Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1923.

I. volební období.

6. zasedání.

Tisk 1579.

Zpráva

rozpočtového výboru

o závěrečném účtu výdajů a příjmů republiky Československé za rok 1919 (tisk 1476).

Správní rok 1919, jehož se týče závěrečný účet předložený Nejvyšším účetním kontrolám úřadem 15. října 1922 tisk 1476, byl prvním rokem, ve kterém hospodaření státu našeho dálo se podle rozpočtu, a to podle rozpočtu schváleného zákonem ze dne 18. prosince 1918, č. 670 Sb. z. a n.

Rozpočet onen byl sděláván v době, kdy stát budoval teprv své správní ústrojí, kdy ani hranice jeho nebyly ještě přesně stanoveny, kdy správu některých částí svého území neměli jsme ještě pevně ve svých rukách a nemohl tedy býti leč jenom rozpočtem přibližným. Nemohlo v něm také býti předem pamatováno na úkoly, které během roku státu našemu v důsledku politických a hospodářských poměrů nově vzešly, a nad to obrana proti vpádu maďarskému a velký vzestup cen i zvýšení mezd i platů úřednických způsobily, že ani v částech přesněji sestavených nebylo lze uvarovati se překročení rozpočtu. Větší výdaje byly částečně vyrovnány úsporami, docílenými na jiných stranách, zejména tím, že nebyla prozatím obsazena všecka úřednická místa, na něž v rozpočtu bylo předem pamatováno, a že pro nastalé překážky nebyla provedena nejedna věc, na kterou se původně pomýšlelo. Však také příjmy v některých odvětvích státní správy byly větší nežli se počítalo, což platí zejména o příjmech ministerstva financí a ministerstva železnic, následkem zvýšení některých daní a železničních sazeb dopravních.

Uváživ vylíčené poměry rozpočtový výbor nemohl neuznati za omluvitelny všecky přečetné odchylky od rozpočtu, jež předložený závěrečný účet státní vykazuje, zejména i hojná překročení položek výdajových i použití úspor k jiným účelům. I Nejvyšší účetní kontrolní úřad prohlašuje ve své průvodní zprávě, že >v celku neobjevovala se snaha, využitkovati povolených úvěrů a že nelze správě činiti výtku nehospodárnosti, ke které tu a tam přepjaté úvěry poskytovaly příležitost<. Důležitější z odchylek, totiž ty, které činí více nežli 100.000 Kč anebo více než 30% rozpočtené částky, jsou ve vytištěném závěrečném účtě doloženy vysvětlivkami, jež připojil Nejvyšší účetní kontrolní úřad pojednav o každé z nich s příslušným ministerstvem, ostatní jsou rovněž tak jako detailní účetní závěrky jednotlivých kapitol rozpočtových u téhož úřadu pohotově k nahlédnutí.

Konečný výsledek odchylek při hospodaření na rozpočet je tento:

Kapitola

Označení

Výdaje

Příjmy

Úhrn

úspora

přebytek

příznivý

překročení

schodek

nepříznivý

K

h

K

h

K

h

1

President republiky

-

-

-

-

-

-

2

Kancelář presidenta republiky

346.625

29

300

-

346.925

29

3

Národní shromáždění

56.252

24

-

-

56.252

24

4

Nejvyšší správní soud

78.860

37

42

61

78.902

98

5

Nejvyšší kontrolní úřad

178.282

38

81

32

178.363

70

6

Příděly zemím

37,872.168

71

86

40

37,872.082

31

7

Státní dluh

299,245.387

28

138.124

46

299,383.511

74

8

Pensijní a zaopatřovací platy

150,524.338

79

3,321.016

41

153,845.355

20

9

Předsednictvo ministerské rady

2,319.696

95

6,327.191

14

4,007.494

19

10

Ministerstvo zahraniční

15,458.271

04

2,419.986

76

13,038.284

28

11

Ministerstvo Národní obrany

61,007.216

69

3,482.794

15

64,490.010

84

12

Ministerstvo vnitra

20,745.239

01

1,038.261

35

21,783.500

36

13

Ministerstvo školství a Národní osvěty

31,958.792

63

1,538.580

55

33,497.373

18

14

Ministerstvo financí

55,361.189

23

837,692.686

17

893,053.875

40

15

Ministerstvo obchodu

48,143.276

83

41,068.758

69

7,074.518

14

16

Ministerstvo pošt a telegrafů

28,516.155

58

24,748.050

51

3,768.065

07

17

Ministerstvo železnic

106,290.475

82

241,979.731

34

135,689.255

52

18

Ministerstvo zemědělství

18,218.276

73

23,275.016

89

5,056.740

16

19

Ministerstvo spravedlnosti

7,161.368

71

935.334

04

6,226.034

67

20

Ministerstvo veřejných prací

75,386.872

16

39,446.358

17

114,833.230

33

21

Ministerstvo sociální péče

25,892.417

90

515.766

60

26,408.184

50

22

Ministerstvo pro zásobování lidu

752.007

05

3,526.009

86

4,278.016

91

23

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

1,319.900

18

1,890.134

-

570.233

82

24

Válečná opatření

605,342.285

18

123,911.686

72

481,430.598

46

25

Likvidace Rakouska a Uher

5,681.841

13

2,999.300

52

8,681.141

65

Úhrn

1.166,071.906

32

1.026,514.139

84

2.192,586.046

16

Celková, pak rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti vykazuje:

počátečnou pokladní hotovost po odečtení pasivního salda nedoúčtovaných položek

209,415.321,15

příjmy na rozpočet

>

7.195,050.341,51

příjmy mimo rozpočet

>

3.735,418.026,58

výdaje na rozpočet

>

7.195,050.933,51

výdaje mimo rozpočet

>

3.440,928.270,30

konečnou pokladní hotovost po odečtení salda nedoúčtovaných položek

>

503,905.077,43

Příjmy a výdaje mimo rozpočet jsou ony, jež se zakládají ve zvláštních zmocněních, nikoli v rozpočtu samém. Ve příjmech sem náležejících je zejména obsažen výtěžek úvěrních operací částkou 3 miliard 561,340.753,57 Kč, z níž ve výdajích mimo rozpočet použito Kč 2.818,976.749,50 k úhradě rozpočtového schodku.

Pří výdajích na rozpočet docíleno celkem úspory Kč 1.166,071,906,32 pří příjmech běžných příznivějšího výsledku o 1 miliardu 26,514.139,84 Kč.

Oproti rozpočtovému schodku 4 miliardy 905,591.242 Kč je výsledek hospodaření na rozpočet příznivější o Kč 2.192,568.046,16.

Rozpočtový výbor navrhuje senátu, aby schválil závěrečný včet státních výdajů a příjmů za rok 1919 tisk 1476.

V Praze dne 9. března 1923.

Ferd. Jirásek v. r.,

předseda.

Dr. Vl. Fáček v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP