Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1924.

I. volební období.

9. zasedání.

Tisk 1941.

Zpráva

I. technicko-dopravního výboru,

II. rozpočtového výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1917)

k vládnímu návrhu zákona o výkupu místní dráhy Holič-Hodonín.

I.

Železniční trať z Hodonína do Holiče na trati Kůty-Veselí n. M. v délce 6 km složena jest ze tří úseků, z nichž každý byl koncesován jinou koncesní listinou. Ačkoliv místní doprava nyní na této trati není značnější, přece má trať veliký význam pro průchodní dopravu mezi Moravou a Slovenskem hlavně proto, že přechod vlaků v přípojných stanicích jest možným bez výměny, resp. přestavování strojů. Hospodárnost provozu státních drah žádá, aby zátěž dopravovaná dosud po dopravně nevýhodné trati Uh. Hradiště-Veselí n. M. byla svedena na trať Holič-Hodonín, která musí býti ovšem vybudována jako trať hlavní. Z účelů úsporných vzhledem k pozdějšímu eventuelně nutnému vykupování dráhy rozhodla se státní správa dráhu tuto vykoupiti a tak utvořením souvislé sítě státních drah zjednodušiti provoz státních drah a zlepšiti spojení železniční mezi státními drahami na Slovensku a v bývalých korunních zemích.

Technicko-dopravní výbor uznav odůvodněnost výkupu této místní dráhy usnesl se doporučiti slavnému senátu, aby přijal osnovu zákona o výkupu místní dráhy Holič-Hodonín ve znění přijatém poslaneckou sněmovnou, otištěném v sen. tisku č. 1917.

V Praze, dne 30. června 1924.

Ferd. Šťastný v. r.,
místopředseda.

Alois Horák v. r.,
zpravodaj.

II.

Pre priechodnú dopravu medzi Slovenskom a Moravou má veľký význam železničná trať, spojujúca stanicu Hodonín na trati Břeclava-Přerov so stanicou Holič na trati Kúty-Veselí n. Mor. Dva a pol km. tejto trati, totiž z Holiča k hraniciam Moravy je majetkom koncesiovanej spoločnosti, ktorá má siedlo v Budapešti.

Vláda sa rozhodla vykúpiť tento úsek trati a to nielen z dôvodov politických lež najmä v záujme úspornosti provozu na štátnych železniciach. Provoz je totiž úspornejší než dosiaľ na používanej trati Staré Mesto-Uhorské Hradište-Kunovice-Veselí n. Mor.

Trať bude treba prestavať na trať hlavnú, druhého rádu. Keby spoločnosť sama túto trať náležite upravila, zvýšily by sa aj jej provozné príjmy asi 20krát, čo by znamenalo pre budúcnosť výkup tejto dráhy za ťažších podmienok. V terajšej dobe je výkup možný podľa § 22 koncesnej listiny, na základe priemerného čistého výťažku z posledných 7, resp. 5 rokov. Bilancie účastinnej spoločnosti za posledných 7 rokov je táto:

r. 1917

2.632

r. 1918

5.693

r. 1919

10.781

r. 1920

6.747

r. 1921

33.983

r. 1922

20.291

r. 1923

60.833

Podľa koncesnej listiny nesmie ročný dôchod obnášať menej než 5% skutočného stavebného kapitálu. Tento ročný dôchod by obnášal podľa priemeru bilancie 34.000 Kč, ktorý obnos by bolo treba platiť do roku 1980, kedy vyprší doba koncesie. Preto prichádza v úvahu ako ročná výkupná renta čiastka 34.000 Kč, ktorej je treba k 5% zúročeniu zakladajúceho kapitálu.

Poneváč by nebolo vhodné, aby naďalej trvala účastinná spoločnosť, ktorej celkový ročný príjem by obnášal len 34.000, vyhradzuje si štátna správa v § 2 osnovy právo, aby mohla kedykoľvek spoločnosti vyplatiť na mieste ešte nedospelých platov dôchodkových istinu, vypočítanú tým spôsobom, že tieto výkupné dôchody budú diskontované ročnými 5 procentami. Za stávajúcich okolností nejaví sa ani v blízkej dobe žiadne zaťaženie štátneho rozpočtu, lebo kúpna cena, pokiaľ sa bude platiť podľa § 1 a 2, to jest 5% úrokovaním nákladného kapitálu, bude hradená z rozpočtu ministerstva železníc.

Zamestnanci zrušeného provozného riaditeľstva dostali odstupné od spoločnosti. Pokiaľ ubudne na príjmoch štátnych, v dôsledku prepočitavania tarifov, budú tieto vyvážené úsporami na provozných výdajoch štátnych železníc.

Rozpočtový výbor pojednal o osnove zákona (tlač č. sen. 1917) vo svojej schôdzi, konanej 1. júla 1924 a shľadal výkup tejto železničnej trati za výhodný v každom ohľade. Doporúča preto túto osnovu sl. senátu ku schváleniu v plnom znení tak, ako sa na ňom usniesla poslanecká snemovňa.

V Prahe, 1. júla 1924.

Ferd. Jirásek v. r.,

predseda.

Frant. Zimák v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP