Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1922.

I. volební období.

5. zasedání.

Tisk 1359.

Vládní návrh

ze dne..................................................1922,

jímž se rozšiřuje platnost zákona ze dne 24. července 1919, čís. 446 Sb. z. a n.,

dále nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 25. listopadu 1919, čís. 8428 pres. a zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 480 Sb. z. a n.,

o úpravě promlčení práva k vyměření a vymáhání daní a dávek na léta 1921 a 1922.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Platnost zákona ze dne 24. července 1919, čis. 416 Sb. z. a n., dále nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 25. listopadu 1919, čís. 8428 pres. a zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 480 Sb. z. a n. rozšiřuje se na léta 1921 a 1922.

V § 1 odst. i. a 3. těchto zákonů a nařízení nahrazuje se rok 1919, resp. 1920 rokem 1922.

Článek II.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedení jeho ukládá se ministru financí v dohodě se zúčastněnými ministry.

Odůvodnění.

Zákonem ze dne 24. července 1919, čís. 446 Sb. z. a n., resp. nařízením ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 25. listopadu 1919, čís. 848 pres. byla upravena otázka promlčení práva k vyměření a vymáhání daní a dávek za léta 1914 - 1919 v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku. Platnost tohoto zákona, resp. nařízení byla rozšířena zákonem ze dne 22. prosince.1920, čís. 685 Sb. z. a n. i na rok 1920.

Pro Podkarpatskou Rus byla pak zákonem ze dne 21. prosince 1921, čís. 480 Sb. z. a n. obdobně stanoveno, že do promlčecích lhůt ve smyslu uherských finančních zákonů a nařízení, dosud tam platných, nevčítají se roky 1914 až včetně 1920; takže dle nynějšího stavu jest otázka promlčení práva k vyměření a vymáhání daní a dávek za léta 1914 až včetně 1920 pro celé území republiky Československé upravena jednotně.

Důvodem tohoto opatření byly jednak neuklidněné poměry, jednak nové a obsáhlé úkoly (jako daň z převodu statků a daň přepychová, soupisy majetku, dávka z majetku), které bylo orgánům finanční správy zdolati vedle běžné agendy, a to za značného úbytku sil, povolaných do ústředních úřadů neb na Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Důvody tyto trvaly, resp. trvají neztenčeně i v létech 1921 a 1922. Mimo to dlužno poukázati na to, že předpis daně z příjmu na rok 1920 a daně vlečné za rok 1919 byl u značného počtu velkých poplatníků proveden na základě vládního nařízení ze dne 3. září 1920, čís. 503 Sb. z. a n. pouze prozatímně, dále, že pro ony poplatníky, kteří konali ve světové válce vojenskou službu neb kteří teprve za války získali značného jmění a tím stali se poplatnými, jest ještě dosti značný počet nedoměrků a konečně, že, na základ revisí, provedených ministerstvem financí, bude nutno předepsati mnohé dodatky na daních, kteréžto práce nebyla lze pro přítomné ukládání dávky z majetku dosud provésti. Kdyby k předpisům těchto dodatků nedošlo, nastala by nestejnoměrnost v daňovém zatížení poplatníků a byli by ve značné výhodě oni, jimž berní správy pro přetížení prací nemohly ' platební rozkazy vydati, vůči těm, kteří již platební rozkazy obdrželi.

Nemá-li tudíž finanční pokladna utrpěti značných ztrát, jest nutno, aby platnost zákona ze dne 24.července 1919, čís. 446 Sb. z. a n., dále nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 25. listopadu 1919, čís. 8428 pres. a zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 480 Sb. z. a n. byla rozšířena i na léta 1921 a 1922.

Vzdor tomu uznává ministerstvo financí, že opětným prodlužováním zákona vzniká do jisté míry hospodářská nejistota a upozorní po schválení osnovy berní správy, že toto jest posledním prodloužením.

Vláda projevuje přání, aby tento její návrh zákona byl v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázán k podání zprávy výboru rozpočtovému.

V Praze, dne 8. června 1922.

Dr E. Beneš v. r:,

předseda vlády.

Aug. Novák v. r.,

ministr financí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP