Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1922.

I. volební období.

6. zasedání.

Tisk 1510.

Zpráva

rozpočtového výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1500)

o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1923.

Návrh finančního zákona a rozpočtu na rok 1923, který vláda předložila sněmovně poslanecké vykazuje po stránce formální naproti roku předešlému tyto změny:

1. Vedle dosavadního rozdělení příjmů a výdajů na řádné, mimořádné a investiční jest zavedeno ještě rozdělení další na příjmy a výdaje věcné a osobní a vyloučena přípustnost virementů i co do vzájemného přesunu po této stránce, což má za účel, aby výdaje osobní nevzrůstaly na úkor výdajů věcných.

2. Co do takových podniků, ústavů a zařízení státních, které mají míti povahu výdělečně produktivní, jako státní statky a lesy a doly, knihtiskárny a tiskové kanceláře, vojenské továrny, tabákové továrny, mincovna, loterie, bankovní úřad, železnice, státní lázně, jsou v rozpočtu uvedeny jen úhrnné číslice, kdežto rozčlenění výdajů a příjmů jest uvedeno jen ve vysvětlivkách k dotyčným kapitolám. Důvodem tohoto opatření má býti, aby provoz takových podniků nebyl příliš obmezován zřeteli na úzkostlivé dodržování číslic rozpočtových a dopřána mu tak byla obchodnická volnost, která ku zdárnému výsledku takových podniků jest žádoucí. Zdali ovšem tímto účetním opatřením zaručí se již rentabilita podniků těch a zdali tak lze vůbec učiniti nějakým zákonem, zůstává otázkou, ježto se zde jedná o celý problém rozdílu mezi podnikáním veřejným a soukromým.

3. Zmizela úplně samostatná kapitola rozpočtu, týkající se poválečných opatření a položky v ní obsažené, pokud ještě mají významu, povedeny do ostatních kapitol, kam věcně náležejí. Změnu tuto sluší vítati, ježto přibližuje aspoň formálně rozpočet k dobám předválečným.

4. Ve finančním zákoně samém vysloven slib osvobození věřitelů budoucích výpůjček státních od daně rentové za účelem povzbuzení k horlivějšímu upisování těchto výpůjček, což jindy děje se teprve ve výzvě k subskripci samé. Ještě účinnějším podnětem by ovšem bylo, kdyby konečně splněny byly sliby několikrát již opětované a počalo se skutečně s vyplácením úroků rent předválečných. Naproti tomu třeba vytknouti, že rozpočet, tak jako loni, ani letos neobsahuje výdaj nouzových drahotních výpomocí pro státní zaměstnance, ačkoliv tento výdaj, třeba v číslici ještě sbory zákonodárnými neurčené, dojista i v roce 1923 nastane, čímž se objeví opět nutnost rozpočtu dodatečného.

Po stránce věcné neliší se mnoho rozpočet letošní od rozpočtu loňského.

Rozpočet na rok 1922 vykazoval na, výdajích řádných a mimořádných celkem

19.812,960.479 Kč

na příjmech řádných a mimořádných celkem

18.884,209.544 Kč

tedy celkový schodek

928,750.935 Kč

Rozpočet vládou předložený na rok 1923 vykazoval původně na výdajích řádných a mimořádných celkem

19.377,880.639 Kč

na příjmech řádných a mimořádných celkem

18.812,390.860 Kč

tedy celkový schodek

565,489.779 Kč

Sněmovna poslanecká snížila číslici výdajů na

19.371,030.639 Kč

takže naproti číslici příjmů

18.812,390.860 Kč

objevuje se rozpočtový schodek

558,639.779 Kč

Vedle toho jest rozpočet investiční, který v roce 1922 vykazoval výdaje

3.263,444.750 Kč

v roce 1923 pak výdaje

2.999,771.000 Kč

Jest tedy celkový schodek na výdajích řádných a mimořádných oproti loňskému roku menší o

370,111.156 Kč

na investicích menší o

263,673.750 Kč

V jednotlivých kapitolách vykazují státní výdaje letos snížení:

v kap. 2. Kancelář presidenta republiky o

12,200.000 Kč

v kap. 3. Národní shromáždění o

700.000 Kč

v kap. 10. Ministerstvo věcí zahraničních o

85,300.000 Kč

v kap. 11. Ministerstvo národní obrany o

333,700.000 Kč

v kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty o

86,100.000 Kč

v kap. 15. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o

5,500.000 Kč

v kap. 17. Ministerstvo železnic o

454,100.000 Kč

v kap. 20. Ministerstvo veřejných prací o

62,600.000 Kč

v kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu o

12,200.000 Kč

Naproti tomu vykazují výdaje zvýšení:

v kap. 7. Státní dluh o

711,000.000 Kč

v kap. 9. Předsednictvo ministerské rady o

287,700.000 Kč

v kap. 12. Ministerstvo vnitra o

29,200.000 Kč

v kap. 14. Ministerstvo financí o

134,800.000 Kč

v kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů o

8,700.000 Kč

v kap. 18. a 18a. Ministerstvo zemědělství o

183,200.000 Kč

v kap. 19. Ministerstvo spravedlnosti o

39,700.000 Kč

v kap. 21. Ministerstvo sociální péče o

82,800.000 Kč

v kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o

56,800.000 Kč

Státní příjmy vykazují v letošním rozpočtu snížení:

v kap. 14. Ministerstvo financí o

73,900.000 Kč

v kap. 20. Ministerstvo veřejných prací o

306,200.000 Kč

Naproti tomu lze očekávati zvýšení státních příjmů:

v kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky o

43,900.000 Kč

v kap. 9. Předsednictvo ministerské rady o

295,700.000 Kč

v kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí o

15,200.000 Kč

v kap. 11. Ministerstvo národní obrany o

65,000.000 Kč

v kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty o

2,500.000 Kč

v kap. 16. a 16 a. Ministerstvo pošt a telegrafů o

199,100.000 Kč

v kap. 17. Ministerstvo železnic o

6,200.000 Kč

v kap. 18. a 18 a. Ministerstvo zemědělství o

147,500.000 Kč

Odůvodnění pro očekávané snížení neb zvýšení státních výdajů a příjmů nalézá se na příslušných místech rozpočtu.

S kritického hlediska nutno s povděkem uznati, že vzestupná čára, ve které se náš státní rozpočet od roku 1919 pohyboval i co do svých výdajů i co do svých příjmů, byla konečně zastavena, ano že naproti loňsku lze konstatovati ve směru tom malý sestup. Ovšem za poměrů, v jakých se celé naše hospodářství národní nalézá, nelze se s tímto malým sestupem spokojiti. Jako rozpočet náš dříve nepřetržitě stoupal, tak by měl nyní opět klesati. Všeobecná deflace a klesání vysokých čísel, které celé naše hospodářství v současné době prodělává, musí dojíti výrazu i v hospodářství finančním. Nelze si představiti, aby měna naše na světovém trhu stoupala, ceny a důchody klesaly, avšak číslice státních příjmů a výdajů zůstávaly celkem nezměněny. Bolestná přechodná krise a oběti, které s ozdravovacím průběhem poválečného hospodářství nutně jsou spojeny a které i jiné bohaté státy západní prodělaly a dosud prodělávají, mohou jen tenkráte býti zmírněny, přizpůsobí-li se i naše hospodářství finanční těmto změněným poměrům. Dnes nestačí jen heslo žádné nové daně, nýbrž jest třeba vážně a zavčasně počíti se snižováním daní i poplatků poválečným zvyšováním tak naduřelých.

Vykazoval-li rozpočet bývalého Rakouska při dvojnásobném počtu obyvatelstva asi 3 miliardy, jest při dnešním asi šestinásobném znehodnocení koruny celkový náš rozpočet (i s investicemi) 22 miliard neoprávněně vysoký, i když vezme se zřetel k poválečnému zdražení majícímu svůj původ jinde než v poklesu měny a činícímu ve státech s měnou zlatou asi 60%.

A co platí o daních a poplatcích, platí i o tarifech, portu, monopolních cenách státních, platí ale zejména i o finančním hospodářství našich samosprávných svazků. Po sanaci, provedené zákonem ze dne 12. srpna 1921, měly by zmizeti několikastové a tisícové přirážky samosprávné k daním státním, které činí u nás břímě daňové tak nesnesitelným. Tu bude třeba nápravy, má-li docíleno býti oné úměrnosti mezi potřebami hospodářství soukromých a veřejných, jejíž zachování jest nezbytnou podmínkou zdárného hospodářství státu i jeho obyvatelstva. Proto jest si vřele přáti, aby letošní rozpočet byl poslední, který sestavován byl ještě ve znamení inflace.

Dosavadní výsledky hospodářství státního za minulá léta, pokud nejvyšší účetní a kontrolní úřad je mohl zjistiti, vykazují značně příznivější výsledky, než bylo očekáváno. Neví se, bude-li tomu tak i v budoucnosti. Proto jest ovšem správno, když z opatrnosti rozpočet sestaven jest spíše pesimisticky než optimisticky, neboť spoléhání na povolování úvěrů dodatečných působí vždy dojmem nepříznivým.

Co do investičního rozpočtu, činí výdaje investiční v působnosti ministerstev:

předsednictví ministerské rady

4,161.000 Kč

ministerstva pošt a telegrafů

190,000.000 Kč

ministerstva železnic

1.500,000.000 Kč

ministerstva zemědělství

37,100.000 Kč

ministerstva veřejných prací

1.268,510.000 Kč.

Z ministerstva veřejných prací jsou to opět vedle vodních staveb, elektrisace a báňských podniků hlavně stavby pozemní, které vyžadují nákladu 993,510.000 Kč (o 169,970.000. Kč více než roku loňského) a týkají se skoro všech ministerských resortů.

Pokusy, aby loňské investice uhraženy byly výpůjčkami (dopravní, losovou, elektrisační a cizozemskou) zdařily se jen částečně.

Zajímavý jest rozpočet na rok 1923 oněch státních závodů, ústavů a podniků nahoře zmíněných, které na příště dle zásad obchodně podnikových mají býti spravovány.

Jsou to:

příjem

výdej

zisk neb ztráta

státní statek Lány

2,164.096 K

2,277.083 K

-

122.987 K

čsl. tisková kancelář

5,000.000 K

7,500.000 K

-

2,500.000 K

státní tiskárna

33,481.283 K

28,923.684 K

+

4,557.599 K

úřední noviny

5,991.000 K

7,157.337 K

-

1,1.6.6.337 K

zbrojovka v Brně

106,000.000 K

108,356.000 K

-

2,356.000 K

továrna na voj. letadla

17,190.000 K

16,548.000 K

+

642.000 K

tiskárna min. nár. obrany

3,212.800 K

3,212.200 K

+

-

voj. podniky dřevařské

9,253.550 K

9,043.555 K

+

209.945 K

voj. hospodářství

8,282.577 K

8,149.135 K

+

133.442 K

škol. zeměd. závod v Uhřiněvsi

2,390.000 K

3,186.000 K

-

796.000 K

škol. zeměd. závod v Libverdě

428.200 K

425.448 K

+

2.752 K

monopol tabákový

1.762,797.100 K

905,119.196 K

+

857,677.904 K

státní loterie

87,111.650 K

66,106.128 K

+

21,005.522 K

mincovnictví

19,182.800 K

18,161.605 K

+

1,021.195 K

bankovní úřad

122,000.000 K

51,434.981 K

+

70,565.019 K

státní železnice

4.950,966.760 K

4.165,381.740 K

+

785,585.020 K

státní lesy a statky

566,811.260K

465,677.540 K

+

101,133.720 K

lesy a statky v Podkarp. Rusi

81,422.300 K

62,055.580 K

+

19,366.720 K

státní doly a hutě

466,368.180 K

435,525.479 K

+

30,842.701 K

státní lázně

6,203.965 K

6,928.732 K

-

724.767 K

Pasivními zůstati mají tedy i v příštím roce státní statek Lány, československá tisková kancelář, úřední noviny, zbrojovka v Brně, školní zemědělský závod v Uhřiněvsi a státní lázně. Státní pošta, telegraf a telefon se zřetelem ke své zvláštní veřejnohospodářské a kulturní povaze mezi tyto podniky zařazena býti nemá.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP