Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925.

I. volební období.

11. zasedání.

Tisk 2163.

Návrh

senátora J. Lukeše a společníků

na změnu nařízení vlády republiky Československé ze dne 27. dubna 1922, č. 143 Sb. z. a n. k provedení zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n. o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí a měst s právem municipálním.

Pokud se týče dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí.

Podle § 37 zákona z 12. srpna 1921 čís. 329 vybírati jest ve všech obcích republiky československé dávku z přírůstku hodnoty nemovitostí. Pravidla, jež jsou všeobecně závazná, stanovena jsou na základě § 60 citovaného zákona. Výnos dávky patří obcím.

Proti stanovené ve vzorných pravidlech výši dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí jsou všeobecné stížnosti, neboť nepokládá se ani za přiměřenou, ani za spravedlivou. Vysoká dávka svádí mnohé při převodech ku zatajení pravé ceny, aby se dosáhlo snížení při vyměření dávky z přírůstku nemovitostí.

Sazby by byly přiměřeny, kdyby nebylo nastalo znehodnocení měny a kdyby tedy kupní síla peněz byla zůstala stejná v době nabytí i nynějšího převodu, jak tomu bylo, když dávka z přírůstku hodnoty nemovitosti před válkou byla zavedena.

Přírůstek hodnoty nebývá skutečný, nýbrž zpravidla pouze fiktivní, vyplývající ze znehodnocené měny. Poněvadž kupní cena peněz jest menší než v letech dřívějších, bývají ceny z převodů té doby provedených značně vyšší, než byly ceny nabývací a z toho důvodu vyměřuje se pak dávka z přírůstku podle vyšší sazby než by se stalo, kdyby se hledělo ku přírůstku skutečnému, je-li jaký, který nevyplývá jedině z nižšího kursu koruny.

Vzhledem k tomu, že vyměřovací úřady se ještě nad to nespokojují dosti často s kupními cenami, zač převod nemovitosti nastal a dávají nemovitosti oceňovati, stává se pak když jest odhad vyšší že se předpisuje k dávce povinným další zvýšení z přírůstku, kterého vůbec nebylo převodem získáno a mimo to útraty odhadu.

Tím způsobuje se bezdůvodně značné zdražení převodu nemovitostí a obavy před vysokými dávkami ztěžují převody.

Podepsaní tudíž navrhují:

Snížení sazeb v § 12 cit. vládního nařízení uvedených potud, aby dávka zachycovala skutečný přírůstek hodnoty nemovitosti, dále pak

změnu 5. odst. § 4 v tom znění:

"Převody za účelem zcelení zemědělských pozemků a očištění lesů od cizích enkláv, dále zaokrouhlení lesních hranic směnou pozemků zemědělských a lesních, dělení nemovitostí, jež jsou ve spoluvlastnictví, jsou od dávky z přírůstku hodnoty osvobozeny, nepřesahuje-li cena 1000 Kč, nebo jsou-li převody za účelem dělení nemovitostí, jež jsou ve spoluvlastnictví, osvobozeny od státního poplatku převodního."

Změnu posledního odstavce § 7 ve znění:

"Stal-li se poslední převod před 1. lednem 1914, platí za cenu nabývací cena obecná (prodejná) v den 1. ledna 1914. Nabyl-li zcizitel před 1. lednem 1914 nebo po 1. lednu 1914 nemovitosti úplatně za cenu, která přesahuje nabývací hodnotu vyšetřenou vyměřujícím úřadem jest pokládati za nabývací hodnotu tuto prokázanou vyšší cenu."

K § 9 navrhují dodatek:

"Vyhrazená náhrada za osobní právo výčepu připočítá se jako podstatná částka ku zcizovací ceně."

V Praze, dne 26. května 1925.

J. Lukeš,
Slavik, dr. Daxner, Frant. J. Kroiher, Roháček, dr. Horáček, J. Smrtka, Otm. Hrejsa,
V. Sehnal, Hucl, Hybš, Křižko.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP