Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1922.
I. volební období.
5. zasedání.
Tisk 1332.
Zpráva
I. výboru pro veřejné zdravotnictví a tělesnou
výchovu,
II. výboru sociálně-politického a
III. výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona tisk 764
o potírání pohlavních nemocí.
I.
Výbor pro veřejné zdravotnictví a tělesnou výchovu senátu Národního
shromáždění republiky Československé projednával v několika schůzích vládou
navrženou osnovu zákona o potírání pohlavních nemocí.
Nebyla ještě podána osnova zákona tak důkladně odůvodněná jako stalo se
právě u tohoto návrhu. Důvodová zpráva ministerstva pro veřejné zdravotnictví a
tělesnou výchovu podává jasný přehled, jak důležitou jest pro zdraví našeho lidu
v Československé republice osnova zákona o potírání pohlavních nemocí.
Výbor pro veřejné zdravotnictví a tělesnou výchovu doporučuje slavnému senátu
ku schválení osnovu zákona navrženou vládou se změnami, na nichž se výbor ve
svých schůzích usnesl, a to aby při §u 12 na řádce 4. za slovem >osobamizejména
pak školními nebo k tomu určenými lékařinemocíochraně proti nim a o nebezpečí<.
V §u 18 budtež za slovo >pokutouod
50 Kčvězeníjednoho dne<.
Rovněž tak změnil výbor pro veřejné zdravotnictví a tělesnou
výchovu nejnižší tresty peněžité v §ech 19 a 21 z částky >10 Kč50 KčKč 10.-Kč 100.-<,
V §u 22 navrhuje výbor
pro veřejné zdravotnictví a tělesnou výchovu doplnění na řádce 3. za slovem
>soudpro přestupek<.
Ostatní paragrafy
vládní osnovy zůstávají bez změny.
V Praze
dne 27. dubna 1922.
Fr. Pánek v. r.,
místopředseda.
Joseť
V. Klečák v. r.,
zpravodaj.
II.
Výbor
sociálně-politický projednával rovněž vládní osnovu zákona o potírání
pohlavních nemocí v několika svých schůzích.
Nemocí, které ohrožují
zdraví a život člověka, počítá se na 4000. Mezi nimi nejnebezpečnějšími jsou
vedle nemocí epidemických nemoci pohlavní, které podlamují zdraví jednotlivcův a
celých rodin, ano, které zavinily i úpadek celých národů.
Proto ve všech
kulturních státech jak starověku tak i nového věku činěny pokusy cestou správní
aneb zákonnou o přemáhání nemocí pohlavních, ohrožujících zdraví, sílu a
zdatnost lidu.
Jelikož i v zemích
naší republiky se nemoci pohlavní zvláště vlivem válečných a poválečných
poměrů velmi rozšířily, předložilo ministerstvo pro veřejné zdravotnictví a
tělesnou výchovu po důkladném studiu opatření proti rozšiřování pohlavních
nemocí ve všech kulturních státech osnovu zákona, který bude způsobilým čeliti
rozšiřování pohlavních nemocí a je velmi značnou měrou obmeziti. Nejlepším a
nejjistějším prostředkem k odstranění neb aspoň k obmezení pohlavních nemocí
jest a bude povznesení mravní a sociální úrovně našeho lidu. K tomu jest třeba
pracovati. Zákon o potírání pohlavních nemocí jest dobrým a přísné jeho
provádění přinese užitek, zmenší počet pohlavně onemocnělých a hlavně zmenší
nebezpečí nákazy; ale ještě pronikavějších výsledků se dosáhne, bude-li stát o
to pečovati, aby školní mládež, vojsko i občanstvo obojího pohlaví bylo vhodným
způsobem poučováno o zhoubnosti pohlavních nemocí, jak na to pamatuje § 12
předlohy, a povznese-li se pohlavní mravnost. Kdo pohne tisíc lidí k tomu, aby uznali,
jak sebe i stát poškozují tím, že se oddávají nemravnému životu, učiní
politicky mnohem více, než ten, kdo se domáhá zákona o potírání pohlavních
nemocí a proti prostituci.
Sociálně-politický
výbor v souhlase s výborem pro veřejné zdravotnictví a tělesnou výchovu učinil
něco málo změn na předloze a odporoučí ji plenu senátu ku přijetí.
V Praze
dne 4. dubna 1922.
R. Jaroš v. r.,
předseda.
Otmar
Hrejsa v. r., zpravodaj.
III.
Mezi vládními osnovami z
minulého zasedání, kterými senát se má zabývati v přítomném zasedání, nalézá
se také předloha zákona o potírání pohlavních nemocí.
Ministerstvo pro veřejné
zdravotnictví a tělesnou výchovu v motivové zprávě líčí odborně a drasticky
hrozné škody a spousty, které tyto nemoci způsobily a zrychleným rozšiřováním
svým způsobují. Zejména ve východní části naší republiky nemoci ty přímo
ohrožují existenci občanstva.
Zájem celé společnosti
lidské tudíž vyžaduje, aby tomuto velikému zlu bylo bráněno prostředky
účinnějšími, než které může uplatniti jednotlivec.
Proto ministerstvo pro
veřejné zdravotnictví předložilo osnovu zákona, jíž státní správa sama
zmocněna provésti radikální kroky, aby nejen šíření pohlavních nemocí
bylo bráněno, ale i léčení onemocnělých osob bylo podporováno.
Účelu prvnímu sloužiti
má jednak ustanovení trestů - na svobodě i majetku - tomu, kdo by zavinil nákazu neb
ohrozil osoby nenakažené (oddíl III §§ 18-23), jednak poučováním mládeže o
vážnosti a následcích těchto chorob (§ 12).
Nejúčinnějšího
prostředku proti šíření chorob těch, totiž zdrželivosti v ukájení pohlavního
pudu, o němž se zmiňuje motivová zpráva vládní předlohy (str. 28. pravý sloupec a
39. dole), zákon - přirozeně - použíti nemůže.
Účelu druhého má býti
dosaženo nuceným léčením osob nakažených (I. díl §§ 1-12); u nemajetných
nemocných dáti se bude léčení to na náklad státu (§ 3), pokud podle
platných ustanovení tyto náklady nenesou již jiné právní svazky (tak na př.
nemocenské pokladny, zemské fondy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, na něž budou
finanční požadavky zavedením nuceného léčení velice stupňovány.)
Vláda v předloze samé
ani slovem se nezmínila o nákladu, jehož provedení zákona toho bude se strany
státní pokladny vyžadovati a jak tento zvýšený náklad bude v běžném roce hrazen,
Při projednávání předlohy v rozpočtovém výboru ministerstvo financí vůbec nebylo
zastoupeno; zástupce ministerstva pro veřejné zdravotnictví prohlásil že výše
nákladu nedá se ani přibližně odhadnouti, a že doufá, že pro zbytek roku
1922 stačí normální rozpočet tohoto ministerstva na potírání nakažlivých
nemocí.
Rozpočtový výbor
shledával sice prohlášení to nedostatečným, neboť uvalujeme na státní pokladnu
výdaje, o jejichž dosahu nemáme vědomí; že budou veliké, dokazuje jednak veliké
rozšíření nemocí a jednak zdlouhavé a nákladné léčení jejich. Aby však
zjišťováním oněch otázek počátek platnosti tohoto zákona nebyl oddalován z
důvodů, které uvádí motivová zpráva vládní předlohy a zprávy jak zdravotního
tak i sociálně-politického výboru, výbor většinou hlasů usnesl se na tom,
doporučiti tuto vládní předlohu bez současného návrhu na krytí tohoto nákladu
slavnému senátu ke schválení s nepatrnými změnami testovými, na nichž se usnesly
výbory - pro veřejné zdravotnictví a tělesnou výchovu, sociálně-politický a jež
i výbor přijal - a souhlasí zejména s tím, aby vzhledem k dnešním poměrům
peněžitým nejnižší hranice peněžitých trestů dle §§ů 18, 19 a 21 z 10 Kč
byla zvýšena na 50 Kč a dle §u 19 pos1. odstavce z 10 Kč na 100 Kč.
V Praze
dne 19. dubna 1922.
Ferd. Jirásek v.
r.,
předseda.
Dr J.
Karas v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze
dne........... 1921
o
potírání pohlavních nemocí.
Národní
shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
ODDÍL I.
Opatření
proti rozšiřování pohlavních nemocí.
§ 1.
Nemoci, na které se
vztahují ustanovení tohoto zákona, jsou: příjice (syfilis), kapavka (gonorrhoe) a
měkký vřed (ulcus mole).
§ 2.
Povinnost
dáti se léčiti.
Každý, kdo je stižen
pohlavní nemocí, která jest ve stupni schopném, aby způsobila nákazu, je povinen
dáti se léčiti lékařem, oprávněným vykonávati lékařskou praxi (zákon ze dne
15. července 1919, č. 419 Sb. z. a n.), a to soukromě nebo ve veřejném ústavě
léčebném.
§ 3.
Léčení
a přehlídky nemajetných.
Pokud nestačí předpisy
o bezplatném léčení nemajetných, budou nařízením učiněna opatření, aby každý
nemajetný, stížený pohlavní nemocí, mohl býti léčen na státní útraty.
Státní správa se
postará o to, aby pokud jde o nemoci pohlavní, byla umožněna nemajetným osobám, jež
si toho žádají, bezplatná (po případě i občasná) prohlídka lékařem na útraty
státní.
§ 4.
Nucené
lékařské vyšetření.
Kdo jest obviněn, že
dopustil se přestupků nebo přečinů dle §§ 2, 6, 19, 20, č. 1., § 21 a 22 tohoto
zákona, musí se při odůvodněném podezření, že je stižen pohlavní nemocí, k
nařízení úřadu (§ 24) podrobiti lékařskému vyšetření.
K tomu účelu může
býti taková osoba dodána do léčebného ústavu.
Řízení v těchto
případech budiž konáno co nejrychleji s šetřením dobrého jména osoby, o kterou
běží.
Úřad (§ 24) může
učiniti zatímní opatření, jichž je třeba, aby se zamezilo nebezpečí
nákazy.
§ 5.
Nucené
léčení v ústavech.
Hrozí-li nebezpečí, že
osoba pohlavní nemocí stížená může způsobem svého života nebo tím, že
nezachovává lékařských nařízení, přenésti nemoc na osoby, s nimiž se stýká,
může býti k úřednímu (§ 24) rozkazu dodána do ústavu léčebného a tam podržena
až do vyléčení nakažlivých příznaků.
§ 6.
Dodatečné
lékařské vyšetření.
Kdo stižen byl pohlavní
nemocí, jest povinen i po skončeném léčení z nařízení ošetřujícího lékaře
neb úřadu (§ 24) podrobiti se v určitých obdobích opětovnému lékařskému
vyšetření, je-li to nutno, hledíc k nebezpečí nákazy nebo rázu a průběhu nemoci,
nebo ke způsobu pacientova života.
§ 7.
Povinnosti
ošetřujícího lékaře.
Lékař, ošetřující
osobu stiženou pohlavní nemocí, jest povinen:
1. činiti úřadu (§ 24)
písemné oznámení:
a) nedbá-li
nemocný jeho předpisů a vzniká-li tím nebo z jakékoli jiné příčiny nebezpečí,
že přenese nákazu na jiné osoby, nebo
b) přeruší-li
nemocný léčení a nevykáže-li se, že léčí se u jiného lékaře neb v ústavě
léčebném, nebo
c) nesplní-li
povinností v §u 6 uvedených;
2. pátrati dotazem u
nemocného po prameni nákazy a sdělení nemocného, pokud jsou určitá, oznámiti
úřadu (§ 24);
3. upozorniti nemocného
na nakažlivost nemoci a na trestnost přenesení nákazy (§ 19), po případě varovati
ho před uzavřením sňatku a doručiti mu na řádné potvrzení tištěné poučení,
jež mu úřad (§ 24) za tím účelem bezplatně dodá.
Jde-li o ošetřování v
ústavech léčebných, mají tyto povinnosti přednostové těchto ústavů (klinik,
oddělení). Pokud jde o povinnost uvedenou pod č. 1., činí tito přednostové
oznámení úřadu jen pokud nestačí platné předpisy ústavní (domácí řád,
instrukce a pod.).
§ 8.
Hlášení
pohlavních nemocí.
Ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy jest oprávněno, kdykoliv uzná toho potřebu,
požadovati od lékařů a léčebných ústavů hlášení pohlavních nemocí bez
udání jmen nemocných.
§ 9.
Zachování
lékařského a úředního tajemství.
Každý lékař
ošetřující pohlavně nemocného je povinen zachovati nejpřísnější
mlčelivost o povaze nemoci, jakož i o všech jiných okolnostech na tuto nemoc se
vztahujících, pod následky stanovenými v příslušných předpisech zákonů
trestních.
Nejpřísnější
mlčelivost zachovati a šetřiti dobrého jména nemocného jsou povinni i ti, kdož
účastní se jakéhokoliv jednání při provádění tohoto zákona.
Nařízením tímto
nemění se ničeho na zákonných předpisech, stanovících povinnost svědecké
výpovědi před úřady neb soudy a povinnost činiti oznámení úřadům nebo soudům.
§ 10.
Zákaz
písemného léčení.
Je zakázáno léčiti
pohlavní nemoci bez osobního vyšetření pouze dopisováním nebo zasíláním návodů
k léčení.
§ 11.
Zákaz
vtíravého nabízení se k léčení.
Je zakázáno nabízeti se
k léčení nemocí pohlavních způsobem vtíravým neb lékařského stavu
nedůstojným.
§ 12.
Poučování
o pohlavních nemocech.
Státní správa (§ 30)
učiní opatření, aby mládež starší šestnácti let a mládež školu
opouštějící poučována byla ve škole vhodnými osobami, zejména školními nebo k
tomu určenými lékaři a způsobem přiměřeným věku svému o pohlavním životě a o
nebezpečí pohlavních nemocí, ochraně proti nim a o nebezpečí prostituce, jakož i
aby bylo zahájeno na širokém podkladě všeobecné poučování tiskem o pohlavních
nemocech.
ODDÍL II.
Prostituce.
§ 13.
Prostituce.
Živnostenské
provozování smilstva (prostituce) samo o sobě není trestno ani soudy, ani úřady
správními.
§ 14.
Nevěstince se zrušují.
Zřizování a
udržování nevěstinců se zakazuje a trestá podle ustanovení trestního zákona o
kuplířství.
§ 15.
Ústavy
pro nápravu prostitutek.
Státní správa (§ 30)
postará se, pokud toho bude třeba, o zřízení ústavů, ve kterých se dostane
řemeslným prostitutkám dočasného útulku a příležitosti k nápravě.
§ 16.
Zrušení
reglementačních opatření.
Všechna dosavadní
policejní a jinaká správní opatření, směřující k dozoru na prostituci, se
zrušují.
§ 17.
Dozor
nad spustlou mládeží.
Osobám obojího pohlaví
do osmnácti let, vedoucím život pohlavně nemravný, věnována budiž orgány
veřejné správy nejbdělejší péče, a kde toho třeba, budtež učiněna vhodná
opatření k jejich nápravě v mezích platných ustanovení zákonných.
Toto ustanovení bude až
do zákonné úpravy ochranné péče o mládež provedeno nařízením.
ODDÍL III.
Ustanovení
trestní.
§ 18.
Tresty.
Přestupky tohoto zákona
a nařízení podle něho vydaných, pokud nejsou trestny soudem, trestají se
politickými úřady - na Slovensku a v Podkarpatské Rusi administrativními policejními
vrchnostmi (§ 24) pokutou od 50 Kč do 10.000 Kč nebo vězením od jednoho dne do 30
dnů.
Pokuty připadají státu.
§ 19.
Ohrožení
a porušení zdraví pohlavními nemocemi.
Kdo z nedbalosti uvede
jiného souloží nebo jiným způsobem v nebezpečí pohlavní nákazy, dopouští se
přestupku trestného soudem a tresce se vězením od jednoho dne do jednoho měsíce nebo
peněžitým trestem od 50 Kč do 10.000 Kč.
Kdo vědomě uvede jiného
souloží nebo jiným způsobem v nebezpečí pohlavní nákazy, dopouští se přečinu,
trestného tuhým vězením od čtrnácti dnů do osmi měsíců.
Je-li ohrožený
manželem, snoubencem, druhem nebo družkou pachatelovou, stíhá se pachatel sice
veřejnou obžalobou, ale jen na návrh ohroženého. Nebyl-li návrh podán soudu nebo
státnímu zastupitelství do tří měsíců ode dne, kdy oprávněný se dověděl o
trestném činu a osobě pachatelově, je stíhání vyloučeno.
Kdo úmyslně způsobí
nákazu jiného pohlavní nemocí, tresce se podle ustanovení zákona o těžkém
poškození na těle (§§ 154 až 156 trestního zákona ze 27. května 1852, č. 117 ř.
z., §§ 303-306 trestního zákona o zločinech a přečinech zák. čl. V. z roku 1878).
Jednal-li pachatel ze
zištnosti, lze ve všech přápadech uznati vedle trestu na svobodě i na trest
peněžitý od 100 Kč do 10.000 Kč.
§ 20.
Podle §u 18 se tresce
zejména též:
1. žena, která, stižena
jsouc příjicí, přijme nebo podrží místo kojné u dítěte, jež není touto nemocí
stiženo;
2. ten, kdo k dítěti
stiženému příjicí přijme neb u něho podrží jako kojnou ženu, která není touto
nemocí stižena;
3. ten, kdo dítě
stižené příjicí dá nebo ponechá v péči jiných osob se zatajením povahy nemoci
dítěte.
Jsou-li tu náležitosti
uvedené v §u 19, je čin trestný soudem podle ustanovení téhož paragrafu.
§ 21.
Vyzývání
ke smilstvu.
Přestupku trestného
soudem se dopouští:
1. Kdo na veřejném
místě způsobem, který je s to, aby způsobil pohoršení nebo urazil stud, vybízí
nebo se nabízí ke smilstvu;
2. kdo svádí ke smilstvu
osobu nedosáhnuvší šestnácti let.
Trestem je tu vězení od
jednoho dne do jednoho měsíce nebo peněžitý trest od 50 Kč do 10.000 Kč, a byl-li
čin spáchán po živnostensku, tuhé vězení od 14 dnů do šesti měsíců; vedle
něho může býti uznáno i na trest peněžitý od 50 Kč do 10.000 Kč.
Je-li čin podle
ustanovení obecných trestních zákonů přísněji trestný, platí tato ustanovení.
§ 22.
Pohoršlivé
provozování smilstva.
Kdo provozuje smilstvo
způsobem pohoršlivým pro spoluobyvatele domu nebo sousedy, toho trestá soud pro
přestupek vězením od jednoho dne do jednoho měsíce, a bylo-li tím vědomě dáno
pohoršení mládeži, tuhým vězením od čtrnácti dnů do tří měsíců.
§ 23.
Stíhání
osob vojenských.
Trestní řízení pro
trestné činy, přikázané soudům v §§ 19 až 22, pokud jde o osoby podřízené
soudům vojenským, náleží těmto soudům.
ODDÍL IV.
Ustanovení
všeobecná.
§ 24.
Příslušnost.
Prováděti a zabezpečiti
opatření v tomto zákoně předepsaná přísluší za spolupůsobení obcí a
policejních úřadů oněm politickým úřadům (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
příslušným vrchnostem administrativním), které obstarávají veřejnou správu
zdravotní.
V nejvyšší instanci
rozhoduje ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
§ 25.
Opatření
v obvodu příslušnosti vojenské správy.
Prováděti opatření
podle tohoto zákona v obvodu příslušnosti vojenské správy náleží vojenským
úřadům v dohodě s úřady uvedenými v § 24.
§ 26.
Odkladný
účinek stížnosti.
Stížnosti na úřední
(§ 24) rozhodnutí a opatření, která se stala podle tohoto zákona nebo podle
nařízení k jeho provádění vydaných, mají odkladný účinek jenom tehdy, jde-li o
výkon trestních nálezů (§ 18).
V jiných případech
může úřad, jenž vyda1 rozhodnutí, z důležitých důvodů, zejména kdyby vznikla
straně neodčinitelná škoda, přiznati na její žádost stížnosti odkladný účinek
až do rozhodnutí instance vyšší.
§ 27.
Osvobození
od poštovného.
Osoby zavázané podle
tohoto zákona podávati oznámení a hlášení, jsou ve smyslu zákona ze dne 2. října
1865, č. 108 ř. z., osvobozeny od zapravování poštovného za poštovní dopravu
takových oznámení a hlášení.
§ 28.
Zrušení
dosavadních předpisů.
Tímto zákonem zrušují
se, pokud mu odporují, všechny zákony, nařízení a předpisy o předmětech, jež
tímto zákonem se upravují.
Zejména zrušují se: §
91 zák. čl. XIV. z r. 1876 (zdravotní zákon); § 81 zák. čl. XL. z r, 1879 (obecný
trestní zákoník o přestupcích); § 379 trestního zákona ze dne 27. května 1852,
č. 117 ř. z. a § 106 trestního zákona o přestupcích zák. čl. XL. z r. 1879, pokud
jednají o pohlavních nemocech; § 5 odst. 1. a 2., čís. 1-5, a odst. 4. zákona ze 24.
května 1885, č. 89 ř. z.
§ 29.
Účinnost
zákona.
Tento zákon nabude
účinnosti dnem vyhlášení.
§ 30.
Provedení
zákona.
Provedení tohoto zákona
ukládá se ministru veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy po dohodě se
súčastněnými ministry.