1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
15 |
1 |
14 |
Úvěr pro živnostníky válkou poškozené: |
|||||||||||
mimořádné |
119.675 |
34 |
750.000 |
- |
119.875 |
34 |
630.324 |
66 |
Výdaje vzniklé ze záruky převzaté státem na základě čl. IV a) zákona ze dne 23. května 1919, čís. 276 Sb. z. a n., týkajícího se poskytnutí úvěru pro živnostníky válkou poškozené, nedosáhly očekávané výše. |
- |
- |
|||
Řádné: |
||||||||||||||
15 |
Různá jiná opatření ku podpoře živností. |
82.382 |
80 |
68.600 |
- |
97.082 |
80 |
28.482 |
80 |
V roce 1921 bylo pořádáno více výstav učňovských prací, než při sestavování rozpočtu bylo počítáno. Vyšší potřeba byla hrazena přesunem z úspory docílené u úvěru par. 3. "Obchodní zpravodajství". |
18.700 |
- |
||
16 |
Podpora živnostenského a průmyslového pokusnictví a zkušebnictví |
36.691 |
75 |
98.000 |
- |
1.574 |
33 |
96.425 |
67 |
Zamýšlené akce nebyly provedeny v očekávaném rozsahu. |
882 |
58 |
||
17 |
a) Cizinecký a lázeňský ruch |
721.655 |
60 |
600.000 |
- |
716.155 |
60 |
116.155 |
60 |
Překročení způsobeno hlavně tím, že byly zaplaceny nevyrovnané účty z minulého roku za tisk hotelového adresáře a za brožury o zimních sportech. Úhrada opatřena přesunem z úspory u 3. "Obchodní zpravodajství". |
16.000 |
- |
||
b) Cizinecká péče |
319.616 |
94 |
343.000 |
- |
322.585 |
18 |
20.414 |
82 |
13.638 |
11 |
||||
Vodní doprava |
2.400 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
800 |
- |
||||
Titul 1. (úhrn) |
11,783.824 |
13 |
19,485.214 |
- |
1.1,345.601 |
54 |
8,139.612 |
46 |
652.618 |
22 |
||||
2 |
Patentní obor: |
|||||||||||||
1 |
Patentní úřad: |
|||||||||||||
řádné |
1,490.757 |
18 |
1,259 069 |
- |
1,581.138 |
81 |
322.069 |
81 |
Zejména vrůst agendy patentové a zvýšení výrobního nákladu patentních tiskovin. Úsporou docílenou postupným obsazováním systemisovaných míst bylo překročení sníženo na vykázanou výši. Úhrada opatřena byla přesunem úspor docílených u mimořádných výdajů § 1., tit. 2., u řádných výdajů § 2. "Patentní soud" a u kap. 15., tit. 1., 3. "Obchodní zpravodajství". |
91.282 |
73 |
|||
mimořádné |
1,020.180 |
73 |
1,391.807 |
- |
1,026.881 |
88 |
364.925 |
12 |
Následkem postupného obsazení systemisovaných míst. Z úspory bylo 5.000 Kč použito k úhradě překročeni u řádných výdajů téhož paragrafu. |
12.983 |
08 |
|||
§ 1. dohromady |
2,510.937 |
91 |
2,650.876 |
- |
2,608.020 |
69 |
42.855 |
31 |
104.265 |
81 |
||||
2 |
Patentní soud: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
5.880 |
- |
- |
- |
5.880 |
- |
Patentní soud v roce 1921 nezasedal. Úspory použito bylo k částečné úhradě překročení řádných výdajů par. 1. |
- |
- |
|||
Titul 2. (úhrn) |
2,510.937 |
91 |
2,656.756 |
- |
2,608.020 |
69 |
48.735 |
31 |
104.265 |
81 |
||||
Kapitola 15. (úhrn) |
14,294.762 |
04 |
22,141.970 |
- |
13,953.622 |
23 |
8,188.347 |
77 |
756.884 |
03 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
15 A |
1 |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
||||||||||||
1 |
Referát pro průmysl, obchod a živnosti: |
|||||||||||||
řádné |
96.718 |
59 |
67.592 |
- |
115.088 |
68 |
47.496 |
68 |
Referát nacházející se v počátečním stadiu své činnosti vyžadoval větších výdajů na kancelářské a úřední potřeby a na cestovné. |
20.506 |
24 |
|||
mimořádné |
72.501 |
38 |
57.214 |
- |
59.957 |
58 |
2.743 |
58 |
Úhrada větší potřeby celého § 1. opatřena byla přesunem z úvěru kap. 15. A, tit. 1., § 4. "Zvelebování průmyslu". |
- |
- |
|||
§ 1. (dohromady) |
169.219 |
97 |
124.806 |
- |
175.046. |
26 |
50.240 |
26 |
20.506 |
24 |
||||
Řádné: |
||||||||||||||
4 |
Zvelebování průmyslu |
43.641 |
20 |
98.000 |
- |
41.065 |
32 |
56.934 |
68 |
V Podkarpatské Rusi, zemi převážně zemědělské, nebylo v roce 1921 ještě příležitosti k zvelebovací akci. Úspory bylo použito k úhradě vyšší potřeby u řádných i mimořádných výdajů § 1. "Referát pro průmysl, obchod a živnosti". |
4.254 |
12 |
||
9 |
Státní služba pro zvelebování živností |
52.607 |
10 |
98.000 |
- |
59.364 |
56 |
38.635 |
44 |
Následkem pozvolného vývinu organisací živnostenských a neurovnaných ještě poměrů naskytovala se jen zřídka příležitost k podpůrným akcím a opatřením. |
6.857 |
46 |
||
10 |
Opatřování pracovních pomůcek živnostenských a poskytování provozovacích zápůjček a subvencí |
2.500 |
- |
49.000 |
- |
2.500 |
- |
46.500 |
- |
- |
- |
|||
12 |
Podpora úvěrně hospodářských a nákupních organisací živnostenských a organisačních snah živnostenských společenstev i snah odborových |
- |
- |
39.200 |
- |
- |
- |
39.200 |
- |
- |
- |
|||
13 |
Podpora živnostensko-vzdělávacích snah a podniků: |
|||||||||||||
a) kursy a přednášky pro živnostnictvo a dělnictvo |
704 |
- |
29.400 |
- |
16.204 |
18 |
13.195 |
82 |
15.500 |
18 |
||||
b) stipendia a cestovní příspěvky |
- |
- |
14.700 |
- |
500 |
- |
14.200 |
- |
500 |
- |
||||
14 |
Úvěr pro živnostníky válkou poškozené |
670 |
- |
50.000 |
- |
6.427 |
60 |
43.572 |
40 |
5.757 |
60 |
|||
15 |
Různá jiná opatření k podpoře živností |
- |
- |
19.600 |
- |
3.000 |
- |
16.600 |
- |
3.000 |
- |
|||
Kapitola 15 A. (úhrn) |
269.342 |
27 |
522.706 |
- |
304.107 |
92 |
218.598 |
08 |
56.375 |
60 |
||||
Kapitola 15. a 15 A. (úhrn) |
14,564.104 |
31 |
22,664.676 |
- |
14,257.730 |
15 |
8,406.945 |
85 |
813.259 |
63 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
6,530.6013 |
08 |
6,668.200 |
- |
7,041.285 |
09 |
373.085 |
09 |
Vzrůst udržovacích výloh služebních automobilů, používaných k účelům zřizování značného počtu nových poštovních autotratí, najmě vyšetřování stavu silnic a silničních objektů; zvýšení cen provozních hmot a cestovného k neodkladným poradám do ciziny (Varšava, Portorose, Budapešť, Berlín) v zájmu celostátním. |
542.745 |
77 |
|||
mimořádné |
7,334.573 |
81 |
8.590.000 |
- |
7,337.485 |
63 |
1,252.514 |
37 |
3.800 |
- |
||||
Titul 1. (dohromady) |
13,865.181 |
89 |
15.258.200 |
- |
14,378.770 |
72 |
879.429 |
28 |
546.545 |
77 |
||||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||||||||||
1 |
Výdaje provozní: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
220,441.771 |
59 |
220,094.500 |
- |
220,335.946 |
02 |
241.446 |
02 |
Větší potřeba povstala přijetím značného počtu výpomocných sil na čas za onemocnělé a exponované zaměstnance pragmatické, zvýšením požitků zřízeneckých a výměrků na poštovní posly následkem provedení čl. X. zákona ze 7. října 1919, čís. 541 Sb. z. a n., vládním nařízením ze dne 18. května 1920, čís. 359 Sb. z. a n. Překročení bylo sníženo úsporou docílenou hlavně neobsazením většiny systemisovaných míst na Slovensku. |
289.247 |
70 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
202,606.130 |
61 |
219,631.600 |
- |
200,061.585 |
80 |
19,570.014 |
20 |
Státní dráhy nepodaly vyúčtování za převoz zboží kusového a vagonového, tj. stavebního materiálu a předmětů provozních; k zvýšení sazeb za dopravu pošty na soukromých drahách nedošlo a nebylo provedeno očekávané zvýšení nájemného. Drahotní přídavky k úředním výměrkům byly sníženy v důsledku převzetí otopu úředních místností u úřadů třídních státem, objednávky telegrafních a telefonních aparátů byly obmezeny a náhrady škod za ztracené, vyloupené a poškozené zásilky poštovní poklesly. Úspora byla snížena vymísťováním personálu do Hlučínska, Těšínska a Vitorazska, stoupnutím přeshodinného postupnou úpravou rozvrhů služby v úřadech na základě zákona o osmihodinné době pracovní ze dne 19. prosince 1918, čís. 91 Sb. z. a n., zvýšením doprovodného od 1. listopadu 1920 o 30%, konečně stoupnutím cen uhlí, svítiva, hmotin, nákladů na tisk, jakož i zvyšováním výměrků podnikatelům jízd poštovních. |
1,585.821 |
67 |
|||
mimořádné |
2,764.688 |
57 |
2,307.000 |
- |
2,747.188 |
76 |
440.188 |
71 |
Placení příspěvku 1 Kč podle § 4. Opatření Stálého výboru Národního shromáždění z 25. srpna 1920, čís. 494 Sb. z. a n., jednajícího o úpravě a úhradě cen mlýnských výrobků, dále vrácení přeplatků na stavebních příspěvcích z minulého roku. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
10.360 |
14 |
|||
pol. 2. dohromady |
205,370.819 |
18 |
438.600 |
- |
202,808.774 |
51 |
19,129.825 |
49 |
1,596.181, |
81 |
||||
§ 1. (úhrn) |
425,821.590 |
77 |
442,033.100 |
- |
423,144.720 |
53 |
18,888.379 |
47 |
1,885.429 |
51 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 |
2 |
2 |
Zřizování: |
|||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
pol. 1. poštovních budov |
499.646 |
47 |
641.000 |
- |
457.092 |
29 |
183.907 |
71 |
Ředitelství státních drah v Praze a v Plzni nepředložilo definitivní vyúčtování prací provedených v roce 1921 a dané jim zálohy nedosáhly při sestavování rozpočtu odhadnuté výše skutečných nákladů; mimo to byly prováděny jen práce nejnutnější. |
17.000 |
- |
|||
pol. 2. telegrafů, telefonů a potrubní pošty |
6,601.731 |
06 |
2,500.000 |
- |
4,074.759 |
75 |
1,574.759 |
75 |
Staveb na cizí účet muselo býti v roce 1921 provedeno daleko více, než při sestavování rozpočtu bylo předpokládáno. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
150 |
- |
|||
§ 2. (úhrn) |
7,061.377 |
53 |
3,141.000 |
- |
4,531.852 |
04 |
1,390.852 |
04 |
17.150 |
- |
||||
3 |
Přídavky státním zaměstnancům: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
pol. 1. drahotní přídavky |
73,938.246 |
35 |
76,766.000 |
- |
73,921.197 |
79 |
2,844.802 |
21 |
Příznivý výsledek povstal tím, že část systemisovaných míst nebyla obsazena a že byly odbourávány diety stabilisovaným a přestěhovaným zaměstnancům na Slovensku. |
123.466 |
96 |
|||
pol. 2 a. mimořádné výpomoci |
165,866.037 |
08 |
157,595.000 |
- |
155,935.019 |
51 |
1,659.980 |
49 |
214.349 |
10 |
||||
pol. 2 b. nouzové výpomoci |
173,985.500 |
71 |
180,000.000 |
- |
174,176.849 |
15 |
5,823.150 |
85 |
210.869 |
50 |
||||
pol. 3. převzetí srážek státem |
20,511.880 |
65 |
20,810.000 |
- |
20,511.880 |
65 |
298.119 |
35 |
- |
- |
||||
pol. 4. diety a mimořádné přídavky na Slovensku |
15,064.531 |
98 |
17,000.000 |
- |
15,055.076 |
39 |
1,944.923 |
61 |
10.273 |
- |
||||
pol. 5. jiné podpory |
1,346.013 |
21 |
1,500.000 |
- |
1,346.013 |
21 |
153.986 |
79 |
- |
- |
||||
§ 3. (úhrn) |
440,712.209 |
98 |
453,671.000 |
- |
440,946.036 |
70 |
12,724.963 |
30 |
558.958 |
56 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
873,576178 |
28 |
898,845.100 |
- |
868,622.609 |
27 |
30,222.490 |
73 |
2,461.538 |
07 |
||||
3 |
Poštovní úřad šekový: |
|||||||||||||
řádné |
22,851.181 |
14 |
22,482.000 |
- |
22,856.936 |
27 |
374.938 |
27 |
Vyšší potřeba povstala tím, že v důsledku rozvoje ústavu bylo přijato více výpomocných sil, že ku zdolání zvýšené agendy byla nutná práce mimo úřední hodiny a konečně, že zaměstnancům, bydlícím ve větší vzdálenosti od úřadu bylo placeno jízdné elektrickou drahou (usnesení ministerské rady ze dne 14. září 1920). Překročení z těchto důvodů nastalé bylo sníženo úsporou na osobních požitcích, neobsazením části systemisovaných míst, na výdaje za tiskopisy a inseráty následkem výhodného jich zadání. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
- |
- |
|||
mimořádné |
82,851.550 |
54 |
43,080.000 |
- |
82,851.550 |
54 |
39,771.550 |
54 |
K dotování reservního fondu podle čl. 5. zákona ze dne 11. března 1919, čís. 140 Sb. z. a n., muselo býti použito celého ročního přebytku, který preliminovanou částku 22,287.000 Kč převýšil o 37,840.051.70 Kč. Mimo to byly zvýšeny náklady na adaptaci a na rozšíření úřední budovy v důsledku vzrůstu agendy. Překročení bylo sníženo úsporou na inventárním zařízení a tím, že nedošlo ke stavbě budovy v Brně, a konečně, že neobsazením plného systemisovaného stavu personálu nedosáhly přídavky státním zaměstnancům preliminované výše. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
- |
- |
|||
Titul 3. (dohromady) |
105,702.731 |
68 |
65,562.000 |
- |
105,708.486 |
81 |
40,148.488 |
81 |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 |
4 |
Poštovní provoz automobilový: |
||||||||||||
řádné |
18,194.514 |
46 |
31,293.900 |
- |
18,196.691 |
73 |
13,097.208 |
27 |
Program automobilového provozu, stanovený pro rok 1921, nebyl z úsporných důvodů v plné míře proveden a část systemisovaných míst zůstala neobsazena. Úspora tím vzniklá byla snížena větším výdajem za náhradní součástky vozů a za konstruktivní materiál. |
3.495 |
72 |
|||
mimořádné |
5,227.368 |
63 |
2,808.000 |
- |
3,540.050 |
77 |
732.050 |
77 |
Překročení vzniklé výplatou nepreliminované nouzové výpomoci bylo sníženo úsporou na ostatních přídavcích státním zaměstnancům, docílenou částečným neobsazením systemisovaných míst. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
2.273 |
17 |
|||
Titul 4. (úhrn) |
23,421.883 |
09 |
34,101.900 |
- |
21,736.742 |
50 |
12,365.157 |
50 |
5.768 |
89 |
||||
Kapitola 16. (úhrn) |
1.016,565.974 |
94 |
11.013,767.200 |
- |
1.010,446.609 |
30 |
3,320.590 |
70 |
3,013.852 |
73 |
||||
16 A |
Ministerstvo pošt a telegrafů. Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||||||||||
1 |
Výdaje provozní: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
1,595.768 |
58 |
3,583.000 |
- |
1,596.417 |
78 |
1,987.082 |
22 |
Vysvětluje se hlavně tím, že osobní požitky exponovaného personálu byly zúčtovány k tíži mateřských úřadů a že náklad na "výměrky na poštovní posly" následkem malého počtu těchto byl poměrně nepatrný. Příznivý výsledek byl snížen přijetím většího počtu výpomocných sil na čas. |
1.517 |
- |
|||
pol. 2. Věcné výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
2,768.793 |
02 |
3,095.000 |
- |
2,768.848 |
31 |
326.151 |
69 |
V důsledku menší frekvence vlakových pošt na krátkých tratích vznikl i menší výdaj na doprovodné, mimo to byly objednávky na pořízení a udržování inventáře, na udržování telegrafního a telefonního vedení, jakož i úředních potřeb omezeny na nejnutnější míru. Příznivý výsledek byl snížen hlavně zvýšením výměrků podnikatelům poštovních jízd následkem stoupající drahoty a vyplácením náhrad za větší počet v dřívější době ztracených, poškozených a vyloupených zásilek. |
3.171 |
98 |
|||
mimořádné |
25.604 |
40 |
1.500 |
- |
25.604 |
40 |
24.104 |
40 |
Překročení vzniklo placením příspěvku podle § 4. Opatření Stálého výboru Národního shromáždění z 25. srpna 1920, čís. 494 Sb. z. a n., jednající o úpravě a náhradě cen mlýnských výrobků. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
- |
- |
|||
pol. 2. (dohromady) |
2,794.397 |
42 |
3,096.500 |
- |
2,794.452 |
71 |
302.047 |
29 |
3.171 |
98 |
||||
§ 1. (úhrn) |
4,390.166 |
- |
6,680.000 |
- |
4,390.870 |
49 |
2,289.129 |
51 |
4.688 |
98 |
||||
2 |
Zřizování: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
pol. 1. poštovních budov |
23.142 |
50 |
100.000 |
- |
23.142 |
50 |
76.857 |
50 |
Bylo jen málo oprav a zařízení v najatých a nádražních budovách. |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 A |
2 |
2 |
pol. 2. telegrafů, telefonů a potrubní pošty. |
450.469 |
30 |
500.000 |
- |
450.469 |
30 |
49.530 |
70 |
- |
- |
|
§ 2. (úhrn) |
473.611 |
80 |
600.000 |
- |
473.611 |
80 |
126.388 |
20 |
- |
- |
||||
3 |
Přídavky státním zaměstnancům: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
pol. 1. drahotní přídavky |
1,359.026 |
67 |
1,300.000 |
- |
1,358.535 |
82 |
58.535 |
82 |
Pro nedostatek spolehlivého podkladu byl stanoven úvěr příliš nízký. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
306 |
- |
|||
pol. 2 a. mimořádné výpomoci |
1,161.777 |
89 |
2,400.000 |
- |
1,158.157 |
28 |
1,241.842 |
72 |
Nebylo spolehlivého podkladu pro stanovení rozpočtové částky. |
561 |
99 |
|||
pol. 2 b. nouzové výpomoci |
1,291.555 |
92 |
1,000.000 |
- |
1,292.371 |
54 |
292.371 |
54 |
Pro nedostatek spolehlivého podkladu byl stanoven úvěr příliš nízký. |
1.055 |
62 |
|||
pol. 3. převzetí srážek státem |
126.307 |
78 |
160.000 |
- |
126.307 |
78 |
33.692 |
22 |
Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
- |
- |
|||
pol. 4. diety a mimořádné přídavky. |
3,088.210 |
62 |
3,300.000 |
- |
3,088.826 |
52 |
211.173 |
48 |
Souvisí s částečným neobsazením systemisovaných míst. |
856 |
- |
|||
pol. 5. jiné podpory |
1.103 |
49 |
30.000 |
- |
1.103 |
49 |
28.896 |
51 |
Bylo jen málo zaměstnanců, za něž byla hrazena diference cen režijního uhlí. |
- |
- |
|||
§ 3. (úhrn) |
7,027.983 |
27 |
8,190.000 |
- |
7 025.302 |
48 |
1,164.697 |
57 |
2.779 |
61 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
1,891.760 |
07 |
15,470 000 |
- |
11,889.784 |
72 |
3,580.215 |
28 |
7.468 |
59 |
||||
Kapitola 16 A. (úhrn) |
11,891.760 |
07 |
15,470.00 |
- |
11,889.784 |
72 |
3,580.215 |
28 |
7.468 |
59 |
||||
Kapitola 16. a 16 A. (úhrn) |
1.028,457.735 |
01 |
1.029,237.200 |
- |
1.022,336.394 |
02 |
6,900.805 |
98 |
3,021.321 |
32 |
||||
17 |
Ministerstvo železnic: |
Výsledky závěrečného účtu ministerstva železnic jsou hlavně určovány náklady provozu státních drah a příjmy z něho plynoucími. Potřeby provozu jsou však namnoze závislé na okolnostech, které při sdělání rozpočtu mohly býti pouze odhadovány (intensita provozu), aneb byly vůbec neznámy (převzetí nových tratí) a jež si vynucují hospodářské změny z důvodu veřejného zájmu bez ohledu na číslice ústavně povolených úvěrů. Proto nelze posuzovati závěrečný účet ministerstva železnic pouze dle absolutních odchylek jak vydání tak příjmů proti rozpočtu, nýbrž dlužno považovati za srovnávací základnu saldo - rozdíl mezi příjmem a vydáním - a zkoumati, zda a pokud toto jest příznivějším nebo méně příznivým. Tak hned 1. dnem ledna 1921 doznal rozpočtový základ státní správy železniční podstatné změny převzetím velké provozní sítě Košicko-Bohumínské dráhy do státního provozu na účet železničního rozpočtu a jelikož potřebné náklady a očekávané příjmy nemohly z nedostatku statistického materiálu býti ani tehdy přesně odhadnuty, když byl předložen dodatek k rozpočtu pro rok 1921 k ústavnímu projednání - objevuje se sice výsledek ve výdajích nepříznivý o 437,286.366 Kč 59 h, avšak současně vykázány příjmy vyšší o 429,750.340 Kč 76 h, takže jeví se překročení proti saldu rozpočtovému celkem jenom o 7,536.025 Kč 83 h, což při náležitosti ve vydání 5.634,339.466 Kč 59 tvoří pouze o 133% povolené částky. Neblahým vlivem na celkový výsledek působila okolnost, že následkem v roce 1921 počínající valutové krise v některých sousedních státech, s nimiž je provoz železniční mnohými vztahy spjat, překročena byla položka mincovní ztráty ve výdajích o 216,569.414 Kč 82 h, která nemohla býti finančním zákonem předvídána a která jest zvýšeným příjmem z titulu mincovního zisku o 94,041.720 Kč jen z části vyvážena. Nejistota na trhu zahraničních valut, vzniklá tak neočekávaně, vyžádala si studií, hlavně pokud se týče odpočtu z dopravy zahraniční se sousedními drahami, a učiněna mimořádná opatření. Překročení výdajů při všech položkách, mimo projednanou otázku mincovních ztrát a zisků (437,286.366 Kč 59 h - 216,569.414 Kč 82 h = 220,716.951 Kč 77 h), týkají se, až na částku 4,814.242 Kč 78 h u tit. 4., § 1., pol. 1. (viz odůvodnění tamtéž), výdajů věcných a mimořádných opatření přechodné doby poválečné, tedy vesměs výdajů, na jichž omezení ministerstvo železnic nemělo vlivu. Mimo to vznikly pro ministerstvo železnic nové výdaje a to požitků asi 8.000 legionářů (okrouhle 100,000.000 Kč), kteréžto výdaje ministerstvo železnic v předpokladu, že budou jako dříve účtovány na kap. 24., v roce 1921 v rozpočet svůj nepojalo. Dále vznikla nutnost krýti rozdíl mezi nákupní a levnější prodejní cenou režijního uhlí pro zaměstnance státní správy železniční (45,500.000 Kč), pro nějž úhrada nebyla pojata ani do dodatečného rozpočtu. Překročení řádných úvěrů na věcných položkách nemohlo ministerstvo železnic čeliti, neboť ceny hmotin a provozních potřeb stoupaly ode dne ke dni. Vedle uvedených okolností sluší při posuzování úvěrového hospodářství ministerstva železnic v roce 1921 míti zřetel na zcela mimořádné poměry provozní, které znemožnily přesný postup podle ustanovení čl. III. finančního zákona pro rok 1921. Vzhledem k nemožnosti vystačiti s úvěrovými částkami řádným rozpočtem povolenými, žádalo ministerstvo železnic již v červnu 1921 ministerstvo financí o všeobecné zmocnění k nutným virementům a k dalšímu překročení úvěrů v rámci vyšších příjmů z provozu Košicko-Bohumínské dráhy očekávaných. - Jelikož se však v té době ministerstvo financí již zanášelo myšlenkou předložiti Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání dodatek k řádnému rozpočtu, v němž mělo býti vyhověno též vyšším úvěrovým potřebám resortu železničního, upustilo ministerstvo financí od projednání zmíněného podání ministerstva železnic. - Tento dodatečný rozpočet byl však ústavně schválen až po uplynutí účetního roku (zákon ze 16. února 1922, čís. 67 Sb. z. a n., prohlášený 10. března 1922), kdy jednání dle čl. III. finančního zákona nebylo již možným. Bližší vysvětlení rozpočtových odchylek nachází se v poznámce u každé jednotlivé položky. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
17 |
1 |
Ministerstvo železnic: |
||||||||||||
řádné |
12,041.192 |
87 |
13,574.860 |
- |
12,041.192 |
87 |
1,533.667 |
13 |
Úspory na osobních požitcích docílené odsunutím některých povýšení, které v době preliminování byly zamýšleny, dále snížením počtu zaměstnanců v denní mzdě a omezením služebních cest. Úsporné hospodaření s tiskovinami a úspora honorářů za vypracování projektů, jež nebyly v roce 1921 dodány. Výsledek snížen byl jednak poskytnutím remunerací úředníkům, kteří propočítáním služební doby materielně ničeho nezískali, jednak nepředvídanými výdaji, vzniklými zvýšením poštovnách, telegrafních a telefonních sazeb, dále vyššími výdaji za nájemné a konečně poplatky Buštěhradské železnici jako předsedající tarifního výboru, pověřeného vydáním tarifů čsl. státních drah. |
|||||
mimořádné |
2,991.858 |
08 |
4,964.000 |
- |
2,991.858 |
08 |
1,972.141 |
92 |
Zde preliminovaný náklad na vydání tarifu čsl. státních drah byl účtován na vrub výdajů řádných, poněvadž tento tarif byl vydán tarifním výborem čsl. drah za vedení Buštěhradské železnice (viz odůvodnění u výdajů řádných). Mimo to nebyly provedeny zamýšlené koupě psacích a počítacích strojů a jiných inventárních předmětů. Nebyl zřízen železniční archiv. Počet zaměstnanců při repartiční komisi vídeňské byl snížen. |
- |
- |
|||
Titul 1. (úhrn) |
15,033.050 |
95 |
18,538.860 |
- |
15,033.050 |
95 |
3.505.809 |
05 |
- |
- |
||||
řádné: |
||||||||||||||
2 |
Zúrokování a umořování dluhů, zatěžujících železniční rozpočet, pak platy z nájmu. |
7,261.585 |
86 |
24,836.580 |
- |
7,261.585 |
86 |
17,574.994 |
14 |
Reparační komise ještě nerozhodla o způsobu placení výkupní renty Severní dráhy Ferdinandovy nástupnickými státy, pročež byla výkupní renta jako v roce 1920 poukázána v rakouských korunách. |
- |
- |
||
3 |
Pensijní pojištění, nemocenská péče, úrazové zaopatření a ostatní dobročinná zařízení |
21,952.578 |
65 |
71,616.460 |
- |
21,951.714 |
14 |
49,664.745 |
86 |
Doplatek státní správy železniční na výdaje pensijního pojištění snížil se úměrně vzrůstem příspěvků zaměstnanectva, jehož služební požitky propočítáním služební doby byly zvýšeny. Dále snížením příspěvků členů nemocenské pokladny státních drah snížil se automaticky stejnou měrou též příspěvek správy železniční. Projektovaná úprava lékařských platů nebyla provedena a výdaje na úrazové zaopatření zaměstnanců státních drah, jakož i pensijní příspěvky a dary z milosti nedosáhly preliminované výše. |
982 |
23 |
||
4 |
Provoz státních drah: |
|||||||||||||
Ústřední služba ředitelstev: |
||||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
83,228.978 |
94 |
78,416.640 |
83,230.882 |
78 |
4,814.242 |
78 |
Zvýšené osobní výdaje z propočítání služební doby a připočítání legionářských let. Za rok 1920 příslušející stejnokroje byly dodány a placeny teprve v roce 1921. |
63,532 |
64 |
||||
pol. 2. Věcné výdaje |
8,462.508 |
52 |
7,988.650 |
- |
8,463.505 |
92 |
474.855 |
92 |
Zdraženi kancelářských potřeb, svítiva, topiva a povoznických sazeb. |
849 |
08 |
|||
§ 1. (úhrn) |
91,691.487 |
46 |
86,405.290 |
- |
91,694.388 |
70 |
5,289.098 |
70 |
64.381 |
72 |
||||
2 |
Dozor na dráhu a její udržování: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
328,761.039 |
03 |
330,708.920 |
- |
329,006.498 |
88 |
1,702,421 |
12 |
Přebytečný personál byl propuštěn. |
411.928 |
68 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
136,289.703 |
58 |
107,039.500 |
- |
136,110.101 |
22 |
29,070.601 |
22 |
Nepředvídané zdražení všeho materiálu. Rozsáhlejší a nezbytně nutné udržovací práce na tratích v důsledku zanedbání železničních zařízení za války. |
113.051 |
75 |
|||
§ 2. (úhrn) |
465,050.742 |
61 |
437,748.420 |
- |
465,116.600 |
10 |
27,368.180 |
10 |
298.876 |
93 |
||||
3 |
Staniční a jízdní služba: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
586,162.879 |
72 |
594,356.720 |
- |
586,066.270 |
61 |
8,290.449 |
39 |
Preliminovaný stav personálu (75.211 osob) klesl do konce roku na 68.865. Přibližná úspora 18,000.000 Kč byla však zmenšena vyššími výdaji za stejnokroje, jichž cena značně stoupla, a zvýšenými výdaji na cestovné a diety, jakož i na jízdné v důsledku mobilisace. |
99.840 |
08 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
17 |
4 |
3 |
pol. 2. Věcné výdaje |
150,932.620 |
58 |
93,839.760 |
- |
150,912.430 |
22 |
57,072.670 |
22 |
Nepředvídané zdražení všeho materiálu a řemeslnických prací, zvýšení poštovních, telegrafních a telefonních poplatků, zdražení cen o dávku uhelnou a daň z obratu, kterážto daň byla s účinností od 1. října 1921 zvýšena (zákon ze dne 12. srpna 1921, čís. 321 Sb. z. a n., vládní nařízení ze dne 9. prosince 1921, čís. 450 Sb. z. a n.). - Vyšší výdaje vznikly též převzetím stanice Velenice od Rakouska, Smíchova a Rakovníka od Buštěhradské železnice, Petrovic ve Slezsku, Frýštátu a Českého Těšína, obsazením tratí východně od Beregszázu, zřízením provozních správ v Rakovníku a Ronšperku, konečně mobilisací v říjnu 1921. - Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou režijního uhlí pro zaměstnance státní správy železniční byl z části účtován na vrub této položky. Zvýšením cen uhlí zvýšily se výdaje o 17,981.960 Kč, zavedením nových českých a slovenských tiskopisů o 7,600.000 Kč, zdražením elektrického proudu se zpětnou platností o 4,500.000 Kč a konečně zdražením nouzového osvětlení osobních vozů parafinem, svíčkami a později olejem o 1,862.000 Kč. |
3.958 |
77 |
§ 3. (úhrn) |
737,095.500 |
30 |
688,196.480 |
- |
736.978.700 |
83 |
48,782.220 |
83 |
95.881 |
31 |
||||
4 |
Vozební služba: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
248,956.039 |
98 |
259,520.640 |
- |
248,727.785 |
87 |
10,792.854 |
13 |
Propočítání služební doby nebylo úplně provedeno, personál byl redukován a služební cesty omezeny. |
53.490 |
05 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
1.115,885.304 |
44 |
1.151,737.790 |
- |
1.115,633.420 |
25 |
36,104.369 |
75 |
Úspory docíleno účelným hospodařením s uhlím, tudíž menší spotřebou uhlí na strojový kilometr. |
249.129 |
57 |
|||
§ 4. (úhrn) |
1.364,841.344 |
42 |
11.411,258.430 |
- |
1.364,361.206 |
12 |
46,897.223 |
88 |
195.639 |
52 |
||||
5 |
Dílenská služba a udržování vozidel: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
256,960.753 |
51 |
287,075.320 |
- |
257,078.924 |
87 |
29,996.395 |
13 |
Stabilisace provisorních zaměstnanců mohla býti v roce 1921 z technických důvodů jen z části provedena. Dále byly sníženy úkolové platy. |
137.484 |
26 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
451,282.872 |
42 |
334,124.130 |
- |
451,281.125 |
83 |
117,156.995 |
83 |
Zvýšení poštovného, telegrafních a telefonních poplatků. Větší spotřeba cenných hmotin k opravě vozidel. Zvýšená výroba náhradních součástí na doplnění vyčerpaných zásob, jakož i nevyhnutelná výpomoc soukromého průmyslu v pracích, na něž nejsou železniční dílny zařízeny. Oproti prelimináři opraveno více o 120 lokomotiv, 3.753 osobních, 12.894 nákladních vozů. |
2.541 |
67 |
|||
§ 5. (úhrn) |
708.243.625 |
93 |
621,199.450 |
- |
708,360.050 |
70 |
87,160.600 |
70 |
134.942 |
59 |
||||
6 |
Pomocné závody pro provoz: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
10,624.974 |
62 |
11,478.630 |
- |
10,616.902 |
82 |
861.727 |
118 |
Propočítání služebních let nebylo dokončeno; personál redukován, takže služební místa pracovala s méně zaměstnanci, než normováno. Ve službě osvětlovací nebyl zaveden prémiový systém. |
- |
- |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
18,828.679 |
37 |
19,495.480 |
- |
18,827.724 |
62 |
667.755 |
38 |
Úsporná opatření při výrobě jízdenek. |
4 |
25 |
|||
§ 6. (úhrn) |
29,453.653 |
99 |
30,974.110 |
- |
29,444.627 |
44 |
1,529.482 |
56 |
4 |
25 |
||||
7 |
Ostatní výdaje provozu |
87,142.072 |
39 |
67,009.740 |
- |
67,211.080 |
11 |
201.340 |
11 |
Zvýšení cen a spotřeby prodejných tiskopisů; větší vydání na úrocích ze zúčtovaných přepravních příjmů. - Současně dosaženo příznivějších výsledků na příjmových položkách § 2. (příjmy úrokové a různé příjmy). |
93.151 |
36 |
||
8 |
Daně a přirážky |
7,158.414 |
08 |
19,623.690 |
- |
7,158.404 |
97 |
12,465.285 |
03 |
Výdělková daň nebyla vyměřena a vzhledem k přeplatkům na této dani nedoporučovalo se ji platiti na základě výměry z let uplynulých. |
- |
- |
||
9 |
Paušální potřeba pro zahájení neb převzetí provozu na nových tratích |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||||
17 |
4 |
10 |
mimořádné: |
|||||||||||||
Mimořádné výdaje |
275,503.507 |
89 |
67,250.000 |
- |
275,830.294 |
11 |
208,580.294 |
11 |
Překročení jest důsledkem velkých rozdílů mezi pokladní a kursovní hodnotou cizích valut, účtovaných jako mincovní ztráta částkou 216,569.414,82 Kč, kteréžto překročení jest z části vyváženo mincovním ziskem u příjm. kap. 17., tit. 2., § 4., v částce 94,041.720 Kč (viz všeobecné odůvodnění) a úsporami docílenými na ostatních položkách tohoto paragrafu (7,989.120,71 Kč). |
382.819 |
29 |
|||||
Titul 4. (úhrn) |
8.746,180.349 |
07 |
3.429,665.610 |
- |
3.746,155.353 |
08 |
318,489.743 |
08 |
871.409 |
43 |
||||||
5 |
Garantované dráhy |
3,045.404 |
85 |
2,800.000 |
- |
3,045.404 |
85 |
245.404 |
85 |
Vzrůst provozních schodků místních drah vyvolaný zvýšením osobních výdajů. |
- |
- |
||||
6 |
Mimořádné náklady na stavby a pořízení vozidel na veškeré síti: |
|||||||||||||||
1 |
Stavby |
48.260 |
02 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
2 |
Pořízení vozidel |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
Titul 6. (úhrn) |
48.260 |
02 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
7 |
Opatření přechodné doby poválečné: |
|||||||||||||||
1 |
Drahotní přídavky měsíční činných zaměstnanců |
247,432.333 |
29 |
213,943.220 |
- |
247,514.125 |
79 |
33,570.905 |
79 |
Pro nedostatek spolehlivých podkladů nemohly býti výdaje správně preliminovány; nebyl znám přesný stav rodinných příslušníků zaměstnanectva, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi; dále nebyly předvídány výdaje na zvýšené drahotní přídavky na Slovensku, resp. Podkarpatské Rusi (100, 200%). |
86.492 |
21 |
||||
2 a |
Mimořádné výpomoci činných zaměstnanců |
678,329.185 |
25 |
627,862.410 |
- |
678,297.362 |
10 |
50,434.952 |
10 |
32.198 |
45 |
|||||
2 b |
Měsíční nouzové výpomoci činných zaměstnanců |
769,462.958 |
54 |
686,110.190 |
- |
769,418.122 |
65 |
83,307.932 |
65 |
Vyšší výdaje vznikly též přijímáním personálu z vojenské služby se vracejícího, jakož i tím, že požitky asi 8.000 legionářů, které dříve zatěžovaly kap. 24., musely býti v roce 1921 uhrazeny v rámci kap. 17. (viz všeobecné odůvodnění). |
44.835 |
89 |
||||
§ 2. (úhrn) |
1.447,792.143 |
79 |
313,972.600 |
- |
447,715.484 |
75 |
133,742.884 |
75 |
12.637 |
44 |
||||||
3 |
Převzetí srážek správou železniční |
58,611.953 |
26 |
52,429.770 |
- |
58,610.264 |
73 |
6,180.494 |
73 |
Propočítáním služební doby zaměstnanectva státních drah byly zvýšeny pensijní základny, zároveň však i drahotní přídavky, čímž vzešel rovněž nepředvídaný vyšší výdaj. |
1.688 |
53 |
||||
4 a |
Drahotní přídavky zaměstnancům ve výslužbě a jich pozůstalým |
21,311.028 |
54 |
10,676.000 |
- |
21,311.028 |
54 |
10,835.028 |
54 |
- |
- |
|||||
4 b |
Mimořádné výpomoci zaměstnancům ve výslužbě a jich pozůstalým |
31,829.644 |
47 |
32,324.000 |
- |
31,829.644 |
47 |
494.355 |
53 |
- |
- |