Schůze zahájena v 9 hodin 45 minut.
Přítomni:
Předseda: Donát.
Místopředsedové: dr Franta, Klofáč, Niessner, dr Soukup, Valoušek.
Zapisovatelé: dr Reyl, dr Vlček.
109 senátorů podle presenční listiny.
Zástupci vlády: ministři: inž. Bečka, dr Dolanský, dr Markovič, inž. Novák, Srba, Udržal a dr Winter.
Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr Šafařovič; jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.
Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.
Sděluji, že udělil jsem dovolenou do konce tohoto týdne sen. Šperovi a Trčkovi.
Senátní tajemník dr Šafařovič (čte):
Z předsednictva přikázáno:
Výboru národohospodářskému a rozpočtovému:
Tisk 2255. Usnesení poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu (tisk 5322) zákona o státní pomoci při živelních pohromách 1925 a o opatření k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti (tisk 5333).
Výboru ústavně-právnímu:
Tisk 2256. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu (tisk 5272) zákona, kterým se mění řád volení do poslanecké sněmovny ze dne 29. února 1920, čís. 123 Sb. z. a n. (tisk 5291).
Tisk 2257. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu (tisk 5275) zákona, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 29. února 1920, čís. 124 Sb. z. a n., o složení a pravomoci senátu (tisk 5293).
Předseda: Navrhuji, aby bylo uloženo výborům, aby o shora uvedených usneseních poslanecké sněmovny podaly zprávu do nějbližší příští schůze, která se koná zítra dne 15. října 1925.
Kdo s návrhem mým souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh můj se přijímá.
Přikročuji k projednávání denního pořadu.
Pokračování v rozpravě o zprávě rozpočtového výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2247) o vládním návrhu státního rozpočtu republiky československé a finančního zákona pro rok 1926. Tisk 2250.
Uděluji slovo panu sen. dr Vetter-Lilie.
Sen. dr Vetter-Lilie (německy): Slavný senáte! I když parlament v agónii ležící sotva bude s to věnovati náležitou pozornost věci, o které se několika krátkými slovy chci zmíniti, tož chci přece před naším rozloučením apelovati na vládu a připamatovati jí povinnost, kterou v zájmu tělesné výchovy a zdatnosti naší dorůstající německé mládeže plniti posud bohužel zameškala.
Po převratu svolala Sokolská Obec anketu, aby se poradila o státní podpoře tělesného cvičení. Výsledky této porady sepsány byly v pamětním spisu, který byl vládě předložen v březnu 1920.
Pravilo se mezi jiným v pamětním spisu, že starý rakouský stát naprosto ničeho neučinil pro podporu tělesné síly a zdraví lidu tělesným cvičením a že v této příčině dlužno zjednati nápravu. Také s německé strany byl tento požadavek shrnut v pamětním spise.
Jakým způsobeni stát plní svoji povinnost v preventivních hygienických opatřeních, lze ciferně dokázati pomocí státních rozpočtů. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy mělo, resp. má pro podporu tělesné výchovy k disposici: roku 1922 a 1923 6 milionů, 1924 3.8 milionu, 1925 2.2 milionů a 1926 1.75 milionu. Že při této nepatrné dotaci pro účely tělocviku a sportu nelze vůbec mluviti o podpoře volných spolků pro tělesnou výchovu, je na bíle dni. Ještě zjevněji však působí zmenšení podpory tělesné výchovy naší německé mládeži z pohotových prostředků.
Jakmile některá německá obec, některý německý spolek žádá za státní podporu prořečený účel, zůstane žádost ponejvíce nevyřízena, anebo se zamítne s odůvodněním, že prostředky jsou vyčerpány. Němci naprosto neobdrží podílu, který by jim na základě poplatnosti a počtu obyvatelstva musil náležeti. Není pochybnosti o tom, že vedle zmíněných, v rozpočtu vykázaných prostředků jsou po ruce ještě jiné prostředky pro podporu takovýchto českých zařízení, kdežto stejná zařízení německá vycházejí na prázdno. Jsem ovšem toho dalek, abych nějak záviděl svým rodákům českého jazyka vydatnou státní podporu a. materiemi příspěvky na jejich zařízení, která mají za účel tělesnou výchovu, naopak, přeji jim nejúplnější tělesnou výchovu, žádám však také stejnou péči státu o naši německou mládež. Ale poněvadž v této příčině ničeho se nedostává, zdá se mi býti na místě, abych poukázal na nezvyklou ochotu, jíž se se strany vlády těší česká zařízení. Orelská slavnost v Brně vykazovala prý schodek 6 milionů Kč, který podle zpráv z českých pramenů krylo ministerstvo zdravotnictví. Podle týchž pramenů rozděleny byly letos milionové obnosy z nepojmenovaného fondu mezi české tělocvičné svazy Sokola, Orla a českých sociálně-demokratických dělníků. Na dotčený dotaz německých poslanců po prameni těchto darů nedostalo se posud odpovědi. Pro zřízení sokolského stadionu pro příští slet bylo věnováno 6 milionů na zakoupení místa, aniž lze zjistiti, z jakých fondů tyto výdaje byly hrazeny, poněvadž podle rozpočtu ministerstva zdravotnictví pro rok 1925 takovýto obnos zařazen nebyl. Také pro příští rok jsou pro tento účel zařazeny 4 miliony Kč, kdežto Němci opětně vyšli na prázdno. Vidíme na jedné straně podporu českých zařízení všemi prostředky, na druhé straně odstrkování všeho toho, co se podniká na straně německé, a skoro se zdá, jakoby vláda úmyslně chtěla zabrániti posílení německé síly lidu povznesením tělesné výchovy na školách a ve spolcích.
Od roku 1921 máme návrhy zákonů o povinnosti pěstovati tělocvik a sporty pro všechny, kdo vyšli ze školy, až do úplné zralosti. Vláda nečiní ničeho, aby tyto návrhy vešly v platnost. Právě tak je tomu se zákonem o cvičištích, o kterémž rovněž roku 1921 bylo rokováno a stalo se usnesení v poradním sboru pro tělesnou výchovu u ministerstva zdravotnictví. Od dvou let tento výbor nevyvinuje již žádné činnosti.
Před dvěma léty podaly všechny německé strany návrhy zákonů, které se zabývaly úpravou všech opatření pro tělesnou výchovu. Jsou to: návrh posl. Spiny, Schollicha, Feierfeila, Kafky a soudr. na úpravu tělesné výchovy školní mládeže. Tento návrh pochází z roku 1924; dále návrh posl. Spiny, Schollicha, Feierfeila, Simma a soudr. na zřízení německé vysoké školy pro tělesná cvičení. Tento návrh byl podán rovněž roku 1924. Také tyto dobře odůvodněné návrhy zůstaly posud nepovšimnuty, ačkoli měly odpomoci doléhající nouzi o zkoušené odborné síly pro tělocvik a sport. Kurs pro vzdělání učitelů tělocviku při německé universitě v Praze slouží jedině vzdělání učitelů tělocviku na středních školách. Zbývá neukojena potřeba vzdělání učitelů tělocviku na odborných školách, učitelských ústavech, občanských školách, učitelů tělocviku a sportu ve svazích a spolcích. Češi pro sebe vytvořili ústav pro tělesnou výchovu, pro který ministerstvo zdravotnictví do rozpočtu na rok 1926 zařadilo půl milionu Kč. Němci jsou pro tento obor vzdělání odkázáni na ústavy zahraniční. Je namnoze potřebí získati zahraniční učitele tělocviku a sportu pro tuzemské spolky a svazy, aby bylo lze obsaditi jen nejnutnější místa. Kdežto na českých universitách v Praze a v Brně zřízen byl lektorát pro tělesná cvičení, zůstal německý národ na zřízení takovéhoto lektorátu na německých vysokých školách nepovšimnut. - Rozpočet ministerstva školství na rok 1926 kap. XIII., tit. 3., § l, řádné výdaje, výdajová položka 13. Také jinak projevuje ministerstvo školství málo porozumění pro řádnou výchovu ve školství. Kdežto ve všech kulturních státech je poměr vyučovacích hodin duševních k tělesným l: 3 až l: 6, jest u nás nepoměr l: 16. Teprve na šestnáct vyučovacích hodin přijde jedna hodina tělocviku. Že se 60 procentům našich obecných škol nedostává ještě zařízení, aby vůbec bylo lze účelně vyučovati tělocviku, budiž jen mimochodem poznamenáno, ačkoli uskutečněním zákona o cvičištích, kterým by obce byly zavázány za pomoci státu zřizovati tělocvičny, hříště a pokud možno také plovárny, lehko by bylo zjednati odpomoc. Bylo by vládě snadno, bez zvláštních peněžitých obětí, provésti účinnou podporu preventivních hygienických opatření vybudováním tělocviku a sportu, kdyby chtěla sáhnouti k návrhu německého hlavního výboru pro tělesná cvičení, aby totiž každé v každé obci zřízen byl zákonem zvláštní výbor pro podporu tělesného cvičení. Také o tomto návrhu konaly se porady v poradním sboru pro tělesnou výchovu u ministerstva zdravotnictví, ale tento návrh s jinými dobře míněnými návrhy mezi ostatními akty pokrývá prach. Pro podporu volného tělesného cvičení, které pěstují spolky a svazy, nemá vláda vůbec žádného porozumění, jinak by nepodrobila přepychové dani nářadí tělocvičné a sportovní. Neukládala by podnikům tělocvičných a sportovních spolků dávku ze zábav, která zejména pro menší spolky, jichž je převážná většina, znamená tísnivou dávku. Všechny návrhy a podání s německé strany v této příčině nechala vláda bez povšimnutí, anebo odloženy byly pro pozdější vyřízení. Týž osud stihl také německý návrh na založení společnosti pro záchranu života za státní pomoci, jakéž v mnohých kulturních státech tak blahodárně působí.
Slavný senáte! Poukázal jsem ve svých krátkých vývodech jen na nejdůležitější nedostatky, které stojí v cestě tělesné výchově a posílení naší německé mládeže. Tělesná výchova je tak důležitým činitelem ve výchově mládeže, že přehnanou spořivost v této příčině bylo by nutno pokládati za hřích na dorůstající mládeži, kterého se žádná vláda nesmí dopouštěti. Apeluji tudíž na vládu, v prvé řadě však na ministerstvo zdravotnictví, aby dohonilo to, co zmeškáno, ale aby při rozdílení svých darů měřilo stejnou měrou. (Potlesk na levici)
Předseda (zvoní): Slovo má dále pan sen.Thoř.
Sen. Thoř: Vážený senáte! Je to snad poslední rozpočet za tohoto voleného Národního shromáždění, který máme projednati a který nám také dává příležitost, abychom jednak posoudili státní hospodářství, jednak abychom ukázali na stávající poměry. Je to šestý rozpočet za voleného zastupitelstva, a strana živnostenská s věcného stanoviska byla nucena téměř napořád všechny rozpočty podrobiti náležité a věcné kritice, prostě z toho důvodu, že tyto rozpočty byly sestavovány nad poměry poplatníků, a hlavně pak proto, že většina břemen byla ukládána stavu živnostenskému, který tímto způsobem byl postupně, ale jistě utiskován a ničen.
Veškeré naše stížnosti a upozorňování na utiskování tohoto důležitého stavu vlády ignorovaly a za celých šest roků nebyl podán jediný důkaz, že by vládě a vedoucím činitelům záleželo na udržení a posílení živnostenského stavu. To je důkaz, že zájem celku ustoupil zájmům stran a podle toho, kdo má větší politickou moc, se rozhoduje. Stav živnostenský; který měl až dosud v Národním shromáždění své vlastní malé zastoupení, přes to, že téměř všechny strany slibovaly mu pomoc a ochranu, podobá se sirotku, který je odkázán na celou obec, ale o nějž se nikdo nestará. (Sen. Kouša: A kdo vám ubližuje?) - Nejvíce vy! -
A přece každé politické dítě musí dobře viděti, co znamená pro náš stát stav živnostenský, ať po stránce hospodářské nebo národní, a jak veliký podíl má tento stav na tvoření nových statků a jak velikou hřivnou přispívá na udržení tohoto státu. (Sen. Kouša: Statky tvoří dělníci!) No, vy jste už jich asi hodně vytvořil!
Stačí podívati se do předloženého rozpočtu a shledáme, že daně, týkající se středních živnostenských vrstev, jsou při číselně sníženém rozpočtu vyšší, než v minulých letech. Tedy živnostnictvo bude podle tohoto rozpočtu platiti zase zvýšené daně a v důsledku toho zvýšené přirážky a ostatní dávky, než za minulá léta.
A přes to, že břemena se stále zvětšují, je živnostnictvo šikanováno a omezováno na své svobodě, ve svém podnikání, je mu zakazováno pracovati, znemožněno vydělávati na svou a svých rodin existenci, překáží se mu poctivou prací získati potřebný obnos na daně, přirážky a dávky. Tak zemská politická správa nyní svými dotazy na obce téměř vynucuje zavádění nedělního klidu a zavádí jej všude i přes protesty živnostnictva, kde se na tom usnese obecní zastupitelstvo. Za nynějšího složení obecních zastupitelstev, kde v častých případech rozhodují lidé, jimž hospodářství státu nepřirostlo k srdci, není žádnou vzácností takového usnesení docíliti. Zemská politická správa neohlíží se na to, že touto vnucenou zahálkou ničí tisíce poctivou prací se živících malých lidí, zejména velké množství vdov a sirotků. Zemské politické správě jde více o přízeň několika jednotlivců, než o přízeň poplatnictva a zachování existence živnostnictva. Veškeré úsilí u nás ve státě je vynaloženo na omezení práce a největší snaha věnuje se tomu, aby se nepracovalo nic. Jak si pak představuje naše vláda a vedoucí činitelé vůbec uspořádání poměrů a zabezpečení státu, zejména jeho financování, je nezodpověditelnou otázkou. Zákony a nařízeními stíhá se každý, kdo nechce zaháleti, a ten, kdo má lásku k práci, jemuž je práce celým životem, je více trestán, než mnohý dareba, který připravuje stát o miliony. Pod rouškou uspořádání hospodářských a sociálních poměrů se všechno škatulkuje a vymezuje, ale všechno se dělá tak, aby právě střední živnostenský stav byl postižen, a při tom se tvrdí, že je u nás svoboda a demokracie. Zemská politická správa vysvětluje si živnostenský řád podle nynějšího vládního režimu a řídí se podle toho, kdo má větší politickou moc. Přání stran je více respektováno, než potřeba místní, o níž mluví živnostenský řád, ano, více respektováno, než potřeba státní, a toto přání platí více, než zachování tisíce. živnostníků.
Vzpomínám právě na chování se sociální demokracie na říšské radě při Badeniho nařízení, podle kterého měl každý státní zaměstnanec v Čechách se naučiti českému jazyku, jak tehdy sociální demokracie energicky potírala toto nařízení jen proto, že se tak nestalo zákonem, nýbrž pouze nařízením. A dnes v obecních zastupitelstvech zase energicky staví se za nařízení zemské politické správy. Táži se, kde je logika? Tvrdím, že nedělní klid mohl by býti ustanoven jen tenkráte, bude-li zabezpečena existence postiženého živnostenského stavu, ale zejména, usnese-li se na tom po zralém uvážení Národní shromáždění. (Sen. Kouša: Na čem?) Na nedělním klidu. (Sen. Kouša: To je starý zákon!) To není starý zákon, neznáte živnostenský řád a § 75. Pak se pusťte teprve do debaty. Může se tak státi zákonem, ale nemůže se tak státi nařízením. To, co dnes dělá zemská politická správa, je přecházením živnostenského řádu §u 75, odst. 9., jest omezováním svobody živnostnictva, je výrobou nucených lenochů. Tvrzení, že je potřebí nedělního klidu v zájmu zaměstnanců, aby měli oddech a klid, je velmi slabým důvodem jak se stanoviska sociálního, tím více hospodářského. Zaměstnavatelé dávají zaměstnancům buď volný den náhradní, aneb na nich nežádají vůbec, aby v neděli šli do práce. Ale v celé řadě případů zaměstnanci se sami nabízejí a přicházejí sami do práce, poněvadž obyčejně dostávají za tuto nedělní práci zvláštní odměnu. Vždyť železničáři, sklepníci, kuchaři a pod. zaměstnanci musí také v neděli pracovati a musí se spokojiti se dnem náhradním. Proč by to nešlo také při obchodu? Ale konečně zde se jedná o to, aby k vůli zaměstnancům nebyl nucen zaháleti zaměstnavatel, a to i takový, který zaměstnanců vůbec nemá a který pracuje sám. (Sen. Kouša.: Tak ať dělá!) Právě však zemská politická správa mu to zakazuje, on nesmí dělati.
Ale nedělní klid v místech, kde byl nařízen, zasáhl, jak jsem jíž pravil, mnoho vdov, které se živí prodejem zbytků a pod. zboží a které jsou odkázány téměř výhradně na nedělní prodej, aby pak v týdnu měly z čeho živiti sebe a své osiřelé děti. A také tam, kde nedělní klid byl již zaveden a odňala se možnost obyčejného výdělku těmto vdovám, staly se případy, že octly se v bídě a byly nuceny žádati obec o podporu. Až dosud byl nedělní klid nařízen v některých větších obcích, ale kdyby měl býti zaveden všeobecně, pak budou donuceni žádati podporu nejen vdovy, ale i muži, poněvadž ztratí většinu dosavadních příjmů a nebudou s to uživiti sebe, ani svou rodinu. Proto nechápeme, jak se mohou vydávati taková nepromyšlená nařízení, která hluboce zasahují do hospodářského života státu. Ovšem, nemůžeme se diviti takovým výnosům, když ti, kteří jsou dosazeni na přední místa některých úřadů, nechápou dosah svého počínání. V prvé řadě u úřadů je třeba nestrannosti a spravedlnosti, a ne zaujatosti a nenávisti. Zájem státu a zájem veřejný musí býti nad touhu, získati si přízeň strany. Toho jsme my živnostníci u zemské správy politické nenašli. Pan vicepresident zemské správy politické, Průša, vyslovil se k deputaci, kterou jsem náhodou vedl, a která byla vyslána z východních měst a žádala, aby nedělní klid zaváděn nebyl, uvádějíc proti němu mnoho věcných námitek, že prý on o tom nerozhoduje, ale kdyby rozhodoval "to byste se jinak točili". Můžeme se spoléhati na nestrannost, když si vysoký úředník dovolí takový zaujatý výrok?
Jako důvod pro zavedení nedělního klidu bývá také uváděn příklad jiných států, zejména Ameriky a Anglie, kde tento klid je zaveden. Tento důvod je naprosto nevhodný, poněvadž jsou jiné poměry tam a jiné poměry u nás. Tam jsou jednak zcela jiné zisky, tam nejsou tak soustavně střední stavy utiskovány a tam si je také každý poplatník jist, že to, co má, co si vyzískal, mu také zůstane. Tam se žádají na něm daně z jeho zisku, kdežto u nás živnostník není jist, zdali zítra nepřijde předpis daňový s takovým požadavkem, že mnohý nemá ani tolik svého majetku. U nás v mnohých okresích se provádí konfiskace majetku a proto ten shon a ten strach o budoucnost. Proto náš živnostník nemůže si dopřáti nedělního klidu.
Vždyť i letošního roku jsou opětně veškeré daně, které se dotýkají živnostnictva, přes to, že s takovou slávou bylo sděleno, že rozpočet je o 6 miliard menší, pro živnostnictvo vyšší, důkaz to, že se našemu stavu ulehčiti nechce. A nejtrapnější je, že ti, kteří platiti nemohou, jsou trestáni za to zvýšeným požadavkem vlády za exekuce a vymáhání daní, což pro příští rok je rozpočteno na 95 milionů Kč.
A tyto exekuce a vymáhání daní týkají se většinou daně výdělkové, která je nespravedlivá a nedemokratická vzhledem k tomu, že na ni jsou navěšeny všemožné přirážky, zejména autonomních sborů, takže platiti bude živnostník na potřeby její dvakrát: jednou přímo, po druhé nepřímo. A tato tíživá daň je pro příští rok opětně vyšší.
A při těchto velikých požadavcích vlády zakazují úřady živnostnictvu pracovati; ono nesmí se přičiniti, aby své platební povinnosti oproti obci a státu mohlo plniti. Nic není tak trestného jako práce. Na pekaře, který by chtěl o hodinu dříve pracovati, posílá se ozbrojená moc s bodáky na puškách. Krutě je trestán ten, kdo v neděli k vůli udržení své existence a výživy své rodiny chce pracovati. Tak v Pardubicích, kde je nařízen nedělní klid, 701etý stařec, který v neděli pracoval, měl zaplatiti pokutu a poněvadž neměl peněz, měl býti přes to, že byl churav, zavřen. (Sen. Cífka: Ten už má míti peníze, tak si měl odpočinouti!) Měl si odpočinouti a tys mu měl k tomu dát živobytí.
Ptáme se tedy vlády, jak chce zabezpečiti existenci ať vdovám nebo sirotkům a vůbec všem živnostníkům, kteří jsou na nedělní prodej odkázáni a bez něhož neuhájí své živnosti? Ale při zavedení nedělního klidu nejde pouze o zničení dotyčných živností, jde také o státní pokladnu, která by byla zkrácena o daně. (Sen. Kouša: Ta toho dostane!) Od nás více, než od vás. Zavedením nedělního klidu má býti pomoženo družstvům a konsumům, je to skrytý postup socialisace, útok proti soukromému podnikání. Ale, jak dokazují bilance těchto družstev, platí vzhledem ke svému velikému obratu buď velmi málo, nebo vůbec neplatí daní žádných. Kde bude stát bráti na své potřeby peněz, o to se nikdo nestará. Proto, bude-li se stav živnostenský ubíjet, ucítí to nejen státní pokladna, ale zejména obecní pokladny budou připraveny o přirážky a dávky.
Vláda tvrdí, že jsou poměry v našem státě konsolidovány. Ona se domnívá, že překotné plnění všech sociálních teorií, kolik se jich od francouzské revoluce narodilo, bez ohledu na hospodářské poměry, že to je konsolidace. Přehlíží se, že ke konsolidaci je potřebí upravení poměrů na snesitelnou míru všech stavů, tedy i stavu živnostenského. Bez upravení poměrů tohoto stavu nedá se mluviti o konsolidaci, a budou-li se mu ukládati veliká břemena na straně jedné a. zakazovati pracovati na straně druhé, pak si musí živnostnictvo pomoci samo. Živnostnictvo je si vědomo, co pro tento stát znamená, ono zná svou sílu a ono si vynutí náležitý respekt. Pak teprve přijdou doby, kdy bude rozhodovati všeobecná potřeba lidu a ne stran, pak teprve budou se upravovati otázky hospodářské, které dnes jsou odsunuty na vedlejší kolej.
(Sen. Kouša: Naopak, vyvolají se sociální zápasy!) Ne takové, jako vy.
Zbytečnost ministerstva zásobování byla již dávno dokázána, ale pro příští rok je opětně na ně položka v rozpočtu. Tvrdí se, že je ho potřebí pro upravení cen životníc, potřeb. Tolikrát se již dokázalo, že umělým způsobem nedojde se k žádnému zlevnění. Nejdříve je potřebí, aby byla zmenšena režie, jak výrobců, tak i obchodníků, a to se může státi jen zmenšením státních výdajů, zejména zrušením zbytečných úřadů. A takovým zbytečným úřadem je ministerstvo zásobování. Pan ministr zásobování učinil na mne v rozpočtovém výboru dotaz, o kolik se státní výdaje zmenší, bude-li zrušeno ministerstvo zásobování. Zaměstnanectvo se prý propustiti nemůže, ježto je definitivní. Já bych se naproti tomu ptal pana ministra, aby řekl, odkud bude stát bráti peníze na zbytečné úřady, když poplatnictvo těžko může zaplatiti tolik, kolik je nezbytno na potřeby nutné. Přece nebudeme držeti úředníky jenom proto, abychom někoho zaměstnali, nýbrž proto, že je můžeme užitečně zaměstnati. Ta činnost ministerstva zásobování je drahá, jak po stránce mravní, tak i hospodářské. Lichevní úřady jsou úplně zbytečné, tu funkci obstarává konkurence a ten domnělý, ovšem jen od socialistických stran vymyšlený, přechodný a draze zaplacený úspěch nevyváží škody, které tyto orgány na druhé straně dělají. Pro haléř se malí lidé odsuzují, tam se vidí ihned kořen drahoty, a milionové ztráty se hladce přecházejí.
V rozpočtovém výboru bylo také jednáno o dodávce uhlí státu ze státních dolů. Stát, jak je známo, odebírá pro svoji potřebu uhlí ze státních dolů prostřednictvím nákupních družstev, tedy prostřednictvím zprostředkovatele. Na dotaz, proč stát neodebírá uhlí přímo, odpověděl pan ministr železnic velice šalamounsky. Tvrdil stále, že dodavatel musí dodávati uhlí za konkurenční cenu, že nesmí být dražší, než dodává jinému, a v tom případě, kdyby slevil jinému zákazníku, musí automaticky sleviti ihned státu. Takovou má stát uzavřenou smlouvu. Ale nedoložil ciferně, zač kupuje uhlí zprostředkovatel, totiž ta družstva, zač je pak kupuje stát, a kolik tedy na tomto zprostředkování vydělají dotčená družstva.
To jsme právě chtěli věděti, ale to nám pan ministr neřekl. Nechápu, jak je možno, aby ze státních dolů prodávalo se uhlí překupníkovi a aby stát teprve od něho zase toto své uhlí kupoval. Z toho je zřejrno, že je v tom skrytá podpora socialisace na úkor státu a na úkor poplatnictva.
Pan ministr financí hledí všemožně, aby dokázal, že rozpočet je aktivní. Jde to těžko, poněvadž již referenti jednotlivých odborů dokázali, že rozpočet je pěkné umělecké dílo, aby dělal dojem aktivní. Tak jedním referentem bylo v rozpočtovém výboru řečeno - byl to pan referent dr. Fáček - že úroky ze založených dluhů jsou prý u nás menší, ale úroky z nezaložených dluhů jsou větší. Tedy na jedné straně se uplácí a na druhé straně se dluhy dělají a ovšem, že pak platíme z nezaloženého dluhu daleko větší úroky, než ze založených dluhů. Až dosud všechny uzávěrky účtů potvrzují naši pochybnost, že rozpočet aktivní nebude. Neměli jsme na sdělávání rozpočtu vlivu, tudíž také stavu živnostenskému nebude ulehčeno a proto naše strana nemůže vzíti za tento rozpočet nijakou odpovědnost. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Slovo dále má pan sen. Zuleger.
Sen. Zuleger (německy): Slavný senáte! Jakožto člen národohospodářského výboru mohl jsem s jistým potěšením pozorovati, že, když nastane v naší vlasti nouze a nebezpečí, politické a stranické rozdíly podstatně ustupují do pozadí. Za příčinou obrovských živelních katastrof v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byla na základě návrhů a interpelací vznesených k vládě rozbírána v národohospodářském výboru otázka, jakým způsobem stát se jeví povolán, aby nastalou bídu a zpustošení na své útraty zmírnil a odstranil. My zástupcové německé vlasti želíme rovněž tohoto osudu. V demokratickém státě jsme přirozeně toho názoru, že se nesmí a nemůže činiti rozdíl mezi německými, českými, maďarskými, slovenskými anebo jakýmikoli okresy. Německá území, obzvláště Šumava, Kašperské Hory, okresy Varnsdorfský a jablonecký v severních Čechách, Rudohoří a také část okresu litomyšlského těžce utrpěly. Změněn byl nejen namnoze tok řeky těmito povodněmi, strženy byly domy, namnoze želíme také zničení kultur, takže půdu snad nikdy nebude lze obdělávati. Je tedy povinností státní správy, aby tyto škody zase na útraty státu odstranila. Zejména těžce poškozeny byly okresní silnice, obecní cesty, mosty přes řeky a vodotoky a znovuzřízení všech těchto komunikací vyžaduje velikého nákladu vzhledem na dnešní drahotu v oboru stavitelském. Státní správa a zemský správní výbor vyslaly komise a techniky, kteří vyšetřovali způsobené škody. Konstatovány byly obrovské sumy škod. Měli jsme již v národohospodářském výboru zprávu o tom, že škody způsobené vodou na veřejném a také na soukromém majetku vyžadovati budou alespoň 74 milionů. Vláda sama se domnívala, že vystačíme s 50 miliony. Ale je těžko zjistiti, zdali tato suma postačí na odčinění všech těchto škod čili nic, poněvadž práce přece nejsou skončeny a bude snad potřebí také jisté kolaudace. Zdůraznil jsem také obzvláště v národohospodářském výboru, že právě ty obce, které následkem nezaplacení válečných půjček, anebo následkem způsobu, jak toto zaplacení bylo provedeno, tedy právě německé obce a okresy, které jsou válečnou půjčkou přetíženy, vůbec nejsou s to, aby z vlastních prostředků něco učinily na opravu těchto veřejných zařízení. Ale nouze je nutí provésti opravy na vlastní útraty. Ale tyto obce následkem svého předlužení a vysokých přirážek nemají vůbec prostředků, ale ani úvěru, aby tyto práce mohly vykonati. Je tedy zajisté na snadě, aby při vyšetření škod přihlédnuto bylo zároveň také na finanční postavení interesovaných obcí a okresů. Jako vůbec při státních příspěvcích a subvencích stojíme na stanovisku, že sociálně slabší má býti vždy chráněn, tak je tomu také zde. Na chudší dlužno vzíti větší zřetel, nežli na bohatší. Tu bych prosil, aby této zásady bylo použito také zde při odstranění živelních škod. Bohužel, bylo při úředním šetření opomenuto zjistiti, v. jakém finančním postavení se nalézají obce a okresy a jak dalece by se mohly zúčastniti při pracích obnovovacích. Mám z jednotlivých obcí před sebou seznam úředně zjištěných škod, obzvláště z okresu Varnsdorfského, který je přímo školským příkladem. Tam úřední šetření konstatovalo jen na obecních komunikacích tyto škody: město Varnsdorf 28.000 Kč, obec Dolní Grunt 4500 Kč, Horní Grunt 8700 Kč, Rybniště 3500 Kč, Dolní Chřibská 25.550 Kč, město Chřibská 72.500 Kč, všechno to, jak řečeno, jen škody na komunikacích. Tento obnos 142.400 Kč mají nyní nésti dotčené obce samy, alespoň z velké části. Zmínil jsem se již, že jmenované obce následkem svého zadlužení pro válečné půjčky, anebo jejich výměnu vůbec si nemohou tento úvěr opatřiti, a to platí pro všechny německé obce a okresy v Čechách. Podle dalšího šetření bylo komisionelně, a to odbornými orgány města Chřibské zjištěno toto: škody na veřejných cestách, pobřežních zdích, kanálových ústí, dále škody naplavením písku a kamení, na mostech, materiálu, zničených placech, upevnění břehů a svahů alespoň 213.200 Kč. Nahlédnete, když tato jednotlivá šetření přinesla tak obrovské sumy- a tu ještě vůbec nepřichází v úvahu soukromý majetek - že je pochopitelno, že jsme sami v národohospodářském výboru došli k přesvědčení, že je nemožno chtíti jen částečně odstraniti tyto škody obnosem 50 milionů. Je tedy slušno a spravedlivo, když oba výbory žádají, že pro opravení všech škod je potřebí většího obnosu, nežli vládou slíbených 50 milionů, že na základě vyšetření tato částka musí býti zvýšena alespoň na 74 miliony.