Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

Tisk 1014.

Zpráva

výboru rozpočtového

o usnesení poslanecké sněmovny

(tisk 979)

ohledně návrhu poslanců inž. Lad. Nováka, inž. Bečky a soudr. (tisk 2679) na vydání zákona o úpravě cla na automobily, motorové pluhy a motory

(tisk 2831).

Usnesením poslanecké sněmovny zavádí se vyšší sazby celní na ochranu domácího průmyslu automobilového. Celní ochrana, která se tím tomuto průmyslovému odvětví dostává, je na první pohled značná.

Při posuzování výše této ochrany je však třeba bráti v prvé řadě zřetel ku zvláštním výrobním poměrům našich automobilek a pak také k opatřením, jaká k ochraně tohoto odvětví průmyslového činí státy, které v této příčině přichází v úvahu.

Tuzemské automobilové továrny mají tu zásadní potíž, že musí odebírati z ciziny specielní materiálie a součástky, které možno vyráběti jen hromadně, má-li výroba v konkurenci vůbec obstáti. Musí je odebírati z ciziny z té příčiny, že by samy nestačily odebrati potřebné množství zabezpečených hromadné takové výroby tuzemské. To znamená podstatné zdražení výroby. Pokud pak vyrábějí se součástky v tuzemsku, zejména ocelové, nutno žalovati na zjev přímo zarážející, že naše automobilky musí tyto součástky zdejším surovárnám platiti až o 40% dráže, nežli zač je zdejší surovárny dodávají cizině, zejména Rakousku. To jsou podstatné a velice závažné položky pro kalkulaci našich továren, které pak ovšem cenově proti cizím, především rakouským továrnám neobstojí.

Důsledky pak jeví se v následujících číslicích: Rakousko za r. 1920 vyvezlo 2257 automobilů. Z toho do republiky československé 455 kusů. Dovezlo však pouze 341 kus; do naší republiky bylo za totéž období dovezeno 660 automobilů, kdežto vývoz obnášel pouze 103 kusy.

Státy obchodní potence daleko silnější, jichž,výroba automobilní netrpí uvedenými potížemi průmyslu našeho, přes to chrání se ještě vysokými cly. Francie na příklad zvýšila opětovně clo na automobily až na 180% a dovozu vysokými cly brání se také Itálie, Anglie i Amerika. Sousední Německo brání se všemožnými prostředky jakémukoliv dovozu a docílilo toho, že dovozu automobilů hranice úplně uzavřelo. Jasně to dokazují číslice: v r. 1920 za prvních 9 měsíců vyvezlo Německo 15.850 automobilů a dovezlo pouze 275 kusů.

V československé republice je celkem v používání automobilů asi 5500 kusů (vyjma automobilů státní správy). Při plné výkonnosti našich továren je možno vyrobiti ročně 3000 kusů, civilní, roční spotřeba obnáší pouze asi 1000 kusů a bylo by tudíž nutno vyvézti ročně asi 2000 automobilů do ciziny. Poněvadž pak za těžkých cenových poměrů je vývoz v takovém rozsahu nesmírně ztížen a v dohledné době nemožný, nezbývá nežli aspoň pro nejhorší dobu pomáhati domácímu tomuto průmyslu, chrániti trh domácí přiměřenými celními sazbami, jak to činí státy jiné.

Otázka celní ochrany stala se v těchto poměrech otázkou existence našich automobilových továren a také otázkou zaměstnanosti a výdělku tisíců dělnictva. Stav je nyní takový, že citelně redukovaný počet dělnictva opět je ohrožen dalším propouštěním z práce. Tomuto stavu nutno čeliti opatřeními zákona, jak je předlohou zamýšleno.

Schválením usnesení poslanecké sněmovny bude zároveň vyřízen stejný návrh zákona senátorů Dra Fáčka, Šťastného a soudr., tisk sen. 848.

Výbor rozpočtový doporučuje proto usnesení poslanecké sněmovny ve formě nezměněné ku schválení.

V Praze, dne 11. srpna 1921.

J. Hucl v. r.,
místopředseda.

J. Havlena v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne..................1921,

o úpravě cla na automobily a motory k automobilům.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Položka 553 a 554 všeobecné celní sazby pro československé čelní území ve znění přílohy k nařízení vlády republiky československé ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n., a zákona ze dne 22. prosince 1920, č. 688 Sb. z. a n., mění se takto:

553. Automobily, chassis s motorem neb bez něho, s karosserií nebo bez ní, a karosserie zvlášť dovážené, bez ohledu na váhu z ceny .........................65%.

554. Motory k automobilům a k aeroplánům, odděleně dopravované, za 100 kg:

a) Motory pro aeroplány .........15.000 K,

b) ostatní motory:

1. do 50 kg .................. 6.000 K,

2. 50-250 kg .............. 5.500 K,

3. 250-500 kg ............. 5.000 K,

4. přes 500 kg .............. 4.500 K.

Poznámka: Jednotlivé zvlášť dovážené součásti motoru v tomto sazebním čísle uvedených, jež jsou zcela opracovány a jež lze bez pochybnosti poznat jako součástky takových motorů, vyclívají se sazbami platnými pro jednotlivé druhy motorů, podá-li dovozce průkaz, z něhož lze bezpečně seznati, že součásti náležejí k motoru příslušného druhu a váhy. Neprokáže-li dovozce této příslušnosti, vyclí se součásti podle položky a), pokud se týče b) 1. Zvláště odbavované jiné součástky k takovým motorům jest vyclívati, jeví-li se součástkami strojů, jako zvlášť dovážené součástky strojů, podle třídy XL., všechny ostatní součástky podle povahy hmoty.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti pátého dne po vyhlášení. Provedení jeho ukládá se ministru financí v dohodě s ministrem pověřeným správou úřadu pro zahraniční obchod a ministrem zemědělství v dohodě s ministerstvem obchodu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP