Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1922.

I. volební období.

5. zasedání.

Tisk 1458.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne........1922

o státní podpoře spořitelen a jích pobočných ústavů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby poskytla spořitelnám, zakládaným na Slovensku a v Podkarpatské Rusí, jakož i odbočkám spořitelen tam zřizovaným vklady ze státních prostředků v hotovostí, jež budou zúročitelny pozadu sazbou o 1% nižší, než jest dočasná úřední sazba eskontní, nejvýše však 4%.

§ 2.

Vklady v § i zmíněné nesmějí úhrnem převyšovati 15,000.000 Kč, a mohou býti poskytnuty v letech 1923 až 1925 ročně úhrnnou částkou nejvýše 5,000.000 Kč.

Ministr financí se zmocňuje, aby peníz potřebný na tyto vklady opatřil úvěrem,

§ 3.

Vklady podle tohoto zákona poskytnuté jsou splatny nejdéle do desíti let.

§ 4.

Listiny a podání spořitelen, týkající se těchto zápůjček jsou prosty kolků a poplatků.

§ 5.

Zákon tento stane se účinným dne 1. ledna 1923, a provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.

Důvodová zpráva.

Instituce spořitelen, jak byla vypěstována v Čechách, na Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině XIX. století a na nové základy postavena zákonem ze dne 14, dubna 1920, č, 302 Sb. z. a n., jest na Slovensku a v Podkarpatské Rusi neznáma.

Důležitý úkol spořitelen na polí národohospodářském nutí státní správu k tomu, aby zakládání těchto ústavů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nejen umožnila, nýbrž i podporovala.

Skutečnost, že spořitelny nejsou podniky soukromými, zřízenými pouze na zisk, nýbrž ústavy pod všestranným a přísným dozorem správy státní, a že svých čistých přebytků mohou použíti jenom k všeužitečným účelům místním, způsobí na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zajisté v dohledné době obrat ve smýšlení tamního obyvatelstva, jež až dosud jest zvyklé ukládati peníze pouze u soukromých peněžních ústavů, nebo dokonce u soukromníků, jímž hospodářský prospěch obyvatelstva bývá věcí podružnou, ne-li docela cizí.

A právě tato snaha vybaviti obyvatelstvo území těchto z neblahého úvěrnictví, jež často končí pro dlužníka hospodářskou zkázou, - jakož i úsilí, aby obyvatelstvo řečených území přivykalo šetrnosti a mohlo si opatřiti úvěr za seriosních podmínek, jest pobídkou státní správě, aby snažila se o to, by instituce spořitelen, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku tak osvědčená, byla uvedena v život i na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Mimořádné tísnivé poměry na trhu peněžním brzdí však zřizování spořitelen jako samostatných ústavů v území Slovenska a v Podkarpatské Rusí, pročež nutno pro počátek podle možnosti podporovati aspoň zřizování poboček spořitelnami českými, moravskými a slezskými.

Na úspěšné zřizování spořitelen a jejích poboček na Slovensku a v Podkarpatské Rusí lze však pomýšleti pouze tehdy, budou-li míti jíž od počátku dosti prostředků, aby mohly poskytovati hypotekární úvěr, Za nynějších mimořádných poměrů trhu peněžního - a nelze za to míti, že nouze o peníze se v nejbližších letech podstatně zmírní - nemohou však ani spořitelny nově zakládané potřebné prostředky si opatřiti, ale nemohou ani staré spořitelny nové pobočné ústavy zřizující těmto potřebné prostředky poskytnouti, vždyť do nově zřízené pobočky nutno přenésti vždy i část vkladů mateřského ústavu, čímž ústavy trpí značnou újmu, neboť odnímají mnohdy značnou část oběživých prostředků z trhu místního a vnášejí je do podniků, které při dosavadním nepochopení jistých kruhů obyvatelstva území, o která jde, často nezaručuji zdárný výsledek.

Jest tudíž na správě státní, učiniti vhodná opatření, aby zakladatelský duch, pokud jde o ústavy samostatné, po případě o jejích pobočky, byl povzbuzen, Může se tak státi nejsnáze tím způsobem, že spořitelnám bude poskytnut za určitých podmínek od státu vklad níže zúročitelný, než jest obvyklá míra úroková, a po určité době splatný, Tento způsob podpory nebude znamenati trvalé značné zatížení státních financí, neboť podpora státu ve skutečnosti obmezí se tu na několikaleté hražení rozdílu mezi výší úrokovou, jíž by spořitelny musely jinde z výpůjčky platiti, a výší úrokovou placenou státu.

Na základě těchto úvah byla vypracována připojená osnova zákona, K jednotlivým paragrafům podotýká se toto:

2 §u 1 jest patrno, že vklad od státu může býti poskytnut buďto spořitelnám na Slovensku a v Podkarpatské Rusí zakládaným, nebo spořitelnám, nalézajícím se kdekoliv v Československé republice, jež zřizují filiálku na Slovensku nebo v Podkarpatské Rusi, Současně jest tu stanovena úroková míra pro tento vklad.

Podle § 2 mohou vklady státní tímto způsobem spořitelnám poskytnuté obnášeti maximálně v celku 15,000,000 Kč, Poskytnutí této sumy jest pak rozděleno na tři léta, poněvadž třeba počítati s tím, že spořitelny v zemích těchto budou zřizovány v nejbližších letech postupně.

§ 3 stanoví, že vklady tyto musí býti splaceny nejdéle do desíti let, od doby, kdy . byly učiněny, Státní správě jest ovšem ponechána volnost, aby při poskytováni těchto vkladů stanovila přísnější podmínky, hlavně pokud se týče splácení.

Upozorňuje se zvláště na to, že vklady tímto způsobem správou státní učiněné, budou naprosto bezpečné, Pří zakládání nových spořitelen bude za ně ručiti zakladatel (obec, okres, župa) celým svým jměním a svou poplatní silou, pokud by ještě nenalezly úhrady z aktiv spořitelny, Při zřizování filiálek poskytne stát vklad přímo mateřskému ústavu, takže zde budou ručiti za vklady v prvé řadě aktiva mateřského ústavu té které spořitelny, a pokud by snad mimo nadání nestačily, také zakladatel celým svým jměním a svou poplatní silou. Vklady státní budou tedy požívati stejné bezpečností, jako vklady soukromé.

Vláda projevuje přání, aby osnova tato byla přikázána v senátě i v poslanecké sněmovně výboru ústavněprávnímu a rozpočtovému.

Dr. Ed. Beneš v. r.,
předseda vlády.

Černý v. r.,
ministr vnitra.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP