Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Tisk 941.

Zpráva

I. výboru technicko-dopravního a

II. výboru rozpočtového

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2529)

k vládnímu návrhu zákona (tisk 2091),

kterým se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921, tisk 904 sen.

I.

Vláda předložila poslanecké sněmovně předlohu zákona, jímž se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921 a poslanecká sněmovna usnesla se na zákonu v původní navrhované formě.

Zákonem žádá se v podstatě:

1. Povolení zvýšeného investičního vydání o 540,000.000 Kč pro rok 1921;

2. o zvýšení částky krátkodobých úvěrů na nejnutnější investice o 400,000.000 Kč.

Finanční zákon ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n., stanovil v čl. VIII. výdaje investiční pro rok 1921, dle přílohy 2 (rozpočet státních investic) pro rok 1921 připadalo na investice ministerstva železnic celkem Kč 1.979,045.000. Z toho pak dle položky 26 na opatření lokomotiv 135,600.000 Kč, na opatření vozů 665,600.000 Kč, celkem tudíž 801,200.000 Kč.

Dle původního velkého plánu investičního rozpočteného do konce roku 1926, jak jej uváděla důvodová zpráva k zákonu z 30. března 1920, čís. 235 Sb. zák. a nař., jevila se celková potřeba 1050 lokomotiv a 50.000 vozů. Z toho mělo býti zhotoveno v roce 1921 lokomotiv s příslušnými tendry 190 a vozů 14.000.

Za povolené investiční obnosy bylo však možno poříditi pouze 63 lokomotivy a pouze asi 5860 vozů. Povolené investiční položky budou tím vyčerpány.

Má-li však býti zabezpečen nerušený železniční provoz aspoň nejnutnějšími vozidly, jest třeba poříditi aspoň 27 lokomotiv a 4140 vozů. Tímto opatřením dosaženo bude v roce 1921 počtu 100 nových lokomotiv s tendry a 10.000 vozů, počet dle původně zamýšlených objednávek sice značně zmenšený, ale vyhovující aspoň částečně letošní potřebě.

Že povolená částka ani na snížený počet vozidel nevystačila, nutno hledati vysvětlení v tom, že návrh investičního zákona byl vypracován počátkem roku 1920 a že od té doby nastalo všeobecné zdražení materiálu pro stavbu vozidel potřebného, hlavně železa. Částky povolené v investičním zákoně v roku 1920, převzaté do investicí na rok 1921, tudíž nijak nepostačují a nutno investiční úvěr pro rok 1921 zvýšiti aspoň o požadovanou částku 540 mil. Kč a zplnomocniti vládu, aby částku tuto opatřila úvěrními operacemi (§ 1, 2, 3.).

Další opatření znamená § 4 usnesení poslanecké sněmovny. V čl. XIII. finačního zákona ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. zák. a nař. byla vláda zmocněna, aby krátkodobými úvěrními operacemi popatřila k úhradě nejnaléhavějších investičních prací potřebné peněžité prostředky až do výše 400,000.000 Kč. Vzhledem k tomu, že peněžní prostředky z úvěrních operací dle čl. IX. finančního zákona nejsou ještě pohotově a také ani zákon z 18. března 1921, č. 126 Sb. z. a n. o investičních půjčkách dopravních nepřinesl ještě žádných větších obnosů a dále už vzhledem k tomu, že nutno zvýšiti investiční vydání o 540 milionů Kč, jeví se nutnost zvýšiti krátkodobý úvěr dle čl. XIII. finančního zákona o dalších 400 milionů Kč, tudíž celkem na 800 milionů Kč.

Jedná se o investice sloužící veřejnému dobru. Upevnění a rozvoj hospodářského života, průmyslu a obchodu závisí ve veliké míře na dostatečně vybudované železniční dopravě, která je opět podmíněna dostatečným počtem vozidel. Doprava potravin do míst průmyslových, doprava surovin, rozvážení hotových výrobků na trhy domácí i cizí, vše závisí na pohotovosti provozů železničních.

Počet lokomotiv a vozů je nyní jen zdánlivě dostatečným za značné stagnace v průmyslu, zlepšením situace jeviti se bude ihned citelný nedostatek lokomotiv i vagonů a tento nedostatek projeví se i při sezonní kampani cukrovarnické.

Ve zprávě rozpočtového výboru poslanecké sněmovny se uvádí, že dodávky nových vozidel od převratu do konce května 1921 činí 261 lokomotiv a 29.500 vozů a že zvýšil se novými vozidly stav vozů o 47%. Úsilí a práce v tom směru vykonané jsou úctyhodné a zachránily nás v nejhorší době od katastrofy dopravní. Ale máme-li, dle téže zprávy, proti předválečným poměrům místo 4235 pouze 3623 lokomotiv a místo 136.000 pouze 91.933 vozy a z toho ještě přes 10.000 vozů v cizině, pak schází nám ještě mnoho na doplnění parku vozového. Nelze nám také spoléhati na značnější příděly vozidel z Uher a Rakouska, protože bude nám zase opačně vozy navraceti. Nejdůležitější zůstane pro nás vlastní výroba lokomotiv a vagonů.

Nutno ještě připomenouti: Nebudeme-li míti železnice dostatečně vyzbrojené potřebnou pohotovostí, bude váznout doprava a budou tím jen zvyšovány nesnáze, které spolupůsobí ku zvyšování nezaměstnanosti. Zdůrazniti nutno, že i nezaměstnanosti možno čeliti přímo aspoň částečně novými objednávkami v továrnách na lokomotivy a vagony a okolnost tato padá tím více na váhu, že v poslední době bylo už v nových vagonkách započato s propouštěním dělníků z práce.

Výbor technicko-dopravní doporučuje z uvedených důvodů, aby zákon tento byl schválen ve znění, jak byl usnesen sněmovnou poslaneckou.

Albert Friedrich v. r.,
předseda.

J. Havlena v. r.,
zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor podle usnesení svého ze dne 4. srpna 1921 se k této zprávě připojuje.

V Praze dne 4. srpna 1921.

F. Jirásek v. r.,
předseda.

J. Havlena v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne......................................1921,

kterým se povoluje úvěr k úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

K úhradě potřeby státní správy železniční na opatření vozidel v roce 1921, jež vznikla stoupnutím cen oproti cenám tvořícím oceňovací základ investičního programu pro rok 1921 dle přílohy k zákona ze dne 30. března 1920, č. 235 Sb. z. a n., povoluje se úvěr v částce 540,000.000,- Kč.

§ 2.

O tuto částku zvyšují se výdaje státních investic pro rok 1921, stanovené čl. VIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n.

§ 3.

Vláda se zmocňuje, aby částku uvedenou v § 1 hradila úvěrovými operacemi.

§ 4.

Částka 400,000.000 Kč, k jejíž opatření úvěrovými operacemi byla vláda čl. XIII. finančního zákona ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z. a n. k úhradě nejnaléhavějších investičních výdajů zmocněna, zvyšuje se na 800,000.000 Kč.

§ 5.

Zákon tento, jejž provésti se ukládá ministru železnic a ministru financí, nabývá účinností dnem vyhlášení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP