Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.
I. volební období.
2. zasedání.
Tisk 660.
Zpráva
výboru technicko-dopravního
o dodatečném schválení ve smyslu §u 3 zák. z 15. dubna 1920, čís. 337 Sb. z. a n. vládního nařízení ze dne 23. září 1920, čís. 546 o úpravě úhrad ze smluv o zařízení a provozu drah a vleček, o jejich připojení a o úpravě smluvních sazeb přepravních.
Nařízení to znamená, že může se požadovati plná náhrada výloh, jak tyto výlohy zdražením hmot daněmi, dávkami, mzdami a služným vzrostly oproti době, kdy smlouvy byly uzavírány, kdy nebylo možno ještě taková zdražení předvídati. Dráhy mohou plnou náhradu požadovati, když prokáží, že náklady od uzavření smlouvy nepředvídaně vzrostly a že trvalého zvýšení takového nemohou bez újmy samy nésti.
Zdražení je skutečně všeobecné a nepředvídané a proto, že úhrady dle smluv byly často paušalovány, je nade vší pochybnost jisto, že tyto paušály neodpovídají dnešním drahotním poměrům. Tím je nepoměrně zatěžována druhá smluvní,strana, ponejvíce dráhy státní, jejíž pasivnost takto jest zvyšována na újmu všeho státního poplatnictva. Dráhy soukromé jsou hlavně postiženy při náhradách ze smluv vlečkových.
Pokud jde o podniky náležející samosprávným korporacím, nebo kde samosprávné korporace jsou súčastněny kapitálově, má býti před zahájením jednání slyšen příslušný zemský správní výbor.
Když se dohody nedocílí, rozhodne o žádosti poškozené strany smírčí soud. Do smírčího soudu zvolí podle § 3 každá strana dva členy, a zvolení členové pak zvolí předsedu. Kdyby se o volbě předsedy nedohodli, jmenuje předsedu ministerstvo železnic.
Příslušnost smírčího soudu a použití předpisu tohoto nařízení nevylučuje se ani tím, že se před řádným soudem projednává spor souvisící s plnou náhradou vlastních výloh.
Závisí-li rozhodnutí sporu zcela nebo z části na nálezu smírčího soudu, nařídí soud na návrh strany, aby se přerušilo soudní řízení až do nálezu smírčího soudu.
Nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení, a provedením pověřen ministr železnic.
Nařízení bylo předloženo předsednictvem ministerské rady dle § 3 zákona ze dne 15, dubna 1930, čís. 337 Sb. z, a n. k dodatečnému schválení Stálému výboru, poněvadž ale Stálý výbor nemohl už nařízení projednati, bylo postoupeno oběma sněmovnám Národního shromáždění, jež byly zatím svolány k zasedání.
Navrhuji, aby nařízení toto bylo výborem schváleno.
V Praze dne 18. března 1921.
A. Friedrich v. r.,
předseda.
Jan Procházka v, r.,
zpravodaj.
Nařízení vlády
republiky Československé
ze dne 23. září 1920 o úpravě úhrad ze smluv o zařízení a provozu drah a vleček,
o jejích připojení, a o úpravě smluvních sazeb přepravních.
Na základě zákona ze dne 15. dubna 1920, čís. 337 Sb. z. a n. nařizuje se toto:
§ 1.
Dráhy, jež jsou vázány smlouvami o zařízení a provozu drah a vleček, o jejích připojení, dále o ujednaných sazbách přepravních, mohou - jde-li o smlouvy, ujednané před počátkem platnosti tohoto nařízení - žádati plnou náhradu vlastních výloh za smluvně stanovené výkony, přesahující tato ujednání, prokáží-li, že náklady za toto zařízení a provoz nebo jinaké vlastní náklady zdražením hmot, mzdy, služného, daněmi, dávkami a pod vzrostly od doby, kdy smlouvy byly ujednány měrou, která nemohla býti při uzavření smlouvy předvídána, a že trvalého zvýšení tohoto nemohou bez nepoměrné újmy samy nésti.
K úhradě, kterou dlužno dle předchozího odstavce poskytnouti, patří mimo úhradu za vlastní výlohy provozní též zúročení a umoření zařizovacích výloh, udržování a dozor na trať.
§ 2.
Nedohodnou-li se strany samy o požadavcích podle § 1, pověřuje se jednáním o dohodu mezi nimi ministerstvo železnic.
Pokud jde o podniky, náležející samosprávným korporacím, nebo pří nichž korporace samosprávné jsou kapitálově súčastněny, budiž před zahájením jednání slyšen příslušný zemský správní výbor.
Nedocílí-li se dohody, rozhodne o žádosti poškozené dráhy na její nárok smírčí soud, Uzavření smlouvy a rozsudím (§ 577 c. ř. s.) se nevyžaduje.
§ 3.
Smírčí soud skládá se z předsedy a čtyř členů. Každá strana volí po dvou členech. Zvolení členové volí do 14 dnů předsedu většinou hlasů; nemohou-li se o osobě jeho shodnouti, nebo není-li při volbě jeho většiny, určí předsedu ministerstvo železnic.
§ 4.
Pro řízení před smírčím soudem platí předpisy 4, odstavce VI. dílu civ. řádu soudního a pro Slovensko 17. tit. článku I, z roku 1911 uh, zákona o civilním řádu soudním.
§ 5.
Smírčí soud rozhoduje na základě hospodářských poměrů súčastněných stran. Může určití dobu, do které mají býti ceny vlastních výloh placeny. Není-li den platnosti zvýšení cen určen, jest jím den rozhodnutí smírčího soudu.
Nález smírčího soudu pokládá se za část dotyčné smlouvy.
§ 6.
Změní-li se podstatně podklady, na jejichž základě byla o úplné náhradě vlastních výloh za výkony dráhy mezi stranami sjednána dohoda nebo vydán nález smírčího soudu, může se kterákoliv strana domáhati jednání o nové dohodě nebo vydání nového nálezu smírčího soudu.
§ 7.
Použíti tohoto nařízení nelze dohodou smluvních stran vyloučiti nebo obmeziti.
Příslušnost smírčího soudu a použití předpisů tohoto nařízení nevylučuje se tím, že před řádným soudem projednává se spor souvisící s plnou náhradou vlastních výloh.
Závisí-li rozhodnutí sporu zcela nebo z části na nálezu smírčího soudu, nařídí
řádný soud na návrh strany, aby se přerušilo řízení až do nálezu smírčího soudu.
§ 8.
Nařízení toto nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Provedením jeho pověřuje se ministr železnic.