Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Tisk 828.

Zpráva

I. národohospodářského výboru,

II. živnostensko-obchodního výboru a

III. rozpočtového výboru

o nařízení vlády republiky Československé ze dne 23. října 1920, č. 58l Sb. z. a n.,
o úpravě obchodu řepovým cukrem ve výrobním období 1920/21.

I.

Obchod řepovým cukrem pro období 1920/21 bylo nutno upraviti nařízením vládním na základě zákona ze dne 15. dubna 1920, č. 337 Sb. z. a n., poněvadž úprava obchodu řepovým cukrem pro období 1919/20 podle nařízení vlády ze dne 23. září 1919, č. 519 Sb. z. a n., a cena cukru, určeného k spotřebě podle nařízení vlády ze dne 20. ledna 1920, č. 41 Sb. z. a n., platily podle uvedených vládních nařízení pouze do 30. září 1920. Příděl cukru spotřebitelům nemohl býti zdržován, poněvadž by došlo k ohromné nespokojenosti všech vrstev obyvatelstva, proto použila vláda nařizovacího systému.

Zvláště pozoruhodná změna v novém nařízení vlády stala se v úpravě cen cukru. V období 1919/20 podle §u 13 a 14 vládního nařízení byla prodejní cena nezdaněného cukru surového předního výrobku Kč 147,-, zadního Kč 146,-, základní cena tovární čištěného cukru, včetně spotřební dávkou činila Kč 257,- za 100 kg účetní váhy, základ prima velká homole; - v období 1920/21 jest prodejní cena nezdaněného cukru surového před. výr. Kč 400,-, zad. Kč 399,-, základní cena čistěného za stejných podmínek loňských Kč 700,-. Nové ceny cukru neočekávaným skoro trojnásobným zvýšením překvapily nemile konsumenty i průmysl cukr spotřebující. Vyvolaly roztrpčení mezi širokým nezámožným lidem, který finančně zatížily. Průmysl cukr zpracovávající a spotřebující byl tak značně zatížen a výroba i odbyt jeho zmenšen.

Vláda toto vysoké zvýšení cen cukru odůvodňuje zvýšením výrobní ceny i novými mzdovými poměry, které nastaly.

Cena řepy byla pro běžné výrobní období zvýšena na dvojnásobnou míru, dělnické mzdy stouply o 100 až 120%, uhlí bylo zdraženo až o 250%. Zvýšenými výdejnými položkami spolu se všeobecným zdražením ostatních potřeb cukrovarských odůvodňuje vláda v důvodové zprávě výši vykalkulované ceny jak při cukru surovém tak i při rafinadě. Vláda poukazuje také na to, že při srovnání nových cen s dřívějšími je nutno poukázati na to, že minulý rok doplácela státní správa na cenu spotřebitelem za cukr zaplacenou 23 h za každý 1 kg cukru v tuzemsku spotřebovaného, a že ze státních prostředků muselo býti cukernímu průmyslu dáno odškodnění za značné zvýšení výrobních nákladů vyvolané všeobecným zdražením, prudkým vzestupem mezd, jakož i obtížemi při zpracování řepy. Poukazuje se na to, že pro letošní rok není možno, aby cukerní cena byla snížena trvale státním příplatkem, poněvadž by takového zatížení státní rozpočet naprosto nesnesl bez porušení své rovnováhy. Přes všechny tyto důvody musí vláda hledati prostředky, které by vedly ku zlevnění cukru, této hlavní denní vyživovací spotřebě nejširších lidových vrstev. Tímto nařízením vlády nastala změna ve stanovení cen cukru ve velkoobchodě a drobném prodeji, které byly dříve stanoveny přímo dřívějším nařízením. Napříště bude cukerní komise sama určovati ceny ty tím způsobem, že s dohodou ministerstva financí a ministerstva pro zásobování lidu stanoví příslušné přirážky k cenám továrním.

Státní záruka na cukr za to, že veškeren cukr přenesený z výrobního roku 1919/20 a na veškeren cukr vyrobený ve výrobním období 1920/21 převezme od továren za ceny stanovené v §§ 13 a 14 jest přirozeným důsledkem státního hospodaření cukrem.

O nařízení vlády ze dne 23. října 1920, č. 581 jednal rozpočtový výbor a živnostensko-obchodní výbor senátu N. S., oba výbory doporučují dodatečné schválení.

Národohospodářský výbor senátu N. S. navrhuje:

Vysoký senáte N. S., račiž se usnésti:

Nařízení vlády republiky Československé ze dne 23. října 1920, č. 581 Sb. z. a n., o úpravě obchodu řepovým cukrem ve výrobním období 1920/21 se dodatečně schvaluje.

V Praze dne 22. června 1921.

V. Ševčík v. r.,
místopředseda.

Č. J. Lisý v. r.,
zpravodaj.

II.

Zpráva o nariadení vlády zo dňa 23. okt. (rijna) 1920, č. 581 Sb. zák. a nar., o úprave obchodu repovým cukrom vo výrobnom období 1920/21.

Vláda vydala dňa 23. okt. (ríjna) 1920 nariadenie č. 581, Sb. z. a n., ktorým upravila obchod repovým cukrom vo výrobnom období 1920/21. Za účelom obstarávania a správneho prevádzanie tohoto hlboko do záujma konsumenta siahajúceho nariadenia sriadila cukerní komissiu so sídlem v Prahe. Hore citované nariadenie vymedzilo pre cukernú komissiu právomoc a orgány a ich pôsobnosť.

I toto nariadenie dnes vyžaduje len dodatočného schválenia, preto výbor usniesol sa doporučiť ho sl. senátu, aby ho schválil.

Praha, 19. jan. (ledna) 1921.

Za výbor živnostensko-obchodní:

Dr Ant. Cyr. Stojan v. r.,
předseda.

Šim. Roháček v. r.,
zpravodaj.

III.

Zpráva rozpočtového výboru o úpravě obchodu řepovým cukrem.

Rozpočtovému výboru bylo předloženo vládní nařízení československé republiky ze dne 23. října 1920, o úpravě obchody řepovým cukrem ve výrobním období 1920/1921 a další nařízení vlády ze dne 23. října 1920 o spotřební dávce cukru konsumního.

Výbor pojednav o tomto nařízení, jež uveřejněno jest ve Sbírce zákonů a nařízení z roku 1920, pod čís. 581, dodatečně jej schválil.

V Praze, dne 27. června 1921.

Za výbor rozpočtový:

Prof. dr Cyril Horáček v. r.,
místopředseda

Josef Kouša v. r.
zpravodaj:

Nařízení vlády

republiky Československé ze dne 23. října 1920 o úpravě obchodu řepovým cukrem ve výrobním období 1920/21.

Na základě zákona ze dne 15. dubna 1920, čís. 337 Sb. z. a n., nařizuje se toto:

§ 1.

Zřízení a úkol komise; státní dozor.

K obstarávání veškeré péče o výrobu, nerušené zásobování a řádné hospodaření cukrem jest zřízená jakožto státní orgán pro přechodní dobu do poměrů mírových Československá komise cukerní.

Sídlem komise jest Praha.

Komise jest podřízena ministerstvu financí, pokud jde o zásobování tuzemska ministerstvu pro zásobování lidu, a pokud jde o vývoz a dovoz, úřadu pro zahraniční obchod a vykonává svoji činnost dle jejich pokynů.

Státní dozor obstarávají vládní zástupci, které jmenuje ministerstvo financí, ministerstvo pro zásobování lidu, ministerstvo zemědělství, ministerstvo obchodu a úřad pro zahraniční obchod. Vládní zástupci jsou zváni ke všem schůzím plným i jednatelského sboru a jsou oprávněni - kdykoliv promluviti a činiti návrhy, o nichž učiní se usnesení. Rovněž jsou oprávněni odložiti provedení usnesení plné schůze a jednatelského sboru do té doby, až příslušné ministerstvo rozhodne. Toto rozhodnutí jest pro komisi závazné. Vládní zástupci mají též právo nahlédnouti do všech knih, záznamů a jednacích spisů komise a požadovati vysvětlení, která pokládají za nutná.

§ 2.

Právní povaha komise.

Komise jest právnickou osobou. Není žádným výdělečným podnikem a neprovozuje zaměstnání, jež by směřovalo k zisku. Státní a ostatní úřady veřejné jsou povinny podporovati komisi v jejím oboru působnosti, zejména pak jsou úřady tyto povinny prováděti v rámci své působnosti opatření komisi stanovená.

Na venek jest cukerní komise zastupována předsedou a jeho náměstky a jednatelským sborem. Jménem komise podpisuje předseda nebo některý náměstek společně s některým jednatelem nebo dva jednatelé anebo jeden z těchto činovníků společně s úředníkem plnou schůzi k podpisu oprávněným.

§ 3.

Orgány komise.

Orgány komise jsou:

1. plná schůze,

2. sbor jednatelský,

3. předsednictvo.

§ 4.

Plná schůze.

Plná schůze skládá se z osmi zástupců pěstitelů cukrovky, osmi zástupců průmyslu cukrovarnického a osmi zástupců spotřebitelů. Členy komise jmenuje ministr financí v dohodě s ministrem pro zásobování lidu.

Plná schůze volí ze sebe předsedu, jeho dva náměstky a jednatele. Volba těchto činovníků musí býti potvrzena ministrem financí v dohodě s ministrem pro zásobování lidu.

Předseda, jenž řídí veškeré práce komise, přesedá plně schůzi. Zašlo-li by ho něco, převezme řízení prací některý jeho náměstek.

Plnou schůzi svolává předseda, nebo zašlo-li by ho něco, některý jeho náměstek dle potřeby. Plná schůze buď svolána do osmi dnů, žádá-li toho některý vládní zástupce nebo aspoň třetina členů s uvedením předmětu jednání.

K platnému usnesení plné schůze jest třeba, aby byla aspoň třetina členů přítomna. Usnesení, kterým se zrušuje nebo mění dřívější již provedené nebo prováděné usnesení plné schůze, jest přípustno toliko za přítomnosti aspoň polovice členů. K platnosti usnesení plné schůze jest třeba nadpoloviční většiny všech přítomných členů. Předsedající má stejné hlasovací právo jako každý jiný člen.

Vládní zástupci nehlasují.

§ 5.

Působnost plné schůze.

Plné schůzi náleží zejména:

1. voliti předsedu, jeho náměstky a jednatele:

2. navrhovati, případně prováděti opatření k zabezpečení kampaně a osevu řepy, jakož i k přechodu k volnému hospodaření cukrem;

3. stanoviti plán rozdělení surového cukru (§ 9, odst. 2.),

4. ustanoviti, v jakém rozsahu, kterými továrnami a kterého času bude čištěný cukr vyráběn (§ 9, odst. 3);

5. usnášeti se o prodejní ceně daněprostého cukru, o rozpětí druhů a ostatních přirážkách (§ 14);

6. vydávali předpisy o vrácení a zajištění obalů (§ 14);

7. usnášeti se o vybírání a správě přeplatků (§ 17, odst. 1.-4.);

8. ustanoviti zásady pro súčtování dopravného a jiných výloh, které budou plnou schůzí prohlášeny za společné břemeno (§ 18);

9. usnášeli se o úhradě nákladů komise vybírání příspěvků (§ 23);

10. přezkoumati a schváliti účet, který předkládají jednatelé o hospodářství komise (§ 6, odst. 3.),

11. usnášeti se o všech záležitostech, jež by si plná schůze výslovně vyhradila k rozhodnutí, nebo pro něž vládni zástupci žádají rozhodnutí plné schůze.

§ 6.

Jednatelský sbor a jeho působnost.

Jednatelský sbor se skládá z předsedy, dvou místopředsedů a pěti jednatelů. Jemu náleží přímo vedení prací komise, obzvláště prováděti usnesení plně schůze, jakož i rozhodovati o všech otázkách, jichž rozhodnutí není vyhrazeno plné schůzi.

Opatření jednatelského sboru, která nesou pouhým výkonem učiněných i již usnesení neb opatření plné schůze, vyžadují schválení vládních zástupců, aby se mohla provésti.

Jednatelský sbor jest povinen plné schůzi pravidelně podávati zprávu o své činnosti a předkládati ji všechna zamýšlená rozhodnutí a opatření zásadní povahy. Koncem provozovaciho roku vydá počet ze svého peněžního hospodářství.

Schůze jednatelského sboru řídí předseda komise. K platnému usnášení jest třeba přítomnosti aspoň tří jednatelů vedle předsedy. K platnosti usnesení jest třeba nadpoloviční většiny přítomných. Předseda hlasuje s sebou.

§ 7.

Zvláštní úprava a povinnosti členu a zřízenců.

Všichni členové komise jsou pomocnými orgány veřejné správy státní se všemi právy a povinnostmi služebního postavení veřejných orgánů, pokud se jejich působnosti v komisi týče. Jako takoví budou vzati do služebního slibu. Předsedovi a jednatelům přísluší za vedení komise odměna, jejíž způsob a výši ustanoví plná schůze. Ostatním členům komise přísluší za jejich činnost v komisi náhrada výloh cestovních.

Členové komise, jakož i všichni úředníci jsou povinni obstarávati záležitosti s plnou nestranností a největší svědomitostí. O záležitostech komise, o nichž ve svém úředním působení zvědí, musí zachovávati mlčení. Stejnou povinnost mají co do obchodních poměrů třetích osob ve styku s komisí.

§ 8

Závěra.

Veškeré v Československé republice toho kterého času pohotové zásoby nezdaněného cukru, jakož i veškerý z ciziny docházející cukr jest pod závěrou.

Závěra má ten účinek, že dotčený cukr lze toliko dle pokynů komise zpracovati, spotřebovati, dobrovolně nebo nuceným způsobem zciziti a že není vůbec dovoleno s ním nakládati bez poukazu komise.

Právní jednání, jež se příčí tomuto zákazu, jsou neplatna.

Kupní a dodávkové smlouvy o cukru z výrobního období 1920/21 uzavřené dříve, než toto nařízení začte působiti, jsou neplatny, pokud ještě nebyly splněny.

Schovatelé cukru pod uzávěrou jsou povinni pečovati o jeho uchování.

Závěra končí zdaněním nebo vyvezením dotčeného cukru podle poukazu komise. V příčině cukru, jehož daněprosté upotřebení bylo finančním úřadem povoleno, končí se závěra dobou, kdy oprávněnec cukr převezme. Pokud udělené povolení k daněprostému povolení cukru zanikne nebo bude odvoláno, oživne opět závěra co do cukru, který má snad oprávněnec v té době ještě pohotově. V příčině cukru přiděleného podnikům používajícím a zpracovávajícím cukr (§ 9, odst. 6.) oživne závěra co do cukru, který by nebyl v ustanovené době použit nebo zpracován.

U cukru z cizozemska dovezeného končí závěra tím, že oprávněnec převezme zboží dle poukazu komise.

§ 9.

Oprávnění komise co do výroby, dodávky a prodeje.

Právo nakládati veškerým cukrem pod uzávěrou přísluší jen komisi.

Komise určí, jaké množství cukru mají jednotlivé továrny na surový cukr dodati jednotlivým továrnám na čištěný cukr a kdy dodávka má se provésti. Továrnám na čištěný cukr, jež vyrábějí také surový cukr (smíšené továrny), započítá se surový cukr vlastní výroby, pokud komise neustanoví jinak, na množství surového cukru, které jim přísluší dle plánu rozdělení surového cukru. Rovněž také továrnám na čištěný cukr, které vyrábějí čištěný cukr přímo z cukrovky, započítá se tento cukr, a to přepočítaný na surový cukr dle poměru 100:114, na množství surového cukru, jim dle rozdělovacího plánu příslušející. Vyrábí-li některá továrna na čištěný cukr přímo z cukrovky více čistěného cukru, než je přiměřené množství surového cukru, které by jí příslušelo dle rozdělovacího plánu, jest komise oprávněna s čištěným cukrem nad to vyrobeným dle volného uvážení nakládati, nahradíc výrobci cenu surového cukru a náklady čištění na účet celku. Nedojde-li k obapolné dohodě o výměře nákladů čištění, bude stanovena ministerstvem financí.

Továrny na surový cukr i továrny na čištěný cukr jsou povinny v příčině výroby cukru říditi se opatřeními a příkazy komise. Komise určuje dle potřeby zejména jakost vyráběného surového cukru, dále množství čištěného cukru, které jednotlivé továrny na čištěný cukr mají vyrobiti, rovněž jaké množství z toho dlužno zpracovati na tvrdý cukr a jeho jednotlivé druhy nebo na krystalový či pískový cukr. Komise má také právo předepsati továrnám na čištěný cukr, v které době mají býti určené druhy vyráběny. Nevyhoví-li některá továrna rozkazům komise, jest tato oprávněna dáti svoje opatření provésti na náklad a nebezpečí liknavého podniku. Komise může továrny, které padle jejího šetření nejsou náležitě zařízeny nebo nevyrábějí cukr přiměřené jakosti, vyloučiti z výroby čištěného cukru buď z části nebo vůbec.

Výrobci, vlastníci, držitelé a schovatelé cukru pod závěrou jsou povinni uposlechnouti opatření a příkazů komise co do prodeje a dodávky cukru. Rovněž jsou povinni předložiti komisi, požádá-li o to, všechny pomůcky a výkazy, jichž ku provedení jejího úkolu jest třeba.

Komise jest se schválením ministra pro zásobování lidu oprávněna nakládati též cukrem, který není již pod závěrou, a udělovati pokyny o dalším jeho prodeji a dodávce, jimž vlastníci a držitelé takového cukru jsou povinni vyhověti.

Podniky, jež používají cukru a zpracovávají jej a jimž byl cukr přidělen přímo komisí anebo na její rozkaz, jsou povinny tohoto cukru použíti nebo jej zpracovati jen v témž podniku, k témuž účelu a v čase, pro který byl cukr přidělen. Tyto podniky nejsou oprávněny upotřebiti nebo zpracovati jiný cukr než cukr, jenž jim byl přidělen komisí nebo příslušným správním úřadem první stolice. Rovněž mají povinnost vésti knihy, z nichž lze přesně seznati případný stav odebraného množství cukru a jeho použití. Povinny jsou předložiti komisi, požádá-li o to, tyto knihy, jakož i všechny pomůcky a výkazy, jichž potřebuje ku provedení svého úkolu.

K vybídnutí komise jsou též všichni ostatní vlastníci, držitelé a schovatelé cukru, který není již pod závěrou, povinni podávati výkazy o cukru, který uschovávají nebo uschovali, rovněž uvésti, na čí účet tento cukr jest uložen nebo komu a kam byl prodán nebo dodán a předložiti všechny ostatní pomůcky a výkazy, jichž komise potřebuje.

§ 10.

Odnětí, donucovacím způsobem.

Zdráhá-li se výrobce, vlastník, držitel nebo uschovatel cukru, ať pod závěrou se nalézajícího či nikoliv, vyhověti nějakému opatření nebo příkazu komise, nebo není-li známa osoba nebo pobyt toho, jenž má právo nakládati s dotčeným množstvím cukru, nebo na jehož účet je toto množství uloženo, může ministerstvo pro zásobování lidu na návrh komise bez újmy předpisu § 9 odst. 3., předposlední věty, prostřednictvím příslušného politického úřadu první stolice zaříditi, aby tyto zásoby byly odňaty donucovacím způsobem.

Nález politického úřadu působí proti každému, jemuž příslušejí práva k zásobám. Při provádění bude šetřeno příslušných předpisů o dani z cukru.

Za cukr donucovacím způsobem odňatý nahradí se obnos, který je o 10% nižší než cena odpovídající ustanovení § 13 nebo § 14. Jde-li o cukr nabytý v dřívějších výrobních obdobích, vyměří se náhrada podle ceny platné v dotčeném výrobním období po, srážce 10%.

Z této náhrady srazí se náklady nuceného odnětí.

Není-li držitel nebo jeho pobyt znám, nebo je-li dlužno obnosem náhrady uspokojiti nároky třetích osob z věcných práv, bude obnos náhrady složen u soudu.

Donucovacím způsobem odňaté zásoby budou uschovány posledním držitelem (schovatelem) bezplatně a pečlivě až do doby, kdy budou odebrány.

Zisk, jehož by snad dalším prodejem nuceně odňatého cukru bylo dosaženo, bude odveden fondu přeplatkovému (§ 17.odst. 1.).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP