Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

1. volební období.

2. zasedání.

Původní znění.

Tisk 452.

Odpověď

ministrů pro zásobování lidu a železnic

na interpelaci senátoru inž. Gust. Oberleithnera, R. Meissnera a druhů

o zprávách časopisů, že zmrzly brambory na severní Moravě a ve Slezku (č. tisku 205).

V říjnu 1920, současně s počátkem bramborové sklizně, byla také doprava obilí a jiných potravin velmi silná, nad to bylo dislokací vojska a přepravou nováčků zabráno velké množství krytých vozů.

Pro velký nedostatek těchto vozů musilo býti používáno i k převozu brambor otevřených vozů, poněvadž šlo o to, aby převoz jich byl co nejvíce urychlen než nastanou mrazy. Používání otevřených vozů pro zásilky brambor vynutily si tedy poměry samy. Zákazu užívati vozů krytých pro tento převoz nebylo vůbec třeba a také žádný podobný rozkaz ministerstvem železnic dán nebyl. Bylo pouze nutno trpěti způsob převozu ve vozech nekrytých, poněvadž by jinak vůbec nebylo bývalo možno brambory převážeti, tudíž ani ne v době, kdy mrazů ještě nebylo. Připomenulo-li ministerstvo železnic jakmile nastaly mrazy, výkonným služebnám, že přeprava bramborů díti se má ve vozech krytých, nelze z toho odvozovati, že před tím používání uzavřených vozů pro přepravu bramborů zakázalo, nýbrž lze z toho připomenutí čerpati jen doklad pro to, že železniční správa učinila opatření i pro přepravu bramborů v době mrazů.

Neočekávaně nastalými mrazy ve dnech 26. a 30. října m. r. bylo v severní Moravě, Mor. Ostravě a Slezsku zastiženo na cestě větší množství bramborů a tyto pak jako namrzlé a k lidské výživě nezpůsobilé oddisponovány jednak do škrobáren a jednak do sušáren. Zmrzlých bramborů bylo celkem 854 vagonů a sice 600 vag. ze Slovenska, 200 vag. z Moravy, 50 vag. z Podkarpatské Rusi a 4. vag. ze záp. Slezska a Hlučínska. Podotýká se, že mnoho bramborů dirigovaných do Mor. Ostravy bylo pozastaveno neoprávněně, o čemž se Zemský obilní ústav v Opavě přesvědčil dodatečně, když asi 40 vag. z těchto pozastavených bramborů dal předisponovati obci Frývaldovu, která je odebrala pro konsum.

Pokud jde o Slezsko a Hlučínsko, nemůže býti o ohrožení výživy obyvatelů vzhledem k uvedenému nepatrnému množství zmrzlých bramborů vůbec řeči.

Na Moravě bylo učiněno opatření, aby zmrzlé zemáky nahraženy byly zdravými a Mor. Ostravě ihned dodáno nově 126 vag. bramborů. Zemský obilní ústav v Brně podnikl vše možné, aby zásobení brambory na Moravě bylo urychleno, což se mu také z největší části podařilo.

Potřeba bramborů v severních německých okresích Moravy jest téměř na celou zimu kryta, ačkoliv právě tyto okresy dodaly doposud velmi málo bramborů na předepsaný kontingent. Okres Rymařov na kontingent 100 vagonů nedodal vůbec ničeho, okres Šternberk na kontingent 250 vag. dodal pouze 7 vag., okres Šumperk na 250 vag. pouze 30, Mor. Třebová na 450 vag. pouze 34 vag.

Přes to však i těmto okresům přidělil Zemský obilní ústav v Brně přiměřené množství bramborů z jiných okresů.

Jelikož podle zprávy zemského hospodářského úřadu v Opavě ze dne 30./XI. 1920, č. 1071 a Zemského obilního ústavu v Brně že dne 3./XII. 1920 obyvatelstvo naznačených oblastí jest pro zimní období takřka úplně brambory zásobeno, není v tomto území výživa lidu ohrožena a není tudíž třeba, aby ministerstvo pro zásobování lidu učinilo nějaké zvláštní mimořádné opatření pro tyto oblasti.

V Praze, dne 24. ledna 1921.

Průša v. r.,

ministr pro zásobování lidu.

Dr. Ing. Burger v. r.,

ministr železnic.

 

Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

1. volební období.

2. zasedání.

Překlad.

Tisk 452.

Antwort

des Ministers für Volksernährung und des Eisenbahnministers

auf die Interpellation der Senatoren Ing. Gustav Oberleithner, Robert Meissner und Genossen,

betreffend Zeitungsmeldungen über Kartoffelerfrierungen in Nordmähren und Schlesien (Druck Nro. 205).

Im Oktober 1920, gleichzeitig mit dem Beginne der Kartoffelernte, war auch der Verkehr mit Getreide und anderen Nahrungsmitteln sehr stark; überdies wurde durch die Heeresdislokation und den Rekrutentransport eine grosse Anzahl gedeckter Waggons in Anspruch genommen.

Infolge grossen Mangels an solchen Waggons mussten such für den Kartoffeltransport offene Wagons zur Verwendung gelangen, da es sich um den möglichst beschleunigsten Transport vor Eintritt der Fröste handelte. Die Benützung der offenen Waggons für den Kartoffeltransport war daher durch die Verhältnisse selbst erzwungen. Ein Verbot der Benützung von gedeckten Waggons für diesen Verkehr war überhaupt nicht notwendig und wurde ein ähnlicher Auftrag seitens des Eisenbahnsministeriums nicht erteilt.

Es ergab sich bloss die Notwendigkeit, die Art des Transportes in ungedeckten Waggons zu dulden, zumal der Kartoffeltransport sonst überhaupt nicht möglich gewesen wäre, somit such nicht zur Zeit, wo es noch keine Fröste gab. Wenn das Eisenbahnministerium mit Eintritt der Fröste den Betriebsdienststellen in Erinnerung brachte, dass der Kartoffeltransport in gedeckten Waggons zu erfolgen habe, kann daraus nichf gefolgert werden, dass es vor dem die Verwendung von gedeckten Waggons für den Kartoffeltransport untersagt hätte, es kann vielmehr aus dieser Erinnerung nur der Nachweis dafür gefolgert werden, dass die Eisenbahnverwaltung auch für den Kartoffeltransport zur Fröstzeit Massnahmen getroffen hat.

Durch die unerwarteten Fröste am 26. und 30. Oktober 1920 wurde in Nordmähren, Mährisch Ostrau und Schlesien eine grössere im Rollen befindliche Menge Kartoffel betroffen und diese sodann als angefroren und für den menschlichen Genuss ungeeignet teils in Stärkefabriken, teils in Dörranlagen abdisponiert. Erfroren waren im Ganzen 854 Waggons und zwar 600 Waggons aus der Slowakei, 200 Waggons aus Mähren, 50 Waggons aus Karpathorussland und 4 Waggons aus Westschlesien und Hultschin. Bemerkt wird, dass viele der nach M. Ostrau dirigierten Kartoffeln unberechtigterweise beanständet wurden, wovon sich die Landesgetreideanstalt in Troppau nachträglich überzeugte, als sie ca. 40 Waggons dieser beanständeten Kartoffeln der Gemeinde Freiwaldau rückdisponieren liess, welche dieselben für den Konsum übernahm.

Insofern es sich um Schlesien und Hultschin handelt, kann von einer Gefährdung der Volksernährung mit Rücksicht auf die geringe Menge der erfrorenen Kartoffeln überhaupt nicht die Rede sein.

In Mähren wurde die Verfügung getroffen, die erfrorenen Kartoffeln durch gesunde zu ersetzen und wurden nach Mähr. Ostrau sofort 126 Waggons Kartoffeln neu geliefert. Die Landesgetreideanstalt in Brünn hat alles Mögliche zur Beschleunigung der Kartoffelversorgung in Mähren unternommen, was ihr auch gröstenteils gelang.

Der Kartoffelbedarf in den nördlichen deutschen Bezirken Mährens ist nahezu für den ganzen Winter gedeckt, wiewohl gerade diese Bezirke bisher sehr wenig Kartoffeln für das vorgeschriebene Kontingent geliefert haben. Der Bezirk Römerstadt hat für das Kontingent von 100 Waggons überhaupt nichts geliefert, der Bezirk Sternberg lieferte für das Kontingent von 250 Waggons blos 7 Waggons, der Bezirk Mähr. Schönberg für 250 Waggons blos 30 Waggons und Mähr. Trübau für 450 Waggons blos 34 Waggons.

Dessenungeachtet hat die Landesgetreideanstalt in Brünn auch diesen Bezirken eine angemessene Menge Kartoffel aus anderen Bezirken zugeteilt.

Da nach den Berichten des Landeswirtschaftsamtes in Troppau vom 30./XI. 1920, Zl. 1071 und der Landesgetreideanstalt in Brünn vom 3./XII. 1920 die Bevöllkerung des besagten Gebietes für die Wintersaison mit Kartoffeln nahezu vollkommen versorgt ist, ist die Ernährung der Befölkerung in diesem Gebiete nicht gefährdet und daher für das Ernährungsministerium keine Notwendigkeit gegeben, irgendwelche besondere Massnahmen für diese Gebiete zu treffen.

Prag, am 24. Jänner 1921.

Průša m. p.,

Minister für Volksernährung.

Dr. Burger m. p.,

Eisenbahnminister.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP