Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1924.
I. volební období.
9. zasedání.
Tisk 1895.
Zpráva
výboru technicko-dopravního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1878)
o zrušení částí okresních silnic I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valchov.
Silniční výbor okresu boskovického provedl v letech 1919-1921 jako náhradu za velmi nesjízdnou část okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka v části mezi obcemi Žďárnou a Valchovem (km 30.264-32.880) nové spojení v délce 3.036 m za předpokladu, že část okresní silnice Prostějov-Boskovice-Svitávka mezi obcemi Žďárnou a Valchovem v délce 2.616 m, jakož i část silnice Sloup-Valchov mezi obcemi Ludíkovem a Valchovem v délce 950 m budou jako okresní silnice zrušeny a ponechány v udržování obcí a velkostatku jako cesty soukromé. Nově vystavená silnice Ždárná-Valchov v délce 3.036 m vřazena byla do druhu okresních silnic vynesením moravského zemského výboru ze dne 6. května 1922 čís. 19.037. Příslušné jednání se zájemníky o zrušení jmenovaných částí okresních silnic bylo provedeno moravským zemským stavebním úřadem dne 23. června 1922 s tím výsledkem, že části těchto zrušených okresních silnic jsou jako obecní cesty, polní a soukromé cesty převzaty ve správu a udržování účastněnými obcemi a velkostatkem. Zemská správa politická prohlásila, že proti zrušení zmíněných částí silnic není z důvodů veřejných a vojenských námitek a rovněž ministerstvo národní obrany prohlásilo, že s vojenského hlediska rovněž žádných námitek nemá. Moravský zemský výbor vznesl pak vzhledem k ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 280 Sb. z. a n. žádost, aby vláda povolila zrušení částí dotčených okresních silnic.
Dle §u 5 moravského silničního zákona ze dne 30. září 1877, čís. 38 z. z. jest k tomu účelu, aby se zrušila okresní silnice, zapotřebí zemského zákona. Poněvadž takovýto zemský zákon nemůže býti nahrazen usnesením vlády, nýbrž jest k zrušení okresní silnice zapotřebí stále ještě zákona, na němž usnésti se přísluší nyní po rozumu § 6 a 7 ústavní listiny Národnímu shromáždění.
Provedení navrhovaného zákona nebude vyžadovati finančních obětí od státu a znamená do určité míry zmenšení výdajů okresního silničního výboru boskovického.
Navrhuje tudíž technicko-dopravní výbor:
Slavný senáte račiž se usnésti na připojené osnově zákona.
V Praze dne 28. května 1924.
F. Šťastný v. r.,
místopředseda.
Alois Horák v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne..................................................,
o zrušení částí okresních silnic I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valchov.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Část okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka od km 30.264 až po km 32.880 v délce 2.616 m a část okresní silnice I. třídy Sloup-Valchov od km 6.730 až po km 7.680 v délce 950 m jako okresní silnice se ruší.
§ 2.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení provede jej ministr veřejných prací.