Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921. 

I. volební období.

3. zasedání.

Tisk 910. 

Návrh 

senátora dra Horáčka a spol.

na zlepšení osobní místní dopravy na železničních tratích v okolí velkých měst. 

Jedním z nejhorších svízelů poválečných jest jak známo bytová tíseň, o jejíž odstranění aneb aspoň zmírnění dějí se různé pokusy, aniž by však dosaženo bylo plného úspěchu. Ku zmírnění této tísně ve velkých městech přispělo by dojista mnoho, kdyby umožněna byla větší decentralisace bydlení, to jest kdyby obyvatelstvo mohlo bydleti ve větší vzdálenosti od místa svého působiště a povolání. Tak tomu jest zejména ve velkých městech anglických, zvláště v Londýně, jehož obyvatelstvo bydlí roztroušeno mnoho kilometrů vzdálenosti od středu města. Tento způsob bydlení jest ovšem umožněn jen tím, že postaráno jest o rychlé, levné a časté dopravní spojení mezi středem města a dalekým jeho obvodem. K tomu se hodí vedle elektrických tratí i zvláštní místní vlaky, jezdící v pravidelných krátkých lhůtách po celý den na všech tratích oběma směry, zastávající na četných zastávkách a sprostředkující takto čilé místní spojení mezi hlavním městem a jeho vzdálenějším okolím. Takové pravidelné husté a rychlé místní vlaky zavedeny jsou na všech tratích v obvodu světových měst nejen v Londýně, ale i v Paříži, Berlíně, Vídni a j. 

Město Praha a ostatní velká města naší republiky takového pravidelného místního spojení železničního až na skromné výjimky dosud nemají. Ovšem souvisí řešení této otázky s výstavbou pražských nádraží a druhých kolejí na tratích, které jich dosud postrádají. Avšak vzhledem k důležitosti této otázky právě v nynější době nemohou překážky tyto býti nepřekonatelnými. 

Navrhují tudíž podepsaní: 

Ministerstvo železnic se vyzývá, aby v době co nejbližší na všech tratích ústících do velkých měst republiky, zejména ale Prahy, zavedlo pravidelné, rychlé a levné místní vlaky pro celý den v obou směrech jezdící až do vzdálenosti asi 50 km, jež by zastavovaly i mimo dosavadní stanice na všech frekventovanějších bodech trati. 

Po stránce formální budiž návrh tento přikázán výboru iniciativnímu a technicko-dopravnímu.

V Praze, dne 2. srpna 1921. 

Dr C. Horáček,

F. Hybš, Otm. Hrejsa, Em. Hrubý, Frant. Jan Kroiher, Fr. Pánek, Lukeš, V. Sehnal, J. Hucl, K. Sáblík, Václav Donát.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP