Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Tisk 733.

Interpelace

senátorů Václ. Klofáče, dra Cyrila Horáčka, A. Svěceného, dra Brabce, a soudruhů

k ministerskému předsedovi a ministrovi školství a národní osvěty

o nutnosti úpravy mezikonfesních poměrů a užívání budov bohoslužebných na Podkarpatské Rusi.

Nepokoje rázu náboženského nabývají v Podkarpatské Rusi stále větších rozměrů, ohrožují veřejný pořádek a brání řádné organisaci tohoto autonomního území.

Příčina nepokojů záleží v tom, že od rozpadnutí Rakousko-Uherska hlásí se celá řada obcí k vyznání pravoslavnému a dožaduje se výkonů náboženských pravoslavnými duchovními. Počet obcí těchto vzrostl do povážlivé výše zejména roku minulého. Dnes hlásí se značná část obcí v župě Marmarošské a přes 25 obcí župy Berežské, Mukačevské a Užhorodské k vyznání pravoslavnému.

Stav jest takový, že převážná většina obyvatelstva hlásí se k pravoslavným, uniaty zůstanou místní uniatský duchovní se svou rodinou a několika příbuznými nebo od něho odvislými lidmi. Kostel uniatský slouží tak pouze bohoslužebným úkonům asi 10 lidí v obci a tisíce obyvatelstva místního, jehož předkové kostel svým nákladem zbudovali, nemají místnosti pro ukojení svých potřeb náboženských.

Lid rusínský v Podkarpatské Rusi jest hluboce náboženský. Náboženství jest mu dosud jednou z nejsilněji pociťovaných potřeb jeho života. Bylo by omylem domnívati se, že hnutí náboženské přestupováním k pravoslaví jest výsledkem politické agitace: I když bychom přípustili tuto agitaci, nesmíme zapomenouti, že příčiny jsou tu hlubší. Jsou to příčiny

1. rázu historického

2. rázu národního

3. rázu sociálního

Jihokarpatští Rusíni přijali křest od cařihradských misionářů a byli ve svazku s církví východní až do polovice 17. století.

Na nátlak maďarské vlády za důvodů čistě osobně oportunistických přijala většina kněžstva pod nátlakem biskupa unii s Římem r. 1649. Lid prostý se však tohoto aktu nesúčastnil a o něm nevěděl. Lid, jehož kněží přijali unii, počítal se dále za pravoslavný, bránil se latinisaci v bohoslužbě a duchovní uniatští nezmiňovali se lidu nikdy hlasitě o unii a snažili se udržeti lid v domnění, že má zachovánu víru svých předků.

Maďarská vláda sledujíc svou protislovanskou politiku, učinila vše, aby zamezila návrat k pravoslavné církvi. Tím se vysvětluje, že při úpravě mezikonfesních poměrů r. 1868 upravila poměry ty odlišně od rakouského zákona interkonfesního ve zřejmé snaze, aby co možná nejvíce znesnadnila přestup z vyznání jednoho k druhému. Mezikonfesní zákon maďarský čl. zákona 53 z r. 1868, který až dosud v Podkarpatské Rusi platí a je až příliš přísně praktikován, vyžaduje pro změnu vyznání dosažení 18. roku, přítomnost 2 svědků u duchovního opouštěné církve, kterážto forma musí se po 14 dnech opakovati. Odepře-li duchovní po skončené ceremonii vysvědčení, může býti dosaženo, když oba svědci před úřadem politickým potvrdí zachování formalit. Přes všechny tyto obtíže stalo se, že i před převratem přešly některé obce, jako Terebla, k pravoslaví.

Důvody rázu národního, které pohnuly tak značný počet obyvatelstva k tomu, že se vrací k pravoslaví, jsou ty, že uniatští duchovní jak před válkou, tak za světové války byli pilíři maďarství v tomto území a ochotnými pomocníky maďarské vlády při každém pronásledování slovanského lidu rusínského. To mělo za následek, že lid uniatské duchovní nenáviděl a po skroucení maďarské vlády přenesl přirozeně odpor proti osobě na církev a hlásil se k vyznání pravoslavnému.

Nejlepším důkazem maďarského rázu uniatských duchovních v Podkarpatské Rusi jest, že, při posledním sčítání obyvatelstva přihlásilo se na 80 % uniatských duchovních za Maďary. A v čele uniatské církve stojí dosud biskup Maďar, který nesložil slibu československé republice. Uniatská církev v očích lidu podržela i nyní ráz maďarský a jeho odpor proti nim je tedy rázu národního.

Důvody sociální spočívají v tom, že kněží uniatští měli v obci nejlepší pozemky a že kromě toho lid byl nucen k výkonům a dávkám pro ně, které lid velice hospodářsky tísnily, známá koblina a rohovina.

Po spojení s Československou republikou očekával lid zněnu dřívější politiky a odstranění všeho, co upomínalo na dřívější jho maďarské.

Lid při malém stupni kultury projevil svůj odpor k maďarským kněžím tím, že se hlásil k pravoslaví, nenáviděné kněze bojkotoval nebo zapudil a žádal, aby mohl vykonávati své úkony náboženské v místních kostelích, které byly uniatské.

V těchto požadavcích octl se lid v konfliktu s dosavadním právním stavem, zbytkem maďarského panství. Naše správní úřady v Podkarpatské Rusi žádaly, aby pro přestup k pravoslaví zachována byla forma maďarského zákona z r. 1868, čemuž se lid bránil, neboť nemohl pochopiti, že by Československá republika chtěla pokračovati v maďarské politice. Přestoupení stalo se v celé řadě obcí hromadně a praktické provedení formalit zákona z r. 1868 stalo se vlastně nemožným.

Lid dožadoval se klíčů od kostelů, úřady s poukazem na stav právní tomu bránily, lid sahal k svépomoci, správní úřady k repressím, při čemž použito v přečetných případech četnictva a vojska. Došlo k násilnostem, zatýkání, věznění a pod. Lid rusínský, který jediný lne dnes k Československé republice, upřímně nechápe takový postup československých úřadů, nevěří, že by to byla politika vládní, deputace putuje do Prahy za deputací k vládě, k sborům zákonodárným i k presidentu republiky, dožaduje se změny maďarských interkonfesních zákonů, prosí, aby mohl vykonávati své úkony náboženské v místním kostele, čeká trpělivě nějakou dobu, a když neviděli splnění svých přání, bouří se a sahá k násilnostem.

V některých obcích, ku př. ve Velkých Lúčkách, kde je na tisíc pravoslavných a asi 15 rodin uniatů, dohodl se obyvatelé o střídavém užívání kostela, biskup uniatský však toho neschválil, naše úřady nedovolily pravoslavným užívání kostela, došlo ke srážkám a násilnostem, k povolání vojska a četnictva. Tak je tomu často i ostatních obcích.

V zájmu politiky vládní a státní jest, aby lid Podkarpatské Rusi získávala a neodpuzovala. Je tedy třeba, aby tyto palčivé otázky byly regulovány. Zákonná úprava poměrů náboženských spadá do autonomie Podkarpatské Rusi. Protože ale volby do autonomního sněmu provedeny nebyly, a autonomie nemohla proto ještě vstoupiti v život, a jde o věci, které nestrpí odkladu, nemá-li veřejný pořádek v republice býti vážně ohrožen, táží se podepsaní:

1. Jest vláda ochotna předložiti s urychlením osnovu zákonů, kterými se provisorně, do ustálení sněmu Podkarpatské Rusi upravují poměry mezikonfesní a užívání kostelů?

2. Jaká opatření vláda učinila proti uniatskému biskupu Pappovi, který dosud nesložil slibu Československé republice?

V Praze dne 11. května 1921.

Václav Klofáč, dr Cyril Horáček, Ant. Svěcený, dr Brabec, dr Klouda, dr Veselý, dr Krejčí, Jurko Lažo, Havlena, Josef V. Klečák, Č. J. Lisý, F. Štastný, Rud. Párek, dr Ot. Krouský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP