Výkaz cejchovních poplatků za rok 1823.

Číslo běžné

Předmět

Ústřední inspektorát

Čechy

Morava

Slezsko

Slovensko

Podkarpatská Rus

Úhrn

h

h

h

h

h

h

h

1

Míry délkové

280

-

23.244

50

11 2.916

-

404

-

6.950

-

859

-

34.653

50

2

Míry na tekutiny

-

-

59.876

60

19.978

-

-1.890

20

20.151

60

1.780

80

10.677

20

3

Sudy

21

-

559.817

53

420.678

12

53.517

08

20.982

42

53.843

98

2108.859

13

4

Míry na sutiny

-

-

5.004

60

936

80

-

-

3.007

80

418

60

9.367

80

5

Závaží

40

60

291.666

32

148.738

50

13.815

90

66.716

20

8.514

40

529.472

92

6

Váhy

-

-

869.448

-

331.871

-

52.909

30

233.411

60

31.196

80

1,518.876

86

7

Hustoměry

78

-

8.710

-

2.485

-

-

-

-

-

-

-

11.273

-

8

Plynoměry

50

-

92.806

25

22.406

75

-

-

17.418

-

-

-

132.681

-

9

Konve na mléko

-

-

40.658

60

15.864

60

327

60

5.608

80

-

-

62.459

-

10

Rámy na dříví

-

-

78

50

-

-

-

-

-

-

-

-

78

60

11

Měřidla na tekutiny

-

-

12.773

80

4.014

-

236

-

1.272

-

-

-

18.295

80

12

Míry na uhlí, vápno atd.

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13

Kádě na zapářku

-

-

-

-

20

-

-

-

-

-

-

-

20

-

14

Mléčnice s měřítkem

-

-

34

-

886

80

-

-

-

-

-

-

920

80

15

Měřidla na mléko

-

-

89

60

312

40

32

-

-

-

-

-

434

60

16

Báně skleněné

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12

60

12

50

17

Nádrže

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

18

Měřítka na sudy

-

-

126

-

-

-

-

-

80.540

50

-

40

126

-

19

Měřidla na pivo

-

-

260

-

-

-

-

-

133.992

-

-

-

280

-

20

Kádě ku dopravě ryb

-

-

-

-

-

-

-

-

86.089

15

603

-

-

50

21

Stroje ku měření usní

-

-

160

-

-

-

-

80

-

-

10.882

-

160

40

22

Měřidla tloušťky

2,671.639

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

267.711

60

23

Sklenice výčepní

2.785

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2,671.639

-

24

Vodoměry

13.731

-

119.988

-

2.3281

-

-

-

-

-

-

-

11.294

8

25

Elektroměry

2,671.639

35

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

30

26

Vyvažovací vozy

41

-

8.198

-

-

-

-

-

-

-

-

-

50

-

27

Měřidla na líh

311

-

-

54

-

-

-

-

-

-

-

-

435

-

28

Planimetry

32

50

-

53

-

-

4.791

-

-

-

-

-

41

-

29

Viskosimetry

50

-

8.330

-

-

-

-

-

-

-

-

-

311

-

30

Teploměry

920

40

45.388

-

236

30

-

-

-

-

-

-

3

-

31

Měrné baňky

48

40

-

-

34.425

01

-

-

-

-

-

-

311

40

32

Pipety

311

60

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

9.486

-

33

Kapilární trubice

3

90

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

34

Počitadla kontrolní

50

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

50

-

35

Jiné předměty

920

-

8.330

54

236

30

-

-

-

-

-

-

9.486

84

36

Nesprávné předměty

48

90

45.388

53

34.425

01

4.791

80

86.089

15

10.882

-

181.625

36

 

Úhrnem

2,690.517

90

3,146.659

49

1,008.1171

28

127.923

92

676.908

07

108.131

58

7,758.258

24


 

Elektrisace státu povšechně.

Soustavná elektrisace má opatřiti všemu obyvatelstvu levnou elektrickou energii pro všechny účely.

Konečným cílem elektrisace jest zřízení rozvodné sítě elektrické o napětí 22.000 volt, vedoucí do všech obcí a hlavní napájecí sítě o napětí 100.000 volt, spojující důležité velkoelektrárny a vyrovnávající různosti jejich zatížení. Všechny vodní síly budou použity pro výrobu elektrické energie, kterou budou dodávati do společné sítě 22.000 volt. Scházející energie, pokud vodní síly nemohou jí dodati, bude vyrobena parou ve velkoelektrárnách přímo na dolech postavených.

K dosažení uvedeného cíle nutno vyšetřiti všechny vodní i parní zdroje elektrické energie a vésti v evidenci stávající elektrické podniky. Nutno vypracovati potřebné podklady právní a bezpečnostní předpisy. Poradním sborem podávajícím dobrá zdání o návrzích zákonů a nařízení vládních a o hospodářských otázkách soustavné elektrisace jest státní elektrárenská rada, sestávající z 55 zástupců vědy, průmyslu a živností, zemědělství, samosprávných korporací, elektráren, konsumentů, úřednictva a dělnictva.

Účast státu na elektrických podnicích.

Elektrisaci neprovádí stát přímo, nýbrž prostřednictvím smíšených elektrárenských společnosti všeužitečných, na nichž jest stát kapitálově zúčastněn a jimž bylo přiděleno k zásobování vždy určité území, které dle stanov do určité doby musí zásobiti elektrickou energií.

Dosud založeno bylo za účasti státu 17 společností uvedených v následující tabulce, jichž celkový společenský kapitál činí Kč 297,378.226,14, z čehož na účast státu připadá Kč 67,204.400,-, tj. 21,5%. Společnosti vybudovaly již 5.270 km sítí 22.000 volt, po př. 100.000 volt a vyrobily v r. 1923 celkem 104,264.000 kWh.

V územích, kde z místních neb jiných důvodů nebylo dosud lze elektrárenské společnosti všeužitečné založiti, byly již zahájeny přípravné práce a dojde k založení co nejdříve.

Běžné číslo

Jméno společnosti

Společný kapitál v Kč

Z toho stát převzal Kč

Aktiva spol. v tis. Kč

Počet Kwh vyrobených v tis.

Délka sítí v km

1

Elektrárenský svaz středočeských okresů s. s r. o. v Praze

23,771.226,14

1,000.000

29.418

3.500

403

2

Jihočeské elektrárny akc. spol. v Č. Budějovicích

60,000.000,--

9,000.000

53.511

1.408

747

3

Elektrárenský svaz středolabských okresů v Kolíně

12,900.000,--

1,800.000

33.862

7.900

520

4

Západočeský elektrářský svaz s. s r. o. v Plzni

16, 701.000-

2,500.000

22.882

1.706

360

5

Středočeské elektrárny akc. spol. v Karlíně

12,950.000,--

3,000.000

ve stavbě

6

Elektrárenský svaz severopošumavských okresů v Tachově

4,549.500,--

300.000

10.872

700

160

7

Elektrárenský svaz v Hradci Králové

25,000.000,--

5,000.000

53.000

4.700

812

8

Ústřední elektrárny akc. spol. v Praze

30,000.000,--

16,000.000

ve stavbě

9

Východočeský elektrárenský svaz s. s r. o. v Pardubicích

3,406.500,--

1,500.000

4.700

3.000

300

10

Středomoravské elektrárny akc. spol. v Přerově

20,000.000,--

5,000.000

50.522

8.109

362

11

Moravsko-slezské elektrárny akc. spol. v Mor. Ostravě

22,500.000,--

5,274.400

42.073

4.061

314

12

Severomoravské elektrárny akc. spol. v Zábřeze

10,000.000,--

1,500.000

31.257

4.322

338

13

Západomoravské elektrárny akc. spol. v Brně

30,000.000,--

5,000.000

220.8121

62.9811

767

14

"Iskra" akc. spol. v Holiči

2,000.000,--

1,000.000

9.106

77

31

15

Středoslovenské elektrárny akc. spol. v Bánské Bystřici

12,000.000,--

4,000.000

12.836

800

80

16

Západoslovenské elektrárny akc. spol. v Bratislavě

8,000.000,--

4,000.000

10.054

1.000

76

17

Spojové elektrárny severozápadního Slovenska v Žilině

3,600.000,--

1,330.000

ve stavbě

   
 

Úhrnem

297,378.226,14

67,204.400

584.905

104.2641

5.270


 

Využitkování vodních sil.

Do převratu byly postaveny na Labi elektrárny vodní: v Hradci Králové, v Předměřicích, z části v Poděbradech a Kolíně; na Vltavě: v Praze (Těšnov a Štvanice).

Po převratu byly zahájeny stavby těchto hydroelektráren:

na Labi

u přehrady, nad Dvorem Králové,

"

v Nymburce,

"

v Přelouči;


 

na Vltavě: v Miřovicích;

na Orlici: v Albrechticích;

na Moravě: v Kroměříži;

na Slovensku na potoce Jaseném: u vsi Jasené;

na

Starohorském

potoce:

v Jelenci, a

"

"

"

ve Starých Horách.


 

Z uvedených hydrocentrál byly dokončeny a dány v provoz: u přehrady na Labi nad Dvorem Králové a na Moravě v Kroměříži.

V roce 1924 mají býti dokončeny a počátkem roku 1925 uvedeny v chod hydroelektrárny: na Labi v Nymburce, na Orlici v Albrechticích, na Starohorském potoce v Jelenci.

Pro budoucnost jsou zamýšleny stavby hydrocentrál:

na Labi

u Střelcova,

"

v Kolíně;


 

na Moravě: v Hodoníně;

na Dyji: u Vranova;

na Moravici: u Krušperku;

na Uži: nad Užhorodem.

Kromě toho provedena myla dostavba hydroelektrárny v Poděbradech a roku 1925 má býti provedena dostavba hydroelektrárny v Kolíně.

V připojené přehledné tabulce vyznačena jsou data, týkající se těchto hydrocentrál.

Hydroelektrárny budované za přispění státu:

Běžné číslo

Místo

Výkon

Výroba el. en. mil. KWh

Náklady celkem v mil. Kč

V mil. Kč

Poznámka: interesenti

v k. s.

v k. W.

stát

země

 

a) Uvedené v provoz:

             

1

Nad Dvorem Král.

2.100

1.540

5,7

8,0

4,8

3,2

 

2

V Kroměříži

2.130

1.570

6,2

14,6

87,6

5,84

El. Sv. 4,5 mil.

3

V Poděbradech

1.300

960

5,0

6,5

2,0

-

 
 

b) Koncem roku 1924 dokončené:

             

4

V Nymburce

1.740

1.280

6,0

20,0

20,0

-

 

5

V Albrechticích

400

295

1,47

3,0

1,8

1,2

 

6

V Jelenci

2.300

1.690

3,0

13,2

13,2

   
 

c) Nacházející se ve stavbě:

             

7

V Přelouči

2.670

1.960

7,57

4,5

14,5

-

 

8

V Kolíně

760

560

3,0

3,0

3,0

-

 

9

V Miřovicích

4.660

3.430

17,5

33,0

10,0

5,0

Stř. el. 18 mil.

10

V Starých Horách

1.300

955

4,4

12,0

12,0

-

 

11

V Jasené

3.000

2.205

11,66

17,5

17,5

-

 
   

22.360

16.440

71,50

145,3

107,56

15,24

22,5


 

Z uvedené tabulky jest patrno, že po převratu se stát zúčastnil nebo zúčastňuje na stavbách 11 elektráren, o úhrnném výkonu 22.360 k. s. a výrobě elektrické energie 715 mil. KW hodin, které byly rozpočteny nákladem 145,300.000 Kč. Úhrnný příspěvek na tyto hydroelektrárny činí 107,56 mil. Kč.

Téměř všecky elektrárny mají sloužiti k účelům soustavné elektrisace, pouze elektrárna na potoce taseném byla vybudována pro účely státních železáren v Podbrezové.

V roce 1925 bude uvedena do provozu parní elektrárna v Komárně, náležející státu, jež bude zásobovati přístav a loděnici v Komárně, město Komárno a Nové Zámky s okolím.

Na území republiky Československé jest (podle dat z r. 1923) celkem 8383 km státních silnic, které jsou v jednotlivých zemích nestejnoměrně rozděleny. Nejhustší síť stáních silnic jest ve Slezsku, nejřidší na Slovensku.

Převážná většina státních silnic má vozovku jen štěrkovanou a pouze asi 3% celkové délky státních silnic jest dlážděno (hlavně ve městech) nebo má vozovku z mostin (na mostech). Jiné způsoby zpevnění vozovky silnice (dehtový nebo cementový makadam, špalíčková dlažba atd.) se na našich státních silnicích téměř dosud nevyskytují.

Republika Československá převzala od býv. rakousko-uherské monarchie státní silnice ve stavu velmi zanedbaném, neboť silnicím nedostalo se za války ani dostatečného množství krycích hmot, ani potřebné péče lidskou rukou. Tak na př. kleslo množství krycích hmot, dodaných na 1 km silnic, z normálního průměrného množství as 40 m3 po válce průměrně as na 5 m3 a v témže poměru omezeny byly asi ostatní věcné potřeby a všechny pracovní výkony na státních silnicích.

Bylo tudíž nejpřednější snahou státní správy silnic po válce, aby silnice ty opět zlepšila a dopravu na nich usnadnila. Znovuzřízení vozovek státních silnic mohlo býti pro nedostatek peněz dosud prováděno jen ve velmi skrovné míře; rekonstruováno (válcováno) bylo dosud ve všech zemích as 330 km, okrouhle 4% státních silnic.

Správě státních silnic nastává však i další povinnost, přizpůsobiti aspoň znenáhla způsob zřízení a udržování vozovek silničních, které jak vpředu řečeno, až na nepatrný zlomek jejich délky jsou jen štěrkované, zvýšeným požadavkům nynější intensivní, a to hlavně automobilové vozby, a tím i působiti k zlevnění nynějších udržovacích nákladů a k zmírnění tvoření se bláta a prachu. Dosavadní činnost ministerstva veř. prací v tomto směru omezovala se z nedostatku peněz na vydláždění ponejvíce krátkých úseků průběžných tratí ve městech, při čemž vydáno bylo dosud celkem as 30,000.000 Kč.

Používáním strojů při udržování a úpravách silnic zlevňují se náklady na provedení těchto prací. Ježto z 15 parních a benzinových silničních válců, které měla správa státních silnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku před válkou k disposici, bylo během války pro účely vojenské rekvírováno a již nevráceno 11 válců, a poněvadž i počet státních silničních válců, zbylých na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, byl úplně nedostatečný, zakoupeno bylo pro správu státních silnic od převratu 11 benzinových a 8 parních válců, ponejvíce s příslušenstvím, nákladem 2,800.000 Kč, a ještě letos bude zakoupeno 10 benzinových válců pro udržováni silnic za 700.000 Kč. Dále bylo od převratu koupena: 6 souprav pojezdných, 1 automobilový drtič štěrku nákladem 1,100.000 Kč a 2 nákladní autovlaky. Od ministerstva národní obrany bylo převzato a opraveno 8 nákladních automobilů.

Síť hlavních silnic byla od převratu ovšem rozšířena. Největší přírůstek nových státních silnic (as 32 km) připadá na Slovensko. Ministerstvo veřejných prací vypracovalo v r. 1920 za součinnosti činitelů na věsí interesovaných, stavební program na doplnění sítě státních silnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, spočívající v zásadě na zřízení 4 průběžných, od západu k východu vedoucích silničních magistrál, od kterých budou odbočovati spojující silnice. V rámci tohoto programu budou postaveny potřebné nové státní silnice a přestavěny do programu poj té silnice nestátní. Provedení tohoto programu rozpočteno bylo v r. 1920 na 210 mil. korun, ke kterýmžto nákladům by přispívali i místní činitelé.

V rámci tohoto programu částečně již provedeny tyto novostavby nebo přestavby státních silnic:

stavba

státní

silnice

Bratislava - Stupava

nákladem

2,200.000

Kč,

"

"

"

Handlová - Sv. Kříž

"

3,120.000

"

"

"

"

Disnoš Žemberovce

"

3,100.000

"

"

"

"

Košice - Jablonice

"

1,500.000

"

"

"

"

Dobšiná - Ztracená

"

2,445.000

"

"

"

"

Rim. Kokava - Klenovec

"

2,100.000

"

"

"

"

Velké Šurany - Vrútky

"

2,500.000

"

"

"

"

Vysoká - Machov - Karlovice

"

1,046.000

"

"

"

"

Senahrady - Oremlaz

"

1,660.000

"

"

"

"

Tuhár - Polichno

"

1,670.000

"

"

"

"

Akna Slatina - Bočkov

"

4,800.000

"

"

"

"

Bedevlje - Terešva

"

1,500.000

"


 

V Čechách byla zřízena pouze nová státní silnice Benešov - Neveklov v délce as 11 km nákladem as 15 mil. korun, na Moravě pak vybudovány státní Krasové silnice v délce as 8 km, nákladem as 3 mil. korun.

V r. 1925 bude podle možnosti v novostavbách a přestavbách silničních, hlavně na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, pokračováno.

Kromě novostaveb a přestaveb silničních za účelem doplnění sítě státních silnic bylo od převratu až dosud provedeno (opět ponejvíce na Slovensku) as 160 místních přestaveb po stránce konstruktivní nevyhovujících státních silnic celkovým nákladem as 40 mil. korun. I v této akci bude podle potřeby a podle peněžních prostředků v roce 1925 pokračováno.

Důležitým úkolem ministerstva veř. prací v oboru staveb silničních bylo podporování nestátních, hlavně nouzových staveb silnic, při nichž lze zaměstnati velký počet neodborného dělnictva.

Rozsah akce nouzových staveb silničních řídil se podle stupně nezaměstnanosti v tom kterém kraji: V r. 1921 byla naděje, že bude možno omeziti provádění nouzových staveb silničních a věnovati za to větší částky na řádné vybudování státních silnic. Avšak trvající nezaměstnanost tuto naději až dosud zmařila.

Od státního převratu až do první polovice r. 1924 byla zahájeno a z velké části i provedeno ve všech zemích celkem 944 nouzových staveb silničních v úhrnné délce 2743 km, jejichž stavební náklad rozpočten byl as na 285 mil. korun, ke kterému byly povoleny státní příspěvky asi ve výši 99 mil. korun.

Poněvadž za války byly přestavby starých špatných státních mostů, pokud jen to bylo možno, odkládány na pozdější dobu, bylo nutno po skončení války z důvodů bezpečnostních přestavěti větší počet mostů. Jakkoliv se provádění staveb stavěly po státním převratu v cestu velké přepážky, bylo přece možno postaviti:

v Čechách

17

stát.

silnicových

mostů

nákladem

8,448.190

Kč,

na Moravě

11

"

"

"

"

3,280.328

"

ve Slezsku

2

"

"

"

"

307.457

"

na Slovensku

35

"

"

"

"

2 607.877

"

v Podk. Rusi

25

"

"

"

"

5,005.379

"

celkem tudíž

90

stát.

silnicových

mostů

nákladem

19,649.231

Kč,


 

mezi nimi velké mosty v Čechách: přes Jizeru v Debři u Ml. Boleslavi nákladem 2,023.694 Kč, přes Doubravku v Dol. Bučících nákl. 1,486.759 Kč a přes Černovický potok v Soběslavi nákl. 453.184 Kč; na Moravě: přes Ondřejnici v Rychalticích nákl. 653.143 Kč; v Podk. Rusi: přes Latoricu u Podhorjan nákl. 1,630.816 Kč a přes Terešvu mezi Terešvou a Bedevljí nákladem 2,620.463 Kč.

Mimo to bylo provedeno celkem 26 větších oprav státních mostu nákladem okrouhle 4 mil. korun.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP