1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
20 A |
3 |
4 |
Drahotní přídavky státním zaměstnancům: |
58.553 |
37 |
91.600 |
- |
58.553 |
37 |
33.046 |
63 |
Viz odůvodnění u § 1. tohoto titulu. |
- |
- |
Titul 3. (úhrn) |
172.775 |
14 |
2.39.648 |
- |
172.775 |
14 |
66.872 |
86 |
- |
- |
||||
4 |
Státní strojní a elektrotechnická služba: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Zkoušky a revise parních kotlů a průmyslový dozor |
23.583 |
40 |
42.000 |
- |
24.450 |
40 |
17.549 |
60 |
Následkem nedostatku strojních technických sil mohly býti provedeny revise parních kotlů jen z části a bylo použito k nim technických úředníků pomocných. |
1.496 |
- |
||
2 |
Automobily |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Titul 4. (úhrn) |
23.583 |
40 |
42.000 |
- |
24.450 |
40 |
17.549 |
60 |
1.496 |
- |
||||
5 |
Státní služba stavební: |
|||||||||||||
1 |
Státní služba stavební v Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
řádné |
1,410.054 |
09 |
1,034.939 |
- |
1,427.880 |
17 |
392.941 |
17 |
Zvýšení nákladů odůvodňuje se předně tím, že pro neznalost poměrů v době, v níž návrh na rozpočet pro rok 1921 byl zpracován, tj. krátce po částečném obsazení Podkarpatské Rusi a v době, kdy téměř polovina území byla ještě v rukou Rumunů, nebylo možno správně odhadnouti potřebu personálu. Mimo to překročení spoluzavinilo provádění zákonů a nařízení, jimiž upravovány (propočítání let) byly osobní požitky státních zaměstnanců. Překročení bylo uhrazeno z úspor tit. 6., §§ 5. a 6., a tit. 7., §§ 1. a 4. |
101.958 |
97 |
|||
mimořádné: |
||||||||||||||
2 |
Vnitřní zařízení státních novostaveb a přestaveb |
102.303 |
60 |
20.000 |
- |
8.439 |
60 |
11.560 |
40 |
1.979 |
60 |
|||
3 |
Různé výdaje |
6.500 |
- |
20.000 |
- |
- |
- |
20.000 |
- |
Rozpočtený úvěr zůstal u § 2. z valné části nepoužit, poněvadž bylo zakoupeno jen nejnutnější zařízení pro státní novostavby, u § 3. pak vůbec nepoužit z toho důvodu, že v r. 1921 nedošlo ještě k zeměměřičským pracím za účelem vytyčení státních hranic. Viz odůvodnění u § 1. tohoto titulu. |
- |
- |
||
4 |
Druhotní přídavky státním zaměstnancům |
4,029.787 |
45 |
3,706.000 |
- |
4,011.905 |
51 |
305.905 |
51 |
98.407 |
54 |
|||
Titul 5. (úhrn) |
5,548.645 |
14 |
4,780.939 |
- |
5,448.225 |
28 |
667.286 |
28 |
202.346 |
11 |
||||
6 |
Stavby silniční a mostní: |
|||||||||||||
1 |
Udržováni silnic a mostů v Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
řádné |
1,477.105 |
86 |
1,537.500 |
- |
1,414.636 |
40 |
122.863 |
60 |
Pro nedostatek technického personálu nebylo možno provésti všechny projektované opravy silnic a mostů, v důsledku čehož nastala též úspora na cestovném. Mimo to byli k různým technickým výkonům používáni úředníci nižších kategorií. |
68.393 |
39 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
20 A |
6 |
2 |
Cestovné a stravné vzniklé mimořádnými stavbami silnic a mostů: |
|||||||||||
mimořádné |
9.603 |
90 |
12.000 |
- |
9.743 |
70 |
2.256 |
30 |
573 |
80 |
||||
3 |
Výdaje za projekty na mimořádné stavby silnic a mostů rozpočtem doseti nezajištěných: |
|||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
20.000 |
- |
577 |
- |
19.423 |
- |
Důvody tytéž jako u § 1. |
577 |
- |
|||
4 |
Mimořádné stavby silnic, státní příspěvky na tyto stavby, otevření lomů, zřízení dozor. domků, skladišť atd.: |
|||||||||||||
mimořádné |
2,263.927 |
96 |
2,500.000 |
- |
2,393.771 |
15 |
106.228 |
85 |
Pro nedostatek technického personálu byly zamýšlené novostavby silnic značně omezeny. |
254.034 |
15 |
|||
5 |
Zakoupení mechanického zařízení pro státní silniční správy: |
|||||||||||||
mimořádné |
188.880 |
25 |
250.000 |
- |
5.575 |
25 |
244.424 |
75 |
Pro očekávané klesnutí cen bylo zakoupení mechanického zařízení odloženo. Úspor u §§ 5. a 6. bylo použito k úhradě překročení u tit. 5., §§ 1. a 4. této kapitoly. |
- |
- |
|||
6 |
Mimořádné stavby mostů: |
|||||||||||||
mimořádné |
1,445.367 |
21 |
1,595.000 |
- |
1,589.880 |
86 |
5.119 |
14 |
880.850 |
- |
||||
Titul 6. (úhrn) |
5,384.885 |
18 |
5,914.500 |
- |
5,414.184 |
36 |
500.815 |
64 |
1,204.428 |
34 |
||||
7 |
Vodní stavby: |
|||||||||||||
1 |
Volní stavby: |
|||||||||||||
řádné |
72.317 |
15 |
150.000 |
- |
113.034 |
96 |
36.965 |
04 |
Úspory bylo použito k úhradě překročení u tit. 5., §§ 1. a 4. |
43.037. |
50 |
|||
2 |
Cestovné a stravné při mimořádných stavbách vodních: |
|||||||||||||
mimořádné |
1.535 |
70 |
5.000 |
- |
1.886 |
50 |
3.113 |
50 |
Vodní stavby byly jen v míře nepatrné prováděny a proto nebylo potřebí úředních inspekčních cest. |
350 |
80 |
|||
3 |
Výdaje za projekty při mimořádných stavbách vodních rozpočtem dosud nezajištěných: |
|||||||||||||
mimořádné |
96.447 |
59 |
200.000 |
- |
157.675 |
81 |
42.324 |
19 |
61.228 |
22 |
||||
Mimořádné stavby vodní, státní příspěvky k těmto atd.: |
||||||||||||||
mimořádné |
30.000 |
- |
2,000.000 |
- |
36.200 |
- |
1,963.800 |
- |
K větším stavbám a pracím regulačním nedošlo pro nehotovost projektů a nedostatek technického personálu. Úspor bylo částkou 412.337,75 Kč použito k úhradě překročení u tit. 5., §§ 1. a 4. této kapitoly. |
6.200 |
- |
|||
Titul 7. (úhrn) |
200.300 |
44 |
2,355.000 |
- |
308.797 |
27 |
2,046.202 |
73 |
110.816 |
52 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
20 A |
8 |
Báňské úřady: |
||||||||||||
řádné |
51.467 |
65 |
44.296 |
- |
52.413 |
63 |
8.117 |
10 |
Překročení povstalo dodatečným poukazem osobních požitků s drahotními přídavky a mimořádnou výpomocí býv. přednostovi referátu pro báně a hutě se zpětnou platností od 17. března 1920 a exponováním jiného úředníka z Prahy do Užhorodu. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
1.894 |
- |
|||
mimořádné |
96.692 |
63 |
67.616 |
- |
95.822 |
- |
28.206 |
63 |
60 |
- |
||||
Titul 8. (dohromady) |
148.160 |
28 |
111.912 |
- |
148.235 |
73 |
36.323 |
73 |
1.954 |
- |
||||
11 |
Státní báňské závody: |
|||||||||||||
1 |
Báňská správa: |
|||||||||||||
řádné |
25,662.500 |
- |
23,845.243 |
- |
24,846.019 |
35 |
816.480 |
65 |
Ačkoliv v důsledku kolektivní smlouvy se zvýšily mzdy dělníků a tím i příspěvky bratrské pokladně, bylo docíleno přece příznivého výsledku hlavně tím, že na Podkarpatské Rusi nebyl ještě uzákoněn 10%ní podíl hornických zaměstnanců na čistém zisku, provozní prémie za rok 1921 nebyly v tomto roce ještě poukázány, nebylo rozsáhlejších oprav na budovách a zařízeních, byla menší potřeba nového pracovního nářadí a strojů a nebylo větších oprav strojů. |
1,008 657 |
46 |
|||
2 |
Novostavby a koupě pozemků: |
|||||||||||||
Slatina |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
3 |
Jiné mimořádné výdaje: |
|||||||||||||
Na kutání a poplatky z kutní vrtby na sůl a naftu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
4 |
Drahotní přídavky státním zaměstnancům: |
|||||||||||||
mimořádné |
8,165.980 |
99 |
8,112.612 |
- |
8,112.612 |
99 |
53.367 |
01 |
- |
- |
||||
Titul 11. (úhrn) |
31,957.856 |
46 |
33,828.480 |
- |
32,958.632 |
34 |
869.847 |
66 |
1,008.657 |
46 |
||||
12 |
Správa státních budov: |
|||||||||||||
řádné |
625.588 |
09 |
1,593.400 |
- |
804.680 |
17 |
788.719 |
83 |
Pro nedostatek technických sil nebylo možno projednati a provésti všechny zamýšlené udržovací práce jak řádné tak i mimořádné. Kromě toho četné práce nebyly podnikateli do konce roku 1921 vyúčtovány. |
199.932 |
93 |
|||
mimořádné |
3,284.879 |
67 |
5,469.600 |
- |
4,059.141 |
68 |
1,410.458 |
32 |
917.178 |
54 |
||||
Titul 12. (úhrn) |
3,910.467 |
76 |
7,063.000 |
- |
4,863.821 |
85 |
2,199.178 |
15 |
1,117.111 |
47 |
||||
13 |
Pozemní stavby: |
|||||||||||||
mimořádné |
889.570 |
86 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
16 |
Elektrisace státu: |
|||||||||||||
Elektrisace státu povšechně: |
||||||||||||||
řádné |
- |
- |
20.000 |
- |
- |
- |
20.000 |
- |
Studium poměrů vodních a hospodářských nedospělo v r. 1921 tak daleko, aby bylo možno přikročiti k provádění elektrisace. |
- |
- |
|||
Kapitola 20 A. (úhrn) |
48,236.244 |
66 |
54,355.479 |
- |
49,339.122 |
37 |
5,016.356 |
63 |
3,646.809 |
90 |
||||
Kapitola 20. a 20 A. (úhrn) |
1.176,813.146 |
90 |
1.135,024.091 |
- |
1.178,174.489 |
06 |
43,150.398 |
06 |
102,906.056 |
53 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
21 |
Ministerstvo sociální péče: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo sociální péče: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
2,897.280 |
04 |
1,833.494 |
- |
2,897.033 |
84 |
1,063.539 |
84 |
Nepříznivý výsledek vyplývá z rozmnožení systemisovaného stavu úřednictva ministerstva sociální péče, schváleného usnesením ministerské rady ze dne 3. listopadu 1920 a 22. prosince 1920, dále z vyššího počtu smluvních zaměstnanců, ze zvýšeného nákladu na potřeby úřední následkem rozmnožení počtu zaměstnanců a všeobecného zdražení cen úředních potřeb, konečně z obeslání mezinárodního kongresu na ochranu mládeže v Bruselu. K úhradě překročení bylo použito z úvěru § 2. tohoto titulu částky 966.975 Kč a z úvěru § 4., tit. 4. této kapitoly částky 96.564,84 Kč. |
71.447 |
40 |
|||
mimořádné |
2,626.359 |
42 |
2,670.190 |
- |
2,656.976 |
56 |
13.213 |
44 |
40.698 |
54 |
||||
§ 1. (dohromady) |
5,523.639 |
46 |
4,503.684 |
- |
5,554.010 |
40 |
1050.326 |
40 |
112.145 |
94 |
||||
2 |
Sociální pojištění: |
|||||||||||||
řádné |
24.786 |
63 |
60.000 |
- |
23.466 |
63 |
36.533 |
37 |
Úspora vznikla tím, že dozorčí služba zaváděla se postupně. |
- |
- |
|||
mimořádné |
2,311.675 |
49 |
10,400.000 |
- |
7,395.944 |
78 |
3,004.055 |
22 |
Při sdělání rozpočtu nebylo spolehlivých podkladů pro přesné zjištění potřeby v úvahu přicházejících důchodů; mimo to nedály se přihlášky důchodců současně. Úspory bylo použito částkou 966.975 Kč k úhradě překročení úvěru na řádné výdaje § 1. tohoto titulu a částkou 400.000 Kč k úhradě překročení u § 4., tit. 5., kap. 24. |
5,084.269 |
29 |
|||
§ 2. (dohromady) |
2,336.462 |
12 |
10,460.000 |
- |
7,419.411 |
41 |
3,040.588 |
59 |
5,084.269 |
29 |
||||
3 |
Péče bytová: |
|||||||||||||
řádné |
70.960 |
92 |
100.000 |
- |
94.960 |
92 |
5.039 |
08 |
54.000 |
- |
||||
mimořádné: |
||||||||||||||
Podpory staveb dle zákona ze dne 23. května 1919, čís. 281 Sb. z. a n. |
15,377.116 |
53 |
33,500.000 |
- |
16,720.742 |
88 |
16,779.207 |
12 |
Většina stavebníků nepředložila vyúčtování staveb prováděných s podporou státní a nebylo proto možno poukázati státem udělené podpory v míře rozpočtené. Vykázaný tu nepreliminovaný náklad vznikl prováděním zákona o stavebním ruchu ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n., a jde na účet výnosu losové půjčky. Viz příjem kap. 14., tit. 5., § 13., pol. 4. |
1,364.467 |
95 |
|||
nepreliminované: |
||||||||||||||
Podpory staveb dle zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n. |
38,627.29 |
99 |
- |
- |
38,687.387 |
68 |
38,687.387 |
68 |
60.157 |
69 |
||||
mimořádné (dohromady) |
54,064.346 |
52 |
33,500.000 |
- |
55,408.130 |
56 |
21,908.130 |
56 |
1,424.625 |
64 |
||||
§ 3. dohromady |
54,075.307 |
44 |
33,600.000 |
- |
56,603.091 |
48 |
21,903.091 |
48 |
1,478.625 |
64 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
21 |
1 |
4 |
Péče o mládež: |
|||||||||||
řádné |
14,816.585 |
45 |
13,550.837 |
- |
1.3,866.688 |
88 |
315.851 |
86 |
Nepříznivý výsledek týká se ústavu Komenského v Košicích, kde počet chovanců sociální péče přestoupil následkem poválečných poměrů stanovený počet míst. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
2,684.963 |
- |
|||
mimořádné |
4,643.736 |
10 |
3,834.042 |
- |
5,324.951 |
41 |
1,490.909 |
41 |
Překročení povstalo jednak poskytnutím mimořádných podpor dle usnesení ministerské rady ze dne 23. března 1921 potřebným příslušníkům československým, jednak poukázáním subvence Čsl. Červenému kříži, povolené usnesením ministerské rady ze dne 17. listopadu 1921 (úhrada v úspoře u § 2., tit. 4. této kapitoly), podporou prázdninových osad čsl. dětí vídeňských. (Úhrada v celkových úsporách kap. 21.) |
2,597.078 |
60 |
|||
§ 4. (dohromady) |
19,460.321 |
55 |
17,384.879 |
- |
19,191.640 |
27 |
1,806.761 |
27 |
5,282.041 |
60 |
||||
Titul 1. (úhrn) |
81,395.730 |
57 |
65,948.563 |
- |
87,668.153 |
56 |
21,719.590 |
56 |
11,957.082 |
47 |
||||
2 |
Organisace práce: |
|||||||||||||
řádné |
404.027 |
38 |
650.000 |
- |
374.864 |
27 |
275.1.35 |
73 |
Se zamýšleným doplňováním sítě veřejných zprostředkovatelen práce na Slovensku bylo postupováno pozvolna a při provádění podpůrné akce obecně prospěšného sprostředkování práce bylo dbáno zásady šetrnosti. |
11.336 |
89 |
|||
mimořádné |
- |
- |
- |
- |
2.464 |
42 |
2.464 |
42 |
Výdaje vznikly prováděním zákona ze dne 12. prosince 1919, čís. 29 Sb. z. a n. z roku 1920, o úpravě pracovních a mzdových poměrů domácké práce a týkají se cestovného a stravného členů komise domácké práce a kancelářských potřeb. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
2.464 |
42 |
|||
Titul 2. (dohromady) |
404.027 |
38 |
650.000 |
- |
377.328 |
69 |
272.671 |
31 |
13.801 |
31 |
||||
3 |
Živnostenská inspekce: |
|||||||||||||
řádné |
2,192.507 |
22 |
1,793.714 |
- |
2,199.363 |
59 |
405.649 |
59 |
Překročení nastalo zvýšením cestovního paušálu se zpětnou platností od 1. dubna 1920 a doplněním zařízení některých inspektorátů. Úhrada byla nalezena v úvěru § 4., tit. 4. této kapitoly. |
26.048 |
63 |
|||
mimořádné |
1,640.320 |
73 |
1,670.180 |
- |
1,789.309 |
28 |
119.129 |
28 |
Bylo nezbytno zlepšiti nedostatečné vybavení některých živnostenských inspektorátů. Úhrada byla získána v úspoře u § 4., tit. 4. této kapitoly. |
155.623 |
55 |
|||
Titul 3. (dohromady) |
3,832.827 |
95 |
3,463.894 |
- |
3,988.672 |
87 |
524.778 |
87 |
181.672 |
18 |
||||
4 |
Péče invalidní: |
|||||||||||||
1 |
Úřady pro péči o válečné poškozence: |
|||||||||||||
řádné |
11,694.798 |
70 |
4,468.541 |
- |
11,827.319 |
44 |
7,358.778 |
44 |
K rychlejšímu provedení zákona ze dne 20. února 1920, čís. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, pak ku provedení zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 310 Sb. z. a n., o drahotních přirážkách k důchodům válečných poškozenců a prodloužení lhůty k přihláškám o tyto důchody bylo nutno učiniti mimořádná opatření tj. rozmnožiti počet sil, zaměstnávati personál prací úkolovou, zvláště honorovanou. Tím povstala též značná vyšší vydání za tiskopisy, zařízení a jiné potřeby úřední. |
390.493 |
90 |
|||
mimořádné |
8,939.437 |
53 |
7,616.728 |
- |
9,255.778 |
72 |
1,639.050 |
72 |
339,640 |
88 |
||||
§ 1. (dohromady) |
20,634.234 |
23 |
12,085.269 |
- |
21,083.098 |
16 |
8,997.829 |
16 |
Úhrada vyššího nákladu zajištěna v úsporách u § 2. tohoto titulu. |
730.1 34 |
78 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
21 |
4 |
2 |
Všeobecné výdaje: |
|||||||||||
řádné |
149,106.673 |
33 |
373,050.000 |
- |
171,281.888 |
04 |
201,768.111 |
96 |
Přes učiněná mimořádná opatření nebylo možno veškeré přihlášky o důchody válečných poškozenců vyříditi poukazem důchodů, nýbrž bylo třeba konati dříve různá šetření za účelem zjištění nároku. Mimo to nepřihlásila se valná část oprávněných včas, konečně nebylo ještě v době sdělání rozpočtu úplně spolehlivého podkladu pro přesný odhad skutečné potřeby. Nevyčerpaného úvěru bylo použito k úhradě překročení u § 1. |
38,404.090 |
23 |
|||
mimořádné |
79,178.611 |
71 |
197,140.000 |
- |
84,730.236 |
57 |
112,409.763 |
43 |
14,539.894 |
25 |
||||
§ 2. dohromady |
228,285.285 |
04 |
570.190.000 |
- |
256,012.124 |
61 |
314,177.875 |
39 |
52,943.984 |
48 |
||||
3 |
Výdaje sociálně lékařských komisí: |
|||||||||||||
řádné |
806.583 |
26 |
540.000 |
- |
713.012 |
87 |
173.012 |
87 |
Následkem prodloužení lhůty k přihláškám o důchod válečných poškozenců musela býti činnost sociálně-lékařských prohlídkových komisí prodloužena, čímž náklad na tyto komise stoupl. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
31.496 |
20 |
|||
mimořádné |
1,574.802 |
83 |
2,331.000 |
- |
1,690.711 |
59 |
640.288 |
41 |
Potřeba závisí na okolnostech mnohdy nahodilých, na př. v případě nutnosti léčení válečných poškozenců, předvolaných za účelem sociálně-lékařské prohlídky, a ukázala se menší, než mohlo býti při nespolehlivém podkladu odhadu očekáváno. |
135.029 |
51 |
|||
§ 3. (dohromady) |
2,381.386 |
09 |
2,871.000 |
- |
2,403.724 |
46 |
467.275 |
54 |
166.525 |
71 |
||||
4 |
Péče školská: |
|||||||||||||
mimořádné |
3,803.614 |
14 |
9,598.500 |
- |
4,740.779 |
49 |
4,857.720 |
51 |
Tato péče o válečné poškozence nemohla v roce 1921 ještě býti vybudována v zamýšleném rozsahu. Úspor bylo použito v této kapitole k úhradě překročení u řádných výdajů § 1., tit. 1., částkou 96.564,84 Kč a u tit. 3. částkou 405.64959 Kč a u tit. 5. částkou 247.573,40 Kč. |
1,204.464 |
50 |
|||
Titul 4. (úhrn) |
255,104.519 |
50 |
594,744.769 |
- |
284,239.726 |
72 |
310,505.042 |
28 |
55,045.109 |
47 |
||||
5 |
Péče o družstva konsumní a výrobní dělnická: |
|||||||||||||
mimořádné |
692.573 |
40 |
500.000 |
- |
747.573 |
40 |
247.573 |
40 |
Z úvěru poskytovány subvence a půjčky družstvům dělnickým ponejvíce v krajinách chudých, v nichž družstevnictví má velký význam pro obyvatelstvo. |
255.000 |
- |
|||
Kapitola 21. (úhrn) |
341,429.678 |
80 |
665,307.226 |
- |
377,021.455 |
24 |
283,285.770 |
76 |
Úhrada byla zajištěna v úvěru § 4., tit. 4. této kapitoly. |
67.452.665 |
43 |
|||
21 A |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo sociální péče: |
|||||||||||||
1 |
Poradní referát: |
|||||||||||||
řádné |
143.572 |
82 |
100.000 |
- |
144.064 |
72 |
44.064 |
72 |
Při postupném rozšiřování agendy referátu bylo nutno přiděliti více sil, než bylo v rozpočtu stanoveno, čímž vzrostl jak náklad osobní tak i věcný. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
491 |
90 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
21 A |
1 |
1 |
mimořádné |
317.262 |
88 |
50.000 |
- |
250.230 |
46 |
200.230 |
46 |
10.712 |
10 |
|
§ 1. (dohromady) |
460.835 |
70 |
150.000 |
- |
394.295 |
18 |
244.295 |
18 |
11.204 |
- |
||||
2 |
Sociální pojištění: |
|||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
300.000 |
- |
- |
- |
3.000 |
K provádění akcí, na které tu pamatováno, nemohlo býti ještě přikročeno. |
- |
- |
||||
3 |
Péče bytová: |
|||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
100.000 |
- |
Péče bytová nemohla v roce 1921 v Podkarpatské Rusi ještě býti prováděna. |
- |
- |
|||
4 |
Péče o mládež: |
|||||||||||||
řádné |
098.609 |
68 |
1,542.970 |
- |
2,215.609 |
68 |
672.639 |
68 |
Péče o mládež vyžadovala energického zasahování, aby odstraněny byly zhoubné následky doby válečné a poválečné. Tím zvýšil se značně počet dětí ošetřovaných ve státních ústavech a v důsledku toho i náklad. Úhrada překročení byla zajištěna u tit. 4. této kapitoly. |
370.000 |
- |
|||
mimořádné |
- |
- |
41.000 |
- |
- |
- |
41.000 |
- |
Pro nedostatek organisace nebylo lze k podporování dobrovolné péče přikročiti. |
- |
- |
|||
§ 4. (dohromady) |
2,098.609 |
68 |
1,583.970 |
- |
2,215.609 |
68 |
631.639 |
68 |
370.000 |
- |
||||
Titul 1. (úhrn) |
2,559.445 |
38 |
2,133.970 |
- |
2,609.904 |
86 |
475.934 |
86 |
381.204 |
- |
||||
2 |
Organisace práce: |
|||||||||||||
mimořádné |
97.986 |
30 |
55.000 |
- |
105.318 |
30 |
50.318 |
30 |
Nepříznivý výsledek nastal zřízením státní zprostředkovatelny práce v Mukačevě. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
7.337 |
60 |
|||
3 |
Živnostenská inspekce: |
|||||||||||||
řádné |
4.240 |
- |
25.000 |
- |
11.600 |
- |
13.400 |
- |
V roce 1921 nebyl v Užhorodě ještě zřízen živnostenský inspektorát. Vykázaný výdaj týká se cestovného a stravného. |
7.360 |
- |
|||
4 |
Péče invalidní: |
|||||||||||||
řádné |
3,850.560 |
75 |
20,000.000 |
- |
6,116.553 |
41 |
13,883.446 |
50 |
S vyměřováním důchodů započato bylo teprve v srpnu 1921 a nedoplatky důchodů se v tomto roce 1921 ještě nepoukazovaly. Nevyčerpaných úvěrů bylo k úhradě překročení u § 4., tit. 1. této kapitoly použito. |
2,384.622 |
66 |
|||
mimořádné |
2,009.846 |
05 |
10,106.080 |
- |
3,114.757 |
90 |
6,991.322 |
10 |
1,232.277 |
33 |
||||
Titul 4. dohromady |
860.406 |
80 |
30,106.080 |
- |
9,231.311 |
31 |
20,874.768 |
69 |
3,616.899 |
99 |
||||
Kapitola 21 A. (úhrn) |
8,522.078 |
48 |
52,320.050 |
- |
11,958.134 |
47 |
20,361.915 |
53 |
4,012.801 |
59 |
||||
Kapitola 21. a 21 A. (úhrn) |
349,951.757 |
28 |
697,627.276 |
- |
388,979.589 |
71 |
308,647.686 |
29 |
71,465.467 |
02 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
22 |
Ministerstvo pro zásobování lidu: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
1 |
Ústřední správa |
5,679.138 |
93 |
7,367.335 |
- |
5,815.832 |
80 |
1,551.502 |
20 |
V očekávání likvidace ministerstva pro zásobování lidu přestoupili někteří pragmatikální úředníci ministerstva do jiných resortů, někteří smluvní úředníci byli propuštěni a také kancelářský personál byl restringován. Propagační činnost tisková zastavena, týdenní vycházení "Věstníku" omezeno na vycházení 14 denní, německé "Mitteilungen" vydávány pouze měsíčně a slovenská příloha tisknuta byla jako vložka. K sestavení distribučního oddělení pro mýdlo, prací prášky a sodu krystalovou nedošlo. (Vládní nařízení z 3. srpna 1920, č. 473, a z 30. října 1920, čís. 595.) Rovněž nebyla vybudována náhradní organisace pro nákup a rozděl tuků a masa z ciziny a organisace zvláštního oddělení pro ošacovací akci. Náklad na sbor pro občanskou kontrolu byl snížen zavedením presenčních známek za schůze. |
215.998 |
89 |
||
Nepreliminovaný výdaj: |
||||||||||||||
Nákup potravin a zboží v cizině: |
||||||||||||||
a) na vrub úvěru francouzského |
1,875.542 |
58 |
- |
- |
1,875.542 |
58 |
1,875.542 |
58 |
Cena potravin opatřených na vrub úvěru, který byl sjednán s vládou francouzskou dne 24. července 1919 a schválen zákonem ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920. |
- |
- |
|||
b) na vrub úvěru anglického |
6,243.116 |
67 |
- |
- |
6,223.116 |
67 |
6,223.116 |
67 |
Hodnota potravin a zboží dodaného na úvěr, který byl kontrahován u vlády anglické podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, č. 6 Sb. z. a n. z r. 1920. (Srovnej příjem kap. 14., tit. 5., § 13., pol. 5.) |
- |
- |
|||
Nepreliminovaný výdaj (dohromady) |
8,098.659 |
25 |
- |
- |
8,098.659 |
25 |
8,098.659 |
25 |
- |
- |
||||
Titul 1. (úhrn) |
13,777.798 |
18 |
7,367.335 |
- |
13,914.492 |
05 |
6,547.157 |
05 |
215.998 |
89 |
||||
2 |
Potírání lichvy: |
|||||||||||||
1 |
Úřady pro potírání lichvy |
7,208.783 |
06 |
11,714.152 |
- |
7,240.292 |
63 |
4,473.859 |
37 |
Přípravy k zamýšlené likvidaci ministerstva vedly rovněž k propouštění zaměstnanců u úřadů pro potírání lichvy, kde další reorganisace způsobila značné úspory, zejména na cestovném. Úspory tyto převýšily mnohonásobně menší překročení vzniklé zvýšením sazeb nemocenského pojištění, zaúčtováním moučné dávky a poplatků ze smluv připadajících na zaměstnavatele k tíži státního úvěru. |
35.267 |
66 |
||
2 |
Místní lichevní a vyživovací dozor |
868.929 |
94 |
12,114.550 |
- |
895.414 |
18 |
11,219.135 |
82 |
Kontrolní sbor pohraniční stráže na Slovensku byl ministerstvem s plnou mocí pro Slovensko zrušen již 22. prosince 1920 za souhlasu ministerské rady, takže ušetřena celá preliminovaná položka 10,000.000 Kč, z níž bylo úsporou vázané částky použito na větší vydání u tit. 3., § 1., a kap. 22 A., tit. 3., § 1. Rovněž na Slovensku nebylo potřeba ustanoviti zásobovací dozorce a také při politických okresích ve všech ostatních zemích vyžádala si místní dozorčí služba zásobovací a lichevní menšího nákladu. |
46.221 |
94 |
||
Titul 2. (úhrn) |
8,077.713 |
- |
23,828.702 |
- |
8,135.706 |
81 |
15,692.995 |
19 |
81.489 |
60 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
22 |
3 |
Vnější zásobovací služba: |
||||||||||||
1 |
Všeobecné výdaje |
8,059.6 50 |
96 |
4,405.731 |
- |
8,930.331 |
28 |
4,524.600 |
28 |
Provádění vládního nařízení z 30. června 1921, čís. 224 Sb. z. a n., přivodilo větší náklad na správní agendu výkupu, dodávky, zpracování a rozdělování obilí a mlýnských výrobků pro zásobování nezámožného obyvatelstva. Úhrada byla zajištěna v úsporách kap. 22., tit. 2., § 2. |
1,314.734 |
84 |
||
2 |
Občanská kontrola ve věcech zásobovacích. |
1,530.686 |
73 |
2,438.000 |
- |
1,43.814 |
94 |
1,014.185 |
06 |
Při přechodu z vázaného hospodářství k normálním poměrům byla v roce 1921 činnost některých občanských kontrol zastavena, u jiných podstatně omezena. |
13.311 |
72 |
||
Titul 3. (úhrn) |
9,590.337 |
69 |
6,843.731 |
- |
10,354.146 |
22 |
3,510.415 |
22 |
1,328.046 |
56 |
||||
Kapitola 22. (úhrn) |
31,445.848 |
87 |
38,039.768 |
- |
32,404.345 |
08 |
5,635.422 |
92 |
1,625.535 |
05 |
||||
22 A |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
1 |
Zemský hospodářský úřad v Užhorodě |
566.943 |
36 |
539.238 |
- |
614.286 |
51 |
75.048 |
51 |
Větší potřeba věcného nákladu, zejména tiskopisů. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
56.131 |
67 |
||
2 |
Potírání lichvy: |
|||||||||||||
1 |
Úřad pro potírání lichvy v Užhorodě |
978.638 |
56 |
1,177.480 |
- |
978.638 |
56 |
198.841 |
44 |
Úřad pro potírání lichvy v Užhorodě byl teprve v průběhu roku 1921 řádně vybudován a nemohl rozvinouti plně svoji činnost. Úspora hlavně na cestovném. |
- |
- |
||
2 |
Místní lichevní a vyživovací dozor |
- |
- |
72.000 |
- |
- |
- |
72.000 |
- |
K ustanovení místních lichevních a vyživovacích dozorců nedošlo pro nedostatek vhodných sil. |
- |
- |
||
Titul 2. (úhrn) |
978.638 |
56 |
1,249.480 |
- |
978.638 |
56 |
270.841 |
44 |
- |
- |
||||
3 |
Vnější zásobovací služba: |
|||||||||||||
1 |
Všeobecné výdaje |
229 |
60 |
- |
- |
50.243 |
88 |
50.243 |
88 |
Důsledek vládního nařízení z 11. srpna 1921, č. 270 Sb. z. a n., o úpravě veřejného zásobování obilím a mlýnskými výrobky v roce 1921/22. Úhrada byla zajištěna u kap. 22., tit. 2., § 2. |
50.014 |
28 |
||
2 |
Občanská kontrola ve věcech zásobovacích |
31.500 |
- |
100.000 |
- |
34.500 |
- |
65.500 |
- |
Zřízení této kontroly na Podkarpatské Rusi se zdrželo. |
3.000 |
- |
||
Titul 3. (úhrn) |
31.729 |
60 |
100.000 |
- |
84.743 |
88 |
15.256 |
12 |
53.014 |
28 |
||||
Kapitola 22 A. (úhrn) |
1,577.311 |
52 |
1,888.718 |
- |
1,677.668 |
95 |
211.049 |
05 |
109.145 |
95 |
||||
Kapitola 22. a 22 A. (úhrn) |
33,023.160 |
39 |
39,928.486 |
- |
34,082.014 |
03 |
5,846.471 |
97 |
1,734.681 |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
23 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
2,330.440 |
38 |
2,270.236 |
- |
2,337.629 |
26 |
67.393 |
76 |
Úhrada byla zajištěna u tit. 1., § 6., pol. 1. |
11.943 |
40 |
|||
mimořádné |
1,907.296 |
17 |
1,879.485 |
- |
1,90.207 |
37 |
40.722 |
37 |
Zavedení mimořádného slovenského přídavku pro státní úřednictvo na Slovensku podle usnesení ministerské rady ze dne 27. července 1920 a větší potřeba na nouzové výpomoci. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
13.694 |
20 |
|||
§ 1. (dohromady) |
4,237.736 |
55 |
4,149.721 |
- |
4,257.837 |
13 |
108.116 |
13 |
25.637 |
60 |
||||
2 |
A. Státní ústavy: |
|||||||||||||
řádné |
25,225.088 |
99 |
15,310.886 |
- |
26,045.052 |
29 |
10,734.166 |
29 |
Přípravné práce, vnitřní zařízení u státních odborných ústavů a vzrůst počtu nemocných zejména v nemocnici bratislavské, košické a ve Šrobárově ústavu v Dolním Smokovci vyžádal si větších výdajů na věcných potřebách provozu a osobních platech personálu. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. Pro částku 4,403.400 Kč 49 h zajištěna byla úhrada u tit. 1., § 4. až 6. |
5,633.064 |
65 |
|||
mimořádné |
4,797.682 |
65 |
8,865.216, |
- |
7,036.246 |
33 |
1,828.969 |
67 |
2,578.443 |
17 |
||||
§ 2. A. (dohromady) |
30,022.771 |
64 |
24,176.102 |
- |
33,081.298 |
62 |
8,905.196 |
62 |
8,211.507 |
82 |
||||
B. Státní lázně na Slovensku: |
||||||||||||||
řádné |
2,614.113 |
59 |
960.000 |
- |
2,589.608 |
53 |
1,629.608 |
53 |
Neočekávaně velká návštěva ve státních lázních zejména v Tatrách a Sliači vyžadovala větších výdajů jak personálních tak věcných v provozu a na udržovacích pracích. Úhrada v celkových úsporách rozpočtu. |
320 |
20 |
|||
mimořádné |
778.397 |
82 |
320.000 |
- |
794.060 |
04 |
474.060 |
04 |
15.6114 |
22 |
||||
§ 2. B. (dohromady) |
3,394.509 |
41 |
1,280.000 |
- |
3.383.668 |
57 |
2,103.668 |
57 |
15.984 |
42 |
||||
§ 2. (úhrn) |
33,417.281 |
05 |
25,4.56.102 |
- |
36,464.967 |
19 |
11,008.865 |
19 |
8,227.492 |
24 |
||||
3 |
Poradní sbory: |
|||||||||||||
řádné |
92.917 |
42 |
300.000 |
- |
95.699 |
02 |
204.300 |
98 |
Ušetřeno na cestovném a odměnách za znalecké posudky členů poradních sborů, poněvadž některé z nich nebyly ještě v činnosti. |
2.781 |
60 |
|||
4 |
Zvláštní výdaje: |
|||||||||||||
A. |
||||||||||||||
pol. 1. Potírání epidemií: |
||||||||||||||
řádné |
2,159.831 |
58 |
3,100.000 |
- |
2,042.819 |
22 |
1,057.180 |
78 |
Po účinných preventivních opatřeních v roce 1920 nezasáhla Čsl. republiku žádná epidemie ve větším rozsahu, takže nebylo podnětu k nákladným ochranným akcím. Úspory do výše 403.400 Kč 49 h bylo použito k částečné úhradě překročení u tit. 1., § 2. A. |
78.223 |
09 |
|||
mimořádné |
1,503.481 |
30 |
5,000.000 |
- |
1,055.438 |
01 |
3,944.561 |
99 |
286.552 |
58 |
||||
pol. 1. dohromady |
3,663.312 |
88 |
8,100.000 |
- |
3,098.257 |
23 |
5,001.742 |
77 |
564.775 |
67 |