1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní příjmy

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16

2

4

Ostatní příjmy:

                     
     

řádné

9,684.528

96

15,886.000

-

9,937.507

50

5,948.492

50

Nepříznivý výsledek vysvětluje se tím, že jednak nebylo prodáno tolik brakovního papíru a ústřižků poštovních poukázek a průvodek, jak bylo očekáváno, jednak že bylo prodáno méně podacích knih, jízdních řádů, sazebníků atd. Také udržování telegrafních a telefonních vedení na cizí účet nebylo prováděno v tom rozsahu jak se předpokládalo, s čímž souvisí úspora u tit. 2., § 1., 2: věcné výdaje řádné.

1,431.783

98

     

mimořádné

11,152.184

56

2,791.100

-

11,558.631

12

8,767.531

12

Na příznivý výsledek měl vliv větší počet stavebních příspěvků na zřizování telefonních sítí na účet nájemníků, jakož i placení záloh ve výši 80% nákladu za telegrafní a telefonní vedení státních drah, značné pokladní přebytky a nekompensovatelné náhrady přeplatků na přídavcích státním zaměstnancům a náhrady stavebních nákladů placené státními drahami za minulá léta.

3,785.942

78

     

§ 4. (dohromady)

20,836.713

52

18,677.100

-

21,496.138

62

2,819.038

62

 

6,217.726

76

                             
     

Kursovní zisk:

                     
     

mimořádné

5,622.619

86

-

-

5,622.619

86

5,622.619

86

Tento nepreliminovaný příjem vznikl z poukázkového styku s cizinou, zejména s Německem, následkem poklesu cizích valut.

-

-

     

Titul 2. (úhrn)

694,826.539

77

681,077.100

-

698,266.966

92

17,189.866

92

 

7,043.612

71

                             
 

3

 

Poštovní úřad šekový:

                     
     

řádné

104,108.499

96

65,562.000

-

103,671.665

23

38,109.665

28

Vysvětluje se větším úrokovým výnosem uložených hotovostí, větším příjmem na manipulačních poplatcích a provisích, jakož i vůbec rozvojem šekového řízení.

Příznivý výsledek byl snížen tím, že výtěžek za prodejné tiskopisy nedosáhl očekávané výše.

1,066.123

37

     

mimořádné

2,036.821

58

-

-

2,036.821

58

2,036.821

58

Kursovní zisk ze styku s cizinou.

-

-

     

Titul 3. (dohromady)

106,145.321

54

65,562.000

-

105,708.486

81

40,146.486

81

 

1,066.123

37

                             
 

4

 

Poštovní provoz automobilový:

                     
     

řádné

17,265.802

65

14,000.000

-

17,616.155

79

3,616.155

79

Vzestupem intensity dopravy osob i nákladů, předepsáním výkupného ve výši 40% z kupní ceny vozidel pro tratě v r. 1921 ještě neaktivované, zvýšením náhrady poštovní správy za dopravu pošty následkem zavedení autoprovozu na některých tratích, jakož i zaplacením schodků některých automobilových tratí nájemníky, docíleno bylo příznivého výsledku.

800.736

17

     

mimořádné

180

-

-

-

6.232

59

6.232

59

Nekompensovatelné náhrady přeplatků na přídavcích státním zaměstnancům.

6.232

59

     

Titul 4. (dohromady)

17,265.982

65

14,000.000

-

17,622.388

38

3,622.388

38

 

806.968

77

     

Kapitola 16. (úhrn)

820,388.190

74

760, 789.100

-

821,760.193

06

60,971.093

06

 

6,810.801

67



 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní příjmy

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

16 A

   

Zvláštní příjmy Podkarpatské Rusi:

                     
 

2

 

Poštovní provoz:

                     
     

řádné:

                     
   

1

Pošta

6,755.789

52

6,800.000

-

6,791.236

37

8,763

63

 

35.446

85

   

2

Telegraf

1,488.766

40

1,400.000

-

1,488.768

-

8.763

-

 

1

60

   

3

Telefon

737.411

08

600.000

-

750.902

34

150,802

34

Zvýšení celkového provozu telefonního.

28.555

69

   

4

Ostatní příjmy:

                     
     

řádné

110.441

12

488.000

-

210.726 ,

52

277.273

48

Menší výtěžek z prodeje spotřebních a inventárních předmětů a na udržovacích náhradách souvisí s úsporou u tit. 2., § 1., a 2. věcné výdaje řádné.

104.516

23

     

mimořádné

398.462

77

12.000

-

616.949

25

604.949

25

Příplatky zájemníků na zřizování telefonních sítí, jakož i příspěvky na účastnické stanice telefonní a nekompensovatelné náhrady na přeplatcích přídavků státním zaměstnancům.

228.671

65

     

§ 4. (dohromady)

508.903

89

500.000

-

827.675

77

327.675

77

 

333.187

88

     

Titul 2. (úhrn)

9,490.870

89

9,300.000

-

9,858.582

48

558.582

48

 

397.192

02

     

Kapitola 16 A. (úhrn)

9,490.870

89

9,300.000

-

9,858.582

48

558.582

48

 

397.192

02

     

Kapitola 16. a 16 A. (úhrn)

829,879.061

63

770,089.100

-

831,618.775

54

61,529.675

54

 

7,207.993

69

                             

17

   

Ministerstvo železnic:

                     
 

1

 

Ministerstvo železnic:

                     
     

řádné

1,150.471

68

1,023.900

-

1,150.563

18

126,663

18

Příznivého výsledku bylo dosaženo z prodeje nového tarifu čsl. stát. drah, přes to, že příjmy za ostatní úřední publikace ministerstva železnic nedosáhly preliminované částky.

91

50

     

Provoz státních drah:

                     
     

řádné:

                     
   

1

Příjmy z dopravy

3.805,656.755

57

3.870,000.000

-

13.806,543.744

25

83,456.255

74

Přeprava osob stoupla sice okrouhle o 13,500.000 osob, čili o 10%, avšak přeprava zboží klesla asi o 2,800.000 tun, tj. o 6% oproti roku 1920. Příčinou poklesu přepravy zboží jest ochabnutí obchodního ruchu a stagnace v některých průmyslových odvětvích. V oblasti Slovenska byl pokles přepravy zboží zvlášť citelný.

893.283

38

   

2

Ostatní příjmy

1.106,790.905

23

714,975.660

-

1.113,707.080

11

398,731.420

11

Zvýšená náhrada placená místními drahami státní správě železniční za obstarávání provozu v důsledku toho, že stouply značně zejména osobní náklady zmíněných drah (propočítáním služební doby zaměstnancům na nich službu konajícím). Další příčinou příznivějšího výsledku jsou náhrady za výkony odborů pro udržování dráhy, účtované v důsledku reorganisace účetní služby udržovací ve prospěch tohoto paragrafu, pak zvýšené příjmy na úrocích ze súčtovaných přepravních příjmů a za prodané tiskopisy. Konečně nebyly preliminovány příjmy vzniklé převzetím provozu Košicko-Bohumínské dráhy.

7,912.742

14



 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní příjmy

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

17

2

3

Příjmy ze zahájení neb převzetí provozu na nových tratích.

-

-

-

-

-

-

-

-

 

-

-

   

4

Mimořádné příjmy:

                     
     

mimořádné

149,291.988

54

56,190.440

-

149,320.340

83

93,129.900

83

Ačkoliv výtěžek z prodeje vyřazených vozidel, jakož i návratky výloh hrazených z investičních úvěrů nedosáhly preliminované částky, vyplývá příznivější výsledek zejména z velikého rozpětí mezi pokladní a kursovní hodnotou cizích valut, účtovaného jako mincovní zisk (viz korelativní položku výdajovou, kap. 17., tit. 4., § 10.).

51.709

19

     

Titul 2. (úhrn)

5.061,739.649

34

4.641,166.100

-

5.069,571.165

20

428,405.065

20

 

8,857.734

71

 

3

 

Státní podíly na společenské dopravě a na výtěžku soukromých drah:

                     
     

mimořádné

359.514

58

200.000

-

359.514

58

159.514

58

Podíl na výnosu soukromých drah a válečných přirážek k nákladním tarifům (Vyšebrodská elektrická místní dráha) činil 359.514 Kč 58 h, kterýžto příznivý výsledek je zmenšen preliminovaným, ale nesplaceným podílem na společenské dopravě a na výnosu Ústecko-Teplické dráhy (200.000 Kč), ježto v této věci vedený spor nebyl ještě vyřešen.

-

-

 

4

 

Garantované dráhy:

                     
     

mimořádné

1,059.097

80

-

-

1,059.097

80

1,059.097

80

Následkem příznivějších provozních výsledků za předchozí léta splatily některé místní dráhy částečně státní správou železniční jim poskytnuté garanční zálohy, případně zapravily úroky z garančních záloh resp. záloh na provozní schodky.

-

-

     

Kapitola 17. (úhrn)

5.064,308.733

40

4.642,390.000

-

5.072,140.340

76

429,750.340

76

 

8,857.826

21

                             

18

   

Ministerstvo zemědělství:

                     
 

1

 

Ústřední správa:

                     
     

řádné

16.855

87

860

-

36.073

22

35.213

22

Přeplatky na osobních požitcích a náhrada cestovného státním orgánům za úřední výkony, jež jsou povinny platiti strany.

23.275

50

     

mimořádné

16.669

66

-

-

4.647

-

4.647

-

 

3.561

50

     

Titul 1. (dohromady)

33.523

53

860

-

40.720

22

39.860

22

 

26.837

24

                             
 

2

 

Vyučování a pokusnictví:

                     
     

I. Vyučování:

                     
     

řádné

3,513.322

99

3,248.453

-

3,704.032

75

455.579

75

Větší příjem z nově otevřeného internátu lesnické školy v Písku a lepší úroda na školních pozemcích některých ústavů.

204.306

88

     

II. Pokusnictví:

                     
     

řádné

152.266

70

64.200

-

147.110

27

82.910

27

Vyšší příjmy na poplatcích stran za vyžádané rozbory chemické ve státních výzkumných ústavech.

9.207

20

     

mimořádné

5.743

64

-

-

1.615

-

1.615

-

 

5.018

28

     

II. (dohromady)

158.010

34

64.200

-

148.725

27

84.525

27

 

14.225

48

     

Titul 2. (úhrn)

3,671.333

33

3,312.653

-

3,852.758

02

540.105

02

 

218.531

86



 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní příjmy

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921

h

h

h

h

h

18

3

 

Zemědělství:

                     
     

řádné

1,304.803

85

850.640

-

1,559.537

19

708.897

19

Větší příjmy v náhradách různého druhu, v poplatcích za veřejný dozor nad obecními lesy a za zprostředkování práce dělnictvu na Slovensku. V Čechách byl vyšší výtěžek za sazenice ze státních školek a ve Slezsku zemské správní komisi předepsaná náhrada 50.000 Kč na osobních nákladech geodetického personálu pro agrární operace. Pouze meliorační ústav v Košicích, kde v r. 1921 nebylo zahájeno vyučování, nevykazuje příjem žádný.

1,159.457

40

     

mimořádné

14.691

80

924.000

-

16.500

72

907.499

28

Poněvadž nedošlo k župnímu zřízení, nebyla nová úprava lesní inspekční služby, z níž měly plynouti poplatky od majitelů lesů, v roce 1921 aktivována.

45.547

88

     

Titul 3. (dohromady)

1,319.495

65

1,774.640

-

1,576.037

91

198.602

09

 

1,205.005

28

                             
 

4

 

Chov koní:

                     
     

řádné

10,319.720

31

24,951.480

-

10,119.136

36

14,832343

64

Sazby za připouštěcí poplatky byly v souhlasu se všeobecnými hospodářskými a drahotními poměry podstatně sníženy a rovněž koní bylo méně jak předcházející léta vyřazeno a odprodáno.

70.816

65

     

mimořádné

6.780

24

-

-

6.780

24

6.780

24

Náhrada na připouštěcích poplatcích.

-

-

     

Titul 4. (dohromady)

10,326.500

55

24,951.480

-

10,125.916

60

14,825.563

40

 

70.816

65

                             
 

5

 

Zvěrolékařství:

                     
     

řádné

2,982.811

50

1,857.074

-

3,221.588

47

1, 364.514

47

Větší výtěžky na pokutách za přestoupení zákona o nákazách zvířecích a rovněž větší výnos tax za prohlídky dobytka.

289.073

58

     

mimořádné

29.516

37

-

-

53.106

84

53.106

84

Náhrada přeplatků na drahotních přídavcích a mimořádných a nouzových výpomocech státních zvěrolékařů.

101.953

26

     

Titul 5. (dohromady)

3,012.327

87

1,857.074

-

3,274.695

31

1,417.621

31

 

391.026

84

                             
 

6

 

Lesy a statky:

                     
   

1

Ředitelství státních lesů a statků:

                     
     

řádné

274.829

48

-

-

77.223

72

77,223

72

Nájemné za používání naturálních bytů zaměstnanci státních lesů a statků.

46.502

48

     

mimořádné

2.309

-

-

-

11.182

79

11.182

79

Náhrady drahotních přídavků mimořádných a nouzových výpomocí.

8.903

79

     

§ 1. (dohromady)

277.138

48

-

-

88.406

51

88.406

51

 

55.406

27

                             
   

2

Státní lesy a statky:

                     
     

řádné

86,460.533

05

109,699.434

-

86,894.437

06

22,804.996

94

Hlavním, ba jediným důvodem jest pokles cen a odbytu nejen u dřeva užitkového a palivového, ale i u uhlí dřevěného a všeobecná průmyslová stagnace zasahující i podniky státní lesní správy. Těmito poměry zůstaly nedotčeny státní lesy v Čechách, které výhodnou svou polohou pro export vykazují příznivější výsledek příjmu o 4,237.41490 Kč, a ředitelství v Solném Hradě pro větší prodej dříví jest rovněž příznivější o 981.19485 Kč.

Výsledek obou ředitelství úhrnem příznivější o 5,218.609,75 Kč.

Naproti tomu výsledek v příjmu ostatních ředitelství jest nepříznivější, a to:

Báňská Bystřice 20,573.316,79 Kč,

Žarnovice 4,041.712,12 Kč,

Lipt. Hrádek 3,228.763,14 Kč,

takže úhrnem jeví se rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí v příjmech nepříznivější o 22,625.182,30 Kč.

Srovnáme-li však rozdíl rozpočtové potřeby a úhrady s rozdílem výdajů a skutečně dosažených příjmů, jeví se hospodářský výsledek a to u ředitelství:

v Praze o 4,580.099,64 Kč,

v Liptovském Hrádku o 1,452.477,03 Kč a

v Solném Hradě o 438.610,31 Kč

příznivější, kdežto v Báňské Bystřici o 18,720.542,06 Kč a

v Žarnovicích o 3,582.365,59 Kč

nepříznivější, takže celkový výsledek peněžního hospodaření je nepříznivější o 15,831.720,67 Kč.

30,105.554

96




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP