Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1922.
I. volební období.
5. zasedání.
Tisk 1446.
Zpráva
ústavně-právního výboru
k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1409)
o vládním návrhu zákona,
týkajícím se prozatímní úpravy obecního zřízení na Slovensku.
Stejně jako osobám, tak propůjčovaly se dříve též obcím různé výsady. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku máme dosud města s vlastním statutem počtem 10, jichž magistráty jsou zároveň politickými úřady a na Slovensku vedle malých a velkých obcí jest 30 měst se zřízeným magistrátem a 4 města s právem municipálním (Bratislava, Košice, Komárno, Báňská Štiavnica-Belá), jež vlastně nejsou obcemi v technickém. slova smyslu, nýbrž župami.
Města se zřízeným magistrátem spravuje představenstvo a rada, již tvoří úředníci; starosta jest úředníkem a rovněž městská rada skládá se jen z úředníků.
V demokratickém státě není dobře možno, aby starostou města a městskými radními byli pouze nevolení státní úředníci. Taková správa měst se ani neosvědčila, neboť nedovedla vždy a na prvém místě hájiti zájmy obce.
Mimo to jest správa privilegovaných měst poměrně drahá.
Pokud se týče měst se zřízeným magistrátem, jest vláda zmocněna ustanovením § 1 zákona z 22. března 1920, č. 210 Sb. z, a n., přeměniti je na velké obce; pokud se týká měst s municipálním právem, musí býti zároveň zbavena povahy žup a přeměněna na obce.
Municipální města Komárno se 16.552 obyvateli a Báňská Šťavnica-Belá se 14.273 obyvateli, nevyžadují vzhledem ku svému hospodářskému významu zvláštního postavení mezi obcemi a budou proto nařízením vlády přeměněna na velké obce.
Naproti tomu hlavní města Slovenska Bratislava a Košice (83.200 a 46.826 obyvatel), dokud mají hlavní města v Čechách, na Moravě a ve Slezsku vlastní statut a tedy zvláštní výsadní postavení mezi městy, nemohla býti zbavena této přednosti a přeměněna budou na města se zřízeným magistrátem, jehož řád odpovídati bude nyní platným zákonům a potřebám této doby.
Zákonem tím nastává zase unifikace mezi zákony platnými pro obce zde a na Slovensku a bylo by si přáti, aby města s vlastními statuty, pokud jich výjimečná oprávnění snad tu a tam jest nějak oprávněno a nová města se zřízeným magistrátem na Slovensku spravována byla (jako ostatní obce) jednotným řádem.
To nastane ovšem nejpozději vydáním jednotného zákona o obecním zřízení pro celou republiku, avšak s přípravnými pracemi mohlo by se ihned započíti.
Zákon tento zjednoduší a zlevní správu obcí, jichž se týče a umožní občanstvu v těchto obcích větší vliv na jich správu.
Zrušení dosavadního jich výsadního postavení jest odůvodněno a nutno. Stejně tak nepotrvají u nás výsady jistých obcí, zejména těch, jež sloučením s větším počtem okolních obcí (bez výsad) svoji rozlohu a početnost obyvatelstva zvýšily, neboť privileje, nejsou-li dosti opodstatněny, státu demokratickému nemohou býti vlastní.
Ústavně-právní výbor pojednav ve schůzi dne 12. t. m. o usnesení poslanecké sněmovny o tomto zákoně, navrhuje slavnému senátu, aby osnovu zákona, jak obsažena jest v tisku č. 1409, schválil.
V Praze, dne 12. července 1922.
Dr. Fr. Soukup v.r.,
předseda.
Jos. Lukeš v.r.,
zpravodaj.