Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.
I. volební období.
4. zasedání.
Tisk 1104.
Návrh
senátora Č. J. Lisýho a spol.
na vydání zákona, kterým se přeměňuje státní pozemkový úřad v ministerstvo pro pozemkovou reformu.
Zákon
ze dne................................................
o zřízení ministerstva pro pozemkovou reformu.
Na základě usnesení Národního shromáždění nařizuje se:
§ 1.
Státní pozemkový úřad, ustanovený zákonem ze dne 11. června 1919, č. 330 Sb. z. a n., se zrušuje a zřizuje se ministerstvo pro pozemkovou reformu, jež přejímá všechna práva a povinnosti státního pozemkového úřadu tím zákonem příslušející.
§ 2.
Vedením ministerstva pro pozemkovou reformu pověřuje se ministr. Práce výkonné obstarává potřebný počet úřednictva, v němž musí býti zastoupen živel právnický, technický a zemědělský. Jmenování jeho bude provedeno ministerským nařízením.
§ 3.
Hodnosti předsedy a dvou místopředsedů pozemkového úřadu se zrušují.
§ 4
Rovněž působnost správního výboru pozemkového úřadu se zrušuje.
§ 5.
V důsledku toho odpadají a zrušují se §§ 1, 2, 3, 9, 10, 11, 12, 13 a 14 zákona ze dne 11. června 1919, č. 330 Sb. z. a n.
§ 6.
§§ 4, 5, 6, 7 a 8 téhož zákona upravují se tak, že v nich místo "pozemkový úřad" všude má státi: "ministerstvo pro pozemkovou reformu".
§ 7.
Provésti tento zákon přísluší veškerému ministerstvu.
Důvodová zpráva.
Provádění pozemkové reformy Státním pozemkovým úřadem děje se velmi pomalým tempem. Nedostatek tento spočívá ve stávající organisaci Státního pozemkového úřadu. Dle stanoveného programu a nynějšího postupu nebyla by pozemková reforma provedena ani za 80 let. Doba tato jest tak veliká, že by ohrozila vůbec provádění pozemkové reformy. Jest tedy absolutní nutností, aby celá pozemková reforma byla ukončená v 6, nejvýše v 10 letech anebo nalezen modus, který by aspoň převedení statků do vlastnictví státu v té době zaručil. Toho při nynější organisaci Státního pozemkového úřadu nedá se očekávati. V úřadě tom je způsob gremiálního schvalování. Presidium rozhoduje o každé závažnější věci hlasováním (president, 2 vicepresidenti a ředitel). Referenti nikdy nevědí, jak rozhodnutí dopadne. Přednostové jednotlivých oddělení nejsou sice tím zodpovědni za své jednání, avšak nemohou vésti žádné jednání meritorně, nemajíce jistoty jeho schválení. Právě tak zase presidium nemá jistoty, jak dopadne hlasování ve správním výboru, jenž má vyhraženo schvalování nejdůležitějších právních úkonů. Tím celý chod se značně zdržuje a znemožňuje. Jest absolutní nutností, aby zaveden byl systém osobní zodpovědnosti jednotlivých přednostů oddělení i referentů a aby vedoucí osoba měla rovněž osobní zodpovědnost, aby správní výbor byl zrušen a aby podléhala instituce přímo parlamentní kontrole; to jest možným jedině odpolitisováním Státního pozemkového úřadu přeměněním v ministerstvo pro pozemkovou reformu. Přeměnění Státního pozemkového úřadu v ministerstvo urychlí provádění pozemkové reformy, dá jí přesný, všenárodohospodářský směr, provede snáze novelisaci zákonů jejích, pokud bude k urychlení nutná.
Nový ministr pro pozemkovou reformu bude moci lépe hájiti v ministerské radě její postup, snáze opatřiti nutné prostředky o svou váhou získati nutný personál odborný a potřebné místnosti. Ministerský personál nového úřadu bude míti přesnou směrnici, nepodléhající nahodilým politickým vlivům, a tím se provádění pozemkové reformy nejen značně zrychlí, ale účelu svému vyhoví. Státní pozemkový úřad, na nějž jest mnoho stížností, nemá mezi zemědělským lidem důvěry; nové ministerstvo pro reformu půdy této důvěry znovu získá, což je pro vnitřní poměry státu velmi důležitým.
Po stránce finanční úhrady nutno připomenouti, že navrhovanou změnou by náklady nebyly zvýšeny, poněvadž personál i zařízení by bylo prostě převzato. Spíše bylo by lze doufati, že dožadovaná reforma, by mohla vésti v mnohém směru k restrinkci výdajů.
V Praze, dne 22. listopadu 1921.
Lisý,
Konečný, Klečák, Šťastný, dr. Krouský, Lažo, dr. Veselý, dr. Klouda, Klofáč, dr. Krejčí, R. Pánek.