Úterý 1. června 1926

Schůze zahájena v 16 hodin 35 minut.

Přítomni:

Předseda: Klofáč.

Místopředsedové: dr Brabec, Donát, dr Hruban, Niessner.

Zapisovatelé: Jaroš, Kavan.

120 senátorů podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři: dr Fatka, dr Haussmann, dr Schieszl.

Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr Šafařovič; jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.

Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.

Sděluji, že udělil jsem dovolenou pro dnešní schůzi sen. Hrejsovi, dr Ledeburovi-Wichelnovi a dr Soukupovi, pro tento týden sen. dr Kovalikovi a dr Medingerovi.

Navrhuji, aby byla udělena zdravotní dovolená na dobu 14 dní sen. dr Procházkovi, na 3 neděle sen. Křepkovi, na dobu jednoho měsíce sen. Petříkovi a Richterovi, na dobu dvou měsíců sen. dr Hilgenreinerovi.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Senátní tajemník dr Šafařovič (čte):

Tiskem rozdáno:

Tisk 107 poštou. Zpráva ústavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona o zahlazení odsouzení (tisk 45).

Tisk 103-103/11. Odpověď ministra školství a národní osvěty na interpelaci sen. Hüttera a soudr. (tisk 26/2) a interpelaci sen. Teschnera a soudr. stran restrikce pomocných úředníků okresních školních inspektorů (tisk 29/6).

Tisk 103/1. Odpověď ministra národní obrany na interpelaci sen. Hüttera a soudr. o tom, že vojenská velitelství v Jelšavě na Slovensku zakázala německým vojínům čísti >Rumburger Zeitung< (tisk 26/3).

Tisk 103/2. Odpověď ministra pošt a telegrafů na interpelaci sen. Friedricha a soudr. stran protizákonného jednání poštovního orgánu (tisk 26/4).

Tisk 103/3. Odpověď ministra železnic na interpelaci sen. Hartla, Friedricha a soudr. o tom, že se u vlaků, které jezdí v severních Čechách, používá zastaralých a poškozených vozů (tisk 29/1).

Tisk 103/4. Odpověď předsedy vlády na interpelaci sen. Stolberga a soudr. stran složení slezské zemské správní komise (tisk 29/5).

Tisk 103/5. Odpověď ministra národní obrany na interpelaci sen. Toužila a soudr. o katastrofě v Truhlářské ulici (tisk 47).

Tisk 103/6. Odpověď ministra národní obrany na interpelaci sen. Böhra a soudr. o výbuchu v Truhlářské ulici (tisk 58/4).

Tisk 103/7. Odpověď ministra spravedlnosti na interpelaci sen. Hüttera a soudr. stran neoprávněného zabavení čísla týdeníku >Norden< z 28. února 1926, jenž vychází v Liberci (tisk 63).

Tisk 103/8. Odpověď ministra sociální péče na interpelaci sen. Tschapka, Prause a soudr. stran provádění zákona o nedělním klidu v živnosti pekařské (tisk 71/5).

Tisk 103/9. Odpověď ministra sociální péče na interpelaci sen. Prause, Tschapka a soudr. stran úpravy pracovní doby v živnosti pekařské (tisk 71/6).

Tisk 103/10. Odpověď ministra sociální péče na interpelaci sen. Tschapka, Prause, Lipperta a soudr. stran zavádění všeobecného nedělního klidu ve venkovských městech v Čechách (tisk 71/7).

Tisk 103/11. Odpověď ministra spravedlnosti na interpelaci sen. Prause, Tschapka a soudr. o volbách do živnostenských soudů (tisk 71/4).

Tisk 104. Návrh sen. Toužila a soudr. na vydání zákona, kterým se upravují právní poměry domovníků.

Tisk 105. Zpráva imunitního výboru o žádosti krajského soudu v Českých Budějovicích za souhlas k trestnímu stíhání sen. Sochora pro přečin proti bezpečnosti cti podle §§ 487, 488, 491, 493 tr. z. (čís. 1074/26 předs.).

Tisk 106. Zpráva výboru imunitního o žádosti zemského trestního soudu v Praze ze dne 15. února 1926, č. j. Tk XV 1210/26 z 12. 2. 1926, za svolení k stíhání sen. Šturce pro přečin podle § 8 č. 3 zákona ze dne 17. října 1919, čís. 568 Sb. z. a n., (čís. 487/26 předs.).

Tisk 108. Zpráva výboru imunitního o žádosti předsednictva sborového soudu v Užhorodě za souhlas k trestnímu stíhání sen, Bodnara pro zločin výzvy k trestním činům podle § 15 čís. 3 zák. ze dne 19. března 1923, čís. 50 Sb. z. a n., (čís. 1062 předs.).

Tisk 109. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu (tisk 235) zákona o úpravě některých lhůt při smlouvách nájemních (tisk 282).

Tisk 110. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu (tisk 209) zákona, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů >Východočeské 6% investiční půjčky elektrisační z roku 1925 v částce Kč 27,000.000 - jmenovité hodnoty se zemskou zárukou< k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 246).

Z předsednictva přikázáno:

Výboru iniciativnímu:

Tisk 104. Návrh sen. Toužila a soudr. na vydání zákona, kterým se upravují právní poměry domovníků.

Zápisy o 21. a 22. schůzi senátu Národního shromáždění republiky Československé vyloženy byly podle § 72 jednacího řádu v senátní kanceláři k nahlédnutí.

Jelikož v předepsané lhůtě nebyly žádným p. senátorem písemné námitky podány, dlužno pokládati zápisy ty za správné a dají se do tisku.

Z předsednictva přikázáno:

Výboru imunitnímu:

Žádost krajského soudu v Liberci za svolení k stíhání sen. dr Brunara pro přečin podle § 14 čís. l zákona na ochranu republiky a pro přestupek podle §u 491 tr. z. a podle čl. V. zákona ze 17. prosince 1862, čís. 8 ř. z. z r. 1863.

Žádost báňského hejtmanství v Praze za svolení k zavedení disciplinárního řízení proti sen. Chlumeckému pro porušení povinností stavovských a úředních.

Předseda: Přikročuji k projednávání denního pořadu.

Na denním pořadu je:

1. Zpráva ústavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona (tisk 45) o zahlazení odsouzení. Tisk 107.

Zpravodajem je pan sen. dr Baxa. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj sen. dr Baxa: Slavný senáte! Ústavně-právní výbor předkládá k usnesení vládní návrh zákona na zahlazení odsouzení. Jak již ze jména plyne, jest obsah tohoto návrhu, aby trest za určitých podmínek, a uplynula-li od výkonu trestu určitá doba, byl zahlazen, t. j. aby odsouzení bylo vůbec odčiněno. Důvodem toho je, že na trest nutno se dívati s dvojího hlediska. Jednak je to spravedlivá odplata za spáchaný čin, jednak ale plní trest také určitou sociální funkci, t. j. trest tím, že stihne každého, kdokoli nějakého trestného činu se dopustí, působí na širší veřejnost jaksi odstrašujícím dojmem. Právě z těchto dvojích důvodů dlužno také pohlížeti na osnovu, resp. na účinky trestu, a tu zajisté je slušno a spravedlivo, jestliže odsouzený trest odpykal a splnil-li veškeré podmínky, choval-li se slušně a dal-li svým jednáním na jevo, že skutečně se polepšil, aby nejen trest po té stránce individuelní byl odčiněn, nýbrž aby také po té stránce sociální to odčinění nastalo. Jedná se tedy o to, aby odsouzenému byla podána pomocná ruka k tomu, aby se mohl vrátiti do společnosti lidské jako její člen rovnoprávný, a aby to stigma, které na něm vězí jako na člověku odsouzeném, bylo odčiněno. Neboť to stigma do určité doby může se státi také určitým předsudkem a moderní doba ukazuje, že proti předsudkům bojujeme a snažíme se je odstraniti. Jako jsme odstranili určité předsudky středověké, jako nemanželské zrození atd., tak také je slušno a spravedlivo, aby také tento předsudek, když odsouzený dal chováním najevo, že se polepšil, byl odčiněn. Jakmile je někdo odsouzen, není už zachovalý a tato skutečnost vadí jemu v dalším jeho životě společenském a pronásleduje ho mnohdy až do hrobu. Nedostatek zachovalosti překáží mu začasté, aby se mohl věnovati řádnému životu, aby mohl nabýti určitého postavení nebo úřadu, zkrátka, aby si mohl založiti spořádané bytí.

Aby i tyto následky byly odčiněny a aby odsouzený, který dává záruku toho, že se skutečně polepšil, mohl nabýti dřívějšího čestného společenského postavení, k tomu slouží zahlazení odsouzení. Účinek této instituce je, že odsouzený, aniž by ovšem rozsudek a skutečnost, že se odsouzení stalo, byly zrušeny, nabývá dřívější soudní zachovalosti, což se formálně vyjadřuje tím, že se v rejstříku trestů a ve všech záznamech, které se vedou o odsouzeném, zahlazení odsouzení poznamená a že se do výpisu z rejstříku trestů a do jiných záznamů o odsouzeném vedených zahlazené odsouzení nepojímá.

V historických zemích máme určitou instituci, která je takřka obdobná k tomuto vládnímu návrhu o odčinění odsouzení. Je to jednak zákon ještě z bývalého Rakouska čís. 108 z roku 1918, jednak zákon Československé republiky čís. 208 z r. 1919. Ale v zemích bývalé koruny uherské, které tvoří součástku nynější republiky, totiž na Slovensku a Podkarpatské Rusi není této instituce. Tudíž je třeba, aby i v tomto směru provedena byla unifikace právní, a této unifikaci právní jaksi slouží vládní návrh zákona.

Ústavně-právní výbor ve dvou schůzích jednal o vládním návrhu, přijal jej v celém jeho znění s nepatrnými změnami. Tyto změny týkají se předem §u 1, kdy stanoveny jsou totiž podmínky. Změna je provedena v tom směru, že odstavec 2. je vsunut vhodným způsobem v odstavec 1., a to z toho důvodu, že ve vládní osnově stálo, že >zahlazení odsouzení je vyloučeno, zní-li rozsudek na přísnější trest nežli na trest na svobodě jednoho roku<, a hned v dalším odstavci stojí, že >může býti povoleno zahlazení odsouzení tehdy, zní-li rozsudek na přísnější trest nežli na jeden rok.<

Tudíž je zde jakási kontradikce v samotném znění zákona, a aby tedy tato kontradikce byla odčiněna, byl odstavec 2. vsunut vhodným způsobem do odstavce 1. Jinak odstavec 1. zůstává beze změny. Tu pak dlužno připomenouti ještě, že vládní návrh a také návrh ústavně-právního výboru užívá výrazu >povolí< a >může povoliti<. Tato mluva je volena úmyslně z toho důvodu, že tam, kde zákon mluví >povolí<, znamená tolik, že soud je povinen povoliti, jsou-li tu zákonné podmínky, tam však, kde mluva zákonná užívá výrazu >může povoliti<, že je povolení dáno do rukou volného uvážení soudcovského.

Změna pouze nepatrná byla učiněna v §u 2, a to v odstavci 4., kdy místo výrazu >doba v odstavci 1. uvedená< se užilo >doba zkušebná<. Naproti tomu změna obsahová i stylistická byla provedena v §u 3, a to k vůli jasnosti věci.

Zahlazení odsouzení lze povoliti i když je tu více případů. A tu je stanovena zásada, že všechna odsouzení je zahladiti současně. Ale z této zásady jsou připuštěny dvě výjimky, jednak, že lze povoliti zahlazení, když nejsou dány podmínky ohledně všech trestů, a jednak, že lze povoliti zahlazení i tehdy, když některý čin zůstává nezahlazen. Aby to bylo jasně i v zákoně formulováno; rozdělil ústavně-právní výbor § 3 na tři odstavce, z nichž prvý ustanovuje zásadu, druhý a třetí obsahuje výjimky; a to druhý odstavec obsahuje výjimky v tom případě, když poslední odsouzení se stalo jen pro přestupek, anebo pro přečin nepatrného významu, nespočívající na nízké nebo nečestné pohnutce, že může soud povoliti zahlazení předcházejících odsouzení i bez tohoto nepatrného odsouzení, a na druhé straně výjimku, kterou ustanovuje odstavec 3., totiž když se jedná nejvýše o tři odsouzení pro přestupky, nebo pro přečiny nepatrného významu, nespočívající na nízké a nečestné pohnutce, že soud může povoliti zahlazení odsouzení, i když tu není zkušebná doba ohledně všech tří, nýbrž jen ohledně posledního, t. j., když od posledního přestupku nebo přečinu uplynula doba zkušebná.

§ 4, 5, 6 zůstává beze změny. V § 7 jenom nepatrná změna stylistická, a to, aby bylo jasno, že jaksi výsadu povolení zahlazení odsouzení má soud občanský, a to i v tom případě, když se jedná zároveň o zahlazení odsouzení vysloveného soudem vojenským. Jen v tom případě, když se jedná jen o zahlazení odsouzení vysloveného soudem vojenským, je příslušný soud vojenský.

§ 8. V tomto paragrafu bylo třeba provésti stylistickou a z části také, ovšem nepatrnou, obsahovou úpravu, aby bylo zjednáno náležité jasno o věci. Zahlazení odsouzení povoluje soud jen k návrhu. Návrh tento podávají buď sám odsouzený a osoby v odst. 2. vytčené, anebo z povinnosti úřední státní zástupce - vojenský prokurátor - tento však jen tehdy, když skutečnosti odůvodňující zahlazení lze bez dalšího šetření zjistiti. Podávají-li návrh - žádost - odsouzený nebo osoby v odst. 2. vytčené, postoupí soud věc státnímu zástupci - vojenskému prokurátorovi - aby potřebná šetření provedl. Mluva v druhé větě odst. 4. obsažená byla ústavně-právním výborem volena proto, aby nemohlo býti pochybnosti o tom, že nejen soud, nýbrž i státní zástupce - vojenský prokurátor a všichni orgánové, kterých státní zástupce - vojenský prokurátor - užije, jsou povinni provésti šetření s veškerou šetrností pro odsouzeného. Neboť kdyby šetření nebylo veškerými orgány prováděno se vší možnou šetrností pro odsouzeného, mohl by býti šetřením docílen účinek pro odsouzeného právě opačný, než osnova zamýšlí; paměť odsouzení třeba již naprosto vyprchalá mohla by býti oživena, odsouzení, o kterém třeba již nikdo neví, mohlo by býti uvedeno na veřejnou známost, ba mohlo by vzniknouti domnění, že se snad proti odsouzenému koná šetření pro podezření z nějakého - nového - trestného činu. Z toho důvodu uznal ústavně-právní výbor, aby § 8 vládního návrhu byl nezměněn.

§ 9, 10, 11 a 12 vyšel beze změny, jen v §u 11 byla provedena nepatrná stylistická změna.

Ústavně-právní výbor projednal ve dvou schůzích tento vládní návrh a navrhuje slavnému senátu, aby senát tento vládní návrh, jak jej ústavně-právní výbor upravil, přijal.

Předseda: Nikdo není ke slovu přihlášen, pan zpravodaj si doslovu nepřeje, prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Konstatuji, že senát je schopen se usnášeti.

O celé osnově zákona, jeho nadpisu, úvodní formuli hodlám dáti hlasovati najednou.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí tak, jak je vyznačena ve zprávě výborové, čís. 107, ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Uvedená osnova zákona, jeho nadpis a úvodní formule se přijímá podle znění zprávy výborové, vyznačené v tisku čís. 107, ve čtení prvém.

Nyní je na denním pořadu:

2. Zpráva výboru imunitního o žádosti krajského soudu v Moravské Ostravě za souhlas k trestnímu stíhání sen. Koutného pro přečiny §§ 279 a 283 trestního zákona a pro přestupek §u 312 trestního zákona (čís. 174/26 předs.). Tisk 54.

Zpravodajem je pan sen. dr Baxa Uděluji mu slovo.

Zpravodaj sen. dr Baxa: Slavný senáte! Zpráva výboru imunitního o žádosti krajského soudu v Moravské Ostravě za souhlas k trestnímu stíhání sen. Koutného pro přečiny §§ 279 a 283 trestního zákona a pro přestupek §u 312 trestního zákona.

Podle zprávy krajského soudu v Moravské Ostravě chtěla strana komunistická dne 4. dubna 1925 přes úřední zákaz, uspořádati na Náměstí Republiky tábor lidu. Účastníci se zde k tomu účelu také sešli, a výzvy četnického kapitána Hery k rozchodu několikráte opakované nebylo uposlechnuto. Naopak Koutný vybízel dav kolem shromážděný ke spolupomoci a k odporu slovy:

>Neposlouchejte ho, pryč s ním, soudruzi, pojďte za mnou<, a na četníky zakročující křičel slovy: >Vy psi, vy bando, s hovadem se lépe zachází než s námi<, a na nějakou ženu křičel slovy: >Křičte, když vás bijí, to je pakážské jednání od četnictva<.

Doložiti dlužno, že podle zprávy zemského četnického velitelství pro Moravu, oddělení Moravská Ostrava, ze 6. dubna 1925 bylo davem házeno na četnictvo, a že hozenými kameny byli 4 četníci lehce zraněni; pachatele nepodařilo se zjistiti. Dále sluší doložiti, že bylo nápadné, že tam bylo v prvých řadách mnoho těhotných žen, které samy křičely, že jsou těhotny. Při útěku jedné takové ženě vypadla ze sukní peřinka a svědci tedy potvrzují, že vlastně to těhotenství bylo fingováno a ženy svoje životy vycpaly, aby se zdálo, že jsou těhotné. (Sen. Hampl: To není pravda!)

Krajský soud v Moravské Ostravě žádal dne 27. června 1925 předsednictvo poslanecké sněmovny Národního shromáždění za souhlas k trestnímu stíhání posl. Koutného, o věci však nebylo rozhodnuto.

Přípisem předsednictva této sněmovny z 19. října 1925 bylo však krajskému soudu oznámeno, že Národní shromáždění bylo rozpuštěno, a že poslanecká sněmovna o této žádosti nerozhodla.

Imunitní výbor navrhuje, aby senát k žádosti krajského soudu v Moravské Ostravě z 28. prosince 1925, č. jedn. Tk X 2187/25/15, dal souhlas k trestnímu stíhání sen. Koutného pro přečiny §§ 279 a 283 trestního zákona a pro přestupek §u 312 trestního zákona, a to z těchto důvodů:

Není zajisté nic závadného v tom, když člen Národního shromáždění intervenuje při shromáždění lidu a jedná v té věci za shromážděné účastníky s úřady. Ba lze přisvědčiti názoru, že je to dokonce jeho právo. Ale intervence ta se musí pohybovati v mezích zákona a díti ve formě slušné. Intervenující člen Národního shromáždění má povinnost svým jednáním přesvědčiti shromážděný lid, že zákony republiky, jež zachovávati sám při svém vstupu do Národního shromáždění výslovně slíbil, nutno za každých okolností respektovati.

Avšak podle oznámení krajského soudu v Moravské Ostravě bylo by jednání sen. Koutného pravým opakem toho, a nad to byl by svými výkřiky hrubě urazil ty, kdož plníce rozkaz jim daný, jen vykonávali službu jistě velmi odpovědnou a zajisté nikterak snadnou. Je tudíž v zájmu veřejného řádu, aby skutková podstata těchto činů byla trestním řízením zjištěna a aby tudíž dán byl souhlas k trestnímu stíhání. (Při odchodu zpravodaje sen. dr Baxy - výkřik: Převzal úlohu starého Stránského!)

Předseda: Prosím, aby se o nepřítomných nemluvilo!

Ke slovu je přihlášen pan sen. Niessner.

Řečnická lhůta je 1/4 hodiny.

Uděluji mu slovo.

Sen. Niessner (německy): Slavný senáte! Imunitní praxe, která vnikla do parlamentu a obzvláště do senátu, zdá se mi způsobilou k tomu, aby nás učinila v celém světě známými a slavnými, při nejmenším ve smutném smyslu slavnými. Pánové! V posledních letech vydali jsme soudům více senátorů a poslanců, nežli jich ve všech státech Evropy vůbec kdy bylo vydáno. (Výkřiky.) V každém demokraticky řízeném státě je právo imunity, které vyšlo z boje mezi demokracií a starým feudálním panstvím nedotknutelnou vymožeností, jež je vysoce váženou. Již z tohoto hlediska dlužno odsouditi a zavrhnouti postup přímo systematicky prováděného vydávání poslanců a senátorů téměř v každém případě, kde se naskýtá jen nějaký podklad k trestnímu stíhání dotčeného zástupce. Naše praxe zde v senátě liší se mimo to také nepříznivě od praxe poslanecké sněmovny. My jsme zde ještě rigorosinějšími, ještě přísnějšími, ještě neúprosnějšími. V poslanecké sněmovně berou aspoň ohled v jistých případech, kde se jedná o politické věci. Ale zde se ptáme jen na jedno: Hodí se nějaký paragraf trestního zákona nebo zákona na ochranu republiky na dotčený čin, z kterého je senátor obviněn, či nikoli? Jestliže ano, pak je neúprosně vydán. (Sen. Hampl [německy]: To přijde na to, ke které straně patří!) Páni členové bývalých vládních stran byli přece dříve - o nynější době ještě promluvím - v příjemném postavení, že se nemusili dopouštěti žádných přestupků zákona.


Související odkazy