Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925.

I. volební období.

10. zasedání.

Tisk 2069.

Odpověď

ministra vnitra na interpelaci senátu prof. dra C. Horáčka a spol. v příčině hromadných neštěstí automobilních v Praze (tisk čís. 1954/3).

V poslední době přihodilo se v Praze několik těžkých politování hodných úrazů neopatrnou a rychlou jízdou automobilovou, třeba policejní ředitelství věnuje dopravě plnou pozornost, a snaží se vhodnými opatřeními a tím, že přísně stíhá každý zjištěný přestupek, případy podobné, pokud jen možno, zameziti.

Nutno však uvážiti, že ulice pražské, zejména křižovatky, jsou dopravou většinou přetíženy, a že naše obecenstvo přes opětná neštěstí nedbá uličního a jízdního řádu tou měrou, jak by to jeho osobní bezpečnost vyžadovala.

Dle §u 22 uličního a jízdního řádu, platného pro policejní obvod pražský, mají chodci užívati výhradně jen chodníků, a smějí do jízdní dráhy vstoupiti jen tehdy, chtějí-li přejíti; jízdní dráha má se přecházeti vždy nejkratším, t. j. kolmým směrem na druhý chodník a to co nejrychleji a s největší opatrností na vozidla; chodci jsou povinni dbáti výstražných znamení řidičů vozidel; chůze v jízdní dráze kromě nejkratšího přechodu je zakázána.

Předpisu tohoto však obecenstvo, jak i interpelace připouští, někdy nedbá, přechází neopatrně, nikoliv směrem nejkratším, nerozhlédne se před vstoupením do jízdní dráhy a zastavuje se v ní.

Snaha policejního ředitelství v Praze sjednotí v tomto směru nápravu poučováním, domluvami, nabádáním k zvýšené opatrnosti a uveřejňováním vhodných článků v denním tisku, nesetkává se bohužel dosud se žádoucím úspěchem.

K provádění účinné a spolehlivé kontroly rychlosti motorových vozidel zřízeny byly v Praze zvláštní hlídky neuniformované stráže bezpečnosti, opatřené měřícími hodinkami (stoppkami), které střídavě v různých dobách a v různých částech města měří rychlosti motorových vozidel, a přestupky oznamují k potrestání.

Na dodržování uličního a jízdního řadu a na ochranu chodců dohlíží jednak bezpečnostní stráž, jednak dopravní stráž za tím účelem zvlášť zřízená, a kromě toho úředníci dopravního úřadu policejního ředitelství.

Při vší péčí úřadů o osobní bezpečnost ukazují stále se opakující úrazy právě z poslední doby, že předpisy ministerského nařízení ze dne 28. dubna 1910, čís. 81 ř. z. a platného uličního a jízdního řádu se vždy nezachovávají, a že zvýšená doprava automobilová vyžaduje při známých místních poměrech pražských nejrychlejší revise těchto předpisů na podkladě zkušeností získaných doma i v cizině.

V osnově nového zákona automobilního, která jest právě předmětem jednání zúčastněných v ústředních úřadů, bude všeobecně uznávaná nutnost revise těchto předpisů vzata v úvahu na základě zkušeností v nás i v cizině získaných.

Též předpisy uličního a jízdního řádu platného pro policejní obvod pražský a rovněž i řádu upravujícího provaz automobilových drožek budou podrobeny revisi.

Současně ukládám policejnímu ředitelství v Praze za povinnost dbáti toho, aby veškerá ustanovení shora uvedeného ministerského nařízení, jakož i uličního a jízdního řádu byla bezpodmínečně zachovávána, a aby proti těm, kdož by toho nedbali, se vší přísností právního řádu zakročilo.

V Praze dne 28. ledna 1925.

Ministr vnitra:

J. Malypetr v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP