační), mezinárodní rozhraničovací komise).
Tit. 6. Stavby silniční a mostní (zvýšení dle skutečné potřeby).
Tit. 7. Vodní stavby (zvýšení dle skutečné potřeby).
Tit. 8. Horní úřady (vzdělání horníků, podpory pozůstalým po obětech důlních katastrof, zařízení horního hejtmanství na Slovensku).
Tit. 9. Státní geologický ústav (zařízení chemické laboratoře).
Tit. 12. Správa státních budov (udržování a mimořádné opravy vojenských budov).
Tit. 13. Pozemní stavby (příspěvky na regulační komise v Brně a Bratislavě).
Tit. 14. Ředitelství pro stavby vodních cest (výkup pozemků, dokončení prací prováděných kanalisační komisí v Praze).
Tit. 15. Plavebnictví (výlohy spojené s arbitráží, zřízení a organisace plavebních úřadů poříčních).
Tit. 16. Elektrisace státu (vyšetřování tepelných zdrojů elektrické energie, statistika a evidence elektrických podniků, zvýšení kapitálu společností, na nichž stát jest účasten).
Také potřeba pro Podkarpatskou Rus vykazuje zvýšení.
Proti tomu jest potřeba u srovnání s rokem 1921 zmenšena:
Tit. 1. Ústřední správa (ukončení akce stěhovací státních zaměstnanců, agenda hospodaření uhlím a minerálními oleji, zmenšení počtu pomocných sil).
Tit. 4. Státní strojní a elektrotechnická služba (výlohy za suroviny, pohon dílen a provozovací prostředky).
Tit. 11. Státní báňské závody (menší a levnější nákup produktů při nižších cenách provozních hmot a naturálií).
Kap. 21. Ministerstvo sociální péče |
- 56.8 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují:
Ústřední správa (propočítání služební doby, nové systemisace, zejména pro péči o stavební ruch, přijetí nových smluvních úředníků a pomocných sil kancelářských, cestovné a stravné následkem intensivnějšího provádění dozoru ve všech odvětvích ministerstva).
Sociální pojištění (přípravné práce k jeho vybudování, revise nemocenských pokladen, zřízení úřadovny pro pojišťování dělníků na Slovensku).
Péče stavební a bytová (podpora staveb obytných domů).
Péče o mládež (zvýšení dle skutečné potřeby, subvence Červenému kříži).
Organisace práce (vydoj na mezinárodní konferenci práce, zřízení ústřední komise pro domáckou práci).
Živnostenská inspekce (zvýšení z těchže důvodů jako u ústřední správy).
Péče o válečné poškozence (vyšší osobní náklad na úřady pro péči o válečné poškozence).
Jiná všeobecná péče sociální (zvýšení podpory dělnických družstev konsumních a výrobních, opatření pro vystěhovalce a přistěhovalce).
Naproti tomu jest potřeba proti raku 1921 zmenšena u sociálního pojištění (zálohy na důchody úrazové a pensijní dle skutečných plateb) a u péče o válečné poškozence (všeobecné výdaje dle jíž zjištěného skutečného počtu těchto poškozenců).
Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu |
- 9.2 mil. K |
Všeobecně dlužno poukázati k tomu, že vládním nařízením ze dne 30./VI. 1921 č. 224 Sb. z. a n. o uvolnění a hospodaření sklizní z roku 1921 přeneseny byly na ministerstvo pro zásobování lidu, resp. okresní správy politické správní agendy okresních a župních obilních úřadů, resp. agendy výkupu, dodávky, zpracování a rozdělování obílí neb mlýnských výrobků, určených pro zásobování nezámožného obyvatelstva, pokud jde o vrchní správu a dozor, jichž hospodářství v minulé zásobovací periodě vedeno bylo, posud mimo státní rozpočet v rámci hospodaření Státního obilního ústavu, a že proto bylo nutno tento nový naklad zařaditi do rozpočtu. Rozpočet sám sestaven je tak, že vydání a příjmy nejsou rozpočteny všeobecně pro celý rok, nýbrž u dotyčných položek jen na nynější zásobovací období, pokud spadá do roku 1922, tj. do 30. července 1922.
Zvýšenou potřebu vykazuje vnější zásobovací služba následkem zařazení nákladu nové organisace zásobovací služby, upravené vládním nařízením ze dne 30./VI. 1921, č. 224 Sb. z. a n., a ze dne 11./VIII. 1921, č. 270 Sb. z. a n.
Naproti tomu jest potřeba proti roku 1921 zmenšena mimo nouzové výpomoci ještě u ústřední správy restrikcí věcného nákladu, u potírání lichvy vzhledem k faktickému úbytku agendy z důvodu uvolnění hospodaření obilím, brambory a masem.
Na značném poklesu příjmů participují vedle zmenšených příjmů z výtěžků za propadlé životní potřeby a z pokut, úplné odpadnutí příjmů s vydáváním věstníku spojených, z rozdělu importovaných tuků a masa, jakož i surovin pro výrobu mýdla a sody, dále z poplatků potravin, režijních přirážek k cenám umělého medu a cukrového syrobu, likvidačních přebytků okresních rozděloven, správní přirážky cukerní na Slovensku a z dovolenek Zemského hospodářského úřadu pro Podkarpatskou Rus.
Kap. 23. Min. veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy |
+ 61,2 mil. K |
Zvýšenou potřebu vykazují:
Ústřední správa (propočítání služební doby, nové systemisace, tiskové výdaje, zdražením tisku, nájemné následkem přesídlení do rozsáhlejších místností, zařazení mimořádného nákladu na exposituru v Bratislavě).
Státní ústavy (postupné budování a rozšiřování státních ústavů, zdražení ústavního hospodářství, zejména rozmnožení personálu ve státních nemocnicích, přeřazení státní porodnice a nemocnice pro ženské choroby v Košících; dříve preliminované u babické školy v Košících, zvýšení nákladu na vnitřní zařízení nové nemocnice v Košicích).
Státní lázně (převzetí státního ústavu pro léčbu radiem v Jáchymově do správy ministerstva veřejného zdravotnictví, vybudování státních lázní po stránce lékařské i balneologické, doplnění vnitřního zařízení, nákup potřebného prádla a ložních potřeb).
Ochrana pramenů (nová položka vyvolaná potřebou péče o léčivé prameny).
Zvláštní výdaje. (Proti roku 1921 jsou preliminovány vyšší částkou zejména tyto položky: péče o mládež, tělovýchova, asanace a ošetřovatelské školy. Nově tu zařazeny: subvence Čsl. Červenému Kříži, výlohy na přistoupení k mezinárodním zdravotním smlouvám, nájemné za radium, lázeňská péče, podpory na obnovu a doplnění vnitřního zařízení nemocníc a ústavů, karanténní stanice vystěhovalecká a ústav pro výživu lidu.)
Léčebné výdaje (vyšší potřeba odůvodněna zvláště značným stoupnutím ošetřovacích sazeb).
Postátnění ústavů léčebných (převzetí nemocnic na Ostravsku, okresní nemocníce na Král. Vinohradech a všeobecné nemocnice pražské má býti po skončení přípravných prací provedeno a nemocnice ty přejíti do státního provozu).
Vnější zdravotní služba (propočítání služební doby, zvýšení cestovních paušálů a cestovních výloh zejména na Slovensku, policejní lékaři u nově sestátněných policejních úřadů).
V jednotlivostech jest potřeba proti roku 1921 zmenšena mimo jiné u nouzových výpomocí.
Kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné |
+ 240,0 mil. K |
Zvýšení potřeby vykazují položky:
Vydání na demobilisační komisi (pro rok 1921 byl pouze čistý příjem preliminován).
Zálohy na udržování ukrajinských příslušníků až do jejich repatriace (nově zařazeno).
Zlevnění potravin v důsledku vyživovacího plánu.
Srážky převzaté státem, které se z důvodů účetních preliminují u kap. 24. (pro rok 1921 byly preliminovány u jednotlivých resortních kapitol).
Náklad na provádění mírové smlouvy dle skutečné potřeby.
Diference valutová při vyplácení důchodů úrazových a pensijních dle skutečné potřeby vzhledem ku poklesu valut v Rakousku.
Naproti tomu jsou potřeby snížené u následujících položek:
Vyživovací příspěvky (obmezení na nyní činně sloužící vojíny).
Čsl. vojsko zahraniční (akce pro legionáře byla z velké části v r. 1921 již provedena).
Péče o válečné uprchlíky (ubývání počtu uprchlíků).
Váleční poškozenci občanští a repatrianti (dle skutečné potřeby).
Nemajetný stav (dokončení americké akce pro výživu dětí).
Nezaměstnaní (změna zákona o státním příspěvku).
Zálohy maloživnostníkům na požadavky vůči bývalé vojenské správě.
Jiná opatření (ubývání nároků na náhrady na základě zákona o válečných úkonech).
Kap. 26. Úřad pro zahraniční obchod |
- 62.6 mil. K |
Ježto se pomýšlí na zrušení tohoto úřadu v dohledné době, vzaty za základ výdaje, odpovídající pouze půlletní potřebě. Při tom z důvodů úspornosti byla celá řada položek výdajových snížena pod polovici potřeby, preliminované pro rok 1921; pouze platy stálého úřednictva a zřízenectva preliminovány obnosem celoročním, ježto náklad ten zrušením úřadu nepomine.
Státní příjmy:
Kap. 9. Předsednictvo ministerské rady |
+ 69,3 mil. K |
Větší příjem vykazuje:
Tit. 2. § 2. Československá tisková kancelář. Rozmnožením agendy.
Tit. 3. Státní úřad statistický. Vzhledem k výsledku v roce 1920.
Tit. 4. Státní tiskárny. Následkem rozšíření provozu vzrostly též příjmy.
Tit. 5. Úřední noviny. Zvýšením předplatného.
Tit. 6. Státní úřad pozemkový. Prováděním pozemkové reformy ve větším rozsahu.
Kap. 11. Ministerstvo Národní Obrany |
+ 95.6 mil. K |
počítá se s vyššími příjmy z různých resortních položek, dále zvýšením příjmů čs. státní zbrojovky.
Kap. 14. Ministerstvo financí |
+ 3.410,9 mil. K |
Zvýšení příjmů se očekává:
U přímých daní vzhledem k příznivému výsledku u všech těchto daní v roce 1920 a v uplynulé části roku 1921, dále zvýšením sazeb u daně z příjmu,
u cla, zvýšením celních sazeb,
u spotřebních daní zvýšením dávky z líhu, zavedením licenčního poplatku a stoupnutím konsumu, dále uzákoněním "daně z vodních sil",
u kolků, právních poplatků a dopravních železničních daní vzhledem k výnosu v roce 1920, u daně z převodu statků a pracovních výkonů a daně přepychové zvýšením sazby z 1 na 2%,
u tabákového monopolu zvýšením cen tabákových výrobků,
u soli zvýšením licenčního poplatku ze soli z ciziny,
u loterie rozmnožením losů,
u mincovny v důsledku zahájení ražby mincí,
u pokladniční správy zařazením příjmu z pokladních hotovostí, jímž se přikáže výnos kreditních operací za účelem konverse přechodních státních dluhů.
Menší příjem se očekává:
na dani z cukru, ze zapalovadel, u zvláštní dávky z vína v lahvích následkem poklesnutí konsumu,
při umělých sladidlech v důsledku větší nabídky cukru.
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů |
+ 241,1 mil. K |
Zvýšení příjmů nastává jednak přirozeným vzrůstem provozu, jednak zamýšleným zvýšením některých poplatků, nutným z důvodů stoupajícího osobního nákladu.
Z tohoto zvýšení připadá na:
Tit. 1. |
Ústřední správa |
100,000 K |
Tit. 2. |
Poštovní provoz: |
|
1. pošta |
124,000.000 K |
|
2. telegraf |
32,500,000 K |
|
3. telefon |
31,000.000 K |
|
4. ostatní příjmy |
25,730,900 K |
|
Tit. 3. |
Poštovní úřad šekový |
46,089.000 K |
Kap. 16. A. Podkarpatská Rus |
1,304.500 K |
|
úhrnem |
260,724,400 K |
Naproti tomu vykazuje provoz automobilový oproti prelimináři na rok 1921
klesnutí příjmů o |
19,583,000 K |
zbývá |
241,141,400 K |
jako přírůstek na příjmech oproti rozpočtu na rok 1921.
Kap. 17. Ministerstvo železnic |
+ 1.256,8 mil. K |
Zvýšenou úhradu vykazují zejména příjmy z přepravy následkem zvýšeného provozu a převzetí košicko-bohumínské dráhy do státního provozu, při čemž byl vzat zřetel na úbytky, jež vzniknou přepočítáním tarifů s místními drahami a tratěmi na Slovensku.
Kap. 18. a 18 A. Ministerstvo zemědělství |
+ 315.5 mil. K |
Zvýšení toto nastává zejména u tit. 6. (lesy a statky) následkem příznivějšího očekávaného odbytu vytěženého dříví v provozu státních statků a lesů a vyšších cen vytěžených plodin, jednak novým zařazením příjmů z lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv staly se majetkem státu našeho.
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací |
+ 13,7 mil. K |
Zvýšení příjmů vykazují hlavně:
Tit. 1. Ústřední správa (výnos manipulačního příspěvku uhelného + 5 mil. K).
Tit. 3. Cejchovní služba (cejchovné a poplatky za zkoušky + 1.7 mil. K).
Tit. 6. Stavby silniční a mostní (strojní výroba a rozvážení štěrku ve vlastní režii a konkurenční příspěvky + 0,9 mil. K).
Tit. 7. Vodní stavby (konkurenční příspěvky + 0,8 mil. K).
Tit. 15. Plavebnictví (příjmy úřadů z provozu státních přístavů říčních na Dunaji + 2 mil. K).
Tit. 16. Elektrisace státu (výnos z účasti státu na elektrických podnicích a z pronájmu státních vodních sil + 0,6 mil. K).
Kromě toho v Podkarpatské Rusi tit. 11. Státní báňské závody (prodej výrobků a materiálií + 50 mil. K).
Naproti tomu počítá se s menšími příjmy:
Tit. 1. Ústřední správa (z vývozu uhlí v důsledku snížení vývozních prémií - 30 mil. K).
Tit. 11. Státní báňské závody (-13 mil. K v důsledku nižších prodejních cen výrobků).
Tit. 15. Plavebnictví (provoz vodní dopravy - 5 mil. K).
Kap. 23. Min. veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy |
+ 44,8 mil. K |
Zvýšenou úhradu vykazují:
Ústřední správa (zvýšené příjmy z věstníku, příjem za taxy při zkouškách zubních techniků).
Státní ústavy (zvýšené příjmy zejména všeobecného ústavu pro zkoumání potravin v Praze a státních nemocnic).
Státní lázně (stoupající návštěva státních lázní).
Příjmy z léčebného (podíl na výnosu zdravotní přirážky preliminován zvýšenou částkou v důsledku proponovaného jejího zvýšení).
Postátnění ústavů léčebných (příjem z ošetřovacích sazeb postátněných nemocnic).
Kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné |
- 673.0 mil. K |
Snížení příjmů se odůvodňuje snížením očekávaných příjmů z přeplatkových fondů komisí cukerní a lihové, snížením exportního zisku při vývozu dříví a odpadnutím bilančních přebytků tukové ústředny.
Kap. 26. Úřad pro zahraniční obchod |
- 46.3 mil. K |
Následkem zamýšleného zrušení tohoto úřadu preliminuje se úhrada odpovídající půlletním příjmům, jež, přepočteny na celý rok, odpovídají příjmům preliminovaným pro rok 1921.