1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

15

1

14

Úvěr pro živnostníky válkou poškozené:

                     
     

mimořádné

119.675

34

750.000

-

119.875

34

630.324

66

Výdaje vzniklé ze záruky převzaté státem na základě čl. IV a) zákona ze dne 23. května 1919, čís. 276 Sb. z. a n., týkajícího se poskytnutí úvěru pro živnostníky válkou poškozené, nedosáhly očekávané výše.

-

-

     

Řádné:

                     
   

15

Různá jiná opatření ku podpoře živností.

82.382

80

68.600

-

97.082

80

28.482

80

V roce 1921 bylo pořádáno více výstav učňovských prací, než při sestavování rozpočtu bylo počítáno. Vyšší potřeba byla hrazena přesunem z úspory docílené u úvěru par. 3. "Obchodní zpravodajství".

18.700

-

   

16

Podpora živnostenského a průmyslového pokusnictví a zkušebnictví

36.691

75

98.000

-

1.574

33

96.425

67

Zamýšlené akce nebyly provedeny v očekávaném rozsahu.

882

58

   

17

a) Cizinecký a lázeňský ruch

721.655

60

600.000

-

716.155

60

116.155

60

Překročení způsobeno hlavně tím, že byly zaplaceny nevyrovnané účty z minulého roku za tisk hotelového adresáře a za brožury o zimních sportech.

Úhrada opatřena přesunem z úspory u 3. "Obchodní zpravodajství".

16.000

-

     

b) Cizinecká péče

319.616

94

343.000

-

322.585

18

20.414

82

 

13.638

11

     

Vodní doprava

2.400

-

-

-

-

-

-

-

 

800

-

     

Titul 1. (úhrn)

11,783.824

13

19,485.214

-

1.1,345.601

54

8,139.612

46

 

652.618

22

                             
 

2

 

Patentní obor:

                     
   

1

Patentní úřad:

                     
     

řádné

1,490.757

18

1,259 069

-

1,581.138

81

322.069

81

Zejména vrůst agendy patentové a zvýšení výrobního nákladu patentních tiskovin. Úsporou docílenou postupným obsazováním systemisovaných míst bylo překročení sníženo na vykázanou výši. Úhrada opatřena byla přesunem úspor docílených u mimořádných výdajů § 1., tit. 2., u řádných výdajů § 2. "Patentní soud" a u kap. 15., tit. 1., 3. "Obchodní zpravodajství".

91.282

73

     

mimořádné

1,020.180

73

1,391.807

-

1,026.881

88

364.925

12

Následkem postupného obsazení systemisovaných míst. Z úspory bylo 5.000 Kč použito k úhradě překročeni u řádných výdajů téhož paragrafu.

12.983

08

     

§ 1. dohromady

2,510.937

91

2,650.876

-

2,608.020

69

42.855

31

 

104.265

81

                             
   

2

Patentní soud:

                     
     

řádné

-

-

5.880

-

-

-

5.880

-

Patentní soud v roce 1921 nezasedal.

Úspory použito bylo k částečné úhradě překročení řádných výdajů par. 1.

-

-

     

Titul 2. (úhrn)

2,510.937

91

2,656.756

-

2,608.020

69

48.735

31

 

104.265

81

     

Kapitola 15. (úhrn)

14,294.762

04

22,141.970

-

13,953.622

23

8,188.347

77

 

756.884

03


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

15 A

1

 

Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi:

                     
   

1

Referát pro průmysl, obchod a živnosti:

                     
     

řádné

96.718

59

67.592

-

115.088

68

47.496

68

Referát nacházející se v počátečním stadiu své činnosti vyžadoval větších výdajů na kancelářské a úřední potřeby a na cestovné.

20.506

24

     

mimořádné

72.501

38

57.214

-

59.957

58

2.743

58

Úhrada větší potřeby celého § 1. opatřena byla přesunem z úvěru kap. 15. A, tit. 1., § 4. "Zvelebování průmyslu".

-

-

     

§ 1. (dohromady)

169.219

97

124.806

-

175.046.

26

50.240

26

 

20.506

24

                             
     

Řádné:

                     
   

4

Zvelebování průmyslu

43.641

20

98.000

-

41.065

32

56.934

68

V Podkarpatské Rusi, zemi převážně zemědělské, nebylo v roce 1921 ještě příležitosti k zvelebovací akci. Úspory bylo použito k úhradě vyšší potřeby u řádných i mimořádných výdajů § 1. "Referát pro průmysl, obchod a živnosti".

4.254

12

   

9

Státní služba pro zvelebování živností

52.607

10

98.000

-

59.364

56

38.635

44

Následkem pozvolného vývinu organisací živnostenských a neurovnaných ještě poměrů naskytovala se jen zřídka příležitost k podpůrným akcím a opatřením.

6.857

46

   

10

Opatřování pracovních pomůcek živnostenských a poskytování provozovacích zápůjček a subvencí

2.500

-

49.000

-

2.500

-

46.500

-

 

-

-

   

12

Podpora úvěrně hospodářských a nákupních organisací živnostenských a organisačních snah živnostenských společenstev i snah odborových

-

-

39.200

-

-

-

39.200

-

 

-

-

   

13

Podpora živnostensko-vzdělávacích snah a podniků:

                     
     

a) kursy a přednášky pro živnostnictvo a dělnictvo

704

-

29.400

-

16.204

18

13.195

82

 

15.500

18

     

b) stipendia a cestovní příspěvky

-

-

14.700

-

500

-

14.200

-

 

500

-

   

14

Úvěr pro živnostníky válkou poškozené

670

-

50.000

-

6.427

60

43.572

40

 

5.757

60

   

15

Různá jiná opatření k podpoře živností

-

-

19.600

-

3.000

-

16.600

-

 

3.000

-

     

Kapitola 15 A. (úhrn)

269.342

27

522.706

-

304.107

92

218.598

08

 

56.375

60

     

Kapitola 15. a 15 A. (úhrn)

14,564.104

31

22,664.676

-

14,257.730

15

8,406.945

85

 

813.259

63


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16

   

Ministerstvo pošt a telegrafů:

                     
 

1

 

Ústřední správa:

                     
     

řádné

6,530.6013

08

6,668.200

-

7,041.285

09

373.085

09

Vzrůst udržovacích výloh služebních automobilů, používaných k účelům zřizování značného počtu nových poštovních autotratí, najmě vyšetřování stavu silnic a silničních objektů; zvýšení cen provozních hmot a cestovného k neodkladným poradám do ciziny (Varšava, Portorose, Budapešť, Berlín) v zájmu celostátním.

542.745

77

     

mimořádné

7,334.573

81

8.590.000

-

7,337.485

63

1,252.514

37

 

3.800

-

     

Titul 1. (dohromady)

13,865.181

89

15.258.200

-

14,378.770

72

879.429

28

 

546.545

77

                             
 

2

 

Poštovní provoz:

                     
   

1

Výdaje provozní:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje:

                     
     

řádné

220,441.771

59

220,094.500

-

220,335.946

02

241.446

02

Větší potřeba povstala přijetím značného počtu výpomocných sil na čas za onemocnělé a exponované zaměstnance pragmatické, zvýšením požitků zřízeneckých a výměrků na poštovní posly následkem provedení čl. X. zákona ze 7. října 1919, čís. 541 Sb. z. a n., vládním nařízením ze dne 18. května 1920, čís. 359 Sb. z. a n. Překročení bylo sníženo úsporou docílenou hlavně neobsazením většiny systemisovaných míst na Slovensku.

289.247

70

     

pol. 2. Věcné výdaje:

                     
     

řádné

202,606.130

61

219,631.600

-

200,061.585

80

19,570.014

20

Státní dráhy nepodaly vyúčtování za převoz zboží kusového a vagonového, tj. stavebního materiálu a předmětů provozních; k zvýšení sazeb za dopravu pošty na soukromých drahách nedošlo a nebylo provedeno očekávané zvýšení nájemného. Drahotní přídavky k úředním výměrkům byly sníženy v důsledku převzetí otopu úředních místností u úřadů třídních státem, objednávky telegrafních a telefonních aparátů byly obmezeny a náhrady škod za ztracené, vyloupené a poškozené zásilky poštovní poklesly. Úspora byla snížena vymísťováním personálu do Hlučínska, Těšínska a Vitorazska, stoupnutím přeshodinného postupnou úpravou rozvrhů služby v úřadech na základě zákona o osmihodinné době pracovní ze dne 19. prosince 1918, čís. 91 Sb. z. a n., zvýšením doprovodného od 1. listopadu 1920 o 30%, konečně stoupnutím cen uhlí, svítiva, hmotin, nákladů na tisk, jakož i zvyšováním výměrků podnikatelům jízd poštovních.

1,585.821

67

     

mimořádné

2,764.688

57

2,307.000

-

2,747.188

76

440.188

71

Placení příspěvku 1 Kč podle § 4. Opatření Stálého výboru Národního shromáždění z 25. srpna 1920, čís. 494 Sb. z. a n., jednajícího o úpravě a úhradě cen mlýnských výrobků, dále vrácení přeplatků na stavebních příspěvcích z minulého roku.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

10.360

14

     

pol. 2. dohromady

205,370.819

18

438.600

-

202,808.774

51

19,129.825

49

 

1,596.181,

81

     

§ 1. (úhrn)

425,821.590

77

442,033.100

-

423,144.720

53

18,888.379

47

 

1,885.429

51


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16

2

2

Zřizování:

                     
     

mimořádné:

                     
     

pol. 1. poštovních budov

499.646

47

641.000

-

457.092

29

183.907

71

Ředitelství státních drah v Praze a v Plzni nepředložilo definitivní vyúčtování prací provedených v roce 1921 a dané jim zálohy nedosáhly při sestavování rozpočtu odhadnuté výše skutečných nákladů; mimo to byly prováděny jen práce nejnutnější.

17.000

-

     

pol. 2. telegrafů, telefonů a potrubní pošty

6,601.731

06

2,500.000

-

4,074.759

75

1,574.759

75

Staveb na cizí účet muselo býti v roce 1921 provedeno daleko více, než při sestavování rozpočtu bylo předpokládáno.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

150

-

     

§ 2. (úhrn)

7,061.377

53

3,141.000

-

4,531.852

04

1,390.852

04

 

17.150

-

                             
   

3

Přídavky státním zaměstnancům:

                     
     

mimořádné:

                     
     

pol. 1. drahotní přídavky

73,938.246

35

76,766.000

-

73,921.197

79

2,844.802

21

Příznivý výsledek povstal tím, že část systemisovaných míst nebyla obsazena a že byly odbourávány diety stabilisovaným a přestěhovaným zaměstnancům na Slovensku.

123.466

96

     

pol. 2 a. mimořádné výpomoci

165,866.037

08

157,595.000

-

155,935.019

51

1,659.980

49

 

214.349

10

     

pol. 2 b. nouzové výpomoci

173,985.500

71

180,000.000

-

174,176.849

15

5,823.150

85

 

210.869

50

     

pol. 3. převzetí srážek státem

20,511.880

65

20,810.000

-

20,511.880

65

298.119

35

 

-

-

     

pol. 4. diety a mimořádné přídavky na Slovensku

15,064.531

98

17,000.000

-

15,055.076

39

1,944.923

61

 

10.273

-

     

pol. 5. jiné podpory

1,346.013

21

1,500.000

-

1,346.013

21

153.986

79

 

-

-

     

§ 3. (úhrn)

440,712.209

98

453,671.000

-

440,946.036

70

12,724.963

30

 

558.958

56

     

Titul 2. (úhrn)

873,576178

28

898,845.100

-

868,622.609

27

30,222.490

73

 

2,461.538

07

                             
 

3

 

Poštovní úřad šekový:

                     
     

řádné

22,851.181

14

22,482.000

-

22,856.936

27

374.938

27

Vyšší potřeba povstala tím, že v důsledku rozvoje ústavu bylo přijato více výpomocných sil, že ku zdolání zvýšené agendy byla nutná práce mimo úřední hodiny a konečně, že zaměstnancům, bydlícím ve větší vzdálenosti od úřadu bylo placeno jízdné elektrickou drahou (usnesení ministerské rady ze dne 14. září 1920). Překročení z těchto důvodů nastalé bylo sníženo úsporou na osobních požitcích, neobsazením části systemisovaných míst, na výdaje za tiskopisy a inseráty následkem výhodného jich zadání.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

-

-

     

mimořádné

82,851.550

54

43,080.000

-

82,851.550

54

39,771.550

54

K dotování reservního fondu podle čl. 5. zákona ze dne 11. března 1919, čís. 140 Sb. z. a n., muselo býti použito celého ročního přebytku, který preliminovanou částku 22,287.000 Kč převýšil o 37,840.051.70 Kč. Mimo to byly zvýšeny náklady na adaptaci a na rozšíření úřední budovy v důsledku vzrůstu agendy. Překročení bylo sníženo úsporou na inventárním zařízení a tím, že nedošlo ke stavbě budovy v Brně, a konečně, že neobsazením plného systemisovaného stavu personálu nedosáhly přídavky státním zaměstnancům preliminované výše.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

-

-

     

Titul 3. (dohromady)

105,702.731

68

65,562.000

-

105,708.486

81

40,148.488

81

 

-

-


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16

4

 

Poštovní provoz automobilový:

                     
     

řádné

18,194.514

46

31,293.900

-

18,196.691

73

13,097.208

27

Program automobilového provozu, stanovený pro rok 1921, nebyl z úsporných důvodů v plné míře proveden a část systemisovaných míst zůstala neobsazena. Úspora tím vzniklá byla snížena větším výdajem za náhradní součástky vozů a za konstruktivní materiál.

3.495

72

     

mimořádné

5,227.368

63

2,808.000

-

3,540.050

77

732.050

77

Překročení vzniklé výplatou nepreliminované nouzové výpomoci bylo sníženo úsporou na ostatních přídavcích státním zaměstnancům, docílenou částečným neobsazením systemisovaných míst.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

2.273

17

     

Titul 4. (úhrn)

23,421.883

09

34,101.900

-

21,736.742

50

12,365.157

50

 

5.768

89

     

Kapitola 16. (úhrn)

1.016,565.974

94

11.013,767.200

-

1.010,446.609

30

3,320.590

70

 

3,013.852

73

                             

16 A

   

Ministerstvo pošt a telegrafů. Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi:

                     
 

2

 

Poštovní provoz:

                     
   

1

Výdaje provozní:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje:

                     
     

řádné

1,595.768

58

3,583.000

-

1,596.417

78

1,987.082

22

Vysvětluje se hlavně tím, že osobní požitky exponovaného personálu byly zúčtovány k tíži mateřských úřadů a že náklad na "výměrky na poštovní posly" následkem malého počtu těchto byl poměrně nepatrný.

Příznivý výsledek byl snížen přijetím většího počtu výpomocných sil na čas.

1.517

-

     

pol. 2. Věcné výdaje:

                     
     

řádné

2,768.793

02

3,095.000

-

2,768.848

31

326.151

69

V důsledku menší frekvence vlakových pošt na krátkých tratích vznikl i menší výdaj na doprovodné, mimo to byly objednávky na pořízení a udržování inventáře, na udržování telegrafního a telefonního vedení, jakož i úředních potřeb omezeny na nejnutnější míru.

Příznivý výsledek byl snížen hlavně zvýšením výměrků podnikatelům poštovních jízd následkem stoupající drahoty a vyplácením náhrad za větší počet v dřívější době ztracených, poškozených a vyloupených zásilek.

3.171

98

     

mimořádné

25.604

40

1.500

-

25.604

40

24.104

40

Překročení vzniklo placením příspěvku podle § 4.

Opatření Stálého výboru Národního shromáždění z 25. srpna 1920, čís. 494 Sb. z. a n., jednající o úpravě a náhradě cen mlýnských výrobků.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

-

-

     

pol. 2. (dohromady)

2,794.397

42

3,096.500

-

2,794.452

71

302.047

29

 

3.171

98

     

§ 1. (úhrn)

4,390.166

-

6,680.000

-

4,390.870

49

2,289.129

51

 

4.688

98

                             
   

2

Zřizování:

                     
     

mimořádné:

                     
     

pol. 1. poštovních budov

23.142

50

100.000

-

23.142

50

76.857

50

Bylo jen málo oprav a zařízení v najatých a nádražních budovách.

-

-


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16 A

2

2

pol. 2. telegrafů, telefonů a potrubní pošty.

450.469

30

500.000

-

450.469

30

49.530

70

 

-

-

     

§ 2. (úhrn)

473.611

80

600.000

-

473.611

80

126.388

20

 

-

-

                             
   

3

Přídavky státním zaměstnancům:

                     
     

mimořádné:

                     
     

pol. 1. drahotní přídavky

1,359.026

67

1,300.000

-

1,358.535

82

58.535

82

Pro nedostatek spolehlivého podkladu byl stanoven úvěr příliš nízký.

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

306

-

     

pol. 2 a. mimořádné výpomoci

1,161.777

89

2,400.000

-

1,158.157

28

1,241.842

72

Nebylo spolehlivého podkladu pro stanovení rozpočtové částky.

561

99

     

pol. 2 b. nouzové výpomoci

1,291.555

92

1,000.000

-

1,292.371

54

292.371

54

Pro nedostatek spolehlivého podkladu byl stanoven úvěr příliš nízký.

1.055

62

     

pol. 3. převzetí srážek státem

126.307

78

160.000

-

126.307

78

33.692

22

Úhrada v celkových úsporách rozpočtu.

-

-

     

pol. 4. diety a mimořádné přídavky.

3,088.210

62

3,300.000

-

3,088.826

52

211.173

48

Souvisí s částečným neobsazením systemisovaných míst.

856

-

     

pol. 5. jiné podpory

1.103

49

30.000

-

1.103

49

28.896

51

Bylo jen málo zaměstnanců, za něž byla hrazena diference cen režijního uhlí.

-

-

     

§ 3. (úhrn)

7,027.983

27

8,190.000

-

7 025.302

48

1,164.697

57

 

2.779

61

     

Titul 2. (úhrn)

1,891.760

07

15,470 000

-

11,889.784

72

3,580.215

28

 

7.468

59

     

Kapitola 16 A. (úhrn)

11,891.760

07

15,470.00

-

11,889.784

72

3,580.215

28

 

7.468

59

     

Kapitola 16. a 16 A. (úhrn)

1.028,457.735

01

1.029,237.200

-

1.022,336.394

02

6,900.805

98

 

3,021.321

32

                             

17

   

Ministerstvo železnic:

               

Výsledky závěrečného účtu ministerstva železnic jsou hlavně určovány náklady provozu státních drah a příjmy z něho plynoucími. Potřeby provozu jsou však namnoze závislé na okolnostech, které při sdělání rozpočtu mohly býti pouze odhadovány (intensita provozu), aneb byly vůbec neznámy (převzetí nových tratí) a jež si vynucují hospodářské změny z důvodu veřejného zájmu bez ohledu na číslice ústavně povolených úvěrů. Proto nelze posuzovati závěrečný účet ministerstva železnic pouze dle absolutních odchylek jak vydání tak příjmů proti rozpočtu, nýbrž dlužno považovati za srovnávací základnu saldo - rozdíl mezi příjmem a vydáním - a zkoumati, zda a pokud toto jest příznivějším nebo méně příznivým.

Tak hned 1. dnem ledna 1921 doznal rozpočtový základ státní správy železniční podstatné změny převzetím velké provozní sítě Košicko-Bohumínské dráhy do státního provozu na účet železničního rozpočtu a jelikož potřebné náklady a očekávané příjmy nemohly z nedostatku statistického materiálu býti ani tehdy přesně odhadnuty, když byl předložen dodatek k rozpočtu pro rok 1921 k ústavnímu projednání - objevuje se sice výsledek ve výdajích nepříznivý o 437,286.366 Kč 59 h,

avšak současně vykázány příjmy vyšší o 429,750.340 Kč 76 h,

takže jeví se překročení proti saldu rozpočtovému celkem jenom o 7,536.025 Kč 83 h,

což při náležitosti ve vydání 5.634,339.466 Kč 59

tvoří pouze o 133% povolené částky.

Neblahým vlivem na celkový výsledek působila okolnost, že následkem v roce 1921 počínající valutové krise v některých sousedních státech, s nimiž je provoz železniční mnohými vztahy spjat, překročena byla položka mincovní ztráty ve výdajích o 216,569.414 Kč 82 h, která nemohla býti finančním zákonem předvídána a která jest zvýšeným příjmem z titulu mincovního zisku o 94,041.720 Kč jen z části vyvážena.

Nejistota na trhu zahraničních valut, vzniklá tak neočekávaně, vyžádala si studií, hlavně pokud se týče odpočtu z dopravy zahraniční se sousedními drahami, a učiněna mimořádná opatření.

Překročení výdajů při všech položkách, mimo projednanou otázku mincovních ztrát a zisků (437,286.366 Kč 59 h - 216,569.414 Kč 82 h = 220,716.951 Kč 77 h), týkají se, až na částku 4,814.242 Kč 78 h u tit. 4., § 1., pol. 1. (viz odůvodnění tamtéž), výdajů věcných a mimořádných opatření přechodné doby poválečné, tedy vesměs výdajů, na jichž omezení ministerstvo železnic nemělo vlivu. Mimo to vznikly pro ministerstvo železnic nové výdaje a to požitků asi 8.000 legionářů (okrouhle 100,000.000 Kč), kteréžto výdaje ministerstvo železnic v předpokladu, že budou jako dříve účtovány na kap. 24., v roce 1921 v rozpočet svůj nepojalo. Dále vznikla nutnost krýti rozdíl mezi nákupní a levnější prodejní cenou režijního uhlí pro zaměstnance státní správy železniční (45,500.000 Kč), pro nějž úhrada nebyla pojata ani do dodatečného rozpočtu.

Překročení řádných úvěrů na věcných položkách nemohlo ministerstvo železnic čeliti, neboť ceny hmotin a provozních potřeb stoupaly ode dne ke dni.

Vedle uvedených okolností sluší při posuzování úvěrového hospodářství ministerstva železnic v roce 1921 míti zřetel na zcela mimořádné poměry provozní, které znemožnily přesný postup podle ustanovení čl. III. finančního zákona pro rok 1921.

Vzhledem k nemožnosti vystačiti s úvěrovými částkami řádným rozpočtem povolenými, žádalo ministerstvo železnic již v červnu 1921 ministerstvo financí o všeobecné zmocnění k nutným virementům a k dalšímu překročení úvěrů v rámci vyšších příjmů z provozu Košicko-Bohumínské dráhy očekávaných. - Jelikož se však v té době ministerstvo financí již zanášelo myšlenkou předložiti Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání dodatek k řádnému rozpočtu, v němž mělo býti vyhověno též vyšším úvěrovým potřebám resortu železničního, upustilo ministerstvo financí od projednání zmíněného podání ministerstva železnic. - Tento dodatečný rozpočet byl však ústavně schválen až po uplynutí účetního roku (zákon ze 16. února 1922, čís. 67 Sb. z. a n., prohlášený 10. března 1922), kdy jednání dle čl. III. finančního zákona nebylo již možným.

Bližší vysvětlení rozpočtových odchylek nachází se v poznámce u každé jednotlivé položky.

   

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

17

1

 

Ministerstvo železnic:

                     
     

řádné

12,041.192

87

13,574.860

-

12,041.192

87

1,533.667

13

Úspory na osobních požitcích docílené odsunutím některých povýšení, které v době preliminování byly zamýšleny, dále snížením počtu zaměstnanců v denní mzdě a omezením služebních cest. Úsporné hospodaření s tiskovinami a úspora honorářů za vypracování projektů, jež nebyly v roce 1921 dodány.

Výsledek snížen byl jednak poskytnutím remunerací úředníkům, kteří propočítáním služební doby materielně ničeho nezískali, jednak nepředvídanými výdaji, vzniklými zvýšením poštovnách, telegrafních a telefonních sazeb, dále vyššími výdaji za nájemné a konečně poplatky Buštěhradské železnici jako předsedající tarifního výboru, pověřeného vydáním tarifů čsl. státních drah.

   
     

mimořádné

2,991.858

08

4,964.000

-

2,991.858

08

1,972.141

92

Zde preliminovaný náklad na vydání tarifu čsl. státních drah byl účtován na vrub výdajů řádných, poněvadž tento tarif byl vydán tarifním výborem čsl. drah za vedení Buštěhradské železnice (viz odůvodnění u výdajů řádných). Mimo to nebyly provedeny zamýšlené koupě psacích a počítacích strojů a jiných inventárních předmětů. Nebyl zřízen železniční archiv. Počet zaměstnanců při repartiční komisi vídeňské byl snížen.

-

-

     

Titul 1. (úhrn)

15,033.050

95

18,538.860

-

15,033.050

95

3.505.809

05

 

-

-

                             
     

řádné:

                     
 

2

 

Zúrokování a umořování dluhů, zatěžujících železniční rozpočet, pak platy z nájmu.

7,261.585

86

24,836.580

-

7,261.585

86

17,574.994

14

Reparační komise ještě nerozhodla o způsobu placení výkupní renty Severní dráhy Ferdinandovy nástupnickými státy, pročež byla výkupní renta jako v roce 1920 poukázána v rakouských korunách.

-

-

 

3

 

Pensijní pojištění, nemocenská péče, úrazové zaopatření a ostatní dobročinná zařízení

21,952.578

65

71,616.460

-

21,951.714

14

49,664.745

86

Doplatek státní správy železniční na výdaje pensijního pojištění snížil se úměrně vzrůstem příspěvků zaměstnanectva, jehož služební požitky propočítáním služební doby byly zvýšeny. Dále snížením příspěvků členů nemocenské pokladny státních drah snížil se automaticky stejnou měrou též příspěvek správy železniční. Projektovaná úprava lékařských platů nebyla provedena a výdaje na úrazové zaopatření zaměstnanců státních drah, jakož i pensijní příspěvky a dary z milosti nedosáhly preliminované výše.

982

23

 

4

 

Provoz státních drah:

                     
     

Ústřední služba ředitelstev:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

83,228.978

94

78,416.640

 

83,230.882

78

4,814.242

78

Zvýšené osobní výdaje z propočítání služební doby a připočítání legionářských let. Za rok 1920 příslušející stejnokroje byly dodány a placeny teprve v roce 1921.

63,532

64

     

pol. 2. Věcné výdaje

8,462.508

52

7,988.650

-

8,463.505

92

474.855

92

Zdraženi kancelářských potřeb, svítiva, topiva a povoznických sazeb.

849

08

     

§ 1. (úhrn)

91,691.487

46

86,405.290

-

91,694.388

70

5,289.098

70

 

64.381

72

                             
   

2

Dozor na dráhu a její udržování:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

328,761.039

03

330,708.920

-

329,006.498

88

1,702,421

12

Přebytečný personál byl propuštěn.

411.928

68

     

pol. 2. Věcné výdaje

136,289.703

58

107,039.500

-

136,110.101

22

29,070.601

22

Nepředvídané zdražení všeho materiálu. Rozsáhlejší a nezbytně nutné udržovací práce na tratích v důsledku zanedbání železničních zařízení za války.

113.051

75

     

§ 2. (úhrn)

465,050.742

61

437,748.420

-

465,116.600

10

27,368.180

10

 

298.876

93

                             
   

3

Staniční a jízdní služba:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

586,162.879

72

594,356.720

-

586,066.270

61

8,290.449

39

Preliminovaný stav personálu (75.211 osob) klesl do konce roku na 68.865. Přibližná úspora 18,000.000 Kč byla však zmenšena vyššími výdaji za stejnokroje, jichž cena značně stoupla, a zvýšenými výdaji na cestovné a diety, jakož i na jízdné v důsledku mobilisace.

99.840

08


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

17

4

3

pol. 2. Věcné výdaje

150,932.620

58

93,839.760

-

150,912.430

22

57,072.670

22

Nepředvídané zdražení všeho materiálu a řemeslnických prací, zvýšení poštovních, telegrafních a telefonních poplatků, zdražení cen o dávku uhelnou a daň z obratu, kterážto daň byla s účinností od 1. října 1921 zvýšena (zákon ze dne 12. srpna 1921, čís. 321 Sb. z. a n., vládní nařízení ze dne 9. prosince 1921, čís. 450 Sb. z. a n.). - Vyšší výdaje vznikly též převzetím stanice Velenice od Rakouska, Smíchova a Rakovníka od Buštěhradské železnice, Petrovic ve Slezsku, Frýštátu a Českého Těšína, obsazením tratí východně od Beregszázu, zřízením provozních správ v Rakovníku a Ronšperku, konečně mobilisací v říjnu 1921. - Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou režijního uhlí pro zaměstnance státní správy železniční byl z části účtován na vrub této položky. Zvýšením cen uhlí zvýšily se výdaje o 17,981.960 Kč, zavedením nových českých a slovenských tiskopisů o 7,600.000 Kč, zdražením elektrického proudu se zpětnou platností o 4,500.000 Kč a konečně zdražením nouzového osvětlení osobních vozů parafinem, svíčkami a později olejem o 1,862.000 Kč.

3.958

77

     

§ 3. (úhrn)

737,095.500

30

688,196.480

-

736.978.700

83

48,782.220

83

 

95.881

31

                             
   

4

Vozební služba:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

248,956.039

98

259,520.640

-

248,727.785

87

10,792.854

13

Propočítání služební doby nebylo úplně provedeno, personál byl redukován a služební cesty omezeny.

53.490

05

     

pol. 2. Věcné výdaje

1.115,885.304

44

1.151,737.790

-

1.115,633.420

25

36,104.369

75

Úspory docíleno účelným hospodařením s uhlím, tudíž menší spotřebou uhlí na strojový kilometr.

249.129

57

     

§ 4. (úhrn)

1.364,841.344

42

11.411,258.430

-

1.364,361.206

12

46,897.223

88

 

195.639

52

                             
   

5

Dílenská služba a udržování vozidel:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

256,960.753

51

287,075.320

-

257,078.924

87

29,996.395

13

Stabilisace provisorních zaměstnanců mohla býti v roce 1921 z technických důvodů jen z části provedena. Dále byly sníženy úkolové platy.

137.484

26

     

pol. 2. Věcné výdaje

451,282.872

42

334,124.130

-

451,281.125

83

117,156.995

83

Zvýšení poštovného, telegrafních a telefonních poplatků. Větší spotřeba cenných hmotin k opravě vozidel. Zvýšená výroba náhradních součástí na doplnění vyčerpaných zásob, jakož i nevyhnutelná výpomoc soukromého průmyslu v pracích, na něž nejsou železniční dílny zařízeny. Oproti prelimináři opraveno více o 120 lokomotiv, 3.753 osobních, 12.894 nákladních vozů.

2.541

67

     

§ 5. (úhrn)

708.243.625

93

621,199.450

-

708,360.050

70

87,160.600

70

 

134.942

59

                             
   

6

Pomocné závody pro provoz:

                     
     

pol. 1. Osobní výdaje

10,624.974

62

11,478.630

-

10,616.902

82

861.727

118

Propočítání služebních let nebylo dokončeno; personál redukován, takže služební místa pracovala s méně zaměstnanci, než normováno. Ve službě osvětlovací nebyl zaveden prémiový systém.

-

-

     

pol. 2. Věcné výdaje

18,828.679

37

19,495.480

-

18,827.724

62

667.755

38

Úsporná opatření při výrobě jízdenek.

4

25

     

§ 6. (úhrn)

29,453.653

99

30,974.110

-

29,444.627

44

1,529.482

56

 

4

25

                             
   

7

Ostatní výdaje provozu

87,142.072

39

67,009.740

-

67,211.080

11

201.340

11

Zvýšení cen a spotřeby prodejných tiskopisů; větší vydání na úrocích ze zúčtovaných přepravních příjmů. - Současně dosaženo příznivějších výsledků na příjmových položkách § 2. (příjmy úrokové a různé příjmy).

93.151

36

   

8

Daně a přirážky

7,158.414

08

19,623.690

-

7,158.404

97

12,465.285

03

Výdělková daň nebyla vyměřena a vzhledem k přeplatkům na této dani nedoporučovalo se ji platiti na základě výměry z let uplynulých.

-

-

   

9

Paušální potřeba pro zahájení neb převzetí provozu na nových tratích

-

-

-

-

-

-

-

-

 

-

-


 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

17

4

10

mimořádné:

                     
     

Mimořádné výdaje

275,503.507

89

67,250.000

-

275,830.294

11

208,580.294

11

Překročení jest důsledkem velkých rozdílů mezi pokladní a kursovní hodnotou cizích valut, účtovaných jako mincovní ztráta částkou 216,569.414,82 Kč, kteréžto překročení jest z části vyváženo mincovním ziskem u příjm. kap. 17., tit. 2., § 4., v částce 94,041.720 Kč (viz všeobecné odůvodnění) a úsporami docílenými na ostatních položkách tohoto paragrafu (7,989.120,71 Kč).

382.819

29

     

Titul 4. (úhrn)

8.746,180.349

07

3.429,665.610

-

3.746,155.353

08

318,489.743

08

 

871.409

43

                             
 

5

 

Garantované dráhy

3,045.404

85

2,800.000

-

3,045.404

85

245.404

85

Vzrůst provozních schodků místních drah vyvolaný zvýšením osobních výdajů.

-

-

 

6

 

Mimořádné náklady na stavby a pořízení vozidel na veškeré síti:

                     
   

1

Stavby

48.260

02

-

-

-

-

-

-

 

-

-

   

2

Pořízení vozidel

-

-

-

-

-

-

-

-

 

-

-

     

Titul 6. (úhrn)

48.260

02

-

-

-

-

-

-

 

-

-

                             
 

7

 

Opatření přechodné doby poválečné:

                     
   

1

Drahotní přídavky měsíční činných zaměstnanců

247,432.333

29

213,943.220

-

247,514.125

79

33,570.905

79

Pro nedostatek spolehlivých podkladů nemohly býti výdaje správně preliminovány; nebyl znám přesný stav rodinných příslušníků zaměstnanectva, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi; dále nebyly předvídány výdaje na zvýšené drahotní přídavky na Slovensku, resp. Podkarpatské Rusi (100, 200%).

86.492

21

   

2 a

Mimořádné výpomoci činných zaměstnanců

678,329.185

25

627,862.410

-

678,297.362

10

50,434.952

10

 

32.198

45

   

2 b

Měsíční nouzové výpomoci činných zaměstnanců

769,462.958

54

686,110.190

-

769,418.122

65

83,307.932

65

Vyšší výdaje vznikly též přijímáním personálu z vojenské služby se vracejícího, jakož i tím, že požitky asi 8.000 legionářů, které dříve zatěžovaly kap. 24., musely býti v roce 1921 uhrazeny v rámci kap. 17. (viz všeobecné odůvodnění).

44.835

89

     

§ 2. (úhrn)

1.447,792.143

79

313,972.600

-

447,715.484

75

133,742.884

75

 

12.637

44

                             
   

3

Převzetí srážek správou železniční

58,611.953

26

52,429.770

-

58,610.264

73

6,180.494

73

Propočítáním služební doby zaměstnanectva státních drah byly zvýšeny pensijní základny, zároveň však i drahotní přídavky, čímž vzešel rovněž nepředvídaný vyšší výdaj.

1.688

53

   

4 a

Drahotní přídavky zaměstnancům ve výslužbě a jich pozůstalým

21,311.028

54

10,676.000

-

21,311.028

54

10,835.028

54

 

-

-

   

4 b

Mimořádné výpomoci zaměstnancům ve výslužbě a jich pozůstalým

31,829.644

47

32,324.000

-

31,829.644

47

494.355

53

 

-

-


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP