Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1922.
I. volební období.
6. zasedání.
Tisk 1469.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne .........
o zevní úpravě předmětů státem vydaných neb podporovaných a významných po stránce výtvarné nebo veřejného vkusu.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1.) Zevní úprava předmětů na státní náklad nebo za státní subvenci vydávaných, které jsou významny po stránce výtvarné nebo veřejného vkusu, vyžaduje souhlasu ministerstva školství a národní osvěty.
(2.) Má-li se vydati předmět označený v odstavci 2., jest za tím účelem oznámiti ministerstvu školství a národní osvěty přesně a včas věcné pomínky i případná přání.
(3.) Ministerstvo školství a národní osvěty může si opatřiti vhodné návrhy na provedení a to po případě veřejnou soutěží, jejímž výsledku rozhodne porota jím jmenovaná.
(4.) Výrok poroty má závažný význam poradní a může ho býti pominuto jen v případech, kde by provedení návrhu doporučeného porotou bylo na závadu včasnosti nebo upotřebitelnosti předmětu k účelu, pro který má býti opatřen.
§ 2.
Zákon ze dne 13. ledna 1920, č. 45 Sb. a nař. se zrušuje.
§ 3.
Tento zákon provede ministr školství a národní osvěty v dohodě se zúčastněnými ministry.
Důvodová zpráva.
Ministerstvo školství a národní osvěty při provádění zákona ze dne 13. ledna 1920, č. 45 Sb. z. a nař. o umělecké úpravě předmětů státem vydávaných nebo podporovaných nabylo zkušenosti, že tato látka vyžaduje nové úpravy zákonodárné po té stránce, aby byly vždy zachovány účelové podmínky uplatňované při vydávání předmětů v § 1 citovaného zákona vymezených, a aby při tom stát byl representován v takovýchto publikacích ne podle nahodilého vkusu objednatelova, nýbrž pokud možno podle objektivní úrovně českého výtvarnictví. V citovaném zákoně čís. 45 Sb. z. a. n. z roku 1920 bylo ustanovení, že v případech méně důležitých může ministerstvo školství a národní osvěty jmenovati určitého umělce, jemuž jest svěřiti práci bez soutěže. Praxe vyžaduje, aby tato možnost byla rozšířena. Kde tomu čas dovolí a mimořádná významnost účelu si vyžádá, bude ovšem vždy snahou ministerstva, aby rozhodnutí se stalo na základě výroku poroty, po soutěži veřejně vypsané. Citovaný zákon vyhovoval požadavkům důtklivě vznášeným výtvarnickou veřejností. V praxi naráží na překážky, vznikající z požadavků technických a správních, takže nezřídka nebyl ani zachováván a opatřování předmětů, na něž se tento zákon vztahoval, se dálo bez vlivu ministerstva školství a národní osvěty. Ministerstvo školství a národní osvěty očekává, že nová úprava, praktickým potřebám přiměřenější, se lépe osvědčí a tím vyhoví i požadavkům kruhů výtvarnických.
§ 2 citovaného zákona byl zcela pominut. Nemá praktického významu. Jest věcí podniků soukromých, chtějí-li uspořádati umělecké soutěže, aby tak učinily na svůj vrub a není důvodů, aby stát přejímal patronát.
Potřeba tohoto zákona pro předměty označené v §u 1, a na státní náklad (státními úřady a ústavy všeho druhu) vydávané nebo jím podporované jest i nadále odůvodněna -požadavkem státní representace umělecké a požadavkem propagace dobrého vkusu, jež takovými předměty proniká i do nejodlehlejších krajů republiky. Kompetence ministerstva školství a národní osvěty jest odůvodněna věcně.
Po stránce formální se doporučuje, aby návrh byl v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázán kulturnímu výboru.
V Praze, dne 3. listopadu 1922.
Předseda vlády:
Švehla v. r.
Ministr školství a národní osvěty:
Rud. Bechyně v. r.