Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1924.
I. volební období.
9. zasedání.
Tisk 1878.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne..................................................,
o zrušení částí okresních silnic I. třídy Prostějov - Boskovice - Svitávka a Sloup - Valchov.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Část okresní silnice I. třídy Prostějov - Boskovice - Svitávka od km 30.264 až po km 32.880 v délce 2.616 m a část okresní silnice I. třídy Sloup - Valchov od km 6.730 až po km 7.680 v délce 950 m jako okresní silnice se ruší.
§ 2.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr veřejných prací.
Důvodová zpráva.
Okresní silnice I. třídy Prostějov - Boskovice - Svitávka v části mezi obcemi Žďárnou a Valchovem (km 30.264 - 32.880) v několika místech po většině zalesněných velmi značně stoupá místy až 16%, tak že to bylo zejména v zimě při náledí a sněhu trvalou překážkou pro čilou vozbu na silnici a příčinou neustálých stížností okolního obyvatelstva.
Z té příčiny provedl silniční výbor okresu Boskovického v letech 1919-1921 jako náhradu této části silniční nové spojení v délce 3.036 m za předpokladu, že část okresní silnice Prostějov - Boskovice - Svitávka mezi obcemi Žďárnou a Valchovem v délce 2.616 m, jakož i část silnice Sloup - Valchov mezi obcemi Ludikovem a Valchovem v délce 950 m budou jako okresní silnice zrušeny a ponechány v udržování obecním jako cesty obecní a velkostatku jako cesty soukromé.
Nově vystavěná silnice Žďárná - Valchov v délce 3.036 m vřazena byla do druhu okresních silnic vynesením moravského zemského výboru ze dne 6. května 1922, č. 19.037.
Příslušné jednání se zájemníky o zrušení jmenovaných okresních silnic bylo provedeno moravským zemským stavebním úřadem dne 23. června 1922 s příznivým výsledkem, při němž bylo docíleno následující dohody:
I. Část okresní silnice I. třídy Prostějov - Boskovice - Svitávka od km 30.264 až km 32.880 v délce 2.616 m se má zrušiti a má nadále zůstati část její v území obce Žďárné v délce 576 m a část v území obce Valchova v délce 820 m ve správě a udržování těchto obcí jako obecní cesta, dále část střední v území společném obcím Žďárné a Velenovu, ležící v majetku velkostatku Boskovického, má jako soukromá cesta lesní zůstati v dalším udržování tohoto velkostatku.
Této polní cesty v území obcí Ždárné a Valchova, jakož i soukromé cesty v území velkostatku mohou používati jak obyvatelé obcí Valchova, Velenova a Žďárné za účelem hospodaření na svých pozemcích, tak i povozníci, dle případu i cizí, kteří budou nuceni odvážeti dříví z lesa velkostatku v Háji, jakož i povozy velkostatku Boskovického pro hospodářské potřeby.
II. Část okresní silnice I. třídy Sloup - Valchov od km 6.730 až km 7.680 v délce 950 m má se zrušiti a zůstati ve správě a udržování obcí, pokud se týče velkostatku Boskovického jako polní cesty obecní a to v území obce Ludíkova v délce 270 m a v území obce Valchova v délce 200 m těchto obcí a střední část v délce 480 m na území velkostatku v udržování tohoto velkostatku.
III. Veřejná cesta, ležící v území velkostatku Boskovického v délce 475 m, má se zrušiti a zůstane v majetku tohoto velkostatku, který až do té doby, kdy bude přeložena silnice do obce Ludíkova, povolí jí používati pro pěší chůzi občanům Ludikovským.
IV. Aby docílilo se spojení u okresní silnice Sloup - Valchov v km 6.370 s nově vystavěnou silnicí Žďárná - Valchov, převezme silniční výbor Boskovický část veřejné cesty v délce 78 m do své správy a udržování jako koncovou část okresní silnice I. třídy Sloup - Valchov, za kteroužto příčinou upraví část této silnice po způsobu okresních silnic I. třídy.
S dohodou takto sjednanou projevili zástupcové obcí Žďárné, Ludíkova, Suchýho, Valchova a Velenova, zástupci velkostatku Boskovického, zástupcové silničního výboru okresu Boskovického, jakož i zástupce okresní politické správy v Boskovicích svůj úplný souhlas, což dodatečně bylo schváleno ve schůzích výborových jednotlivých obcí a majitelem velkostatku.
Zemská správa politická sdělila dopisem ze dne 23. února 1923, č. 23.728/12 moravskému zemskému výboru, že proti zrušení dotčených částí okresních silnic není z důvodů veřejných, zvláště vojenských, námitek. Rovněž ministerstvo národní obrany k osnově zákona prohlásilo, že s vojenského hlediska nemá připomínek.
Moravský zemský výbor vznesl pak vzhledem k ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 280 Sb. z. a n. žádost, aby vláda povolila zrušení částí dotčených silnic okresních.
Dle §u 5 moravského silničního zákona ze dne 30. září 1877, č. 38 z. z. jest k tomu účelu, aby se zrušila okresní silnice, zapotřebí zemského zákona.
Takovýto zemský zákon nemůže však býti, jak ze srovnání ustanovení §ů 1 a 2 zákona č. 280/1920 Sb. z. a n. vyplývá, nahražen usnesením vlády, nýbrž jest ku zrušení okresní silnice zapotřebí stále ještě zákona, na němž usnésti se přísluší nyní po rozumu §ů 6 a 7 ústavní listiny Národnímu shromáždění.
Provedení navrhovaného zákona nebude vyžadovati finančních obětí od státu. Vláda projevuje přání, aby tento její návrh byl v senátě přikázán výboru technicko-dopravnímu a v poslanecké sněmovně výboru dopravnímu k podání zprávy ve lhůtě 6 týdnů.
V Praze, dne 8. května 1924.
Ministr veřejných prací:
Srba v. r.
Předseda vlády:
Švehla v. r.