Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1924.

I. volební období.

9. zasedaní.

Tisk 1960.

Zpráva

l. ústavně-právního výboru,

II. branného výboru, III. rozpočtového výboru

k usnesení poslanecké sněmovny tisk 1796 o usnesení senátu stran usnesení

poslanecké sněmovnu (t. sen. 1470, 1517 a K čís. 1517) k vládnímu návrhu zákona,

kterým se zrušují dosud platné zákony o vojenské taxe.

Zákon

ze dne..........................................

kterým se zrušují dosud platné zákony o vojenské taxe.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ l.

Zákony o vojenské taxe ze dne 13. června 1880, čís. 70 ř. z., a ze dne 10. února 1907, čís. 30 ř. z., uherské zákonné články XXVII: 1880 a IX : 1883 se všemi dodatky a příslušnými nařízeními zrušují se dnem 1. ledna 1921.

§ 2.

Za roky 1920 a dřívější budiž vojenská taxa vyměřena a předepsána podle ustanovení zákonů, jež platily pro dotčená léta s tím doplňkem, že vojenskou taxou jsou povinni též bývalí domobranci, kteří nebyli buď vůbec u odvodu nebo o nichž nebylo při odvodu učiněno konečné rozhodnutí, a to počínajíc rokem, kdy dokončí 24. rok věku.

§ 3.

Od povinnosti platiti vojenskou taxu se osvobozují kromě osob osvobozených podle zákonů uvedených v §u l ještě:

a) osoby, které v letech 1920 neb dřívějších konaly válečné úkony podle §u 4 nebo 6 zákona ze dne 26. prosince 1912, čís. 236 ř. z., a zák. či. LXVIII: 1912, za léta, v nichž třeba jen po část roku úkony tyto konaly,

b) příslušníci čs. zahraničních vojsk (legionáři) počínajíc rokem, kdy vstoupili do těchto vojsk,

c) bývalí domobranci, kteří byli propuštěni z vojenské služby pro nezpůsobilost k vojenské službě následkem vady způsobené činnou službou za války, počínajíc rokem, kdy byli propuštěni,

d) osoby, které prokážou, že utrpěly při konání válečných úkonů podle zákonů o těchto úkonech zranění nebo nemoc, pro které pozbyly zcela nebo z části způsobilosti k výdělku, počínajíc rokem, kdy způsobilosti této pozbyly,

e) bývalí domobranci, kteří byli na základě branného zákona ze dne 19. března 1920, čís. 193 Sb. z. a n., a prováděcích nařízení k němu převedeni do zálohy, na rok 1920,

f) příslušníci Hlučínska na všechna léta.

Osvobození od povinnosti platiti vojenskou taxu podle předcházejícího odstavce vztahuje se i na rodičskou vojenskou taxu.

§ 4.

Osoby uvedené v §u 2 jsou povinny podati - pokud tak již neučinily - přihlášku k vyměření vojenské taxy za příslušná léta podle zákonů uvedených v §u l ve lhůtě, kterou určí nařízení. Tatáž povinnost ukládá se osobám uvedeným v §u 3, písm. a), c) až e) s tím dodatkem, že osoby tyto mají v přihlášce uvésti a vhodným způsobem osvědčiti též důvod, pro který činí nárok na osvobození od vojenské taxy.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provésti jej ukládá se ministrům vnitra, národní obrany a financí.

I.

Poslanecká sněmovna se zabývala v důvodové zprávě t. 4375 posl. sněm. zásadní otázkou ústavněprávní, zda může, když byl senát její usnesení zamítl, změniti usnesení senátu s účinkem, že senát se nově o tomto usnesení radí jako o zcela novém usnesení, nebo má-li toliko dvojí možnost a to: buď přijmouti usnesení senátu, nebo setrvati na svém původním usnesení. Poslanecká sněmovna došla pak k názoru, že dokud osnova zákona nestala se zákonem souhlasným usnesením obou sněmoven nebo dvojím stejným usnesením sněmovny poslanecké, do té doby že je pouhou osnovou zákona a že může na ní provésti sněmovna nebo senát jakoukoliv změnu, a takto změněná osnova může jíti zpět do sněmovny druhé.

Ale tu jest otázka, zda osnova může býti bez obmezení posílána z jedné sněmovny do druhé, neboť v tom stadiu nesmí vláda vzíti svůj návrh zpět. U přítomné předlohy to již trvá od r. 1922 a jedná se o věc malého rozsahu.

Názor poslanecké sněmovny jednak lze těžko srovnati s odst. 4 § 44 Ú. L., kde se praví: "Změní-li některá sněmovna usnesení sněmovny druhé, rovná se to zamítnutí", jednak je povážlivý se zřetelem ku možnému aspoň theoreticky důsledku, že by některá osnova mohla býti posílána z jedné sněmovny do druhé takřka do nekonečna.

Ovšem s tímto druhým případem nechceme prakticky se zabývati, poněvadž je málo pravděpodobným, ale onen první zasluhuje pozornosti.

V našem případu poslanecká sněmovna učinila usnesení podle tisku 3743 posl. sněm.

z r. 1922, kterým přijala beze změny vládní návrh čís. 3592 a které senát změnil a tím zamítl podle svého tisku 1517 a k tisku 1517 z r. 1923.

Toto usnesení senátu bylo poslaneckou sněmovnou podle tisku 4375 posl. sněm. z r. 1924 také změněno, což se zase rovná zamítnutí.

Jest-li, jak doslovně odst. 4. § 44 Ú. L. ustanovuje, změna se rovná zamítnutí, pak tím celá osnova je vyřízena negativně a vlastně senát se jí nemá zabývati.

Pro názor ústavně-právního výboru poslanecké sněmovny není v doslovném znění Ú. L. dostatečného podkladu.

Výklad, že dokud osnova zákona nestala se zákonem souhlasným usnesením obou sněmoven neb dvojím stejným usnesením sněmovny poslanecké, a že do té doby je pouhou osnovou, je sice správný, ale nelze z něho dovozovati dále, že sněmovna neb senát mohou na ní provésti jakoukoliv změnu a takto změněná osnova že může jíti zpět do sněmovny druhé. Tento poslední odvozovaný důsledek odporuje § 44 Ú. L., který podle svého znění má tendenci, aby nechodila osnova vícekráte neb do nekonečna z jedné sněmovny do druhé, nýbrž aby byla považována za přijatu neb definitivně zamítnutou po dvojím stejném ať positivném neb negativném usnesení poslanecké sněmovny.

V tomto případu se poslanecká sněmovna usnesla již dvakráte, avšak nikoliv stejně.

Vzhledem k této skutkové okolnosti máme za to, že můžeme o druhém usnesení poslanecké sněmovny ještě jednati a se usnášeti, ale v předpokladu, že buď schválením druhého usnesení poslanecké sněmovny se strany senátu, anebo přijetím se strany poslanecké sněmovny našeho druhého usnesení doděláme se souhlasného, usnesení. Dále by postupování osnovy z jedné sněmovny do druhé nesmělo pokračovati, poněvadž by odporovalo duchu zákona, vyjádřenému zejména v odst. 2, § 44 ve třetí větě Ú. L., totiž že zamítne-li poslanecká sněmovna usnesení senátu po druhé, nestane se usnesení senátu zákonem.

Poslanecká sněmovna změnila a tím zamítla usnesení senátu pokud se týče ustanovení § 3 lit. g, že osoby, jejichž roční příjem nedosahuje 10.000 Kč se také osvobozují od povinnosti platiti vojenskou taxu.

Důvody pro toto stanovisko poslanecké sněmovny nejsou rázu zásadního, nýbrž oportunistického, že by tato změna měla nepřijatelné důsledky, poněvadž by finanční správa byla nucena vraceti vojenskou taxu od r. 1880.

Co se týče změny v § l senátem usnesené, na tu poslanecká sněmovna přistoupila.

Konečně k vůli úplnosti vylíčení celého případu jest uvésti, že poslanecká sněmovna neměla kvalifikované většiny potřebné ke změně usnesení senátu a tu vzniká konflikt ústavní, pro nějž není instance zákonodárné, která by jej rozhodla.

To jest také jeden z důvodů, proč senát jedná o usnesení poslanecké sněmovny, které vlastně neuznává za řádný podklad jednání ve smyslu svého výkladu Ústavní Listiny, ale chce tak jednak vyvarovati ústavnímu sporu a pokusiti se o shodný výklad, jednak když již obě sněmovny jsou obsahově stejného názoru, přivoditi uzákonění předlohy důležité pro veřejnou správu státní.

Z té příčiny usnesl se ústavně-právní výbor požádati předsednictvo senátu, aby vešlo ve styk s předsednictvem poslanecké sněmovny za účelem sejití se ústavních resp. ústavně-právních výborů obou sněmoven k uvážení, zda by se nedalo docíliti shodného výkladu §§ 42 a 44 Ú. L. ve směru sporných otázek a pochybností vzniklých při tomto předmětu jednání.

Ústavně-právní výbor senátu uváživ tedy, že na prvou změnu jím usnesenou bylo při-stoupeno, kdežto druhá by skutečně měla do minulosti důsledky, které pro tak dalekou minulost jistě zamýšleny nebyly a nebyly také v době usnesení známy, navrhuje, aby senát nyní usnesení poslanecké sněmovny t. 1796, jak bylo učiněno ve 246. schůzi dne 20. prosince 1923, schválil.

V Praze, dne 11. září 1924.

Dr Frant. Soukup v. r.,
předseda.

Dr Jar. Brabec v. r.,
zpravodaj.

II.

Branný výbor ve schůzi konané dne 16. září 1924 přistoupil v plném obsahu k stanovisku výboru ústavně-právního a doporučuje senátu, aby schválil osnovu zákona ve znění senátního tisku č. 1796.

V Praze, dne 16. září 1924.

V. Klofáč v. r.,
předseda.

Josef Kouša v. r.,
zpravodaj.

III.

Rozpočtový výbor navrhuje senátu přijetí vládního návrhu zákona (tisk 3592 posl. sněm.) ve znění, jak na něm usnesla se poslanecká sněmovna ve své 246. schůzi dne 20. prosince 1923 (tisk č. 4375 posl. sněm.) a jak jeho přijetí navrhují též senátní výbory ústavně-právní a branný.

Neb změnou provedenou poslaneckou sněmovnou na prvním usnesení senátním (tisk 1517 a ku tisku 1517) vynecháním odst. g § 3 (osvobození od povinnosti platiti vojenskou taxu osob, jejichž roční příjem nedosahuje 10.000 Kč) bude vyvarováno nepřijatelným důsledkům zatížením státní pokladny, z níž jinak mu-sela by se vraceti v případech stanovených odst. g § 3 vojenská taxa od roku 1880.

V Praze, dne 16. září 1924.

Ferd. Jirásek v. r.,
předseda.

Dr Adolf Procházka v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy