Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925.
I. volební období.
11. zasedání.
Tisk 2170.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne.......................................................1925,
jímž se poskytují daňové úlevy pro případ znovuzřízení budov, strojů a zařízení,
poškozených živelními pohromami.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Společnosti, podrobené dani výdělkové podle II. hlavy zákona ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z. (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dani zárobkové podniků veřejně účtujících) , které v létech 1923 až včetně 1930 znovu zřídily nebo znovuzřídí budovy, stroje a zařízení, živelní pohromou poškozené, mohou si z nákladu na to prokazatelně vynaloženého odepsati v obchodním roce, v němž znovuzřízené budovy byly stavebně dokončeny, nebo stroje a zařízení byly nově pořízeny, daně-prostě částku, o kterou převyšuje přijatá a ke krytí těchto nákladů skutečně upotřebená pojistná náhrada poslední bilanční hodnotu poškozených předmětů.
(2) V létech budoucích jest pro výpočet odpisů podle § 95 lit. f) cit. zákona (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi § 17, odst. 1., čís. 7. zák. čl. VIII: 1909 a XXXIV: 1916) na znovuzřízených předmětech rozhodným pořizovací náklad, po srážce odpisu v předchozím odstavci uvedeného, případně, uloží-li společnost odepsanou částku do zvláštního fondu umořovacího, pořizovací náklad, po srážce této úložky.
(3) Jinak zůstávají ustanovení zákona ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z. (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zák. čl. VIII: 1909 a XXXIV: 1916), platící o odpisech, nedotčena.
§ 2.
(1) Jestliže společnosti uvedené v § l uložily nebo uloží pojistnou náhradu, přijatou v létech 1923 až včetně 1930, do fondu pro znovuzřízení živelní pohromou poškozených budov, strojů a zařízení, vykázaného jako samostatná bilanční položka, posečká se s vybráním daně výdělkové s přirážkami, připadající na rozdíl mezi poslední bilanční hodnotou předmětů poškozených živelní pohromou a přijatou pojistnou náhradou, po dobu jednoho roku po splatnosti daně. Prokáže-li společnost do té doby, že poškozené předměty znovu zřídila, vyloučí se při splnění předpokladů § 3 z daňové základny částka, která připadá na rozdíl mezi poslední bilanční hodnotou živelní pohromou poškozených předmětů a pojistnou náhradou k jejich znovuzřízení prokazatelně vynaloženou a podle toho vyplývající rozdíl na dani výdělkové s přirážkami a úroky z prodlení se odepíše.
(2) Finanční správa může požadovati přiměřené zajištění posečkané daně s přirážkami.
§ 3.
Náklad spojený se znovuzřízením předmětů, živelní pohromou poškozených jest vyúčtovati v obchodním roce, v němž znovuzřízení bylo dokončeno, a to předem na vrub fondu (§ 2). Rozdíl mezi poslední knihovní hodnotou poškozených předmětů a nákladem krytým z fondu, jest odepsati. Pro odpisy platí obdobně ustanovení § l tohoto zákona.
§ 4.
Společnostem, které užijí výhod v předchozích paragrafech uvedených, nepřísluší co-do nákladů se znovuzřízením předmětů živelní pohromou poškozených výhody zákona ze dne, 3. března 1921, č. 102 Sb. z. a n.
§ 5.
Ustanovení předchozích paragrafů platí obdobně i pro ukládání daně z příjmu a všeobecné daně výdělkové (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně dóchodkové, zárobkové daně III. třídy a daně báňské) osob, které vedou řádné obchodní knihy.
§ 6.
Provedení tohoto zákona se ukládá ministru financí.
Odůvodnění.
A. Všeobecně.
Nálezem nejvyššího správního soudu ze dne 16. března 1922, čís. 2500/22 (Boh. č. 774), týkajícím se podniku podrobeného dani výdělkové podle II. hlavy zákona o osobních daních přímých, byl potvrzen názor finanční správy, podle něhož pojistná náhrada za škody způsobené požárem, pokud převyšuje bilanční hodnotu poškozených předmětů, podléhá zásadně zdanění podle §§ 93 a 96 cit. zákona.
Stejný názor projevil již i bývalý vídeňský správní soudní dvůr v nálezu ze dne 6. listopadu 1901, čís. 8217 (Budwinski čís. 560), pokud jde o daň z příjmu osob fysických.
V dobách stability měny nemělo toto stanovisko pro podniky pravidelně nižádných vážných následků, ježto pojistná náhrada se pravidelně kryla s hodnotou pořizovací nebo, po provedených odpisech, s knihovní hodnotou poškozených předmětů, takže ke zdanění požárních náhrad docházelo jen v řídkých případech a mimo to pojistná náhrada i po zapravení případné daně stačila pravidelně k tomu, aby se jí kryl náklad se znovuzřízením spojený.
Jinak tomu jest za dnešních poměrů. Má-li společnost veřejně účtující svoje objekty oceněny v bilanci ještě v korunách předválečných, nemůže se zřetelem k devalvaci koruny a s tím spojenému stoupnutí, pořizovacích nákladů spokojiti se s pojištěním objektů na původní cenu pořizovací nebo dokonce cenu knihovní, nýbrž jest nucena, aby si zaopatřila dostatečných prostředků k jejich znovuzřízení, pojistiti se na částku, která je několikanásobkem jejich původní hodnoty. Jestliže však továrna v knihovní hodnotě na př. l milionu předválečných korun, pojištěná na 4 miliony korun vyhoří a dojde k výplatě celé pojistné sumy, musí společnost zdaniti rozdíl mezi knihovní hodnotou továrny a přijatou pojistnou náhradou (tedy v našem případě 3 miliony korun) daní výdělkovou, která s přihlížením k § 32 zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 329 Sb. z. a n. (jehož platnost byla zákonem ze dne 20. prosince 1924, čís. 299 Sb. z., a n., prodloužena na rok 1925) činí se všemi přirážkami 80% čistého výnosu, tedy v daném případě Kč 2.400.000,-. Společnosti zbude tedy místo potřebných 4 milionů korun k znovuvybudování továrny jen Kč 1.600.000, čímž se jí znemožňuje, aby zničené předměty znovuzřídila. Za dnešního stavu stává se tedy pojištění ilusorním.
Obdobně má se věc i v případech, kdy jde o podniky, patřící osobám fysickým, co do daně z příjmu.
Osnova přináší v tom směru úlevu potud, že připouští u objektů živelní pohromou (požárem, povodní a pod.) postižených, byly-li nebo budou-li v letech 1923-1930 znovuzřízeny, daněprostý odpis rozdílu mezi poslední bilanční hodnotou poškozených předmětů a pojistnou náhradou na znovuzřízení skutečně vynaloženou.
Osnova upravuje otázku tuto zpětně od r. 1923 a to z těchto důvodů:
Zákon ze dne 3. března 1921, čís. 102 Sb. z. a n., prodloužený co do staveb zákonem ze dne 21. prosince 1922, čís. 403 Sb. z. a n. na r. 1923, poskytoval podnikům možnost, odepsati si u budov obytných resp. provozních daněprostě 50%, pokud se týče 35% z prokazatelně vynaloženého stavebního, nákladu, bylo-li se stavbou započato nejdéle do konce roku 1923. Podnik, jehož budovy vyhořely koncem roku 1923, který také do konce téhož roku obdržel vyplacenu pojistnou náhradu, jenž však nemohl do konce roku 1923 započíti se stavbou budov, zdanil by pro berní rok 1924 rozdíl mezi knihovní hodnotou poškozených budov a pojistnou náhradou. Toto zdanění by se sice mohlo později odčiniti tím, že by si podnik v roce, v němž stavba byla dokončena (na př. v roce 1924 nebo 1925), rozdíl tento podle § l osnovy daněprostě odepsal. Toto by však mělo pro podnik význam jen tenkráte, měl-li v roce 1924 nebo 1925 dostatečného zisku, z něhož by odpis ten mohl krýti. Nemá-li takového zisku, nebo vykazuje-li dokonce bilanční ztrátu, pak by se daň z požární náhrady vyměřená ve skutečnosti neodepsala. Pojetí roku 1923 do osnovy má tedy ten praktický význam, že podnik si může pojistnou náhradu, přijatou v roce 1923, uložiti do zvláštního fondu (§ 2 osnovy) a že se mu s placením daně výdělkové i s přirážkami na ni připadající posečká do jednoho roku po její splatnosti. Prokáže-li pak v té době, že vyhořelý objekt znovuzřídil, odepíše se mu posečkaná daň výdělková s přirážkami a s úroky z prodlení, připadající na rozdíl mezi poslední bilanční hodnotou poškozených předmětů a pojistnou náhradu.
B. Zvláštní.
K § 1.
Tento paragraf má na zřeteli případy, kde podnik postižený živelní pohromou znovuzřídí poškozené budovy, stroje a zařízení v témže obchodním roce, v němž mu byla pojistná náhrada vyplacena, úleva daňová záleží v tom, že si může v obchodním roce, v němž znovuzřízené budovy byly stavebně dokončeny, pokud se týče stroje a nářadí znovu pořízeny, odepsati daněprostě rozdíl mezi poslední bilanční hodnotou poškozených předmětů a pojistnou náhradou. V pozdějších letech možno odpisy na znovuzřízených předmětech počítati z pořizovacího nákladu po srážce uvedeného odpisu, resp. po srážce fondu umořovacího. Jestliže tedy na př. továrna v bilanční hodnotě Kč 1,000.000 vyhoří a pojistná náhrada činí Kč 4,000.000, odepíše podnik daněprostě. částku Kč 3.000.000; v dalších letech možno přiměřený odpis počítati jen z hodnoty knihovní Kč 1.000.000 a nikoliv z hodnoty pořizovací Kč 4.000.000. Jinak zůstávají ustanovení platných zákonů, platící o odpisech (na př. co do knihovního provedení, přiměřenosti) nedotčena.
K § 2.
Nemůže-li podnik poškozené předměty znovu zříditi ještě v obchodním roce, v němž mu byla pojistná náhrada vyplacena, může tuto prozatím uložiti do zvláštního, jako samostatná bilanční položka vykázaného fondu. Tato úložka se sice zdaní, avšak výdělková daň se všemi přirážkami na ni připadající se posečká po jeden rok, počítajíc od doby její splatnosti. Prokáže-li podnik, do této doby, že provedl znovuzřízení poškozených předmětů, provede se za splnění dalších předpokladů § 3 osnovy reasumace předpisu daně výdělkové podle míry na znovuzřízení skutečně upotřebené pojistné náhrady a podle toho vyplývající rozdíl na dani výdělkové s přirážkami a s úroky z prodlení se odepíše.
Finanční správě jest poskytnuta možnost zajistiti případně posečkanou daň s přirážkami.
K § 3.
Tento paragraf jest korrelátem k § l, odst. 2. osnovy a upravuje vyúčtování nákladu spojeného se znovuzřízením poškozených předmětů, krytého ze zvláštní reservy.
K § 4.
Jelikož zákon ze dne 3. března 1921, čís. 102 Sb. z. a n. platí co do výměny strojů a zařízení, pořízených před rokem 1920, resp. co do zřizování obnovovacích fondů pro stroje a zařízení do konce roku 1925 (obchodní léta 1925 nebo 1924/1925), bylo třeba vyloučiti jeho platnost v případech, kde podnik užije výhod, jež poskytuje tato osnova, aby se tím zamezilo dvojímu poskytování daňových výhod.
K § 5.
Stejné výhody jako společnostem podrobeným zvláštní dani výdělkové podle II. hlavy zákona o osobních daních přímých poskytuje osnova co do daně z příjmu a všeobecné daně výdělkové (daně dóchodkové, zárobkové daně III. třídy a daně báňské) osobám, vedoucím řádné obchodní knihy.
Toto ustanovení bylo vsunuto do osnovy zákona jen s přihlížením k dříve již citovanému judikátu bývalého vídeňského nejvyššího správního soudního dvoru z r. 1901, poněvadž nemáme doposud žádného judikátu našeho nejvyššího správního soudu v této věci a nevíme tudíž, jaké stanovisko by on v této otázce zaujal. Podle názoru ministerstva financí není majetkový zisk tohoto druhu u osob fysických vůbec zdanitelný vzhledem k § 159, odst. 3 zákona o osobních daních přímých, a to bez rozdílu, vede-li někdo obchodní knihy čili nic. Zejména v posledním případě, když poplatník knih nevede, není zjištění nějakého poplatného zisku v případě vyplacení náhrady za škody živelní prakticky dobře myslitelným. Ministerstvo financí zamýšlí proto také po uzákonění osnovy dáti v tomto smyslu berním správám příslušné pokyny.
Vláda projevuje přání, aby osnova byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výboru rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.
V Praze, dne 25. června 1925.
Předseda vlády:
Švehla v. r.
Ministr financí:
Inž. Boh. Bečka v. r.