Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

Tisk 479.

Odpověď

ministra vnitra

na interpelaci, senátorů Vojtěcha Zavadila, Karla Cífky, Josefa

Ackermanna a soudruhů

v příčině dopravního řádu v hlavním městě Praze. (Čís. tisku 233)

Dosavadní dopravní řád pro policejní obvod pražský ze dne 31. ledna 1908 nemá zvláštních ustanovení o jízdě automobily, která je upravena min. nařízením ze dne 28. dubna 1910, číslo 81 říšského zákona a min. naříz. ze dne 19. března 1917, číslo 125 ř. z., jakož i vyhláškami policejního ředitelství o uzavření některých ulic pro nákladní automobily.

Je nesporno, že doprava v ulicích pražských jest stále obtížnější; to však není vinou platných předpisů a zodpovědných úřadů, nýbrž výhradně následkem překotného stoupnutí dopravy hlavně automobilní v Praze a úzkých ulic pražských.

V roce 1912 nebylo v Praze a policejním obvodu ani 100 automobilů nyní však jest v provozu pražském na 1400 automobilů a 290 motocyklů a trojkolek civilních; dále asi 45 automobilů různých diplomatických a jiných misí a velký počet vozů vojenských.

Policejní ředitelství zřídilo ve snaze ovládnouti a ukázniti dopravu v ulicích pražských zvláštní oddělení stráže bezpečnosti - tak zv. dopravní oddělení stráže - , které se věnuje na místech nejvíce exponovaných výhradně jen řízení dopravy a snaží se zamezovati co nejvíce přestupky dopravního řádu.

Převedení všeobecného zákazu jízdy automobilů v ulicích s velkou frekvencí a v ulicích příliš úzkých nedá se v Praze provésti, protože v Praze kromě Václavského náměstí, Mikulášské třídy a několika málo ulic předměstských není širokých ulic.

Celé pražské čtvrti, zejména Staré město, Malou stranu, Hradčany, ba i Nové město bylo by pak nutno z dopravy automobily vyloučiti.

Policejní ředitelství hodlá doplniti jízdní řád shora uvedený nařízením, že veškeré povozy ať s minimálním či motorickým pohonem musí bezpodmínečně zastaviti ve stanicích elektrických drah, když obecenstvo vystupuje nebo nastupuje.

Rovněž také předpisy pro chodce budou doplněny v tom směru, že přecházení přes jízdní dráhu musí se díti pouze směrem nejkratším (kolmo) a po rozhlédnutí se na obě strany jízdní dráhy.

Těmito opatřeními doufá policejní ředitelství zameziti počet úrazů, které na mnoze obecenstvo svojí nepozorností, a zbytečným procházením se v jízdní dráze zaviňuje a jimž proto stráž bezpečnosti nemůže čeliti.

V Praze dne 28. ledna 1921.

Ministr vnitra:
Černý v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP