Tab. VIII.
Úředníci pragmatikální. Podúředníci, zřízenci a pomocný personál.
Učitelé. -Četníci.
Počet jich byl 292.906. Na jednoho člena průměrně připadalo:
a) Služného .................................................................. 8.472
b) Služného a místního přídavku .................................... 10.399
c) Úhrnných požitků .................................................. 16.363
Příspěvek |
|||||||||
na dávky |
členům |
rodinným příslušníkům |
úhrnem |
||||||
v % a |
v% b |
v% c |
v % a |
v % b |
v % c |
v% a |
v % b |
v% c |
|
na lékaře............................... | 1,80 | 1,47 | 0,93 | 0,77 | 0,63 | 0,40 | 2,57 | 2,10 | 1,33 |
na léky a léčiva | 0,73 | 0,59 | 0,38 | 0,48 | 0,39 | 0,25 | 1,21 | 0,98 | 0,63 |
na nemocnice, dopravu a lázně | 0,43 | 0,35 | 0,22 | - | - | - | 0,43 | 0,35 | 0,22 |
na pohřebné | 0,12 | 0,10 | 0,06 | 0,03 | 0,02 | 0,01 | 0,15 | 0,12 | 0,07 |
na výlohy porodu | 0,04 | 0,03 | 0,02 | 0,60 | 0,49 | 0,31 | 0,64 | 0,52 | 0,33 |
úhrnem | 3,12 | 2,54 | 1,61 | 1,88 | 1,53 | 0,97 | 5,00 | 4,07 | 2,58 |
Tab. IX.
Vyloučí,li se zaměstnanci ministerstva železnic, kteří již pro případ nemoci jsou bud' jako dobrovolní anebo jako povinní členové pojištěni, pak by počet zaměstnanců majících podléhati pojištění byl:
1. Pragmatikálních .................................................. 58.686
2. Podúředníků, zřízenců a pomocného
personálu ......................................................... 54.708
3. Učitelů ................................................................. 48.130
4. Četníků. ................................................................ 13.113
Úhrnem ................................ 174.637
Na jednoho člena pak by připadalo :
a) Služného ......................................................... 8.864
b) Služného a míst. příd.......................................... 10.915
c) Úhrnných požitků ............................................ 16.860
Příspěvek |
|||||||||
na dávky |
členům |
rodinným příslušníkům |
úhrnem |
||||||
v% a | v% b | v % c | v% a | v%b | v% c | v% a | v% b | v% c | |
na lékaře | 1,72 | 1,40 | 0,90 | 0,74 | 0,60 | 0,39 | 2,46 | 2,- | 1,29 |
na léky a léčiva | 0,70 | 0,56 | 0,37 | 0,46 | 0,38 | 0,24 | 1,16 | 0,94 | 0,61 |
na nemocnice, dopravu a lázně | 0,41 | 0,34 | 0,22 | - | - | - | 0,41 | 0,34 | 0,22 |
na pohřebné | 0,11 | 0,09 | 0,06 | 0,03 | 0,02 | 0,01 | 0,14 | 0,11 | 0,07 |
na výlohy porodu | 0,04 | 0,03 | 0,02 | 0,57 | 0,46 | 0,30 | 0,61 | 0,49 | 0,32 |
úhrnem | 2,98 | 2,42 | 1,57 | 1,80 | 1,46 | 0,94 | 4,78 | 3,88 | 2,51 |
Tab. X.
Státní zaměstnanci, učitelé a četníci dohromady.
Na jednoho člena připadalo průměrně :
a) Služného ................................................................ 8.472
b) Služného a místního přídavku ...................................10.399
c) Úhrnných požitků ................................................. 16.363
A) dle všech nem. pokladen za rok 1922.
B) dle okres. nem. pokladen za rok 1922
Příspěvek |
||||||||||
na dávky |
členům |
rodinným příslušníkům |
úhrnem |
|||||||
v % a |
v% b |
v% c |
v % a |
v% b |
v% c |
v % a |
v % b |
v % c |
||
na lékaře | A | 0,43 | 0,36 | 0,23 | 0,13 | 0,12 | 0,07 | 0,58 | 0,48 | 0,30 |
B | 0,43 | 0,35 | 0,22 | 0,13 | 0,10 | 0,07 | 0,56 | 0,45 | 0,29 | |
na léky a léčiva | A | 0,31 | 0,25 | 0,16 | 0,09 | 0,07 | 0,05 | 0,40 | 0,32 | 0,21 |
B | 0,29 | 0,24 | 0,15 | 0,08 | 0,06 | 0,04 | 0,37 | 0,30 | 0,19 | |
na nemocnice, dopravu a lázně | A | 0,30 | 0,25 | 0,16 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,30 | 0,25 | 0,16 |
B | 0,28 | 0,23 | 0,15 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,28 | 0,23 | 0,15 | |
na pohřebné | A | 0,07 | 0,05 | 0,03 | 0,02 | 0,02 | 0,01 | 0,09 | 0,07 | 0,04 |
B | 0,06 | 0,05 | 0,03 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,07 | 0,06 | 0,04 | |
na výlohy porodu | A | 0,22 | 0,18 | 0,11 | 0,11 | 0,09 | 0,06 | 0,33 | 0,27 | 0,17 |
B | 0,26 | 0,21 | 0,13 | 0,08 | 0,07 | 0,04 | 0,34 | 0,28 | 0,17 | |
úhrnem | A | 1,33 | 1,09 | 0,69 | 0,37 | 0,30 | 0,19 | 1,70 | 1,39 | 0,88 |
B | 1,32 | 1,08 | 0,68 | 0,30 | 0,24 | 0,16 | 1,62 | 1,32 | 0,84 |
§§ 31-36 (dřívější 33-35).
Ustanovení těchto §§ byla účelněji přemístěna a přizpůsobena zejména příslušným ustanovením zákona 221/24.
§ 32.
Novým je ustanovení tohoto §, že vládním nařízením bude stanovena nejen minimální, nýbrž i maximální částka pojistného. Bylo poukazováno k tomu, že u vyššího úřednictva znamenalo by to nepoměrně finanční zatížení, ačkoliv pojistné dávky budou u všech zaměstnanců stejné.
§ 37.
V původní předloze zmocňovala se vláda poskytnouti Léčebnému fondu částku 6.000.000,- Kč, a to 5 milionů k účelům nemocenské péče jako zařizování sanatoří, ozdravoven a l milion na zařizovací náklady. Tato osnova zmocňuje vládu, aby mohla poskytnouti částku až do výše 5 milionů Kč a to pouze postupně k účelům léčebné péče a l milion na zařizovací náklady pouze jako bezúročnou zálohu. Ustanovení to je zhoršením původní předlohy, bylo však diktováno vytknutou zásadou soběstačnosti nemocenského pojištění. Buď, pojištění, které, má-li býti samostatné, musí se říditi všeobecně platnými zásadami pro pojištění vůbec, zejména pojistně,technickými, nebo systém dosavadní: podpory se strany státu v případech nemoci, podpory ovšem zhola nedostatečné, jak bylo již dříve řečeno.
V pojištění má v prvé řadě slovo matematik a podle toho byla také vybudována osnova tato, zejména partie týkající se finančního hospodaření dávek pojistných a pojistných příspěvků.
§§ 38-43 (dříve 36-37).
VI. O řízení a soudnictví pojišťovacím.
Též ustanovení o rozhodování sporů v podstatě ponechána podle vládního návrhu, ovšem se zřetelem k provedeným změnám v kompetenci sborů okresních a sboru ústředního. Zásadní změna co do lhůty k žalobě k rozhodčímu soudu (6 měsíců) má důvod v obdobném ustanovení § 193 zákona z 9. října 1924 č. 221.
Novým ustanovením je kompetence ve sporech, které vzniknou mezi Léčebným fondem a nemocnicemi nebo jinými léčebnými ústavy (§ 42).
Spory tyto mohly býti snadno přikázány pojišťovacímu soudu podle zákona 221/24, ježto o nich rozhoduje samosoudce, tedy bez jakéhokoliv účastenství zaměstnavatelů a zaměstnanců.
§§ 44-45 (dříve 38-47).
VII. Ustanovení všeobecná a závěrečná.
§ 44.
Je doslovně převzat ze zákona 221/24.
§ 45.
Veškerá ustanovení tohoto zákona nemohou současně vejíti v platnost, neboť v prvé řadě musí tu býti orgánové správní, kteří připraví vše potřebné k provádění léčebné péče. Z toho důvodu ustanovení týkající se nároku na dávky, jakož povinnosti platiti pojistné vstoupí v platnost teprve 9 měsíců po vyhlášení zákona, kdežto ostatní ustanovení týkající se organisace a p. již 6 měsíců po vyhlášení zákona.
Sociálně-politický výbor pojednav velmi zevrubně o vládní osnově zákona o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců, doporučuje slavnému senátu schválení osnovy zákona jak níže následuje.
V Praze, dne 26. června 1925.
Rudolf Jaroš v. r.,
předseda.
Rudolf Pánek v. r.,
zpravodaj.
II.
Rozpočtový výbor senátu pojednav o vládní osnově zákona o nemocenském pojištění státních zaměstnanců, po pronesené debatě, jednohlasně schválil osnovu zákona, tak jak byla přijata sociálně-politickým výborem senátu, projeviv současně přání, aby ve vydaném vládním nařízení jasně bylo řečeno, kterých stavů zákon bude se dotýkati.
V Praze, dne 1. července 1925.
Dr. Karas v. r.,
místopředseda.
Jos. V. Klečák v. r.,
zpravodaj.
Zákon
se dne .............................................
o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
I. O pojistné povinnosti, o přihláškách, odhláškách a oznámeních.
Kdo jest pojištěn.
§ 1.
(1) Pro případ nemoci jsou pojištěni:
a) civilní zaměstnanci ve službě státu, státních podniků a veřejných fondů státem spravovaných, jakož i příslušníci četnictva,
b) učitelé obecných a občanských škol, na něž vztahuje se zákon rovnostní z 23. května 1919, č. 274 Sb. z. a n.,
c) zaměstnanci zemí, župních svazů, žup, okresů, obcí a fondů a ústavů jimi spravovaných,
d) osoby, kterým stát, země, župní svazy, župy, okresy, obce a fondy a ústavy jimi spravované vyplácejí normální odpočivné nebo zaopatřovací požitky,
pokud mají v republice Československé bydliště a nepodléhají nemocenskému pojištění podle zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., nebo podle zákona ze dne 11. července 1922, č. 242 Sb. z. a n.,
e) pojištěni jsou dále pro případ nemoci zaměstnanci korporací, kteří podle § 5, lit. a) zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., byli ministerstvem sociální péče po dohodě s příslušným odborným ministerstvem prohlášeni za rovnocenné zaměstnancům státu a jiných nucených svazků územních.
(2) Pojištění duchovních státem uznaných (recipovaných) náboženských společností, pokud vykonávají úkony veřejné správy duchovní, jakož i učitelů veřejných škol obecných a občanských, kteří nejsou pojati pod ustanovení b), ať jsou v činné službě nebo požívají normálních požitků odpočivných nebo zaopatřovacích, bude upraveno vládním nařízením.
§ 2.
Nemocenské pojištění státních zaměstnanců republiky Československé, kteří jsou zaměstnáni ve službě mimo hranice republiky, bude upraveno vládním nařízením.
§ 3.
Nárok na dávky podle tohoto zákona počíná se nastoupením služby a zaniká zastavením výplaty služebních, odpočivných nebo zaopatřovacích požitků.
O přihláškách a odhláškách.
§ 4.
(1) Zaměstnavatelé osob uvedených v § l písm, c), d), a v § l, odst. 2. jsou povinni osoby ty přihlašovati a odhlašovati způsobem předepsaným ve stanovách.
(2) Zaměstnavatelé, kteří nedostojí této povinnosti, jsou povinni nahraditi Léčebnému fondu náklad, který byl spojen s poskytováním pojistných dávek pojištěncům včas neohlášeným nebo neodhlášeným.
§ 5.
Stanovami může býti i pojištěncům uložena povinnost, aby ohlašovali předepsaným způsobem a na místě k tomu určeném poměry, jež mají význam pro nárok na pojistné dávky. Na nesplnění této povinnosti mohou býti uloženy pořádkové pokuty.
II. O pojistných dávkách.
Nemocenské ošetřování.
§ 6.
Pojištěnec má nárok na poskytování lékařské pomoci, čítajíc v to pomoc při porodu, při-spění porodní asistentky, jakož i potřebných léčiv a jiných therapeutických pomůcek, dále na nemocenské ošetřování příslušníků rodiny (§ 7).