Čtvrtek 16. prosince 1926

Schůze zahájena o 19 hodin 45 minut.

Přítomni:

Předseda: dr Hruban.

Místopředsedové: Böhr, Donát, Klofáč, dr Krčméry, dr Soukup.

Zapisovatelé: dr Krouský, Prause.

126 senátorů podle presenční listiny.

Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr Šafařovič; jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.

Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.

Z předsednictva přikázáno:

Senátní tajemník dr Šafařovič (čte):

Výboru brannému a rozpočtovému:

Tisk 315. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu (tisk 272) zákona o úpravě rozpočtu vojenské správy (tisk 761).

Výboru rozpočtovému:

Tisk 316. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona (tisk 727) o dávce ze šumivého vína (tisk 782).

Výboru sociálně-politickému:

Tisk 317. Usnesení poslanecké sněmovny o návrhu posl. Pekárka, Vávry, Sedláčka, Stenzla a druhů (tisk 734) a o návrhu posl. Stenzla, Tichého, Eckerta, Pekárka a druhů (tisk 738), aby byl vydán zákon, jímž se mění zákon. ze dne 1. července 1926, čís. 118 Sb. z. a n., jímž se mění §§ 275 a 276 zákona ze dne 9. října 1924, čís. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří (tich 788).

Předseda: Navrhuji, aby bylo uloženo shora uvedeným výborům, aby o usnesení poslanecké sněmovny podaly zprávu do nejblíže příští schůze, která se bude konati zítra v pátek dne 17. prosince 1926.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je schválen.

Budeme nyní projednávati denní pořad.

Prvním předmětem je

1. Zpráva rozpočtového výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 307) k vládnímu návrhu zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, čís. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost. Tisk 312.

Zpravodajem je pan sen. dr Karas, dávám mu slovo.

Zpravodaj sen. dr Karas: Slavný senáte! Daň z obratu zavedena byla u nás prvně zákonem z 12. srpnu 1921, čís. 321 Sb. z. a n., a to pouze na 3 leta, neboť se myslilo, že to bude prozatímní náplast na poválečné rány. Ale po 3 letech viděla se nutnost prolongovati zase zákon ten na 3 leta a tato prolongace končí nyní posledním prosincem letošního roku.

Zákon byl zaveden hlavně z těch důvodů, že zde byl velký výnos této daně, neboť hned prvým rokem byl rozpočítáván příjem přes 1 miliardu a příjmu toho bylo také dosaženo; dále že je velmi pohodlné předpisování a vybírání této daně a že daň se schází ode dne splatnosti velmi rychle do státní pokladny. Vidíme po uplynutí 6 let po dvojatém období provisorním, že se nemůžeme daně této již nyní zříci, neboť vynáší podle rozpočtu na. r. 1927 1.900 milionů Kč. Je to tedy nejvyšší daň s největším příjmem v celém našem systému státních příjmů, representujíc plnou čtvrtiny veškerých státních daní, dávek a poplatků. Daň tuto nemožno ani nahraditi jinou daní, neboť není zde po ruce jiného zdroje daňového, který by mohl aspoň přibližně tuto částku také odvésti. A konečný prostředek zbaviti se této daně byla by restringovati státní výdaje o ty 2 miliardy. Pak by daň mohla odpadnout. Ale byli jsme právě svědky zjevu při projednávání rozpočtu: jestliže jeden z řečníků dožadoval se restrikce státních výdajů, tak hned dva jiní řečníci žádali zvýšení dosavadních položek, že prý jsou nedostatečné. Tedy vidíme, že ani s tou restrikcí státních výdajů není to tak lehké a že 2 miliard Kč nemůžeme postrádati. Vidíme v zákoně tom nutné zlo, a proto nemůže býti tento zákon trvale zařazen do našeho berního systému.

A nyní přichází vláda s novelisací, která zase počítá s 3 lety. Letošního roku těšíme se nadějí, že snad přece jen ke konci těchto tří let bude možno tuto daň snížiti. Daň tato nemůže býti trvalým zdrojem státních příjmů, neboť je to daň povahou svou nespravedlivá a tvrdá. Tuto nespravedlivost je zejména viděti oproti přímým daním. Nepostihuje poplatníka podle jeho schopnosti k placení jako přímá daň, která je jinak předepisována bohatšímu nežli chudšímu, nýbrž tato slaň od každého žádá se stejným procentem, ať od bohatého či chudého. (Sen. dr Heller [německy]: To je nespravedlivost!) Ano, je to daň nespravedlivá se stanoviska berní spravedlnosti. Ona je značně tvrdší, než konsumní daň, ač i ta se vybírá od každého konsumenta stejnou sazbou. Daň z cukru na př., ať cukr konsumuje nejchudší občan, zaplatí stejně, jako největší boháč. Ale zde při této rovnosti občanů tato daň je ještě tvrdší, neboť u mnoha případů konsumu několikanásobně stíhá drobného konsumenta, který si musí koupiti potraviny od překupníka, tento zase od velkoobchodníka, tento zase od menších dodavatelů na venkově, kterému zase prodává menší výrobce na venkově. Tato daň je pak několikanásobná, konsument musí platiti mnohonásobně a jen první výrobce ji platí toliko jedenkrát. Vidíte, jak ta tvrdost daňová je stupňována. Pro nás, jako pro stát po výtce exportní je potud obtížná, že zdražuje výrobu, kterou musíme posílati za hranice. Konsumní daň, která také výrobu zdražuje, při exportu se na hranicích vrátí, zde to nemůže býti z důvodů technických. A tudíž naše výroba, která má jíti za hranice, trvale je zatížena o tuto konsumní daň. Jestliže tato daň je několikráte placena, tu ta tvrdost při zahraniční konkurenci se tím jen stupňuje. My z důvodů rozpočtových nemůžeme nyní ani pomýšleti na snížení této sazby, jak se snad dříve myslilo. Nemůžeme ani odstraniti rozdílu mezi daní normální a přepychovou, ačkoliv vychází se již značně vstříc konsumentům a řada předmětů, které byly dříve zařazeny mezi přepychové, jsou zařazeny mezi normální spotřební předměty. Ale tato předloha přece přichází alespoň částečně vstříc poplatníkům, kteří si na mnohé tvrdosti tohoto zákona stěžovali. Ona mírní leckde její tvrdosti, ona činí daň tu alespoň snesitelnější, ona zejména rozšiřuje osvobození odo daně. Je tam řada případů, kde nastává osvobození. § 1 předlohy podrobně uvádí zejména dodávky elektrických proudů mezi jednotlivými elektrárnami, dodávky živnostenských svazů, dodávky na podkladě zákon o nemocenském pojištění a o sociálním pojištění. Všechna tato plnění jsou osvobozena od této daně a takových případů je řada, kde se vychází vstříc; zejména při exportu se nepočítá dopravné do ceny a tedy také ne do daně. Náklady tarifní i dopravní daň odpočte se tedy poplatníkovi. V případech, kde zůstaly nedobytny jisté části účtů, také ta část se odepíše. Uvádím, že skutečně se zde vychází poplatníkovi vstříc, čímž finanční systém náš ovšem trpí. I přání po paušalování se vychází nejširší měrou vstříc. Nebylo však možno všem přáním poplatníků vyhověti, neboť zájem státu žádá, aby zde byly při vybírání jisté kautely, aby ten, kdo vybeře daň od konsumenta, ji skutečně státní pokladně odevzdal, a tyto kautely jsou nutně spojeni s jistými vexacemi s jistým, jak se říká sekýrováním poplatníka kterému není možno se uhnouti. Ale rozpočtový výbor žádá, aby vláda právě při předepisování a vybírání této daně poplatnictvu řádnému přicházela benevolentně vstříc, aby mnohé ty případy takového obtěžování poplatnictva, na které bylo si ve výboru rozpočtovém stěžováno a kteréžto případy zejména samy úřady vybírací nejlépe znají, již jednou přestaly, aby jen potud bylo zakročeno, pokud to je naprosto nutno, jinak jak jsem již řekl, aby se vycházelo poplatnictvu vstříc.

Rozpočtový výbor z těch důvodů, které jsem již na počátku uvedl, ačkoliv je si vědom, že je to těžká daň, ale v té nezbytnosti, ve které jsme, navrhuje slavnému senátu. aby přijal tuto osnovu zákona tak, jak se na ní poslanecká sněmovna usnesla.

Předseda (zvoní): Ke slovu jsou přihlášeni páni senátoři: Čipera, Modráček, Kučera a Časný.

Nežli dám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi, navrhuji, aby řečnická lhůta byla vyměřena půlhodinou. (Námitek nebylo.)

Námitek není, zůstává při tom.

Dávám slovo prvnímu panu řečníkovi, sen. Čiperovi.

Sen. Čipera: Slavný senáte! Mám před sebou vládní návrh zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, čís. 268 Sb. z. a n., o dáni z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost, jejž schválila poslanecká sněmovna i Národního shromáždění 10. prosince t. r.

Marně se snažím nalézti článek, ve kterém by bylo uvedeno, že malozemědělcům a domkářům do určité výměry nebo do určité výše katastrálního výnosu, po př. do určité výše paušalované daně z obratu u malozemědělců a domkářů, dostává se u této daně z obratu určité úlevy.

Ve 22. schůzi tohoto slavného sboru zákonodárného, konané ve středu dne 19. května t. r., podal jsem mezi jinými resolučními návrhy návrh, aby při novelisaci zákona o dani z obratu a dani přepychové bylo pamatováno na to, aby zemědělské podniky byly osvobozeny od daně z obratu, pokud jejich výměra, ať vlastní, či pachtované půdy, nepřevyšuje 3 ha. Návrh ten byl přijat v tomto slavném zákonodárném sboru většinou hlasů. Rád bych proto věděl, jaké jsou to důvody, že vláda návrh ten nechala nepovšimnut. Nevím, zdali senát má tak slabý význam, že vláda jeho usnesení nerespektuje.

Slavný senáte! Je-li ještě něco nespravedlivého ba křiklavého v Československé republice, pak je to nespravedlivé rozdělení berní povinnosti, mezi něž patří i daň z obratu. Zemědělcům a domkářům, kteří z půdy, jíž mají ve svém držení, nevytěží ani tolik, kolik v domácnosti, či v rodině spotřebují, ukládá se daň z obratu. Vžijte se, prosím, do situace těchto lidí, kteří jsou vlastníky nebo pachtýři pěti nebo šesti, či více až do 10 strychů pozemků, z nichž mají živiti 6tičlennou nebo vícečlennou rodinu. Při hladu a bídě a nedostatku spotřebují vše, co z půdy vytěží. Když rok se blíží ke svému konci, docházejí daňové předpisy a rozkazy, mezi těmi také daň z obratu, u malých zemědělců a domkářů; nastává zoufalý stav v těchto rodinách. Bojí se a hledají kde jaký haléř, aby mohli předpisy daní zaplatiti. Majitelé takových hospodářství však neprodají ani za haléř a mají platiti daň z obratu. Jsou však ještě křiklavější věci. V letních měsících konal jsem v lomnickém okrese několik schůzí. V Lužnici několik zemědělců stěžovalo si, že jim voda zaplavila pozemky, odnesla prsť ba celé bramborové pole a zničila úrodu. Tato zhouba dostavuje se velmi často, téměř každý rok, a tamní malozemědělci a domkáři nemohou se domoci odpisu ani daně pozemkové, tím méně již daně obratové.

V klatovském okrese natropila řeka Úhlava již tolik škod, že těžko by se daly odhadnouti. Zaplavuje luka, odnáší píci a přece z pozemků, ze kterých zemědělci nejen nic nemají, ale ti, kdož mají pozemky, vroubící tuto řeku, musejí kupovati píci, a přece z pozemků těch musejí platiti daň z obratu. Namítnete snad, že zemědělcům, postiženým živelními pohromami, dostává se podpory od státu. Nuže slyšte, jak to dopadá s těmi podporami. V době parlamentárních prázdnin, tuším, že to bylo ke konci června t. r., postižen byl strakonický okres strašným krupobitím a průtrží mračen. Na vyzvání tamních našich stoupenců rozejel jsem se po okrese, abych poznal tu zkázu.

Poněvadž zákonodárné sboru nezasedaly, požádal jsem přípisem pana ministra vnitra, tehdejšího předsedu vlády, aby dal škodu zjistiti a co nejrychleji udělil postiženým podporu na zakoupení semen a toho nejnutnějšího. V krátkém čase dostalo se mi odpovědi, že na okres strakonický bylo zasláno 50.000 Kč a v zápětí na to dalších 200.000 Kč. Jaké však bylo moje překvapení, když před několika dny při mém zájezdu na okres strakonický bylo mi sděleno, že celé řadě malozemědělců a domkářů přes všechny prosby a žádosti nedostalo se dosud haléře, na př. obci Novosedly, ba že jsou celé obce, zejména Katovice, ač byly mezi těmi nejvíce postiženými, které nedostaly podporu žádnou,a celá částka je vyčerpána.

Z tohoto mého pravdivého vylíčení poznáte, jaké přízni těší se celé řády malých zemědělců a domkářů a zejména ti, kdož netřímají prapor republikánské strany. Ještě některé jiné doklady, které dosvědčují, jak tíživou je pro malozemědělce a domkáře daň obratová. My jsme se snažili, aby byl prodloužen zákon o drobných pachtech, a dokazovali jsme jeho nutnost pro zajištění existencí drobných pachtýřů. Marné však byly naše snahy, zákon ten není prodloužen dodnes. Dochází proto k novým dražbám pozemků. Nedávno konala se taková dražba obecních pozemků v Pacelicích u Blatné. Do dražby bylo dáno asi 20 dílů pozemků. Z těchto 20 dílů, které až do poslední chvíle měli v nájmu malozemědělci a domkáři, zpachtovali sedláci 7 dílů, a chtěli-li domkáři nájem udržeti, byl jim vydražen l0arový dílec až za 140 Kč. Je možné, aby za těchto okolností, když má domkář platiti 1.400 Kč nájmu z ha pozemku a živiti z něho rodinu, zbylo mu ještě na daň z obratu? Domkáři musejí platiti 1.400 Kč z 1 ha nájmu, poněvadž sedláci chodí na dražbu a vyhánějí do závratných výši nájemné. (Výkřiky. - Sen. Šturc: Platí 1.000.- Kč ze strachu! - Předsednicta se ujal místopředseda Böhr).

Ale to bylo v kamenité půdě, tam se nic nerodí. - A u živnostníků to není lepší. V Československé republice pracuje tisíce živnostníků, jichž příjem nedosahuje ani zdaleka existenčního minima. Jsou to živnostníci řemeslní, hlavně na venkově, kde zpravidla takovým živnostníkům, ať jsou to již obuvníci, krejčí, truhláři, koláři, či jiní donáší se materiál do domu a oni vykonají jen práci.

Oč se liší takovýto výdělek od mzdy dělníka, a přece musí samostatní živnostníci platiti daň z obratu, která je pro ně tím tíživější, že celý příjem lehko spotřebuje, a když pak obdrží platební rozkaz, nemá, čím by zaplatil. To jsou důvody, které nás nutí k tomu, abychom znovu podali návrhy, aby zemědělci a domkáři, kteří ve svém podniku zemědělském nevyrobí více, nežli sami spotřebují, a živnostníci, jichž roční příjem nepřesahuje 6.000.- Kč, byli osvobozeni od daně z obratu.

A tu bych jen prosil, aby pánové z republikánské strany, kteří stále tvrdí, že venkov je jedna rodina a že socialistické strany jsou největšími nepřáteli venkova, pro návrh náš k prospěchu domkářů hlasovali.

Také pánové z lidové strany, již tolik varovali náš venkovský lid před socialistickým nebezpečím, měli by pro návrhy naše hlasovati a tak splatiti dluh chudým domkářům a hlavně jich ženám za odevzdání hlasů dne 15. listopadu 1925 při volbách do Národního shromáždění. A zejména pánové ze středostavovské strany živnostenské, kteří až do vstupu do vlády neměli nic jiného na práci, nežli vytýkati vládě zatěžování živnostnictva daněmi, mají teď nejlepší příležitost dokázati, že s těmi drobnými živnostníky upřímně smýšlí. Na adresu vlády a finančního ministra pak volám: Zaveďte také pro malozemědělce, domkáře a živnostníky daně prosté existenční minimum! Ponechte pro ty to třídy alespoň takovou skývu chleba nezdaněnou, jíž by mohli nasytiti svoje děti!

Československá strana národně-socialistická učiní vše, co je v její moci, aby daňová břemena byla v Československé republice spravedlivě rozdělena. (Potlesk.)

Místopředseda Böhr: Dalším řečníkem je pan sen. Modráček, dávám mu slovo.

Sen. Modráček: Ctěný senáte! Přihlásil jsem se ke slovu, abych věnoval několik slov sedmiletému jubileu daně, která předlohou, o níž jednáme, prodlužuje se na další tři roky.

Já vím, že se ještě nepodařilo žádnému zákonodárnému sboru, aby vynašel takovou daň, aby poplatníci ji rádi platili, (Předsednictví převzal předseda.) ale o tom není pochyby, že, jestli je nějaká daň nenáviděná, pak jistě daň z obratu je tou nejnenáviděnější. Daň z obratu, o dani přepychové mohu pomlčet, ale daň z obratu má sedmiletou periodu životní, a myslím, že zkušenosti, které s ní byly učiněny, jsou toho druhu. že varují každého zákonodárce před delším podržením této daně. Těch sedm let životní dráhy, těch krátkých sedm let poměrně, je dlážděno tisíci insolvencemi, tisíci exekucemi, tisíci zničenými živnostmi a při tom všeobecným, velmi citelným podražením všech potřeb životních. Milionům zdražilo se živobytí, tisícům se zničila samostatná existence. To je sedmiletý výsledek této daně z obratu. A myslím, že jistě daň ta zasluhuje, abychom si vzpomenuli na ty chvíle, řeknu na tu náladu, která ovládala revoluční Národní shromáždění, když o této dani mluvilo a když tuto daň odhlasovávalo. Je to zajímavé také z té příčiny, že můžeme sledovati, jak se jisté názory na tuto daň změnily. Prosím, nebudu snad unavovati, když uvedu několik málo citátů ze zprávy finančního výboru ze dne 26. listopadu 1919, která uváděla vládní osnovu o dani z obratu a pracovních výkonů, jak se tehdy nazývala. Především nás zajímá v tomto úvodu, že Národní shromáždění i zpravodaj byl si vědom toho, že daň obratová je daní spotřební, což dnes se počíná trochu popírat. Tedy praví ve své zprávě toto, když uvedl, že tato daň předčí všechny přímé i nepřímé daně svou velikostí i důležitostí: >Běží tu vlastně o generální daň spotřební< a uvádí dále: >Daní nemají býti postiženi občané jako podnikatelé, nýbrž jako spotřebitelé.< A prosím, sledujme vývody zpravodajovy ještě dále. On praví: >Počítám, že zdražení životní míry následkem této daně bude činiti pět procent. Daň má sice činiti pouze asi jedno procento z ceny<, tehdy byla zavedena jednoprocentní daň z obratu, >avšak při každém převodu statku, a statek putuje často od prvovýrobce až k spotřebiteli šesti i více podniky, takže cena naroste při šesti podnicích o šest procent. Uvážíme-li pak, že zdanění přepychové potřeby, kamž se namnoze počítá i přepych obecný, činí celkem deset procent, a že budou v drobném prodeji ceny zaokrouhlovány, lze bezpečně čekati, že bude zdražení nejméně pětiprocentní<. A dále pod titulem >daňová spravedlnost< mluví nyní o té mravní hodnotě daně z obratu. Praví: >Generální spotřební daň, postihující konsum všeho druhu, nemůže býti spravedlivá, neboť účinkuje jako daň proporcionální, postihuje všechny důchody stejným procentem, tedy důchody, které jsou existenčním minimem, témž procentem jako důchody veliké. Ba, generální stejnoměrná daň spotřební způsobí ještě hůř, poněvadž vůbec nepostihuje oné části důchodů velikých, která se vůbec nekonsumuje, nýbrž kapitalisuje. Daň taková dolehne tedy relativně tíže na důchody menší, než na důchody veliké.

A nyní o účincích finančních praví: Pro stát je nejdůležitější výnos daně, který jsme velmi zhruba výše odhadli na nejvýše půl miliardy. - To se hodně zmýlil pan zpravodaj. Hrubý výnos se však zmenšil drahou kontrolou a správou daňovou, která při všeobecnosti, roztříštěnosti a spletitosti daně bude velmi rozsáhlou. Přes to předčí výnos této daně každou dosavadní - podotýká zpravodaj.

A nyní, prosím, to po mém soudě nejzajímavější. On praví: Avšak jako na jedné straně můžeme a musíme čekati s návratem hospodářského života do normálních kolejí, též postupné ozdravování státních financí a tudíž odpadnutí hlavního důvodu pro tuto daň, tak na druhé straně všechny důvody hospodářské mluví proti této dani, působí v nynějších poměrech menší výhodu, než by tomu bylo v ustálených poměrech normálních. Z toho vyplývá, že daň z obratu jako přechodná je přijatelná, ale pouze jako přechodná. Z toho však plyne dále, že při zákonné úpravě daně je potřebí na to pamatovati. Tu nestačí - podotýká zpravodaj - jen ustanovení o časovém omezení platnosti zákona, nýbrž je potřebí případně i včasných opatření v zákoně, aby bylo možno svého času odstraniti daň a odčiniti její účinky. Je přece známo, že právě po této stránce jsou mnohé daně v tom smyslu nepružné, že jich odstranění, když s cenami srostly, by nemělo v zápětí snížení cen o celou výši daně. Toho se je právě obávati a mohla by se tudíž - počítáme-li s tímto faktem - nahraditi tato daň jinou vhodnou, na příklad zvýšením daně výdělkové a pod.

A na konci praví zpravodaj: Daň, která je předmětem tohoto zákona, je největší břemeno, jaké dosud bylo a snad kdy bude uloženo obyvatelstvu republiky. Zejména se jím ukládá veliká oběť všemu podnikatelstvu, kterému se ukládá nejen veliká práce různých zápisů a kontrolních pomůcek, ale která se vydává též odiu publika, od něhož musí v cenách bez zvláštního súčtování daň vybírati.... Ukládá se však veškerému obyvatelstvu mnohem větší oběť, oběť nesmírná, úměrná výnosu daně, oběť těžká pro střední vrstvy zejména ony, jež nemohou volnou smlouvou upravovati svůj důchod pro osoby s pevným platem, jichž životní míra se podstatně zdraží.

Pánové, já jsem tyto části zprávy z 26. listopadu 1919 schválně citoval v hlavních rysech podrobně, abych ukázal na to, jak sem pravil, s jak těžkým srdcem tato daň byla uvedena v život. Žádný, kdo pro tuto daň hlasoval, ať to byla ta a nebo ona strana, by nebyl nikdy pro ni hlasoval, kdyby věděl, že tato daň má se prodloužiti na deset let a snad ještě déle. O tom není pochyby, řeknu, že my dnes již musíme vážně na to mysliti, jakým způsobem tuto daň odstraníme se světa. Je s politováním, že se v této věci dosti podstatně změnily názory. Já přímo se tomu divím, či vlastně ani se tomu už diviti nemohu, poněvadž jsem lecčemu zvykl, že se stran vládních takřka žádný odpor proti prodloužení této daně se nezjevil. Pan referent sám poukázal na tíživost této daně a nemožnost, aby byla trvalou. Ale prosím, pánové, tomu se také měl dáti trochu výraz v debatě, ale tato daň, respektive její prodloužení na další rok se přijímá tak klidně, jako kdyby opravdu již srostla s celým naším daňovým systémem na věky. A čemu se nejvíce divím, je, že je to jedna ze stran tohoto senátu a poslanecké sněmovny, která na dani a obratu založila celý svůj vzestup politický, která vyhrála ve volbách tím, že přinášela na schůze přímo křiklavé případy o důsledcích daně z obratu; ta strana dnes mlčí jako zařezaná a nezmohla se na nejmenší odpor. Já se pamatuji na poslance Horáka v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny. Nebylo takřka jediné schůze, aby si tem nestěžoval na daň z obratu. Já se pamatuji, jak každá druhá řeč se strany středostavovské ve sněmovně byla prošpikována stížnostmi do daně z obratu. Prosím, vezměte si dnes >Reformu<. Ta jako kdyby o tom ani nevěděla, že se jedná o prodloužení daně z obratu o tři roky. Co čtete dnes v >Reforměm, to je konečně jejich věcí, ale ukazuji na to, jak tato daň, která natropila tolik zla a o níž před sedmi lety bylo mínění, že musí zmizeti za tři roky a ne za sedm let, jak tato daň se vžívá a dokonce dovede i získati stranu, která založila svou politiku i svou existenci na boji proti této dani. Mám za svou povinnost zmíniti se zde také o stanovisku pana ministra financí. Pan ministr financí doznal ve svém exposé, které jsme slyšeli, a neváhal vytknouti neblahé účinky obratové daně na hospodářský život. Ale nicméně přece jen prodělal jistou metamorfosu. Ten zpravodaj, kterého jsem jmenoval, nebyl nikdo jiný, nežli ministr dr Engliš. (Slyšte!) Tehdy nazval daň z obratu generální daní spotřební, vykládal na celé řadě stran, jak ona zdraží celé živobytí atd., dnes nedívá se na ni jako na daň spotřební, nýbrž jako na daň obchodovou, a viděli jsme z řečí i z důvodové zprávy rozpočtu a z důvodové zprávy zákona o daních přímých, že si tam zkonstruoval tři skupiny daní, přímých, spotřebních a obchodních, a tam nám dovozuje, že daně obchodní zabírají 37 procent všech našich daní, daně spotřební pouhých 29 procent. Tato věc zdá se, že by neměla žádné váhy, ale o tom není pochyby, že to pro nás váhu má. Jestliže někdo počítá, že skupina daní spotřebních zabírá pouhých 29 procent, nebo však 52 procent, pak je v tom ohromný význam pro politiku státní a já ve své řeči v senátě z tohoto důvodu proti roztřídění daně v řeči pana ministra vystupoval, že spotřební daně jsou malé a že je možno na ně ještě něco navaliti. O tom cení pochyby, že oddělení daně z obratu nebo daně z jízdních lístků je sice odůvodněno nynější konstelací parlamentární, ale vědecké to není.


Související odkazy