Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1922.
I. volební období.
6. zasedání.
Tisk 1510.
Zpráva
rozpočtového výboru
o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1500)
o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1923.
Návrh finančního zákona a rozpočtu na rok 1923, který vláda předložila sněmovně poslanecké vykazuje po stránce formální naproti roku předešlému tyto změny:
1. Vedle dosavadního rozdělení příjmů a výdajů na řádné, mimořádné a investiční jest zavedeno ještě rozdělení další na příjmy a výdaje věcné a osobní a vyloučena přípustnost virementů i co do vzájemného přesunu po této stránce, což má za účel, aby výdaje osobní nevzrůstaly na úkor výdajů věcných.
2. Co do takových podniků, ústavů a zařízení státních, které mají míti povahu výdělečně produktivní, jako státní statky a lesy a doly, knihtiskárny a tiskové kanceláře, vojenské továrny, tabákové továrny, mincovna, loterie, bankovní úřad, železnice, státní lázně, jsou v rozpočtu uvedeny jen úhrnné číslice, kdežto rozčlenění výdajů a příjmů jest uvedeno jen ve vysvětlivkách k dotyčným kapitolám. Důvodem tohoto opatření má býti, aby provoz takových podniků nebyl příliš obmezován zřeteli na úzkostlivé dodržování číslic rozpočtových a dopřána mu tak byla obchodnická volnost, která ku zdárnému výsledku takových podniků jest žádoucí. Zdali ovšem tímto účetním opatřením zaručí se již rentabilita podniků těch a zdali tak lze vůbec učiniti nějakým zákonem, zůstává otázkou, ježto se zde jedná o celý problém rozdílu mezi podnikáním veřejným a soukromým.
3. Zmizela úplně samostatná kapitola rozpočtu, týkající se poválečných opatření a položky v ní obsažené, pokud ještě mají významu, povedeny do ostatních kapitol, kam věcně náležejí. Změnu tuto sluší vítati, ježto přibližuje aspoň formálně rozpočet k dobám předválečným.
4. Ve finančním zákoně samém vysloven slib osvobození věřitelů budoucích výpůjček státních od daně rentové za účelem povzbuzení k horlivějšímu upisování těchto výpůjček, což jindy děje se teprve ve výzvě k subskripci samé. Ještě účinnějším podnětem by ovšem bylo, kdyby konečně splněny byly sliby několikrát již opětované a počalo se skutečně s vyplácením úroků rent předválečných. Naproti tomu třeba vytknouti, že rozpočet, tak jako loni, ani letos neobsahuje výdaj nouzových drahotních výpomocí pro státní zaměstnance, ačkoliv tento výdaj, třeba v číslici ještě sbory zákonodárnými neurčené, dojista i v roce 1923 nastane, čímž se objeví opět nutnost rozpočtu dodatečného.
Po stránce věcné neliší se mnoho rozpočet letošní od rozpočtu loňského.
Rozpočet na rok 1922 vykazoval na, výdajích řádných a mimořádných celkem |
19.812,960.479 Kč |
na příjmech řádných a mimořádných celkem |
18.884,209.544 Kč |
tedy celkový schodek |
928,750.935 Kč |
Rozpočet vládou předložený na rok 1923 vykazoval původně na výdajích řádných a mimořádných celkem |
19.377,880.639 Kč |
na příjmech řádných a mimořádných celkem |
18.812,390.860 Kč |
tedy celkový schodek |
565,489.779 Kč |
Sněmovna poslanecká snížila číslici výdajů na |
19.371,030.639 Kč |
takže naproti číslici příjmů |
18.812,390.860 Kč |
objevuje se rozpočtový schodek |
558,639.779 Kč |
Vedle toho jest rozpočet investiční, který v roce 1922 vykazoval výdaje |
3.263,444.750 Kč |
v roce 1923 pak výdaje |
2.999,771.000 Kč |
Jest tedy celkový schodek na výdajích řádných a mimořádných oproti loňskému roku menší o |
370,111.156 Kč |
na investicích menší o |
263,673.750 Kč |
V jednotlivých kapitolách vykazují státní výdaje letos snížení: |
|
v kap. 2. Kancelář presidenta republiky o |
12,200.000 Kč |
v kap. 3. Národní shromáždění o |
700.000 Kč |
v kap. 10. Ministerstvo věcí zahraničních o |
85,300.000 Kč |
v kap. 11. Ministerstvo národní obrany o |
333,700.000 Kč |
v kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty o |
86,100.000 Kč |
v kap. 15. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o |
5,500.000 Kč |
v kap. 17. Ministerstvo železnic o |
454,100.000 Kč |
v kap. 20. Ministerstvo veřejných prací o |
62,600.000 Kč |
v kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu o |
12,200.000 Kč |
Naproti tomu vykazují výdaje zvýšení: |
|
v kap. 7. Státní dluh o |
711,000.000 Kč |
v kap. 9. Předsednictvo ministerské rady o |
287,700.000 Kč |
v kap. 12. Ministerstvo vnitra o |
29,200.000 Kč |
v kap. 14. Ministerstvo financí o |
134,800.000 Kč |
v kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů o |
8,700.000 Kč |
v kap. 18. a 18a. Ministerstvo zemědělství o |
183,200.000 Kč |
v kap. 19. Ministerstvo spravedlnosti o |
39,700.000 Kč |
v kap. 21. Ministerstvo sociální péče o |
82,800.000 Kč |
v kap. 23. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o |
56,800.000 Kč |
Státní příjmy vykazují v letošním rozpočtu snížení: |
|
v kap. 14. Ministerstvo financí o |
73,900.000 Kč |
v kap. 20. Ministerstvo veřejných prací o |
306,200.000 Kč |
Naproti tomu lze očekávati zvýšení státních příjmů: |
|
v kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky o |
43,900.000 Kč |
v kap. 9. Předsednictvo ministerské rady o |
295,700.000 Kč |
v kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí o |
15,200.000 Kč |
v kap. 11. Ministerstvo národní obrany o |
65,000.000 Kč |
v kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty o |
2,500.000 Kč |
v kap. 16. a 16 a. Ministerstvo pošt a telegrafů o |
199,100.000 Kč |
v kap. 17. Ministerstvo železnic o |
6,200.000 Kč |
v kap. 18. a 18 a. Ministerstvo zemědělství o |
147,500.000 Kč |
Odůvodnění pro očekávané snížení neb zvýšení státních výdajů a příjmů nalézá se na příslušných místech rozpočtu.
S kritického hlediska nutno s povděkem uznati, že vzestupná čára, ve které se náš státní rozpočet od roku 1919 pohyboval i co do svých výdajů i co do svých příjmů, byla konečně zastavena, ano že naproti loňsku lze konstatovati ve směru tom malý sestup. Ovšem za poměrů, v jakých se celé naše hospodářství národní nalézá, nelze se s tímto malým sestupem spokojiti. Jako rozpočet náš dříve nepřetržitě stoupal, tak by měl nyní opět klesati. Všeobecná deflace a klesání vysokých čísel, které celé naše hospodářství v současné době prodělává, musí dojíti výrazu i v hospodářství finančním. Nelze si představiti, aby měna naše na světovém trhu stoupala, ceny a důchody klesaly, avšak číslice státních příjmů a výdajů zůstávaly celkem nezměněny. Bolestná přechodná krise a oběti, které s ozdravovacím průběhem poválečného hospodářství nutně jsou spojeny a které i jiné bohaté státy západní prodělaly a dosud prodělávají, mohou jen tenkráte býti zmírněny, přizpůsobí-li se i naše hospodářství finanční těmto změněným poměrům. Dnes nestačí jen heslo žádné nové daně, nýbrž jest třeba vážně a zavčasně počíti se snižováním daní i poplatků poválečným zvyšováním tak naduřelých.
Vykazoval-li rozpočet bývalého Rakouska při dvojnásobném počtu obyvatelstva asi 3 miliardy, jest při dnešním asi šestinásobném znehodnocení koruny celkový náš rozpočet (i s investicemi) 22 miliard neoprávněně vysoký, i když vezme se zřetel k poválečnému zdražení majícímu svůj původ jinde než v poklesu měny a činícímu ve státech s měnou zlatou asi 60%.
A co platí o daních a poplatcích, platí i o tarifech, portu, monopolních cenách státních, platí ale zejména i o finančním hospodářství našich samosprávných svazků. Po sanaci, provedené zákonem ze dne 12. srpna 1921, měly by zmizeti několikastové a tisícové přirážky samosprávné k daním státním, které činí u nás břímě daňové tak nesnesitelným. Tu bude třeba nápravy, má-li docíleno býti oné úměrnosti mezi potřebami hospodářství soukromých a veřejných, jejíž zachování jest nezbytnou podmínkou zdárného hospodářství státu i jeho obyvatelstva. Proto jest si vřele přáti, aby letošní rozpočet byl poslední, který sestavován byl ještě ve znamení inflace.
Dosavadní výsledky hospodářství státního za minulá léta, pokud nejvyšší účetní a kontrolní úřad je mohl zjistiti, vykazují značně příznivější výsledky, než bylo očekáváno. Neví se, bude-li tomu tak i v budoucnosti. Proto jest ovšem správno, když z opatrnosti rozpočet sestaven jest spíše pesimisticky než optimisticky, neboť spoléhání na povolování úvěrů dodatečných působí vždy dojmem nepříznivým.
Co do investičního rozpočtu, činí výdaje investiční v působnosti ministerstev: |
|
předsednictví ministerské rady |
4,161.000 Kč |
ministerstva pošt a telegrafů |
190,000.000 Kč |
ministerstva železnic |
1.500,000.000 Kč |
ministerstva zemědělství |
37,100.000 Kč |
ministerstva veřejných prací |
1.268,510.000 Kč. |
Z ministerstva veřejných prací jsou to opět vedle vodních staveb, elektrisace a báňských podniků hlavně stavby pozemní, které vyžadují nákladu 993,510.000 Kč (o 169,970.000. Kč více než roku loňského) a týkají se skoro všech ministerských resortů.
Pokusy, aby loňské investice uhraženy byly výpůjčkami (dopravní, losovou, elektrisační a cizozemskou) zdařily se jen částečně.
Zajímavý jest rozpočet na rok 1923 oněch státních závodů, ústavů a podniků nahoře zmíněných, které na příště dle zásad obchodně podnikových mají býti spravovány.
Jsou to:
příjem |
výdej |
zisk neb ztráta |
||
státní statek Lány |
2,164.096 K |
2,277.083 K |
- |
122.987 K |
čsl. tisková kancelář |
5,000.000 K |
7,500.000 K |
- |
2,500.000 K |
státní tiskárna |
33,481.283 K |
28,923.684 K |
+ |
4,557.599 K |
úřední noviny |
5,991.000 K |
7,157.337 K |
- |
1,1.6.6.337 K |
zbrojovka v Brně |
106,000.000 K |
108,356.000 K |
- |
2,356.000 K |
továrna na voj. letadla |
17,190.000 K |
16,548.000 K |
+ |
642.000 K |
tiskárna min. nár. obrany |
3,212.800 K |
3,212.200 K |
+ |
- |
voj. podniky dřevařské |
9,253.550 K |
9,043.555 K |
+ |
209.945 K |
voj. hospodářství |
8,282.577 K |
8,149.135 K |
+ |
133.442 K |
škol. zeměd. závod v Uhřiněvsi |
2,390.000 K |
3,186.000 K |
- |
796.000 K |
škol. zeměd. závod v Libverdě |
428.200 K |
425.448 K |
+ |
2.752 K |
monopol tabákový |
1.762,797.100 K |
905,119.196 K |
+ |
857,677.904 K |
státní loterie |
87,111.650 K |
66,106.128 K |
+ |
21,005.522 K |
mincovnictví |
19,182.800 K |
18,161.605 K |
+ |
1,021.195 K |
bankovní úřad |
122,000.000 K |
51,434.981 K |
+ |
70,565.019 K |
státní železnice |
4.950,966.760 K |
4.165,381.740 K |
+ |
785,585.020 K |
státní lesy a statky |
566,811.260K |
465,677.540 K |
+ |
101,133.720 K |
lesy a statky v Podkarp. Rusi |
81,422.300 K |
62,055.580 K |
+ |
19,366.720 K |
státní doly a hutě |
466,368.180 K |
435,525.479 K |
+ |
30,842.701 K |
státní lázně |
6,203.965 K |
6,928.732 K |
- |
724.767 K |
Pasivními zůstati mají tedy i v příštím roce státní statek Lány, československá tisková kancelář, úřední noviny, zbrojovka v Brně, školní zemědělský závod v Uhřiněvsi a státní lázně. Státní pošta, telegraf a telefon se zřetelem ke své zvláštní veřejnohospodářské a kulturní povaze mezi tyto podniky zařazena býti nemá.