Středa 16. června 1920

Zde nejsou tedy žádné dva díly, abychom mohli mluviti o >Doppelhausu<, o kterém mluvil pan kol. Jesser. Zde je jen jeden dům, ve kterém chceme být, když jsme se domohli své samostatnosti, spravedlivými, naprosto spravedlivými domácími pány. (Výborně!)

Ministerský předseda řekl: >Český národ vytvořil na počátku středověku tento stát a nyní ho se Slováky zase obnovil. My v tom vidíme historickou spravedlnost. Věříme v historickou evoluční kontinuitu a z ní čerpáme přesvědčení, že zejména Němci, kteří dlouhá staletí v tomto státě s námi žili, budou klidně na vybudování spolupůsobiti...<

Naprosto správně. A při tom, hájíce své, chceme býti také evropským.

I u nás je ještě dost nemocí z doby předválečné, mnoho provincialismu, ale u Němců je tomu stále daleko hůře. Zapomíná se, že se válkou celý svět změnil, a tento obrodný proces, tuto regeneraci musíme projít i my politikové v obou národních táborech, aby světová válka nekončila jen změnou evropské mapy, nýbrž změnou myšlení a cítění, aby na hrobech národů, jež hřešily, mohly vyrůsti národové, kteří by již jeden na druhém nehřešili a hřešit nechtěli, protože byl by to zločin na nich samých, na lidskosti a na budoucnosti Evropy a bílého plemene. (Výborně!)

Pánové z německého tábora! Vidíte, jak zruinován je svět hospodářsky i mravně a vy chcete pořád ještě myslit předválečně? Myslíte, že bych si troufal já vystupovat jako šovén po této válce, abych hlásal politiku imperialismu, o které mluvil pan kolega Jesser, politiku revanše? Docela ne! My jsme prožilí celý projev války všemi nervy, řekl bych, celou svou bytostí a přejeme si opravdově, aby Evropa již jednou byla zbavena těchto stálých, hrozných válek a aby si vzpomněla na těžký osud, který ji bez milosti potká, jestliže ani teď z krvavé světové války nebude čerpati poučení pro budoucnost, jestli prostě nezmoudříme, národ jako národ, poražení stejně jako vítězové. (Potlesk.)

Trochu jsem procestoval svět, znám poněkud Asii i Ameriku, viděl jsem žluté plémě a znám nebezpečí Ameriky. Jestliže Evropa po starých cestách půjde dál, bude-li ovládána falešnou ideologií, jejíž tony se dnes i v této schůzi ozvaly, pak ne za 50 let, ale za 30 let bude Evropa obrácena v hospodářské trosky a na její místo nastoupí svěží, nevyčerpaná Amerika a žluté plémě. Je již dvanáctá hodina, aby si Evropa porozuměla a aby své poslání našla. Jestliže se jíž před válkou psalo a mluvilo o tom, - před válkou byli to jednotlivci - že je na čase, aby se evropské státy spojily ve Spojené státy evropské, mám za to, že po této krvavé lekcí, kterou Evropa dostala, snad by bylo potřebí, abychom opravdu myslili na spojení Evropy, poněvadž jenom spojená Evropa se může ubrániti nebezpečí, které jí a její civilisaci hrozí. Bílý člověk válkou ztratil prestyž na celém světě. Mluvte s těmi, kteří cestují, kteří byli nedávno v Číně, v Egyptě, v Indii, nebo v Japonsku, uslyšíte, že až do války přítomnost bílého člověka znamenala pro barevná plemena autoritu, tu Evropan dnes ztratil a kde kdo hledí naň s despektem, protože bílý člověk ukázal své slabosti a zranitelná bestie ukazovala se tam, kde imponovati měl cizímu světu vzdělaný člověk, člověk opravdové kultury a vyšší civilisace. (Souhlas.)

Jestliže půjdeme tedy v Evropě po té staré cestě, jako před válkou dál, pak zahyneme všichni, poněvadž co nás očekává, nebude život, to bude pouhé živoření, a to bídné a nedůstojné naší minulosti. A nyní dovolte, abych otevřeně vyjádřil své stanovisko, jaké máme, když v našem státě také žijí Němci. Po mém přesvědčení náš stát vznikl, poněvadž v zájmu Evropy vzniknouti musil, a protože uprostřed plemene germánského a slovanského je garancií míru. Německý štvavý radikalism arciť byl pro myšlenku našeho státu velkým agitačním doporučením a my musíme dnes děkovati všem jeho apoštolům, že celá Evropa a celý svět se vzbouřily, že se uznalo za nezbytnost zříditi uprostřed Evropy stát, aby byl hradbou proti onomu ozbrojenému imperialismu, který stále ohrožoval klid a pokoj všeho lidstva. Není příjemno vždy citovati. Na to ať páni z německého tábora myslí, když s novými poměry jsou nespokojeni, klidí jen, co jejich vůdcové zaseli, (Výborně!) a tu jest prostě k smíchu, když tady po všem, co se stalo, vystupují jako - žalobci!

Kdo nám z německé buržoasie mluví o minulosti posledních měsíců a vystupuje jako žalobce, vydává se v nebezpečí, že okamžitě vyvstane minulost celých století, která je přímo strašnou obžalobou Němců. (Potlesk.)

Německo mělo slavné doby a vedlo duševně svět. To byla opravdu velká doba pro Němce. To byla doba Herdera a Kanta a my nemusíme se styděti přiznati se, že naší největší lidé pili nadšeně ze studně jejich vědění a jejich ducha. Tehdy měli Němci právo, aby vzdělaný svět se jim klaněl, aby opanovávali svět, ne šavlí, ale mravností svých názorů, hlubokou lidskostí filosofie svých geniálních myslitelů. Z humanitní ideje odvozoval Harder oprávněnost myšlenky nacionalismu a toto učení naši první vůdcové přijali za své. Tady byli Němci a mohli býti nám učiteli. Ale úcta a láska k Německu klesala, když Herdera vytlačili filosofové moci a násilí, když z Německa neozýval se více hlas ušlechtilé morálky a lidskosti, nýbrž kladiva Kruppových závodů a kovadliny válečných loděnic!

Všecko bylo odhozeno, co Němce činilo v pravdě velikými, a filosofie, literatura i věda, daly se do služeb pruského militarismu, který opanován byl šílenou touhou zotročit celý svět. A proti tomu šílení neměl nikdo odvahy vystoupiti, ačkoliv každý musil vědět, že tímto způsobem Němec v celém světě stane se nenáviděným. (Souhlas.)

Ale podívejte se, jací lidé vyvstali po nich. U nás byli to trpaslíci, kteří štvali, ale jinde jsou to velcí lidé. Vzpomeňte si na Mommsena, universitního profesora, učence světového jména, který hlásal rozbíjet Čechům lebky. Podívejte se i na takové historiky, jako byl Treitschke, jak to všechno bylo ovládáno jen myšlénkou, položit celý svět brutální silou k nohám Pruska. My nevynalezli theorii o panujících a služebních rasách, o aktivních a pasivních národech. To jest vynálezem těchto německých duchů. Pro tyto Němce byla válka vším a tento tón - co mírové smlouvy diktují 80 milionům Němců! - sotva Německo poznalo, že válka nekončí vždy Sedanem a může býti katastrofou - dnes se tu zase ozval. To není ještě definitivní stav, my zase vstaneme a zase bůh německý bude mobilisován a pomůže Germánstvu k vítězství! - - Mám za to, že by nové běsnění všeněmecké skončilo stejně jako roku 1918, ale přeji si, aby Němci takových myšlenek v zájmu vlastním i v zájmu nové Evropy zanechali. Až dosud německému duchu válka byla vším. Podívejte se, jak válka byla velebena. Čtu zde Wagnera, všeněmce, jak se ve spisech >Der Krieg< nadšeně vyslovuje o vyšší mravní ceně války. Pro něho válka měla vyšší mravní cenu.

>Válka jest přirozený výběr. Válka jest přírodní zákon. Válka je prapůvod dobrého vývoje do budoucností, válka jest tvůrčí světový princip.<

Všeberlínské skupině Všeněmeckého svazu přednášel r. 1912 spisovatel dr. Schmidt-Gibichenfels. Jeho řeči otiskly >Alldeutsche Blätter<. Ty letáky šly celým světem a vyvolaly hnutí proti Němcům. Z těchto řečí v >Alldeutsche Blätter< čteme, že projevilo se nade všechnu pochybnost, že pravidelná válka jest nejen myslitelně největší a nejšlechetnější rozřešení, nýbrž také pro stavbu státu a společnosti časem bezpodmínečně nutné.

Takový duch - a je to duch nelidský a barbarský - byl nám vždy cizí. My nikdy válce nechtěli. Kdyby byly dnes přesné záznamy, co čeští politikové dělali před válkou, z nás se nemusí žádný za to stydět, my dělali vše možné, aby k válce nedošlo, my dovolávali se jen argumentů práva a morálky a snili jsme až do války o tom, že by přece jen bylo možno v Rakousku za jistých okolností nám vyhověti a nalézti základnu pro harmonické soužití všech národů. Naše mentality byly naprosto různé a jak vidím, různí se i dnes.

V >Alldeutsche Blätter< v roce 1913 čteme: Jen lumpové jsou skrovni; my požadujeme volnost pro lokty teutonské rasy, požadujeme prostor k panování. (Hlas: To jsou Všeněmci!) Račte rozumět, já nedělám zodpovědný za Všeněmce všecky německé strany, nýbrž jen ukazují, kam vedl pak takový panovačný duch. Ukazuji, že takové letáky pak se šířily po celém světě a burcovaly nenávist k Němcům, kteří Herdera zapřeli a v pathologickém Vilémovi spatřovali vtělení moderního německého ducha.

Na schůzi Všeněmeckého svazu v r. 1912 mluvil generál Klim z Berlína, který zdůraznil, že cesta ke sjednocení a moci Němců není dlážděna kalamáři, tiskařskou černí a parlamentárními usneseními, nýbrž krví, ranami a činy zbraní.< Pořád jenom krev a násilí!

Vy jste měli lékaře a učence, který z antropologických výsledků vědy činil politické závěry a dodával tak důvody pro theorii všeněmecké politiky imperialistické. Nejdůležitější události v dějinách světové aristokracie a světové civilisace - hlásal - zrodily se z protikladů a boje mezi germánskými kmeny a reky. Papežství a císařství jsou germánské výtvory, obojí jsou germánské organisace panovnické k tomu určené, svět si podrobiti. Germánská rasa jest k tomu povolána, opřísti zemi svým panstvím, vykořistiti poklady přírodní a síly pracovní a pasivní rasy vklíniti do svého kulturního vývoje jako sloužící článek.< (Slyšte!)

Tohle ovšem byla filosofie, která musila vésti ke špatným koncům a ona také ke špatným koncům vedla.

My nemluvíme o cifře, která stojí proti vašim 80 milionům, když o nich pořád mluvíte, my prostě jsme se neopírali o násilí a neopíráme se o násilí. My toužili jen po svobodě, a jestliže jsme svobody dosáhli, není to proto, abychom druhé znásilňovali, nýbrž je to proto, abychom se o tuto svobodu - rozumně z ní těžíce - dělili i s těmi, kdo nás dříve utiskovali. A nejsme nervosní, když ozve se tu nějaká podrážděnější německá řeč! Ten přechod z roku 1914 do roku 1920 nemůže se státi rázem. To je přirozené. Nejsme nešťastni hned, když uslyšíme řeči, které de fakto nejsou určeny pro nás zde, ale z oken ven k voličům ve Warnsdorfu, v Ústí nebo v Teplicích, kteří po volbách musí slyšeti ještě silná slova. Ale máme za to, že němečtí politikové jsou povinni přijíti sem s positivním programem, poněvadž zde je stát, a žádný národ nemá práva ukazovati na to, že jen stát má povinnost k němu. Národové mají též povinnost ke státu. O tom není žádné pochybnosti. Já si přejí, aby náš stát, naše republika byla zkušebním místem, jak dalece jsme v Evropě zralí provésti styky a vyšší právo mezi národy. Mluví se o Svazu národů. Máme-li míti víru ve Svaz národů a v nový řád mezi národy, vy zde Němci i my Češi jsme povoláni, abychom ukazovali, jak rozumíme tomu novému, vyššímu řádu mezi národy. To je to zkušební místo zde, kde to máme dokazovati. Nechť naši Němci zanechají snů, že mohou býti připojení ještě někdy k Německu, a půjde to, Bismarck nebyl takovým všeněmcem, aby si přál všechny Němce sloučiti v Německu, a věděl jistě, proč. Jestliže by Německo chtělo více, než potřebuje ku své veliké existenci, přirozeně vyvolalo by ihned odpor celého světa a srážku. Tohle Bismarck věděl a proto nechtěl více, než snésti mohla Evropa. Věří tedy někdo, co nám říkal pan kol. Jesser, že přijde zase chvíle, kdy Němci naši mohou si nalézti domov jinde, ve velikém Německu? Či myslí-li si někdo, že k vůli tornu, co si přeje pan kol. Jesser a někteří s ním, že bude zase světová válka, že zase miliony lidí budou stát s puškami a kanóny proti sobě, že poteče krev opět potoky a řekami? Co se stalo, je přirozeným důsledkem poměrů. Nic jiného. Tento stát musel býti zřízen a byl zřízen tak, jak je toho potřeba v nové Evropě, jak toho potřebuje pokoj světa. My neříkáme, že dnešní hranice jsou nejideálnější, a sami bychom si přáli korekturu tam neb onde, ale prosím, to jsou věci, které se nedají řešiti násilím, nýbrž dohodou od státu ke státu, jako na př. se o takové korektury jedná mezi námi a republikou rakouskou. Co bych si přál a na čem bychom měli pracovati, to je demobilisace národní nedůvěry. Mohu říci, že sami začínáme docela poctivě. Uvažte, že my, kteří jsme náleželi k nejradikálnějším, dokud jsme byli utiskováni, nerozpakovali jsme se říci své přesvědčení v této věci zcela otevřeně a veřejně. U nás nenajdete žádného šovinismu, žádné politické revanše, máme vždy odvahu vystupovati jako lidé, jako politikové, ze kterých mluví člověk, člověk pokrokový, demokratický a především lidský. To přirozeně musíme očekávati též i od vás, od německé inteligence, která má býti učitelem německého národa, aby konečně již tento vzájemně rozeštvaný stav přestal a abychom pochopili, že jestliže podlamujeme existencí státu, podlamujeme i existenci své industrie, existenci svého dělnictva, svého hospodářství a blahobytu. Stát je něco konkrétního, to jest ten složitý aparát, ve kterém jsou rolníci, průmyslníci, obchodníci a dělníci, veškeré produkující vrstvy. Útočiti na stát, to není rána do vzduchu, to je rána na onen útvar, ve kterém žijeme a na nějž - vy jako my - se svou hospodářskou existencí jsme odkázáni. Proto stát svůj musíme hájiti všichni, Němci jako Češí, Náš stát po mém přesvědčení má býti zjednodušením Svazu národů a my si upřímně přejeme, aby byl příkladem a vzorem, aby byl příkladem pro spolutvoření všech národů na novém právu evropském. Potřebuje-li vývoj lidstva spolutvoření slovanské a germánské rasy - a v to. také věříme pak je teprve náš stát nezbytností. Němci nebyli vždycky proti českému státu. Když se podíváte na starou generací politickou a půjdete do roku 1848, uvidíte, že byli tehdy Němci - třebas Frankfurťáci, - kteří nebyli proti českému státu. Chtěli jej jenom vklíniti do své německé organisace všestátní. Dějinný obrat pro nové právo předpokládá odvrat od starých method politických. To, co vidím a co jsme slyšeli z Národního shromáždění, a tady, to jsou pořád staré politické methody, jakých jsme byli svědky v Rakousku, které poctivému demokratickému člověku přímo se protiví. To jsou methody, liteře dnes nikam vésti nemohou. Nevidíte, že je plno elektřiny ve vzduchu, že atmosféra hrozí velkými bouřemi sociálními? Co pak ještě toho necítíte, že musíme se dnes věnovat, ať už chceme nebo nechceme, řešení velkých hospodářských a sociálních problémů? Tady musíme soustřediti veškerou svou energii a ostatní v té době stane se věcí podřízenou. Ostatně tam, kde máte všeobecné a rovné právo hlasovací, a to i do každé obce, kde volí muži i ženy, tam je směšno mluvit vážně o znásilňování. My rádi přiznáváme, že všelicos může býti ještě u nás nedokonalého. O tom není žádné pochybnosti. Ústavně i zákonodárně. Také pokud týká se správní a jazykové praxe leccos může býti nehotového, o tom není rovněž žádné pochybnosti. Nikdo z nás není dogmatikem a praxe ukáže, co bude neudržitelné. Pak přirozeně dojde také ke korektuře. Ale nedostatky nejsou zločinem a neopravňují nikoho, aby mluvilo se tak, jako se mluvilo nedávno na schůzi ve Svitavách, kde byli kolegové Jesser a dr. Baeran. Stát pro nikoho nesmí býti lodí, proti které je dovolen nejbezohlednější ponorkový boj. (Souhlas.) Nejdříve musí se každý poctivě přihlásit ke státu, ne topit jeho loď, ale ponorky nedůvěry a nenávisti k němu, k tomu musíte míti odvahu, páni z německého tábora, a. pak odzbrojíte i tu nedůvěru zase u nás, která přirozeně rozpakuje se lidi nepřátelsky cítící a vystupující, umísťovati na rozhodujících místech správy státní, neboť i ten nejdemokratičtější z nás nesvěří kormidlo lodí nikomu, kdo veřejně říká, že chce loď potopit. (Souhlas.) A přece nestojíme ani tady proti vám a jen na vás to záleží, jen na vás, abychom mohli vám vyjíti vstříc.

Spolupracujte na státu a budete míti všechny výhody z této spolupráce. Pak budeme jednati také poctivě. Nechceme žádné dvojí hry a žádné falešné hry. Ale, prosím, řekněme definitivně: spolupráce, anebo irredenta! Spolupracovati - dobře, pák se musí dostaviti také důsledky toho - irredenta, pak se dostaví z naší strany zase důsledky, které vyvolává irredenta!

Jestliže mluvíme o odvratu od starých politických method, pánové nemají právo, aby to žádali jenom od majority. To je nespravedlivé. Povinnosti má také minorita, zejména jestliže ji representují politikové, kteří do nedávná vládli a prononcováni byli jako apoštolové násilí. Pak musíme žádati od mluvčích této minority, aby přišlí s novým vyznáním víry a dokázali, že se starým myšlenkovým světem nemají nic společného. To nebude nic nepoctivého, když to přiznali. Válka změnila Evropu, změnila i nás, změnila naše nitra a právě tak musí změniti i mentalitu Němců. Náš nacionalismus není nacionalismem, který vede k brutálnosti. Já si přeji, aby náš nacionalismus všude vedl jenom k lidskosti. Nacionalismus pro mne neznamená, aby národ stál proti národu, V poměrech, ve kterých žijeme, znamená to národ vedle národa, znamená to chápat společný problém tohoto státu, chápat společný smysl státu, ve kterém žijeme. Žádáte, aby vám stát dal pocit domova. Velmi správně, dejte však také státu pocit státní příslušností. Já o tom jsem již mluvil, národové a státy musí býti zevropštěny, ale pak i vy musíte vyvoditi z toho také důsledky, i v politické praxi i v politických methodách. Mluví-li se na německé straně o sebeurčení národů, tu stačí mi jen podívati se na řečníka, a vím, oč mu vlastně jde. To je isolace Němců od státu, kterou pánové slovem >sebeurčení< zakrývají. Sebeurčení není isolace od státu a sebeurčení nejméně znamená to, co někteří pánové rádi by viděli, aby každý si dělal, co by chtěl. Každý princip třeba uvésti ve shodu. se skutečnými poměry, a jestliže se na ně aplikuje, pak přirozeně je omezován nebo doplňován principy, které mají stejnou etickou cenu. Řekne se slovo >svoboda<. Jest však velký rozdíl, užívá-li někdo svobody k tomu, aby dělal dobré věci, a jiný zase k tomu, aby kradl a loupil. Jestliže však někdo svobodě chce rozuměti tak, aby páchal zlo, musí svoboda býti omezena a nutí nás k tomu zásady, které jsou také mravné. To platí také o principu práva sebeurčení. Právo sebeurčení jest pouhým heslem, mluvení do větru, když nepočítáme se skutečnostmi, a když jasně neomezujeme hranici tohoto principu, jež diktována jest naprosto přirozeně. A tu mám na mysli princip soběstačnosti a právo restituce. Když se tvořil stát, zajisté neměli ti, kteří tento stát tvořili, na mysli, stvořiti útvar, který by nebyl schopen života. Musil se vytvořit stát, který byl schopen života, který dostal geografické hospodářské podmínky, jaké musí míti každý životaschopný stát. Tak vytvořil se náš stát. Hlavní ideou jest zde princip sebeurčení, počítá se však přirozeně se skutečnostmi a realitou a proto přichází zároveň s touto ideou práva sebeurčení ve spojitost princip soběstačnosti, poněvadž ani bez tohoto nemohou se tvořiti státy. Právě proto dostáváme se k moři, právě proto Dunaj a Labe jsou zmezinárodněny, poněvadž stát musí míti všechny podmínky existence. Kdo tedy mluví o zásadě sebeurčení národů, má ji správně vykládat a nevyvozovati důsledky, které jsou celé zásadě odporující, anebo jednostranné. Potom jest zde právo ještě jiné, t. j. právo restituce. Ať se nezapomíná, kolik set let byli jsme utlačováni, kolik set let proti nám se pracovalo. Neměli jsme škol. Celá řada krajů byla násilně poněmčena. Co se dělo v Čechách, na Moravě a ve Slezsku? A co se dělo na Slovensku, kde neměli naši slovenští bratři vůbec ničeho? Což není zde právo restituce? Toho nám nemůže nikdo, kdo je objektivní, upírat, a ono doplňuje též onen princip, jehož neprávem proti nám se dovolávají němečtí politikové, když staré křivdy, na národu našem po staletí páchané, odčiňujeme. (Výborně!)

Tak si často připomínám knihu, kterou na konci svého života napsal veliký socialistický ruský pracovník Herzen. Nazval ji >Na druhém břehu<, když po velkých zklamáních v Evropě vrátil se do Ruska. My po krvavé lázni světové války dostali jsme se se svými myšlenkami a touhami na druhý břeh nové, zcela nové doby, ale pánové z německé buržoasie svými myšlenkami, touhami a snahami zůstali na starém břehu, nepřešli přes práh nové doby, jsou pořád v té předválečné době. Tak si nerozumíme. Jestliže všichni budeme míti odvahu přeplavati špinavou řeku předsudků zastaralých a dostati se na >druhý břeh<, pak můžeme vysoko zvednouti prapor nové Evropy a civilisace a také nový řád mezinárodní nebude prázdným heslem. Pak si porozumíme, a jsou-li zde chyby a vady, dovedeme je odstraniti, poněvadž v nás bude silná vůle především v tomto státě dáti dobrý příklad, ale pak nelze mluviti tak, aby z promluvených řečí za hranicemi činěny byly nejfalešnější záměry o republice a o její stabilitě. Mluví-li se řečí, které jsou, řekl bych, házení bomb do světového úvěru naší republiky, to přirozeně nebude budovati nový řád, nebude sesilovati vzájemnou důvěru, ale vyvolá nový zápas mezi národem a národem, ke škodě obou národů a celé republiky. Je-li možná, aby pánové se odklonili od starých politických method, musí tedy počítati s faktem, že jsou v tomto státě, jako byli jejich otcové a musejí v něm trvale zůstati. Pak je dobře. Jestliže však myslí, že jich agitace povede k výbuchu nové evropské války, kterou se vytvoří nové veliké Německo, která by nás připravila o značnou část naší republiky, pak nastanou poměry, kde budeme odkázáni sami na sebe a budeme přirozeně dělati vše tak, jako bychom byli odkázáni jen sami na sebe.(Potlesk.)

A že německý národ po té cestě půjde, o tom jsem pevně přesvědčen, poněvadž doba naše bude volati k jiným akcím a činům než abychom se hádali, jak nás rakouská vláda učila, poněvadž bylo to v jejím interessu a absolutismus při tom vzkvétal a vzrůstal. Dovedli jsme se uhájiti, když byli jsme oloupení o samostatnost a kde co proti nám stálo. Dovedeme se tedy také uhájiti, když máme svůj stát a když máme mocnější prostředky, doma i za hranicemi, kdyby ruka, kterou Němcům podíváme, byla odmítnuta a našemu národu vypovězen byl boj. Doufejme, že v té věcí není promluveno ještě slovo poslední a to že nebude míti vášeň, nýbrž rozum. (Potlesk.)

Jestliže slyšíme Němce mluvit, pochopíme aspoň jisté rozčilení a nervosu, ale když vystoupí Maďaři v roli karatelů, apoštolů pravdy a svobody, pak, odpusťte, cítím cosi jako hnus. Maďaři mluví zde nám o demokracii a svobodě. Maďarský stát nebyl nic jiného než násilí. O tom by mohli vypravovati bratří Slováci, co to znamená 1000 let žíti pod tímto jařmem násilí oligarchie maďarské. A prosím, co dnes se děje? Což my nemáme žádných menšin tam v Uhrách? Nejsou tam bratři naši slovenští? 300.000 žije jich v Uhrách a ptejme se jich, mají-li jedinou školu! A kolik Maďarů žije v naší republice? 600.000. A kolik mají škol? Tuším, že 700 škol. Nemluvím ani o tom, jak je vybaveno jejich školství střední a všechno ostatní. Svoboda a demokracie a Maďaři...

Co se děje dnes s těmi, kteří se hlásí k socialistickému přesvědčení, to není již teror, to je bestialita, poněvadž takovým způsobem odstraňovati lidi, jako se to děje v Uhrách, kde otec rodiny zmizí, neví se kam, a za několik dní se jeho mrtvola nalezne v Dunaji, to jsou věci, které by nebyly možny v žádném jiném státě. To se děje uprostřed Evropy a mluvčí tohoto národa mluví o tom, že oni jsou utiskováni, Z Maďárie prchají k nám tisíce lidi, kteří hledají u nás právo asylu. Ovšem budeme musit být velice opatrni. Já bych o tom právu asylu nemluvil tak liberálně, jako to někteří mojí přátelé učinili (Výborně!), poněvadž mezi těmito lidmi je celá řada agitátorů Horthyho. A bude třeba, aby se proti nim velmi energicky zakročilo, aby k nám nepřicházeli z návodu a z rozkazu pana Horthyho. (Výborně!) Právě dnes jsem četl dosti charakteristickou zprávu o té věci: >Maďaří pokračují ve své propagandě a podvratné činnosti proti naší republice. Zdánlivě jeví klid a také tisk jejích mlčí. Za to však tím vášnivěji pracují v zákulisí. Soustředili v Budapešti celou armádu svých agentů. Vláda Bílé gardy propustila ze žaláře sta a tisíce vězněných politických i sprostých provinilců. Propustila dokonce i celou řadu známých bolševických předáků, a to za slib, že se postaví do služeb propagandy proti Československé republice. A takových agentů poslali Maďaři už sta a sta za hranice. Ve Vídni zřízena filiálka této maďarské protičeské propagandy, která pracuje už několik týdnů ve velkém slohu a dopravila více než 600 svých agitátorů na Moravu a na Slovensko. Tito lidé opatřeni jsou různými pasy, ponejvíce rakouskými, z části také pasy rumunskými, italskými atd. České visum na těchto pasech je často falšované. Ale nejvíce těchto agitátorů překročuje hranice bez cestovních průkazů - pěšky. Jakmile ocitnou se maďarští agenti na naší půdě, rozjedou se zejména na Slovensko. Každý má určitou maršrutu a přesně vytčený plán. Též na Ostravsko byla jich už celá řada dirigována, jakož i do severních Čech, neboť Maďaři angažovali také Němce pro tuto službu. Bratislava, Košice, Žilina jsou už zaplavený touto cháskou, která pracuje za pomoci starých maďarských úředníků, železničních zřízenců a také maďarské šlechty, jejíž část žije v Bratislavě nebo i po slovenských venkovských statcích. Tato podvratná práce maďarská, která dle okolností a potřeb dělá buď bílou nebo bolševickou propagandu, je už několik měsíců v plném proudu a pracuje se značným úspěchem. Zejména vídeňští Maďaři projevují otevřeně radost nad tím, že československé úřady nemají ani tušení o této organisaci, která číhá jen na signál, aby ukázala dohodě nutnost revise mírové smlouvy. A Maďaři pevně věří v pomoc jistých dohodových kruhů, které se staví proti nám ve věcech česko-rakouských, ve věcech česko-polských a postaví se proti naší republice i v otázkách, maďarských. Ve Vídni, v Budapešti a v ostatní cizině je viděti mračna, stahující se proti naší republice. Jen Praha, jak se zdá, nevidí toho nebezpečí, protože jinak by české strany a tisk neztrácely času a neplýtvaly energií v malicherných rozporech.<


Související odkazy