Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925.
I. volební období.
11. zasedání.
Tisk 2142.
Zpráva
rozpočtového výboru
o závěrečném účtě státních výdajů a příjmů republiky
Československé za rok 1921 spolu s účty státního melioračního
fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku
(tisk 1956).
Naděje projevené nejvyšším účetním kontrolním úřadem co do včasného předkládání štábních závěrečných účtů (viz zprávu rozpočtového výboru senátního o závěrečném účtě za rok 1920, tisk 1870) nesplnily se plně ani tentokráte, přes to však lze konstatovati značný pokrok oproti létům předchozím, což svědčí o úsilné snaze tohoto úřadu i větší pohotovosti úřadů, předkládajících dílčí závěrky NÚKÚřadu k spracování. Celkový závěrečný účet za rok 1921 dohotoven 15. srpna 1924, tedy s prodlením o málo delším jednoho roku, účet za rok 1922, nedávno sněmovnám předložený, pak již jen. o tři čtvrti roku později nežli je lhůta zákonná. Prozatímní výkazy o státních výdajích a příjmech za rok 1923 i za prvé pololetí roku 1924 byly pak v rukou rozpočtových zpravodajů již při jednání o rozpočtu na rok 1925.
Po stránce formální státní účet za rok 1921 neodchyluje se od sestavení zavedeného v letech předchozích; přání projevenému v loňské zprávě rozpočtového výboru senátního vyhověno tím, že označení prvého sloupce v části 3. >platba< uvedeno v souhlas s odpovídajícími sloupci v části 4. a 5. Výdaje a příjmy nad rozpočet, povolené zvláštními zákony, pro přehlednost uvedeny při jednotlivých kapitolách výkazu o státních výdajích na, rozpočet s přiměřenou korekturou celkového výsledku. Ve srovnalosti s novotami státního rozpočtu na rok 1921 vykazují se ve státním závěrečném účtě za tento rok výdaje investiční odděleně od ostatních státních výdajů a drahotní přídavky státním zaměstnancům z kapitoly přechodných opatření doby poválečné přeřaděny do kapitol jednotlivých správních odvětví.
Správní období, jehož se týká předložený závěrečný účet, je vyznačeno nízkou kursovou úrovní koruny československé, na které po svém prudkém poklesu v květ-nu 1919 až únoru 1920 setrvala s menším kolísáním až do listopadu 1921, kdy teprve nastal její opětný vzestup. Vzestupem cen, který se po celé toto období uplatňoval, a nutností provésti zákony, jejichž finanční efekt nebyl předem vypočten, i hrozící krisí zásobovací jest omluvitelno, jestliže státní hospodářství neudrželo se v mezích daných původním státním rozpočtem na rok 1921 (finanční zákon ze dne 17. prosince 1920, č. 682 Sb. z a n.), ba ani v mezích dodatečného rozpočtu na týž rok schváleného finančním zákonem ze dne 16. února 1922, č. 67 Sb. z. a n. Předložený závěrečný účet shrnuje v jedno účiny súčtované na úvěry původního rozpočtu i na úvěry rozpočtového dodatku, pokud však byly realisovány teprve po konci roku 1921, jsou v závěrce vykázány jako konečné nedoplatky.
Původní rozpočet stanovil výdaje částkou............ |
Kč 13.841.738.127, |
příjmy částkou.......... |
Kč 14.129.919.550, |
investice ........................ |
Kč 3.052.606.000. |
Dodatkem k rozpočtu zvýšeny výdaje na ............ |
Kč 18.026.460.144, |
příjmy na ...................... |
Kč 17.298.916.630, |
investice na ............... |
Kč 3.174.000.000. |
Nehledíc k potřebě na investice, kterou celou bylo nutno hraditi úvěrními operacemi, státní rozpočet, jenž původně vykazoval přebytek Kč 288.181.423, končil po dodatku schodkem Kč 728.000.000.
Však nad to ještě hospodářské a politické poměry vynutily si zvláštní zákony, jimiž nad rozpočet takto doplněný povoleny další výdaje Kč 1.187.308.188,48 zejména v oboru vojenské správy a pro podporu stavebního ruchu, a další úvěry investiční Kč 690.000.000, a Národní shromáždění ve smyslu finančního zákona dalo sou-hlas k dalším výdajům nejv. správního soudu Kč 656.454, ministerstva zahraničí Kč 9.044.685 a ministerstva spravedlnosti Kč 6.000.000.
Podle výkazu státních výdajů a příjmů činila ve skutečnosti náležitost výdajů o Kč 718.975.967,42 méně, oproti rozpočtu s dodatkem však o Kč 531.067.003,47 více, připočtou-li se i výdaje povolené zákony zvláštními mimo rozpočet. Příjmy pak po vyloučení výtěžku úvěrových operací úhradových ve smyslu oněch zvláštních zákonů vykazují náležitost oproti rozpočtu s dodatkem vyšší o Kč 3.426.573.825,69. Konečný příznivý výsledek celkový oproti rozpočtu vyplývá ovšem z vyrovnání mezi příznivými a nepříznivými výsledky jednotlivých kapitol. Ve výdajích jeví se značná úspora zejména při státním dluhu okrouhle 500 milionů Kč, pensijních platech 261 mil., ministerstvu sociální péče 308 mil., však ponejvíce jen odsunutím výdajů na pozdější léta, 128 mil. v kapitole ministerstva školství následkem odloženého zřízení projektovaných škol a neobsazení systemisovaných míst. Značné překročení výdajů objevuje se v kapitole ministerstva národní obrany Kč 983 mil. hlavně dodatečnou úhradou výdajů z válečných poměrů na Slovensku, u min. financí Kč 308 mil. zejména z většího nákupu tabáku, u min. železnic Kč 437 mil. zvýšením osobních i věcných nákladů i ztrátami valutárními, v kapitole opatření poválečných Kč 250 mil. vyživovacími příspěvky a zlevňováním mouky nemajetným vrstvám. Náležitost příjmová je menší oproti rozpočtu zejména v kapitole předsednictva ministerské rady o Kč 120 mil. tím, že protáhlo se přidělování půdy zabrané pozemkovou reformou, u min. zemědělství o Kč 74 mil. poklesem cen dřevních, u min. veřejných prací o Kč 14 mil. poklesem příjmů z báňských závodů státních. Větší příjmy vykazuje naproti tomu min. nár. obrany o Kč 106 mil., min. financí o Kč 2.477 mil. samočinným vzrůstem berních příjmů i zvýšením některých daní a zavedením nových, min. železnic Kč 429 mil. zvýšením sazeb dopravních a kapitola přechodných opatření poválečných Kč l .406 mil. hlavně ze zisků cukerní komise.
Ve zprávě, kterou nejvyšší účetní kontrolní úřad doprovází státní závěrečný účet, jest také provedeno srovnání výdajů a příjmů jednotlivých kapitol oproti roku předchozímu a zjištěno, že celkový vzestup výdajů činí 33 %, příjmů 53 %. Celková náležitost r. 1921 činí ve výdajích Kč 18 557.572.147,47 oproti Kč 13.931.782.326,63 v roce předchozím, v příjmech korun čs. 21.893.823 897,32 oproti Kč 14.257,763,273 ,55.
Rozpočtené investice byly vzhledem k poměrům na peněžním trhu značně omezeny a z úhrnného nákladu Kč 1.775.293.594,08 je částka okrouhle 700 mil. Kč uhrazena výnosem půjček, ostatek zálohami z volných pokladních hotovostí.
Mezi výdaji mimo rozpočet pozoruhodny jsou zálohy na zvýšené platy učitelské cca 923 mil. Kč, poskytnuté z volných pokladních hotovostí rovněž jako zálohy obilnímu ústavu 2.527 mil. Kč, pak zálohy poskytnuté z výtěžku úvěrních operací Kč 1.529 mil. témuž ústavu obilnímu, Kč 610 mil. ústavu pro tuky a Kč 256 mil. správě ruských legií.
Státní dluh činil počátkem období Kč 7.285.091.044,20, splátkami snížil se na Kč 7.066.093.150,12, novým přírůstkem Kč 6.325.832.990,97 však vzrostl do konce roku na Kč 13.391.926.149,09, při čemž některé zahraniční dluhy zůstaly ještě nevyúčtovány.
Přesuny mezi jednotlivými položkami rozpočtu byly opětně velmi hojné. Ze závěrečného účtu zjevny jsou jen přesuny mezi položkami rozpočtu sumárního, jenž jest součástkou finančního zákona, a k nimž je zapotřebí souhlasu ministerstva financí a nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Případů takových projednáno bylo 671, pokud jde o výdaje řádné a mimořádné, 131 pak ohledně výdajů investičních. Vedle toho byla však řada případů, ve kterých příslušný odbor správní nevyžádal si předepsaného souhlasu v očekávání chystaného dodatku k rozpočtu, anebo kde jednání o souhlas bylo jen částečně provedeno; jsou označeny poznámkou, že úhrada byla nalezena v celkových úsporách rozpočtu. Úhrnné číslice vyjadřující přesuny v jednotlivých kapitolách jsou výsledkem kompensace úspor a překročení v jednotlivých položkách. V celkových výdajích činí úspora ve výdajích řádných Kč 642.250.952,10, jest však převážena překročením ve výdajích mimořádných Kč 1.173.317.955,57. V příjmech řádných je celková náležitost oproti rozpočtu vyšší o Kč 2.236.089.734,48, v mimořádných o Kč 2.358.817.532,84.
Ku všeobecnému státnímu účtu za rok 1921 připojeny jsou účty tří zvláštních fondů:
Fond bytový sloužící podpoře stavebního ruchu podle dřívějšího, z Rakouska převzatého způsobu vzrostl přídělem dotace r. 1921 Kč 2.000.000 v oddělení pro záruky na Kč 7.735.107,50, v oddělení pro přímé zápůjčky, jež však ani v tomto roce nebyly poskytovány, na Kč 2.127.311,35. Splátky na zápůjčky staré činily Kč 20.219, na úrok Kč 4.560,59, nedoplatky úroků Kč 7.217,93.
Fond meliorační vzrostl státním přídělem Kč 15.000.000, 2% přirážkou k dani pozemkové o Kč 4.673.016,01. Splátky zápůjček činily Kč 23.480.000, nedoplatky Kč 13.000.000, náhrady příspěvků Kč 337.193,82. Zápůjček poskytnuto Kč 36.800.000, příspěvků Kč 5.177.824,35. Konečný stav jmění jest Kč 42.487.257,22.
Účet dávky z majetku vykazuje na dávce a úrocích platbu do konce roku 1921 Kč 750.108.110,66, nedoplatky Kč 972.022.328,31, přeplatky Kč 598.294.081,84.
Rozpočtový výbor navrhuje senátu, aby schválil závěrečný účet státních výdajů a příjmů za rok 1921 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku za stejné správní období.
V Praze, dne 7. května 1925.
F. Jirásek v. r.,
předseda.
Dr. Vl. Fáček v. r.,
zpravodaj.