1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 |
2 |
4 |
Ostatní příjmy: |
|||||||||||
řádné |
9,684.528 |
96 |
15,886.000 |
- |
9,937.507 |
50 |
5,948.492 |
50 |
Nepříznivý výsledek vysvětluje se tím, že jednak nebylo prodáno tolik brakovního papíru a ústřižků poštovních poukázek a průvodek, jak bylo očekáváno, jednak že bylo prodáno méně podacích knih, jízdních řádů, sazebníků atd. Také udržování telegrafních a telefonních vedení na cizí účet nebylo prováděno v tom rozsahu jak se předpokládalo, s čímž souvisí úspora u tit. 2., § 1., 2: věcné výdaje řádné. |
1,431.783 |
98 |
|||
mimořádné |
11,152.184 |
56 |
2,791.100 |
- |
11,558.631 |
12 |
8,767.531 |
12 |
Na příznivý výsledek měl vliv větší počet stavebních příspěvků na zřizování telefonních sítí na účet nájemníků, jakož i placení záloh ve výši 80% nákladu za telegrafní a telefonní vedení státních drah, značné pokladní přebytky a nekompensovatelné náhrady přeplatků na přídavcích státním zaměstnancům a náhrady stavebních nákladů placené státními drahami za minulá léta. |
3,785.942 |
78 |
|||
§ 4. (dohromady) |
20,836.713 |
52 |
18,677.100 |
- |
21,496.138 |
62 |
2,819.038 |
62 |
6,217.726 |
76 |
||||
Kursovní zisk: |
||||||||||||||
mimořádné |
5,622.619 |
86 |
- |
- |
5,622.619 |
86 |
5,622.619 |
86 |
Tento nepreliminovaný příjem vznikl z poukázkového styku s cizinou, zejména s Německem, následkem poklesu cizích valut. |
- |
- |
|||
Titul 2. (úhrn) |
694,826.539 |
77 |
681,077.100 |
- |
698,266.966 |
92 |
17,189.866 |
92 |
7,043.612 |
71 |
||||
3 |
Poštovní úřad šekový: |
|||||||||||||
řádné |
104,108.499 |
96 |
65,562.000 |
- |
103,671.665 |
23 |
38,109.665 |
28 |
Vysvětluje se větším úrokovým výnosem uložených hotovostí, větším příjmem na manipulačních poplatcích a provisích, jakož i vůbec rozvojem šekového řízení. Příznivý výsledek byl snížen tím, že výtěžek za prodejné tiskopisy nedosáhl očekávané výše. |
1,066.123 |
37 |
|||
mimořádné |
2,036.821 |
58 |
- |
- |
2,036.821 |
58 |
2,036.821 |
58 |
Kursovní zisk ze styku s cizinou. |
- |
- |
|||
Titul 3. (dohromady) |
106,145.321 |
54 |
65,562.000 |
- |
105,708.486 |
81 |
40,146.486 |
81 |
1,066.123 |
37 |
||||
4 |
Poštovní provoz automobilový: |
|||||||||||||
řádné |
17,265.802 |
65 |
14,000.000 |
- |
17,616.155 |
79 |
3,616.155 |
79 |
Vzestupem intensity dopravy osob i nákladů, předepsáním výkupného ve výši 40% z kupní ceny vozidel pro tratě v r. 1921 ještě neaktivované, zvýšením náhrady poštovní správy za dopravu pošty následkem zavedení autoprovozu na některých tratích, jakož i zaplacením schodků některých automobilových tratí nájemníky, docíleno bylo příznivého výsledku. |
800.736 |
17 |
|||
mimořádné |
180 |
- |
- |
- |
6.232 |
59 |
6.232 |
59 |
Nekompensovatelné náhrady přeplatků na přídavcích státním zaměstnancům. |
6.232 |
59 |
|||
Titul 4. (dohromady) |
17,265.982 |
65 |
14,000.000 |
- |
17,622.388 |
38 |
3,622.388 |
38 |
806.968 |
77 |
||||
Kapitola 16. (úhrn) |
820,388.190 |
74 |
760, 789.100 |
- |
821,760.193 |
06 |
60,971.093 |
06 |
6,810.801 |
67 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
16 A |
Zvláštní příjmy Podkarpatské Rusi: |
|||||||||||||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Pošta |
6,755.789 |
52 |
6,800.000 |
- |
6,791.236 |
37 |
8,763 |
63 |
35.446 |
85 |
|||
2 |
Telegraf |
1,488.766 |
40 |
1,400.000 |
- |
1,488.768 |
- |
8.763 |
- |
1 |
60 |
|||
3 |
Telefon |
737.411 |
08 |
600.000 |
- |
750.902 |
34 |
150,802 |
34 |
Zvýšení celkového provozu telefonního. |
28.555 |
69 |
||
4 |
Ostatní příjmy: |
|||||||||||||
řádné |
110.441 |
12 |
488.000 |
- |
210.726 , |
52 |
277.273 |
48 |
Menší výtěžek z prodeje spotřebních a inventárních předmětů a na udržovacích náhradách souvisí s úsporou u tit. 2., § 1., a 2. věcné výdaje řádné. |
104.516 |
23 |
|||
mimořádné |
398.462 |
77 |
12.000 |
- |
616.949 |
25 |
604.949 |
25 |
Příplatky zájemníků na zřizování telefonních sítí, jakož i příspěvky na účastnické stanice telefonní a nekompensovatelné náhrady na přeplatcích přídavků státním zaměstnancům. |
228.671 |
65 |
|||
§ 4. (dohromady) |
508.903 |
89 |
500.000 |
- |
827.675 |
77 |
327.675 |
77 |
333.187 |
88 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
9,490.870 |
89 |
9,300.000 |
- |
9,858.582 |
48 |
558.582 |
48 |
397.192 |
02 |
||||
Kapitola 16 A. (úhrn) |
9,490.870 |
89 |
9,300.000 |
- |
9,858.582 |
48 |
558.582 |
48 |
397.192 |
02 |
||||
Kapitola 16. a 16 A. (úhrn) |
829,879.061 |
63 |
770,089.100 |
- |
831,618.775 |
54 |
61,529.675 |
54 |
7,207.993 |
69 |
||||
17 |
Ministerstvo železnic: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo železnic: |
|||||||||||||
řádné |
1,150.471 |
68 |
1,023.900 |
- |
1,150.563 |
18 |
126,663 |
18 |
Příznivého výsledku bylo dosaženo z prodeje nového tarifu čsl. stát. drah, přes to, že příjmy za ostatní úřední publikace ministerstva železnic nedosáhly preliminované částky. |
91 |
50 |
|||
Provoz státních drah: |
||||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Příjmy z dopravy |
3.805,656.755 |
57 |
3.870,000.000 |
- |
13.806,543.744 |
25 |
83,456.255 |
74 |
Přeprava osob stoupla sice okrouhle o 13,500.000 osob, čili o 10%, avšak přeprava zboží klesla asi o 2,800.000 tun, tj. o 6% oproti roku 1920. Příčinou poklesu přepravy zboží jest ochabnutí obchodního ruchu a stagnace v některých průmyslových odvětvích. V oblasti Slovenska byl pokles přepravy zboží zvlášť citelný. |
893.283 |
38 |
||
2 |
Ostatní příjmy |
1.106,790.905 |
23 |
714,975.660 |
- |
1.113,707.080 |
11 |
398,731.420 |
11 |
Zvýšená náhrada placená místními drahami státní správě železniční za obstarávání provozu v důsledku toho, že stouply značně zejména osobní náklady zmíněných drah (propočítáním služební doby zaměstnancům na nich službu konajícím). Další příčinou příznivějšího výsledku jsou náhrady za výkony odborů pro udržování dráhy, účtované v důsledku reorganisace účetní služby udržovací ve prospěch tohoto paragrafu, pak zvýšené příjmy na úrocích ze súčtovaných přepravních příjmů a za prodané tiskopisy. Konečně nebyly preliminovány příjmy vzniklé převzetím provozu Košicko-Bohumínské dráhy. |
7,912.742 |
14 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
17 |
2 |
3 |
Příjmy ze zahájení neb převzetí provozu na nových tratích. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
4 |
Mimořádné příjmy: |
|||||||||||||
mimořádné |
149,291.988 |
54 |
56,190.440 |
- |
149,320.340 |
83 |
93,129.900 |
83 |
Ačkoliv výtěžek z prodeje vyřazených vozidel, jakož i návratky výloh hrazených z investičních úvěrů nedosáhly preliminované částky, vyplývá příznivější výsledek zejména z velikého rozpětí mezi pokladní a kursovní hodnotou cizích valut, účtovaného jako mincovní zisk (viz korelativní položku výdajovou, kap. 17., tit. 4., § 10.). |
51.709 |
19 |
|||
Titul 2. (úhrn) |
5.061,739.649 |
34 |
4.641,166.100 |
- |
5.069,571.165 |
20 |
428,405.065 |
20 |
8,857.734 |
71 |
||||
3 |
Státní podíly na společenské dopravě a na výtěžku soukromých drah: |
|||||||||||||
mimořádné |
359.514 |
58 |
200.000 |
- |
359.514 |
58 |
159.514 |
58 |
Podíl na výnosu soukromých drah a válečných přirážek k nákladním tarifům (Vyšebrodská elektrická místní dráha) činil 359.514 Kč 58 h, kterýžto příznivý výsledek je zmenšen preliminovaným, ale nesplaceným podílem na společenské dopravě a na výnosu Ústecko-Teplické dráhy (200.000 Kč), ježto v této věci vedený spor nebyl ještě vyřešen. |
- |
- |
|||
4 |
Garantované dráhy: |
|||||||||||||
mimořádné |
1,059.097 |
80 |
- |
- |
1,059.097 |
80 |
1,059.097 |
80 |
Následkem příznivějších provozních výsledků za předchozí léta splatily některé místní dráhy částečně státní správou železniční jim poskytnuté garanční zálohy, případně zapravily úroky z garančních záloh resp. záloh na provozní schodky. |
- |
- |
|||
Kapitola 17. (úhrn) |
5.064,308.733 |
40 |
4.642,390.000 |
- |
5.072,140.340 |
76 |
429,750.340 |
76 |
8,857.826 |
21 |
||||
18 |
Ministerstvo zemědělství: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
16.855 |
87 |
860 |
- |
36.073 |
22 |
35.213 |
22 |
Přeplatky na osobních požitcích a náhrada cestovného státním orgánům za úřední výkony, jež jsou povinny platiti strany. |
23.275 |
50 |
|||
mimořádné |
16.669 |
66 |
- |
- |
4.647 |
- |
4.647 |
- |
3.561 |
50 |
||||
Titul 1. (dohromady) |
33.523 |
53 |
860 |
- |
40.720 |
22 |
39.860 |
22 |
26.837 |
24 |
||||
2 |
Vyučování a pokusnictví: |
|||||||||||||
I. Vyučování: |
||||||||||||||
řádné |
3,513.322 |
99 |
3,248.453 |
- |
3,704.032 |
75 |
455.579 |
75 |
Větší příjem z nově otevřeného internátu lesnické školy v Písku a lepší úroda na školních pozemcích některých ústavů. |
204.306 |
88 |
|||
II. Pokusnictví: |
||||||||||||||
řádné |
152.266 |
70 |
64.200 |
- |
147.110 |
27 |
82.910 |
27 |
Vyšší příjmy na poplatcích stran za vyžádané rozbory chemické ve státních výzkumných ústavech. |
9.207 |
20 |
|||
mimořádné |
5.743 |
64 |
- |
- |
1.615 |
- |
1.615 |
- |
5.018 |
28 |
||||
II. (dohromady) |
158.010 |
34 |
64.200 |
- |
148.725 |
27 |
84.525 |
27 |
14.225 |
48 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
3,671.333 |
33 |
3,312.653 |
- |
3,852.758 |
02 |
540.105 |
02 |
218.531 |
86 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1921 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||||
18 |
3 |
Zemědělství: |
||||||||||||
řádné |
1,304.803 |
85 |
850.640 |
- |
1,559.537 |
19 |
708.897 |
19 |
Větší příjmy v náhradách různého druhu, v poplatcích za veřejný dozor nad obecními lesy a za zprostředkování práce dělnictvu na Slovensku. V Čechách byl vyšší výtěžek za sazenice ze státních školek a ve Slezsku zemské správní komisi předepsaná náhrada 50.000 Kč na osobních nákladech geodetického personálu pro agrární operace. Pouze meliorační ústav v Košicích, kde v r. 1921 nebylo zahájeno vyučování, nevykazuje příjem žádný. |
1,159.457 |
40 |
|||
mimořádné |
14.691 |
80 |
924.000 |
- |
16.500 |
72 |
907.499 |
28 |
Poněvadž nedošlo k župnímu zřízení, nebyla nová úprava lesní inspekční služby, z níž měly plynouti poplatky od majitelů lesů, v roce 1921 aktivována. |
45.547 |
88 |
|||
Titul 3. (dohromady) |
1,319.495 |
65 |
1,774.640 |
- |
1,576.037 |
91 |
198.602 |
09 |
1,205.005 |
28 |
||||
4 |
Chov koní: |
|||||||||||||
řádné |
10,319.720 |
31 |
24,951.480 |
- |
10,119.136 |
36 |
14,832343 |
64 |
Sazby za připouštěcí poplatky byly v souhlasu se všeobecnými hospodářskými a drahotními poměry podstatně sníženy a rovněž koní bylo méně jak předcházející léta vyřazeno a odprodáno. |
70.816 |
65 |
|||
mimořádné |
6.780 |
24 |
- |
- |
6.780 |
24 |
6.780 |
24 |
Náhrada na připouštěcích poplatcích. |
- |
- |
|||
Titul 4. (dohromady) |
10,326.500 |
55 |
24,951.480 |
- |
10,125.916 |
60 |
14,825.563 |
40 |
70.816 |
65 |
||||
5 |
Zvěrolékařství: |
|||||||||||||
řádné |
2,982.811 |
50 |
1,857.074 |
- |
3,221.588 |
47 |
1, 364.514 |
47 |
Větší výtěžky na pokutách za přestoupení zákona o nákazách zvířecích a rovněž větší výnos tax za prohlídky dobytka. |
289.073 |
58 |
|||
mimořádné |
29.516 |
37 |
- |
- |
53.106 |
84 |
53.106 |
84 |
Náhrada přeplatků na drahotních přídavcích a mimořádných a nouzových výpomocech státních zvěrolékařů. |
101.953 |
26 |
|||
Titul 5. (dohromady) |
3,012.327 |
87 |
1,857.074 |
- |
3,274.695 |
31 |
1,417.621 |
31 |
391.026 |
84 |
||||
6 |
Lesy a statky: |
|||||||||||||
1 |
Ředitelství státních lesů a statků: |
|||||||||||||
řádné |
274.829 |
48 |
- |
- |
77.223 |
72 |
77,223 |
72 |
Nájemné za používání naturálních bytů zaměstnanci státních lesů a statků. |
46.502 |
48 |
|||
mimořádné |
2.309 |
- |
- |
- |
11.182 |
79 |
11.182 |
79 |
Náhrady drahotních přídavků mimořádných a nouzových výpomocí. |
8.903 |
79 |
|||
§ 1. (dohromady) |
277.138 |
48 |
- |
- |
88.406 |
51 |
88.406 |
51 |
55.406 |
27 |
||||
2 |
Státní lesy a statky: |
|||||||||||||
řádné |
86,460.533 |
05 |
109,699.434 |
- |
86,894.437 |
06 |
22,804.996 |
94 |
Hlavním, ba jediným důvodem jest pokles cen a odbytu nejen u dřeva užitkového a palivového, ale i u uhlí dřevěného a všeobecná průmyslová stagnace zasahující i podniky státní lesní správy. Těmito poměry zůstaly nedotčeny státní lesy v Čechách, které výhodnou svou polohou pro export vykazují příznivější výsledek příjmu o 4,237.41490 Kč, a ředitelství v Solném Hradě pro větší prodej dříví jest rovněž příznivější o 981.19485 Kč. Výsledek obou ředitelství úhrnem příznivější o 5,218.609,75 Kč. Naproti tomu výsledek v příjmu ostatních ředitelství jest nepříznivější, a to: Báňská Bystřice 20,573.316,79 Kč, Žarnovice 4,041.712,12 Kč, Lipt. Hrádek 3,228.763,14 Kč, takže úhrnem jeví se rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí v příjmech nepříznivější o 22,625.182,30 Kč. Srovnáme-li však rozdíl rozpočtové potřeby a úhrady s rozdílem výdajů a skutečně dosažených příjmů, jeví se hospodářský výsledek a to u ředitelství: v Praze o 4,580.099,64 Kč, v Liptovském Hrádku o 1,452.477,03 Kč a v Solném Hradě o 438.610,31 Kč příznivější, kdežto v Báňské Bystřici o 18,720.542,06 Kč a v Žarnovicích o 3,582.365,59 Kč nepříznivější, takže celkový výsledek peněžního hospodaření je nepříznivější o 15,831.720,67 Kč. |
30,105.554 |
96 |