Sen. tajemník dr Šafařovič (čte):
A. K osnově zákona o přímých daních, tisk 411:
I. Návrhy sen. Modráčka, Zimáka a soudr.:
1. Vzhledem k tomu, že jeví se nezbytná potřeba provésti revisi a reformu všech státních i samosprávných daní i dávek a že tato předloha vyjímá pouze jednotlivé daně a nevyhovuje uvedenému úkolu všeobecné revise, navrhujeme, aby se přes ni přešlo k dennímu pořádku.
2. Ve či. XVI., odst. 1., lit. c), ve druhé a třetí řádce místo slov ť1 měsíceŤ: stůj ť6 měsícůŤ.
3. V §u 2 znějž odsí. 4 takto:
ť(4) Osoby, které požívají přídavků za zranění, rent úrazových, invalidních, starobních, vdovských, sirotčích nebo ascendentních, nepřevyšujících ročně 15.000 Kč, pokud jde o tyto renty.Ť
Odst. 5 budiž škrtnut.
4. V §u 3 nechť odst. 1 zní:
ť(1) Od důchodové daně jsou dále osvobozeny osoby, jichž veškerý v době pro zdanění rozhodné (§ 4) dosažený ryzí důchod (§ 7) nepřesahuje 12.000 Kč.
U poplatníků, v jichž zaopatření jest jedna z osob v odstavci (3) uvedených, zvyšuje se tato částka na 13.000 Kč.
U poplatníků s dvěma takovými osobami na 14.000 Kč.
U poplatníků s třemi takovými osobami na 16.000 Kč.
U poplatníků se čtyřmi takovými osobami na 18.000 Kč.
U poplatníků s pěti takovými osobami na 20.500 Kč.
A konečně u poplatníků s šesti takovými osobami na 30.000 Kč.
5. V §u 11, odst. 1 budiž čís. 2 škrtnuto.
6. K §u 11 budiž dáno jako nový odst. 4:
ť(4) Podpory a jiné platy plynoucí z nemocenského pojištění jsou daně důchodové vůbec prosty.Ť
7. V §u 13 budiž v odst. 1 za slovo ťalimentyŤ připojeno:
ťdále příspěvky, které světští duchovní a členové řeholních společenstev (§ 6) dostávají na výživu ze státní pokladny, z veřejných fondů, nebo od obcí, zejména doplňků kongruí, jakož i štolové poplatky.Ť
8. V §u 18, odst. 1 místo pol. 1 až 6 budiž dáno:
Ve |
z důchodku |
až včetně |
procent |
méně |
stupni |
přes Kč |
do Kč |
z důchodu |
o Kč |
1. |
- |
10.500 |
1 /2% |
- |
2. |
10.500 |
12.000 |
1% |
55 |
3. |
12.000 |
13.000 |
11/2% |
100 |
4. |
13.000 |
15.000 |
2% |
165 |
5. |
15.000 |
20.000 |
4% |
465 |
6. |
20.000 |
30.000 |
5% |
665 |
7. |
30.000 |
40.000 |
6% |
965 |
8. |
40.000 |
60.000 |
7% |
1365 |
9. Nebude-li náš návrh k §u 18 přijat, navrhujeme sazbu:
Ve |
z důchodu |
až včetně |
procent |
méně |
stupni |
přes Kč |
do Kč |
z důchodu |
o Kč |
1. |
- |
7.000 |
1% |
- |
2. |
7.000 |
10.000 |
2% |
70 |
3. |
10.000 |
14.000 |
3% |
170 |
4. |
14.000 |
22.000 |
4% |
310 |
5. |
22.000 |
48.000 |
5% |
530 |
10. V §u 30 nechť odst. 1 zní:
ť(1) Daňová srážka činí z požitků vyplacených:
a) měsíčně částkou od 1417 Kč až 1500 Kč 0.2%, přes 1500 Kč do 1833 Kč 1/2%, přes 1833 Kč do 2500 Kč 1%, přes 2500 Kč do 3334 Kč 11/2%, přes 3334 Kč do 4000 Kč 2%,
b) osmadvacetidenně částkou 1308 Kč do 1384 Kč O.2%, přes 1384 Kč do 1692 Kč 1/2%, Přes 1692 Kč do 2308 Kč 1%, přes 2308 Kč do 3080 Kč 11/2%, přes 3080 Kč do 3692 Kč 2%.
c) čtrnáctidenně částkou od 654 Kč až do 692 Kč O.2%, přes 692 Kč do 846 Kč 1/2%, přes 846 Kč do 1154 Kč 1%, přes 1154 Kč do 1540 Kč 11/2%, přes 1540 Kč do 1846 Kč 2%,
d) týdně částkou od 326 Kč do 346 Kč O.2%, přes 346 Kč do 423 Kč 1/2%, přes 423 Kč do 577 Kč 1%, přes 577 Kč do 770 Kč 11/2%, přes 770 Kč do 923 Kč 2%.Ť
11. V §u 32 nechť odst. 6 zní:
ť(6) Finanční správa jest povinna postarati se dostatečně o to, aby zaměstnanci veřejnými vyhláškami, oznámeními v novinách, jakož i vyhláškami v podnicích byli upozorněni na právo žádati řádný předpis. Vykázané přeplatky na dani srážkové buďtež v příslušných závodech vy hlášeny.Ť
12. V §u 37 nechť odst. 2 zní:
ťPřesahuje-li srážka vyměřenou daň, nebo není-li zaměstnanec vůbec daní povinen, vrátí úřad přeplatek v hotovosti z úřední povinnosti s úroky z prodlení (§ 271) do měsíce po podané žádosti bez ohledu na to, zdali zaměstnavatel daň správně odvedl.Ť,
13. V §u 43 budiž jako odst. (1) dáno ustanovení:
ťObnosy sražené zaměstnavatelem je považovati za peníz svěřený.Ť
Nynější odst. (1) podle předlohy obdrží označení (2) atd.
14. V §u 47, odst. 1. čís. 3 nechť první věta zní:
ťZemědělská a lesní hospodářství a živnosti s ročním výtěžkem do 12.000 Kč.Ť
15. V §u 55 budiž odst. 1 doplněn větou:
ťDo daně základní nepočítají se ony částky ryzího výtěžku, jež připadají zaměstnancům v podniku jako podíl na ryzím zisku.Ť
16. V §u 72 nechť lit. a) a b) znějí:
ťOd daně jsou osvobozeny:
a) podniky, které provozuje stát k účelům veřejné správy včetně monopolů a státních železnic;
b) obecně prospěšné podniky státu a samosprávných svazků a jiných veřejnoprávních institucí, u nichž zájem veřejný převládá nad zájmem výdělečným, ať již jde o podniky vlastní nebo pachtované, jako dráhy, elektrárny, plynárny, průmyslové podniky, školy, jatky, pohřební ústavy. vodárny a pod.Ť
Za lit. g) buďtež vloženy ještě další odstavce:
ťh) družstva spotřebitelů, která podle stanov obstarávají životní potřeby výhradně jen pro své členy;
i) dělnická družstva výrobní a pracovní, která na společný účet vlastními členy pracují, nerozdělují mezi členy zisk a nezúrokují závodní podíly členské výše jak 4%;
j) obecně prospěšná stavební a bytová družstva, sdružení, která sledují účele vytčené v §u 4 zák. ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z., a zák. ze dne 20. prosince 1911. č. 243 ř. z., kterým byla přiznána obecná prospěšnost ministerstvem sociální péče;
k) ostatní výdělková a hospodářská družstva (společenstva), pokud ve správním roce daňovém mají bilanční ztrátu.Ť
Další litery buďtež pak podle abecedy změněny.
17. V §u 75. odst. 3 budiž lit. c) zakončena takto:
ťač-li nejsou podle §u 72 lit. g), h), i), j) a k) od daně výdělkové vůbec osvobozeny.Ť
Důvody spočívají v navržených změnách (doplňcích) §u 72.
18. V §u 79 budiž ustanovení lit. g) nahrazeno zněním:
ťg) tantiemy, nebo jinak jmenované podíly na čistém zisku, poskytované zaměstnancům, ať zřízencům, ať dělníkům podniku.Ť
19. V §u 98, odst. 2 buďtež místo slov ťpříslušnou zemědělskou radouŤ dána slova ťzastupitelstvem obce, v jejímž katastru příslušné pozemky se nacházejí a zástupcem příslušné finanční správy.Ť
20. K §u 101 budiž připojen nový odst. 3 tohoto znění:
ť(3) Výhody poskytované podle odst. (1) §u 101 buďtež udělovány v poměru nákladu, jehož bylo nutno na meliorace zemědělcům vynaložiti a také podle majetkových jeho poměrů.Ť
21. § 105 budiž škrtnut.
22. K §u 117 budiž připojeno jako nový odst. 3:
ť(3) Budovy pro nouzové ubytování, jako vagony a pod. třeba nepřenositelné jsou od daně osvobozeny.Ť
23. V §u 136 nechť odst. 1 zní:
ť(1) Výjimečně přísluší domům s malými byty a malými provozovnami, které byly zřízeny novostavbou (§ 134, lit. d) osvobozeny od daně a všech přirážek ode dne dokončení stavby do příštího kalendářního čtvrtletí a odtud na 24 léta.Ť
24. V §u 154 nechť odst. 2 zní:
ťStejně zůstane přiznání v platnosti, jde-li o budovy, nebo části budov užívaných poplatníkem, nebo přenechaných jeho manželce, jeho pokrevencům, osobám s ním sešvakřeným do třetího stupně, služebnictvu, správci domu, domovníku, pak osobám podle posledního pořízení, nebo smluvní výhrady učiněné při prodeji nebo postupu budovy.Ť
25. K §u 162 budiž připojen nový odst. (5) tohoto znění:
ť(5) Pro budovy nečítající více než 3 obytné místnosti sloužící za trvalé obydlí majitele snižuje se třídní daň o polovinu.Ť
26. V §u 174 buďtež odst. 15 až 17 škrtnuty.
27. V §u 183 nechť odst. 2 zní:
ťK dani tantiémové budiž vybírána jednotná obecní přirážka 30% pro obec, v níž příjemce tantiém bydlí.Ť
Dále navrhujeme škrtnutí ustanovení odst. (4).
28. V §u 206 nechť odst. 1 zní:
ťTrestnost činů v §§, 186, 187, 188 a 191 uvedených zaniká promlčením, nebylo-li proti vinníkovi zavedeno trestní řízení (§ 213),
a) do jednoho roku, je-li nejvyšší trest jednonásobek částky, o kterou byla zákonná daň zkrácena, nebo nebezpečí zkrácení vydatná,
b) do dvou let, je-li nejvyšší trest pětinásobek částky, o kterou byla zákonná daň zkrácena, nebo zkrácení vydána,
c) do čtyř let, je-li nejvyšší trest desetinásobek částky, o kterou byla zákonná daň zkrácena, nebo zkrácení vydána, nebo trest vězení.
Lhůta ta se počítá od projití roku, v němž vinník spáchal trestný čin.Ť
29. V §u 216 nechť odst. 2 zní:
ť(2) Obviněný má právo žádati, aby v trestním řízení v jeho přítomnosti byli v vyslechnuti svědci, přezvědné osoby a znalci, byť i v jednání v daňové komisi byli již vyslechnuti.Ť
30. V §u 245 budiž odst. 3 škrtnut.
31. § 248 budiž nahrazen zněním:
ťČlenové nebo náhradníci komisí volí se podle zásad uvedených v §u 236, jehož ustanovení i jinak platí obdobně.Ť
32. V §u 264 nechť odst. 2 zní:
ťRučení podle odst. 1, č. 3 sahá jen do výše trojnásobného ročního pachtovného a vztahuje se na daň s přirážkami a příslušenstvím předepsanou pachtýři, pokud od její platnosti nepřešlo více roků než tři.
Osoby v odst. 1, č. 7 uvedené ručí, pokud z toho mají prospěch ve svých rukou, ale ne déle tří let od darování.Ť
33. V §u 277, odst. 4 nechť poslední věta zní:
ťpromlčuje se právo předepsati dodatky na daň do dvou let po roce, v kterém strana vyhověla své povinnosti podati oznámeni, pokud se týče přiznání nebo oznámiti základny pro vyměření daně, nebylo-li takové povinnosti, do dvou let od uplynutí roku, ve kterém vznikla daňová povinnost.Ť
34. V §u 307, odst. 1 buďtež za slova ťvybíranou daňŤ připojena slova ťpokud má důchod (výtěžek) dani podrobený.Ť
K odst. 1 budiž připojena věta:
ťDaň srážková nepovažuje se za daň přímo vybíranou.Ť
Odst. 2 nechť zní:
ť(2) Vyměřovací úřad rozešle poplatníkům, kteří již v minulém roce byli zdaněni, koncem roku zdarma vzorce stanovené v odst. 1. Vyměřovací úřad je povinen přijati ústní přiznání do protokolu.Ť
35. K §u 325 budiž připojen další odstavec:
ťPrávní následky pominou, osvědčí-li poplatník, okolnost, která zmeškání dostatečně omlouvá, nebo vyhoví-li své povinnosti ještě do 5 dnů po uplynutí lhůty a vyměřovací úřad může vyměřiti daň bez ohledu na zmeškaný důkaz nebo zmeškané vysvětlení podle pomůcek, jež má po ruce a na podkladě okolností a důkazů, které byly mimo zmeškaný úkon uvedeny, nebo zamítnuty.Ť
Zástupce sen. tajemníka dr Trmal (čte):
II. Návrhy sen. Zimáka, Modráčka a soudr.:
1. V §u 15. čís. 1, lit. d) budiž citace čís. 2, odst. 1 §u 11 škrtnuta.
Za slova ťpři služebních požitcíchŤ buďtež dána slova ťnepřevyšující 100.000.Ť
K čís. 3 budiž připojena věta:
ťPlně lze odečísti příspěvky, které platí zaměstnavatel na pojištění svých zaměstnanců.Ť
2. V §u 17 budiž odst. 6 škrtnut.
3. V §u 20 budiž za odst. 1 vřazen nový odstavec:
ť(2) Srážka podle odst (1) jest přípustná i za jiné osoby, žijí-li s poplatníkem ve společné domácnosti a jsou jím vydržovány.Ť
Odst. (2) budiž pak označen jako odst. (3).
4. K §u 29 budiž jako nový odstavec připojeno:
ťCestovné, stravné, nocležné, montážní nebo stavební přídavky, částky a zakoupení jízdních lístků dopravních, výdaje na dopravu vzorkových zavazadel, výdaje spojené s korespondencí a pod., náhrady nevčítají se do hrubých služebních požitků.Ť
5. V §u 31 nechť odst. 1 zní:
ť(1) Srážka se nevykoná, nedosahují-li požitky:
a) měsíčně 1500 Kč, nebo osmadvacetidenně 1384 Kč, čtrnáctidenně 692 Kč anebo týdně 346 Kč a je-li v zaopatření zaměstnance jedna z osob uvedených v §u 3, poslední odstavec (event. v §u 5, §u 15, č. 2 a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni,
b) měsíčně 1667 Kč, nebo osmadvacetidenně 1540 Kč, čtrnáctidenně 770 Kč, týdně 385 Kč a jsou-li v zaopatření zaměstnance 2 z osob uvedených v §u 3, poslední odstavec (event. v §u 5, §u 15, č. 2 a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni,
c) měsíčně 1875 Kč, osmadvacetidenně 1732 Kč, čtrnáctidenně 866 Kč, týdně 433 Kč a jsou-li v zaopatření zaměstnance 3 z osob uvedených v §u 3 poslední odstavec (event. v §u 5, §u 15, č. 2 a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni,
d) měsíčně 2084 Kč, osmadvacetidenně 1920 Kč, čtrnáctidenně 960 Kč, týdně 480 Kč a jsou-li v zaopatření zaměstnance čtyři z osob uvedených v §u 3 poslední odstavec (event. v §u 5, §u 15, č. 2 a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni,
e) měsíčně 2417 Kč, osmadvacetidenně 2232 Kč, čtrnáctidenně 1116 Kč, týdně 558 Kč a je-li v zaopatření zaměstnance pět z osob uvedených v §u 3 poslední odstavec (event, v §u 5, §u 15, č. 2 a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni,
f) měsíčně 2834 Kč, osmadvacetidenně 2616 Kč, čtrnáctidenně 1308 Kč, týdně 654 Kč a je-li v zaopatření zaměstnance 6 z osob uvedených v §u 3 poslední odstavec (event. v §u 5, §u 15, č. 2. a §u 19, odst. 2, č. 2) ať v domácnosti či mimo ni.Ť
6. Nebude-li náš návrh k §u 31, odst. 1 přijat, navrhujeme, aby odst. 1 zněl:
ť(1) Srážka se nevykoná, nedosahují-li požitky:
a) měsíčně 934 Kč, osmadvacetidenně 860 Kč, čtrnáctidenně 430 Kč, týdně 215 Kč, a je-li v zaopatření zaměstnance jedna z osob, uvedených v §u 3, posl. odst. (event. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) ať v domácnosti či mimo ni;
b) měsíčně 1042 Kč, osmadvacetidenně 960 Kč, čtrnáctidenně 480 Kč, týdně 240 Kč a jsou-li v zaopatření zaměstnance dvě z osob uvedených v §u 3, posl. odst. (event. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) ať v domácnosti či mimo ni;
c) měsíčně 1208 Kč, osmadvacetidenně 1116 Kč, čtrnáctidenně 558 Kč, týdně 279 Kč, a jsou-li v zaopatření zaměstnance tři z osob uvedených v §u 3, posl. odst. (event. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) ať v domácnosti či mimo ni;
d) měsíčně 1500 Kč, osmadvacetidenně 1384 Kč, čtrnáctidenně 692 Kč, týdně 346 Kč, a jsou-li v zaopatření zaměstnance čtyři z osob, uvedených v §u 3, posl. odst. (event. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) ať v domácnosti či mimo ni;
e) měsíčně 2000 Kč, osmadvacetidenně 1548 Kč, čtrnáctidenně 924 Kč, týdně 462 Kč, a je-li v zaopatření zaměstnance pět z osob uvedených v §u 3, posil. odst. (evení. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) af v domácnosti či mimo ni;
f) měsíčně 2834 Kč, osmadvacetidenně 2613 Kč, čtrnáctidenně 1308 Kč, týdně 654 Kč, a je-li v zaopatření zaměstnance šest z osob uvedených v §u 3, posl. odst. (event. v §u 5, §u 15, čís. 2 a §u 19, odst. 2, čís. 2) ať v domácnosti či mimo ni.Ť
7. V §u 35 nechť odst. 2 zní:
ť(2) Má-li příjemce jiný důchod než 500 Kč, ale ne vyšší než 10.000 Kč a ne-přesahuje-li součet hrubých požitků a tohoto jiného důchodu ročních 20.000 Kč, vyměří se v řádném ukládání daní z hrubých požitků sazbou 1/8% a z jiného důchodu sazbou 1%. Jinak nastává stran celého důchodu řádné vyměřování daní podle všeobecných ustanovení tohoto zákona.Ť
8. § 42 nechť zní:
ťRozpory mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem o přípustnosti srážky podle předchozích paragrafů a její výše rozhoduje vyměřovací úřad, v jehož obvodu je závod. O odvoláních rozhodne finanční úřad II. stolice s konečnou platností. O jinakých sporech vzniklých mezi zaměstnanci a zaměstnavateli o provedené srážky rozhoduje soud, v jehož obvodu má zaměstnavatel svoje bydliště (sídlo) a který je příslušný pro spory z pracovního poměru.Ť
9. V §u 50, odst. 5 buďtež slova: ťi s výtěžkem, který nestačí na úhradu výživyŤ.nahrazena slovy: ťs výtěžkem, nepřevyšujícím 12.000 Kč..Ť
10. V §u 57 nechť odst. 1 zní:
Sazba všeobecné daně výdělkové činí:
z prvých |
10.000 Kč |
… |
0.2 % |
z dalších |
10.000 Kč |
… |
0.25 % |
ť |
20.000 Kč |
… |
1 % |
ť |
20.000 Kč |
… |
2 % |
ť |
40.000 Kč |
… |
2.5 % |
ť |
40.000 Kč |
… |
3 % |
ť |
200.000 Kč |
… |
4 % |
ť |
obnosů |
… |
5 % |
11. V §u 78 buďtež ustanovení lit. e) a g) škrtnuta.
12. V §u 83 nechť odst. 3 zní:
ťU ostatních výdělkových a hospodářských družstev (§ 68, 1, lit. f) pokud se jejich hospodářství pohybuje v zákonných a stanovami určených mezích, činí daň výdělková:
Při ryzím výtěžku až včetně 30.000 Kč 1%, při ryzím výtěžku od 30.000 Kč do 60.000 Kč 2%, při ryzím výtěžku od 60.000 Kč do 120.000 Ke 3%, při ryzím výtěžku více než 120.000 Kč 4% dani podrobeného výtěžku.Ť
13. § 103 nechť zní:
ťPozemky s čistým katastrálním výnosem do 40 Kč buďtež osvobozeny od daně pozemkové, neslouží-li účelům přepychovým a nepřesahuje-li úhrnný příjem jich držitele 12.000 Kč, vyšetřený podle §§ 7, 15, 16, 17 a 55 tohoto zákona.
Pozemky s čistým katastrálním výnosem od 40 Kč do 100 Kč buďtež postiženy dosavadní daní pozemkovou bez, přirážky, nedosahuje-li úhrnný příjem jich držitele 12.000 Kč, vyšetřený podle §§ 7, 15, 16, 17 a 55 tohoto zákona.
Pozemky s čistým katastrálním výnosem nad 100 Kč buďtež postiženy dosavadní daní pozemkovou se 100 procentní přirážkou, nepřesahuje-li úhrnný příjem jich držitele 12.000 Kč ročně, vyšetřený podle §§ 7, 15, 16, 17 a 55.
Pozemky držitelů, jichž celkový úhrnný příjem jest vyšší než 12.000 Kč, vyšetřený podle §§ 7, 15, 16, 17 a 55, nepřesahuje však 15.000 Kč buďtež zdaněny dosavadní daní pozemkovou s 200 procentní přirážkou.
Zemědělské podniky s úhrnným ročním výnosem přes 15.000 Kč, vyšetřeným podle §§ 7, 15, 16, 17 a 55 tohoto zákona, buďtež zdaněny podle ustanovení pro všeobecnou daň výdělkovou.
Pro ocenění výnosu malozemědělských podniků buďtež zřízeny u finančních úřadů I. stolice odhadní stolice, z nichž 1/3 sestávala by ze zástupců finančního úřadu, 2/3 ze zástupců malozemědělců a držbou pozemkovou do 200 Kč čistého katastrálního výnosu.Ť
14. V §u 135, odst. 1 budiž číslice 6 nahrazena číslicí 12.
15. V §u 137 nechť odst. 2 zní:
ť(2) Žádost nutno podati do 90 dnů ode dne dokončení celé stavby u, vyměřovacího úřadu; doklady, které dlužno k ní přiložiti, stanoveny budou nařízením.
Pro osvobození jest rozhodným den podání žádosti, i když byly doklady později předloženy.Ť
16. K §u 156 budiž připojeno jako nový odstavec:
ť(3) Pro malé byty ve výměře obytné plochy do 40 m2 snižuje se činžovní daň o polovinu.Ť
17. V §u 179, odst. 2 budiž za lit. a) vřaděno pod lit. b) ustanovení:
ť6% úroků z dluhopisů republikou Československou vydaných nebo ku placení [převzatých, dále z rent za postátněné nebo trvale do státní správy převzaté podniky.Ť
18. V §u 186 nechť první věta zní:
ťKdo se dopustí trestného činu uvedeného v §u 185 úmyslně jsa si vědom nesprávnosti toho, co uvede, potvrdí, nebo zatají a toho, že je toto jednání nebo opomenutí způsobilé vyměření zákonné daně zmařiti, nebo přivoditi vyměření menší, než zákonné daně, bude potrestán, jde-li o daň nepřevyšující 500 Kč, peněžitou pokutou ve výši jednonásobku až pětinásobku, jde-li o daň vyšší než 500 Kč, peněžitou pokutou ve výši jednonásobku až desetinásobku částky, o kterou byla zákonná. daň zkrácena, nebo nebezpečí zkrácení vydána.Ť
19. V §u 215, odst. 1 nechť lit. b) zní:
ťb) navrhovati, aby v otázkách pro obviněného důležitých byli slyšeni svědci, znalci a přezvědné osoby, o čemž rozhoduje vyšetřovací úřad. K návrhu obviněného je tyto osoby slyšeti přísežně. Podrobnosti budou upraveny zvláštním zákonem.Ť
20. V §u 236 nechť odst. 1 zní:
ťČleny a náhradníky daňových komisí volí poplatníci daně důchodové a výdělkové podle zásady rovného práva hlasovacího s poměrným zastoupením.Ť
21. Nebude-li náš návrh k §u 236, odst. přijat, budiž v §u 236, odst. 1, lit. a) za slova ťobchodní a živnostenské komoryŤ dáno ťlékařské, advokátské, notářské, inženýrské, svazy domkářů a jiná zájmová sdružení, podle poměrného zastoupení. Za poplatníky, kteří jsou zaměstnanci, podají návrhy ústředny odborových a družstevních organisací zaměstnaneckých. Každá skupina zaměstnavatelů a zaměstnanců je v komisi stejným počtem členů a náhradníků zastoupena. Vedle těchto zástupců má právo navrhovati dalšího člena a náhradníka obec, v níž je sídlo komise.Ť
22. K §u 259 připojen budiž nový odstavec:
ťJe-li jiné osobě, ku př. zaměstnavateli (§ 28) uloženo, aby srážel daně, stíhá následek prodlení výlučně jeho.Ť
23. V §u 273 nechť odst. 4 zní:
ťÚřad jest povinen k žádosti poplatníka ho uvědomiti, mnoho-li měl na dani v přirážkách a příslušenství platiti a mnoho-li skutečně zaplatil. Učiniti tak musí nejvýše čtyřikrát do roka.Ť
24. V §u 293, odst. 1 buďtež škrtnuty poslední dvě věty, počínající slovy: ťavšak jen pokud přeplatekŤ atd. až ke konci odstavce, takže by odstavec tento zněl:
ťZ částek přímých daní a přirážek, které byly nebo mohly býti v den, kdy poplatník o odpisu, pokud se týče konečném předpisu byl zpraven, vráceny hotově, buďtež poplatníku nahrazeny úroky ve výši stanovené pro úroky z prodlení (§ 271).Ť
25. V §u 309 nechť odst. 1 zní:
ťNepodá-li poplatník povinného přiznání, ač k tomu byl zvláště vyzván, nebo nepodá-li ve lhůtě jemu stanovené dokladů potřebných k přezkoumání přiznání, jichž si opatřiti může, nebo ne-opraví-li včas přiznání formálně vadného na výzvu úřadu a byl-li na důsledky upozorněn, může mu býti daň vyměřena z moci úřední bez dalšího jeho účastenství podle pomůcek, které má úřad po ruce; lhůty vyměřovacím úřadem stanovené nebuďtež kratší 8 dnů.Ť
26. V §u 316 nechť odst. 4 zní:
ť(4) Poplatníku budiž poskytnuta přiměřená lhůta, aby mohl podati podrobné vyjádření o materiálu získaném prohlídkou knih a o dobrém zdání znalcově.Ť
27. K §u 354 budiž připojen nový odstavec:
ťPoplatník má právo kdykoliv do protokolu a exekučních spisů nahlédnouti a činiti si z nich výpisy. Může tak učiniti buď osobně nebo svým zmocněncem.Ť