Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

4. zasedání.

Tisk 1094.

Zpráva

kulturního výboru

o vládním návrhu zákona

na zřízení ústavu Slovanského a ústavu Orientálního (tisk 763).

Vláda předkládá návrh na zřízení jmenovaných dvou ústavů na základě toho, že pan president republiky určil část fondu, sebraného k jeho 70. narozeninám, na zřízení těchto dvou ústavů a že vyslovil přání, aby ústavy ty byly zřízeny zákonem.

Vládní návrh zákona ze dne 27. května 92 byl odkázán předsednictvem senátu výboru kulturnímu dne 14. června t. roku podání zprávy ve lhůtě nejkratší.

Ústav Slovanský má zkoumati a poznávati slovanské země po stránce vědecké a zvláště po stránce praktické. Vědecké a zvláště hospodářské styky se slovanským světem jsou zajisté jedním z předních úkolů našeho státu, jenž je k tomuto úkolu zvláště způsobilý i svým zeměpisným položeními i svou historií. Na plnění tohoto úkolu závisí nejen kulturní rozvoj slovanských národů, nýbrž i upevnění slovanských států a tím také zajištění míru; a ne nejméně též jejich hospodářský prospěch.

Ústav Orientální má sloužiti k vědeckému zkoumání Orientu a k navazování kulturních a hospodářských styků na tom základě. Hospodářské styky s Orientem jsou pro náš stát velmi důležité, ježto Qrient jest největším odběratelem našich průmyslových výrobků a dodavatelem surovin. Proto nám třeba zkoumati vědecky kulturní a hospodářské poměry v Orientu a na tom základě rozšiřovati a prohlubovati tam naše styky.

Z těchto důvodů doporučuje se zříditi oba tyto ústavy co nejdříve a postaviti je na pevný základ zákona.

Vládní návrh tohoto zákona zřizuje tyto dva ústavy jako ústavy samostatné a samosprávné. Správa každého z nich má příslušeti presidiu, výboru a valnému shromáždění členů. Správa jmění však má příslušeti kuratoriu, a státu má náležeti dozor nad hospodářstvím ústavů. Presidium, výbor, kuratorium a první členy ústavů jmenuje president republiky a bližší organisace ústavů má býti upravena stanovami, které budou vydány vládním nařízením.

V §§ 1-3 vládního návrhu vyslovená samostatnost a samosprávnost obou ústavů je však uvedena v pochybnost v § 4 a § 6. Jmenuje-li presidium a výbor president republiky a budou-li vydány stanovy vládním nařízením, nebudou to ústavy samostatné a samosprávné, nýbrž ústavy státní neboli úřady. Jest ovšem správné, má-li první členy ústavů jmenovati president republiky, neboť jemu náleží původ a počátek. Avšak presidium a výbor měli by si tito členové voliti sami, jakož i nové členy, ovšem se schválením presidenta republiky.

A tak měli by si též vypracovati stanovy, se schválením vlády. Neboť členy budou jistě jmenováni znalci; a vláda, pracujíc o stanovách, musila by k tomu užíti jejich rady. Členové poznají též časem, v čem stanovy by nevyhovovaly a na nich bude provésti potřebnou změnu. Z těchto důvodů doporučovalo by se dáti §u 4 toto znění :

§ 4. První členy každého z obou ústavů jmenuje president republiky. Ti zvolí ze sebe první presidium a výbor, jejichž volbě třeba schválení presidenta republiky. Další nové členy volí valné shromáždění a schvaluje president republiky.

Kuratorium, jemuž náleží správa jmění, budiž jmenováno presidentem republiky podle návrhu vlády, ježto státu má náležeti dozor nad hospodářstvím ústavů.

Podle toho zněl by § 5:

§ 5. Kuratorium každého ústavu jmenuje president republiky po návrhu vlády. Státu náleží dozor nad hospodářstvím ústavů.

Bližší organisace obou ústavů bude prvním úkolem prvních jmenovaných členů, jejich výboru a presidia. Tak i pozdější potřebné změny v této organisaci nechť jsou ponechány ústavům samým. Ale platnost stanov a jejich změn budiž vázána na schválení vlády.

§ 6 měl by tedy toto znění:

§ 6. Bližší organisace ústavů bude upravena stanovami, které vypracuje valné shromáždění ústavů a schvaluje vláda.

Konečně: finanční stránka těchto ústavů.

Základ příjmů obou ústavů tvoří předně fond věnovaný od pana presidenta republiky. Dále tvoří příjem ústavů dary a příspěvky těch, kteří mají zájem na úspěšném působení těchto ústavů. Dále příděly z důchodů státních.

Ježto částka, připadající z Masarykova fondu na oba ústavy, nestačí na jejich vybudování, věnoval úřad pra zahraniční obchod vzhledem k jejich hospodářské důležitosti na základě usnesení min. rady ze dne 6. listopadu 1920, 4,000.000 K pro základní fond obou ústavů, dále podle usnesení min. rady ze dne 21. dubna 1921 1,000.000 K pro knihovnu Slovanského ústavu, podle usnesení min. rady ze dne 9. června 1921 3,000.000 K pro zakoupení neb postavení budovy pro oba ústavy, a 500.000 K pro knihovnu Orientálního ústavu a konečně 3;000.000 K na studijní cesty a exkurse:

Kulturní výbor navrhuje, aby senát Národního shromáždění připojený zákon a resoluci schválil.

V Praze, 26. října 1921.

Jos. Smrtka v. r.,
předseda.

Dr. Mareš v. r.,
zpravodaj.

I.

Zákon

ze dne.....................................................................1921

zřízení ústavu Slovanského a Orientálního.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně

Ústav Slovanský.

§ 1.

Slovanský ústav jest samostatný a samosprávný ústav se sídlem v Praze, jehož účelem jest pěstovati a budovati vědecké a hospodářské styky se slovanskými zeměmi. Jemu náleží také vědecké zkoumání Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Ústav Orientální.

§ 2.

Orientální ústav jest samostatný a samosprávný ústav se sídlem v Praze, jehož účelem jest pěstovati a budovati vědecké a hospodářské styky s Orientem.

§ 3.

Správa každého tohoto ústavu přísluší presidiu, výboru a valnému shromáždění členů, správa jmění pak kuratoriu.

§ 4.

První členy každého z obou ústavů jmenuje president republiky. Ti zvolí ze sebe první presidium a výbor, jejichž volbě třeba schválení presidenta republiky. Další nové členy volí valné shromáždění a schvaluje president republiky.

§ 5.

Kuratorium každého ústavu jmenuje president republiky po návrhu vlády. Státu náleží dozor nad hospodářstvím ústavů.

§ 6.

Bližší organisace ústavů bude upravena stanovami; které vypracuje valné shromáždění ústavu a schvaluje vláda.

§ 7.

Základ příjmů obou ústavů tvoří fond věnovaný presidentem republiky, další příjmy jsou příděly ze státních důchodů, dary a příspěvky.

§ 8.

Zákon nabývá působnosti dnem vyhlášení a provedou jej ministři zahraničních věcí, školství a národní osvěty, průmyslu, obchodu živností.

II.

Resoluce.

Vláda se zmocňuje, aby v potřebě přispěla ústavům přiměřenou subvencí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP