Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1922.
I. volební období.
6. zasedání.
Tisk 1477.
Návrh
senátorů Em. B. Trčky, J. Kotrby, J. Thoře a spol.,
by senát Národního shromáždění republiky Československé usnesl se na této resoluci:
Vládě se ukládá, aby bez odkladu provedla změnu vládního nařízení ze dne 27. dubna 1922, č. 143 Sb. z. a n., jímž se provádí zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí a měst s právem municipálním.
Za tím účelem budiž vydáno doplňující vládní nařízení tohoto obsahu:
§ 7 pravidel o vybírání obecní dávky ze zábav ve všech obcích republiky Československé se mění a pro příště bude zníti následovně:
Dávka ze vstupenek (§ 5) se platí z každé vstupenky a sice 10°/o podle vstupného bez ohledu na jeho výši.
Z volných (čestných, členských a pod.) lístků se vyměřuje dávka podle vstupného zapravovaného platícími účastníky za ten druh míst, k jejichž použití tyto lístky opravňují.
Ze vstupenek, jež opravňují ke vstupu bez omezení na určitý počet představení, se vyměří dávka 10°/o z ceny lístků.
Od dávky osvobozeny jsou osoby, které se zúčastní zábav v §§ 1 a 2 naznačených, vykonávajíce úředně služku dozorčí, bezpečnostní neb zdravotní, jsou-li opatřeny úřední legitimací, pak referenti tisku, mají-li žurnalistickou legitimaci, jakož i podnikatel zábavy, zřízenci a výkonný personál představení neb produkce.
Nařízení toto platí ode dne vyhlášení.
Důvodová zpráva.
Všeobecná hospodářská krise, stagnace obchodní a průmyslová projevila se mezi jiným i v lidových zábavních podnicích, které téměř celý týden zejí prázdnotou a výsledek toho jest, že ani sebe lepší nedělní tržba nemůže uhraditi velké deficity během týdne vzniklé.
Následkem toho jest podnikatel nucen omeziti personál na míru nejmenší a i zbylí zaměstnanci, jak techničtí, hudební, číšníci tak i úřednici a pod. hledí s obavou další budoucnosti vstříc, nebude-li v brzku povolanými činiteli pomoženo.
V době všeobecného snižování přizpůsobili by se rádi i majitelé zábavních podniků stávajícím poměrům a upravili vstupné tak, aby umožněn byl přístup i vrstvám nejširším. Snaze té však v prvé řadě brání obecní dávka ze zábav, která nynějším poměrům naprosto neodpovídá.
Kritická situace zábavních podniků dá se zachrániti jedině rychlou úpravou vstupného a obecní dávky, která jak v návrhu označeno obnášela by 10%. Tím umožněno bylo by snížení vstupného až o 50%, čímž zajisté pozvedla by se návštěva. Touto úpravou nezískali by jen majitelé, ale v prvé řadě stát, neboť při lepší prosperitě podniků ubylo by podpor v nezaměstnanosti a na druhé straně výnos ostatních daní by se zvýšil.
Jest proto nejenom nutno, ale i spravedlivo upraviti dávku ze zábav tak, aby lidové podniky, zaměstnávající značný počet personálu, neničila a snížením jejím na 10% existence jejich byla umožněna. Zvýšená návštěva vyrovná na druhé straně toto snížení, takže příjmy z dávky plynoucí nikterak neutrpí.
Vzhledem k ustanovení §u 41 odst. 2. úst. list. se podotýká, že návrh nemá v zápětí obtížení státního rozpočtu.
Ve formálním směru se navrhuje, aby návrh byl přikázán výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému.
V Praze, dne 9. listopadu 1922.
Em. B Trčka, J. Kotrba, J. Thoř,
V. Donát, J. Smrtka, Frant. Jan Kroiher, dr Daxner, Rozkošný K. Sáblík, E. Hrubý, Hucl.