Úterý 14. února 1928

Náš právní život historický a v jistém směru soudnictví nevyvíjí se ke svému prospěchu a mám obavu že to stále ještě jde k horšímu. Je to důsledek toho, že se u nás všemi právními institucemi otřásá. Dokladem toho je náš senát a nyní poslanecká sněmovna. Pokud práva senátu byla stáje vládou ignorována, pokud se ukazovalo, že vláda nás stále více a více eliminuje, až do té míry, že jsme venku mezi obyvatelstvem ztratili již vážnost, tak se ještě snad na druhém břehu Vltavy někdo smál. Ale nyní, vážení pánové, vidíme, že i vážnost poslanecké sněmovny se ztrácí. Vidíme, že parlamentarismus v tomto státě se ubijí. Lituji, že tu není dnes pan kol. dr. Brabec, který o Novém roce v ostravském národně-demokratickém orgánu psal o tom trochu nepřímo a mluvil o nedostatku parlamentární tradice. Tímto jistě doznal, že, kde není parlamentární tradice, není ani pravého parlamentarismu. Ale pan dr. Kramář šel onehdy dále. Jeho to totiž nikdy nebolí, jsme-li ovládáni ústavně nebo neústavně. Důkazem toho, velevážení pánové, je, že on jeden zákon, abych to tak řekl, bez souhlasu sněmovny a podpisu presidenta prostě škrtl. To je zákon o úsporné komisi. To je tím, že jako předseda úspornou komisi po tolik let nesvolal. To charakterisuje smysl dr. Kramáře pro ústavnost. (Sen. Toužil: On má smysl jen pro hauzírování se svým odsouzením k smrti!)

Pan dr. Kramář říká: Jak má zde poslanecká sněmovna fungovati jako parlamentární sbor, když tu jednou vystoupí pan ministr dr. Šrámek a učiní tu nějaký projev a komunisté ho zakřiknou? Za takových okolností není možná žádná součinnost mezi poslaneckou sněmovnou a vládou. {Sen. Koutný: Čeští socialisté dělali v rakouském parlamentě jinší štandrle!)

Tázal bych se pana dr. Kramáře, jak by hájil naprostou neúčast naší vlády, jak ji v daném okamžiku pánové vidíte, oproti senátu! Zde v senátě se mohl každý vymluviti, jak chtěl, i naše vláda a přece, velevážení pánové, naše vláda se ani o to nepokouší, aby tu mluvila, ačkoliv jde o stěžejní otázky, jak jste viděli, a ponechá to úplně panu referentovi. Tu vidíte, že naše vláda respektu před parlamentem nemá ani tam, kde komunisté křičí, ani tam, kde nekřičí. (Sen. Šturc prostě nám řekne: Na tom se nedá nic měniti!)

Pan. min. předseda dr. Švehla nazval nás kdysi dříve lenochy, lidmi bez iniciativy a pod. Zdálo se však, že on bude někdy přece jen reflektovati na naši spolupráci i naši pracovní energii, ale pánové, každý, kdo to očekával po jeho slibu daném v nástupní řeči, je zklamán. (Místopředseda Donát převzal předsednictví.)

Velectění pánové, zase se to všechno odbývá jen in camera coalitionis, zase fungují osmičky, šestnáctky, zase se to tam předem až na puntík vymezí, jak to bude zde přijato. (Sen. Toužil: Marxistický socialista, není zklamán! Nemůže nic jiného očekávati od vlády buržoasní!) Pardon, já jsem demokrat a respektuji demokratičnost i druhých. Buržoa může býti demokratem, jako komunista nedemokratem; i buržoa, politicky slušný, může býti demokratem. Já se od vás v té věci liším, to vám řeknu. (Sen. Toužil: To víme jistě!) Pardon, když vidím plody nedemokratičnosti u vás, pak si je docela dobře dovedu porovnati s těmi, které jsou na vašem protivném pólu, u fašismu. (Výkřiky sen. Sochora. ) Pardon, milý Sochore! A já bych Vám mohl odpověděti s Heinem, ale není mně dovoleno zde německy mluviti: Es will mich schier bedünken, daß die einen wie die anderen... A dál Vám to neříkám, ono se to rýmuje, pan kol. Stolberg Vám to řekne. (Sen. Sochor: Jen se s tou svou pracovní energií moc nechlub!) Pánové, vše se tamhle ujednává, vše je hotovo a my jsme voláni jenom k tomu, abychom ještě té veliké scéně dělali jistou stafáž. A abychom přece snad jako oposice neměli jistých úspěchů, je mně známo z jistého jednání v šestnáctce, že jsou tam také vyhrazeny ty body, které na obzvláštní naše přání a snad na pokřik kol. Sochora budou změněny.

Velectění pánové! Nazýváte to parlamentarismem? Sáhněte si všichni na srdce, anebo sáhněte si na hlavu a řekněte si docela otevřeně: Má se tato komedie v demokratickém státě ještě dále prováděti? Kam to chcete dohnati! (Sen. Toužil: To je politická udice, které užívají rybáři, kteří nejsou kvalifikovanými rybáři!) Pánové, já chci varovati, i když vím, že varuji nadarmo. Podívejte se, celé měsíce jsme nebyli svoláni, celé měsíce nebylo pro nás žádné látky, a teď jsme jenom svoláni, aby nám mohlo býti něco přiděleno. Sen. Sochor: Servírováno!) Pánové, to není žádná seriosnost. Lituji, že i v našem senátě na odpovědném místě neseděli a nesedí činitelé, kteří by dovedli náležitě náš prerogativ hájiti. Promiňte, že vám poukáži na příklad, který se vám snad nebude zdáti vhodným. I ve Vídni seděli na prestolu presidenta poslanecké sněmovny lidé, kteří byli z vládní většiny, ale každý si byl toho vědom, že tím momentem je presidentem parlamentu a že není funkcionářem vlády. Nechci nikoho urážeti, ale já bych řekl: Uplatnění této zásady jsme neviděli a nevidíme u nikoho, kdo je dosazen na jakékoliv vysoké místo touto koalicí, že by si byl vědom, že jsou jisté meze pro vládu a jisté meze pro parlament, že jsou to dvě instituce, které se do jisté míry harmonicky vyvažují. Ale,pánové, když my celému tomuto systému jenom přisluhujeme, pak jsme také spolu před obyvatelstvem tohoto státu za to odpovědni. (Sen. Hampl: Předběžnou práci k tomu jste vykonali vy!) Nikoliv, jestli někdo kopal hrob demokracii v tomto státě, pak jste jej kopali vy, a bylo by lépe, kdybyste o tom nemluvili. (Potlesk.) Vaše antidemokratická extempore byla první lopatou, která kopala hrob demokratičnosti a ústavnosti v tomto státě. (Sen. Sochor: Vždyť jste měli majoritu, tak jste to mohli dělati lépe!) Apeluji na všecky kolegy i na vás, (Sen. Toužil: Samozřejmě!) abyste pomáhali tuto demokracii v tomto státě křísiti, ale ne, jak to děláte, pánové, abyste ji pomáhali ukládati ve hrob. (Sen. Toužil: Politická demokracie bez hospodářské demokracie nemá žádné ceny!) Kdo toto slovo pronese, musí si býti také vědom, že dává tu věc ve velikou sázku. Buď ti. anebo my, kteří to anebo ono chceme. A já. milý příteli, ti prohlašuji, že je nejméně naděje pro tebe, že je více naděje pro tento. To vidíme.

Ke konci mám k vám upřímnou prosbu. My jsme podali s kol. Soukupem návrh zákona, kterým se mají upraviti soudcům platy. Nedělali jsme to z agitačního důvodu. Soudcovský stav už svou početností nemůže přicházeti v demokracii v úvahu pro žádnou politickou stranu a zejména pro takovou, která nežádá od něj nic, nežli loyální plnění zákona a svého poslání. Ale poslední úprava soudcovských platů vyvolala velikou nespokojenost hlavně tím, že soudcům bylo vzato, co měli dříve, jako jistou výhodu oproti ostatním, a že jim nebyla poskytnuta dostatečná náhrada. (Sen. Sochor: Když to dali Gajdovi a rakouským generálům!)

Chci připomenouti veliký protestní sjezd soudců, který se konal v Praze. Kdo tento sjezd sledoval, viděl, jakou náladu mezi soudci vyvolala tato nová úprava platů. K jakým konsekvencím to může a musí vésti, o tom nechci mluviti, ale pro každého, kdo je nucen si žádati ochrany před soudem, jest jasno, že postupem vlády byly dány velké statky státu v sázku. Nespokojenost soudců musí zahubiti tento stav, který koná tak, obzvláště důležité služby státu. Sen. Hampl: Buržoasu!) Pardon, tohle bych nechtěl říci. Snad ten nebo onen soudce je nějakého smýšlení, které mi není sympatické, ale v celku nedá se o našem soudnictví říci. že by bylo nějak jednostranné. Chtěl-li by to kol. Hampl vztahovati na administrativu, předem prohlašuji - škoda, že tu není pan ministr, mám dokladů z denního života dosti - že naše administrativa objektivní není. Mohu říci a říkám to velmi rád, že o našich soudcích by bylo hříchem taková slova pronésti. Uvažuji velmi zrale, co zde, pánové, říkám. (Sen. Sochor: Jak to, že Dubický v Ml. Boleslavi věděl předem, že nebude odsouzen?) S Dubickým jsem nemluvil, nevím, jestli to věděl předem. Je-li známo kol. Sochorovi, že ten soudce se při tom provinil, tak má nejen právo, nýbrž povinnost, udělati na něho disciplinární udání, anebo má právo v této věci podati interpelaci a ministr musí za to odpovídati a pohnati ho k odpovědnosti. (Sen. Hampl: Za rok na to odpoví!) Já o tom případu kol. Dubického nemám co mluviti, poněvadž to nepatří na denní pořádek. (Sen. Sochor: Vždyť vy jste ho odhalili!) Kolego, já přece nebudu politicky žíti jen z případu Dubického. Odhalili jsme ho a teď je pro nás odbyt a dále se touto věcí nemusíme zaměstnávati.

Soudy netrpí jen tím. že jsou dotčeni ti, kteří dnes toto povolání již mají, ale vidíme, že dnes u soudcovstva není žádného dorostu, poněvadž tento úřad, vážení pánové, je spojen s největší duševní a fysickou námahou a poněvadž právě soudcové to jsou, kteří mimo ten svůj předem určený groš ničeho nedostávají, kdežto u jiných úřadů - a já bych jim jistě přál všem, aby jejich platy byly zvýšeny - mají možnost něco si vydělati. Poukazuje se na to na př. s jistého místa velice váženého, že také, dejme tomu, úředníci finančního resortu nemají žádného mimořádného přídavku. Tu říkám, ať vláda i toto vyřeší, nebo ať to vláda řeší, jak se to pokoušela řešiti u soudců, remuneracemi. Ale dávati soudcům remunerace, to odporuje duchu ústavy. Každý soudce musí býti nezávislý, jeho výkon a jeho plat musí býti zákonem určeny, a není, velectění pánové, možno, aby jakýkoli státní úřad nebo jakýkoli orgán, který se soudcovstvem není spjat, určoval mu jeho platy. Takovým způsobem, vážení pánové, byla by dotčena neodvislost soudců.

Pánové, já končím a poukazuji na návrhy, které jsme dnes učinili. Navrhujeme, aby senát restituoval oproti usnesení výboru usnesení poslanecké sněmovny v §u 2 a 4. kde právě je navržena změna. Aby jednou pro budoucí časy byla možná kontrola toho, jestli jsme podle ústavy správně postupovali, tak jsme jen z tohoto důvodu navrhli také sečtení hlasů. Tím končím. (Výborně! - Potlesk!)

Místopředseda Donát: Debata je skončena.

Byly mně podány dostatečně podporované návrhy pp. sen. dr. Witta, dr. Soukupa a soudr. a dr. Hellera a soudr.

Žádám pana tajemníka senátu, aby je přečetl.

Tajemník senátu dr. Šafařovič (čte):

>Návrhy sen. dr. Witta, dr. Soukupa a soudr.:

Ad § 2: Odstavec 1a) budiž doplněn slovy >nebo o odsouzení za nějaký trestný čin a s ním se sbíhající přestupek nebo přečin nepatrného významu a nespočívající na nízké a nečestné pohnutce.<

Ad § 4: Paragraf tento budiž škrtnut a nahrazen těmito slovy: > Byl-li kdo odsouzen více než jednou, povolí soud zahlazení kteréhokoli z těchto odsouzení, ohledně něhož jsou splněny podmínky uvedené v §§ l a 2.<

Návrhy sen. dr. Hellera a soudr.:

V §u 2, odst. l, lit. a) se připojí slova: nebo o odsouzení za nějaký trestný čin a s ním se sbíhající přestupek nebo přečin nepatrného významu a nespočívající na nízké a nečestné pohnutce.<

§ 4 nechť zní: >Byl-li kdo odsouzen více než jednou, povolí soud zahlazení kteréhokoli z těchto odsouzení, ohledně něhož jsou splněny podmínky uvedené v §§ l a 2.<

Místopředseda Donát: Slovo k doslovu má pan zpravodaj.

Zpravodaj sen. dr. Baxa: Slavný senáte! Proti mým vývodům jak po stránce hmotné, totiž pokud se týče obsahu zákona, tak i po stránce formální, totiž potud, zda podle ústavy je možno, aby senát dal nové usnesení, tedy změněné oproti usnesení prvému, bylo mluveno řečníky, z nichž na váhu padá, pokud se týče věci samé, jen kol. dr. Heller a kol. dr. Witt. Hlavní věcí je zde výklad §u 44 ústavní listiny a dále otázka, zda může, jak jsem již řekl, sněmovna jednati o téže věci dvakráte ve změněném usnesení. Připomínám, jak panu kol. dr. Hellerovi, tak i panu dru Wittovi, že se zde dopustili určitého omylu, že neustále vykládali, jako by se § 44 vztahoval na tento případ. Ale to není pravda. Na tento případ se ustanovení §u 44 ústavní listiny nevztahuje proto, že nesetrváváme na svém usnesení, nýbrž vydáváme usnesení nové. Na základě toho nemůže býti řeči o nějaké lhůtě roční, poněvadž § 44 je docela výjimečného rázu, totiž ustanovuje případy, kdy jedna sněmovna - přes odlišné znění usnesení sněmovny druhé - může býti výhradným zákonodárcem, to je poslanecká sněmovna přes odlišné usnesení senátu a naopak zase senát přes odlišné usnesení poslanecké sněmovny. Ale to předpokládá v obou případech, že sněmovna, ze které prve vyšlo usnesení, na svém prvotním usnesení setrvává. A v tomto případě toho není, my nesetrváváme na svém prvotním usnesení - proto ten § 44 zde v úvahu přijíti nemůže. A dále, poněvadž ustanovení v §u 44 jsou naprosto výjimečného rázu - je to výjimka proti všeobecnému ustanovení, že zákonem se může státi jenom to, na čem se obě sněmovny souhlasně usnesly - na základě toho nelze ustanovení §u 44 vztahovati také na jiné případy.

A nyní otázka, zdali můžeme my jednati o téže osnově jiného znění. A tu je velmi zajímavo, přihlédnouti k vývodům pana sen. dr. Hellera. Pan sen. dr. Heller, když se mluvilo o Stálém výboru, řekl: >Do Stálého výboru se volí podle poměrného hlasovacího práva. Správné. To znamená, že v tom Stálém výboru, kdyby nějaká osnova mu byla přidělena, také nebude jednomyslností potud, že by členové senátu ve Stálém výboru hájili usnesení senátu, a naopak zase členové z poslanecké sněmovny hájili usnesení poslanecké sněmovny, nýbrž že pravděpodobně jaksi většina bude hájiti usnesení svoje a menšina ve Stálém výboru že budou hájiti svůj názor. To znamená, že v tom Stálém výboru podle vší pravděpodobnosti dojde k nějakému usnesení, které nemusí býti za každých okolností ani usnesením jedné, ani usnesením druhé sněmovny, že tu bude jakési kompromisní stanovisko. A prosím, toto stanovisko přijde nyní jako správa výboru před obě sněmovny a obě sněmovny budou tedy jednati o téže věci - ale už ve změněném znění. Chtěl-li snad pan sen. dr. Heller moje názory vyvrátiti, tedy právě svým tvrzením o Stálém výboru tyto moje názory jenom potvrdil.

Tedy já tvrdím - a o to se věc točí - že může se sněmovna usnésti o téže věci na odlišném znění.

Pan kol. dr. Witt řekl, že to má jíti před Stálý výbor a mluvil o přidělení Stálému výboru jakožto o věci nutné. Ale tu je zajímavé, že pan kol. dr. Witt přehlédl jak § 81 jednacího řádu poslanecké sněmovny, tak i § 80 jednacího řádu senátu, kde stojí: >Souhlasným usnesením... atd.... může Stálému výboru Národního shromáždění býti uloženo - Pánové, co znamená slovo můžeSen. dr. Witt: Tak jest!) A poněvadž v §u 4 jednacího řádu Stálého výboru se mluví o tom. kdy jaksi se vyrovnává nesouhlas v usnesení obou sněmoven, pokud to není odstraněno §em 44 t. j.. pokud žádná ze sněmoven na svém prvotním usnesení nesetrvá, to znamená, že je tady také ještě jiná cesta, kterou může býti ten nesouhlas odklizen. A tuto cestu právě volí ústavně-právní výbor.

Slavný senáte! Kdyby názor pana kol. dr. Hellera a kol. dr. Witta byl správný, že nemůžeme měniti své usnesení, nýbrž že musíme na tom setrvati, tedy připomínám, k jakým důsledkům by to vedlo ve dvou věcech. Řekněme, že by usnesení některé sněmovny v některém bodě bylo omylem. A takový omyl může býti. Připomínám jen zákon čís. 502/1920 o spořitelnách, kde je vyňata První moravská spořitelna právě z tohoto zákona. V důvodové zprávě se praví, že je vyňata jaksi z důvodu, že byla ustavena dříve, než nastoupil starý regulativ platnost. Ale teď se přišlo na to, že První moravská spořitelna je ustavena až po regulativu. Tu je omyl zákonodárce, kterého si on nevšiml. Každá sněmovna může se dopustiti v určité věci omylu a sezná to, když dostane tu osnovu po druhé. Sněmovna je si vědoma, že se dopustila určitého omylu, ale podle tvrzení pana dr. Hellera a dr. Witta nebude moci svůj omyl opravit, t. j. nebude moci učiniti nové usnesení, nýbrž bude musiti na tom svém bludu setrvati. (Sen. dr. Witt: Žádná konsekvence nesmí měniti zákon!) Já k tomu přijdu brzy.

Řekněme, že by šlo o rozpočet a nedosáhlo by se shodného usnesení obou sněmoven. V bývalém Rakousku měl základní zákon státní z 21. prosince 1867, č. 121 ř. z. v §u 13, odst. 3., pro tento případ ustanovení, když se neshoduje usnesení obou sněmoven ohledně rozpočtu nebo výše, že platí ta cifra, která je nižší, ale toho ustanovení my nemáme. To znamená, když by rozpočet byl přijat v odlišném znění v obou sněmovnách a nebylo by lze odstraniti tento nesoulad §em 44 úst. listiny, že ten rozpočet vůbec padá. (Sen. dr. Witt: Do Stalého výboru!) Může ale nemusí. (Sen. dr. Witt: Ale ta cesta tu je!) Ale jedna sněmovna nepřistoupí na to usnesení, to znamená že bude stát bez rozpočtu.

Tedy, prosím, tak věci vypadají! Zajímavo je, že ani pan dr. Heller, ani pan dr. Witt o případu §u 80 jednacího řádu senátu a § 81 jednacího řádu poslanecké sněmovny a o §u 4 jednacího řádu Stálého výboru ničeno nemluvili. (Sen. dr. Heller: Já jsem o tam mluvil!) Ne, pane doktore!

A než přijdu k závěru, přicházím k věci samé, totiž po stránce hmotné. Zde jde o dvě zásadní otázky, ve kterých se rozcházíme, totiž jde-li o delikt politický nebo čistě vojenský, že je pro to dáno určité dobrodiní zákona. Poslanecká sněmovna to změnila potud, že přičinila k tomu.: >a sbíhající se s ním přestupek nebo přečin nepatrného rázu.<

A já se táži: Je to logické? Je už ten trestní čin pořád ještě politický, když přistupuje k němu ještě jiný čin trestní? Nenastává tu kumulace trestných činů, když potom poslanecká sněmovna a menšina ústavně-právního výboru chce v těch dvou deliktech viděti jen jeden. resp. chce ten jeden delikt úplně přehlížeti, nepřihlížíme-li k tomu, že výraz >přestupek nebo přečin nepatrného významu< není nikde definován? A kdo bude nám rozhodovati o tom, že je to vskutku přestupek nebo přečin nepatrného významu? (Sen. dr. Heller: Soud!) Vy to necháte soudu, když slavný senát nebo poslanecká sněmovna samy nevěděly, co je to přečin nebo přestupek nepatrného významu? V tom má býti zákonodárce vždy moudrý.

A druhá věc. My se rozcházíme s menšinou, resp. s poslaneckou sněmovnou, totiž je-li tu více činů trestných. Senát stojí na zásadě, že může býti zahlazení odsouzení povoleno jenom tehdy, budou-li zde podmínky ohledně všech činů trestných a výjimku připouští zahlazení jednoho z nich, i když podmínky pro druhé nenastaly.

Poslanecká sněmovna a menšina ústavně-právního výboru z této výjimky, kterou učinil senát v prvém svém usnesení, udělala pravidlo a řekla: Je-li zde více odsouzení, že povoluje se zahlazení jednoho resp. kteréhokoli bez ohledu na zahlazení druhá.

Dámy a pánové! Já se dívám na tu otázku s hlediska čistě sociálního, t. j. společenského. Táži se: na společnost, a v tomto případě společnost státní, nejen právo, nýbrž i povinnost hájiti se proti útokům, které jsou činěny na její právní řád? Zajisté, že ano. Stát má nejen to právo, nýbrž i povinnost. Jakým způsobem to stát činí? Tím, že odsuzuje a potom že jsou zde následky odsouzení.

U nás, pokud se týče odsouzení, se postupuje na základě zákona o podmíněném odsouzení velmi liberálně, u nás stát netrestá hned provinilce, který se po prvé proviní, pokud ovšem nejde o trestný čin většího rozsahu. Vidíme, že trest stíhá pravidelně teprve toho, kdo se provinil po druhé, resp. toho, kdo se provinil sice po prvé, ale nesplnil podmínek, za kterých je povolen odklad resp. podmíněné odsouzení. Tedy jistě si počíná státní společnost vůči provinilému jedinci velmi shovívavě. Velmi shovívavě si počíná také potud, že, i když byl odsouzen, přijímá ho do svého středu, ale to je dobrodiní, které prokazuje ta státní společnost, a toho dobrodiní si právě musí také ten dotyčný býti vědom.

Ale bude-li záležeti jenom na zahlazení jednoho odsouzení, jak správně řekl pan dr. Witt, třeba ten dotčený nebude moci dostati koncesi nebo nějakou živnost proto, že je odsouzen specielně pro určitý čin trestný, tedy si zažádá o zahlazení toho trestného činu, který mu vadí, ale ty ostatní nechá běžeti, nebude mu záležeti na tom, Je-li soudně zachovalý čili nic, nýbrž jen na tom, má-li tu výhodu. (Sen. dr. Witt: Ale on nesmí žádati!) Ten odsouzený si není vědom toho dobrodiní, to zmámená, že ta podmínka, pro kterou se zahlazení poskytuje, zde není dána. My nesmíme se na to dívati s toho hlediska, co je tomu jedinci prospěšno. Kdybychom se chtěli výlučně s toho stanoviska dívati, pak řeknu: Neodsuzujme nikoho, anebo když je někdo odsouzen, ať zde nejsou následky odsouzení.

Spravedlnost vyžaduje a společenský řád přikazuje, aby skutečně zde určité podmínky byly, a poněvadž - jak pravím - stát ve svém právu trestati je příliš shovívavým, musíme přihlížeti k tomu, co je pro tu společnost příznivější a ne, co je příznivější tomu jedinci. Z toho důvodu hledisko senátu je sociálně mnohem spravedlivější, než hledisko poslanecké sněmovny a menšiny ústavně-právního výboru.

Nyní ještě, pokud se týče všeobecných výtek. Pan kol. dr. Witt mně promine. On sice předem mne žádal za prominutí, že bude jaksi útočiti na mne, ale ve vší slušnosti. Jsem nucen říci, že tomu tak nebylo. Pan kol. dr. Witt mně řekl, že jsem se odpoutal od zákona. Pánové a dámy, vy, kteří jste četli moji zprávu, viděli jste, že se všude dovolávám zákona. Není jediného místa, pro které bych neměl určitý paragraf, ať z ústavy nebo jednacího řádu poslanecké sněmovny nebo senátu, anebo jednacího řádu Stálého výboru. Já jsem trval pevně na půdě zákona, a mi jak jsem se neodpoutal a nemohu nic jiného, než říci, že to velice nelibě nesu, že se mně řeklo, že bych se byl odpoutal od zákona. Velectěné dámy a pánové, promiňte, že to řeknu, já jsem profesorem právnické fakulty, já svým jménem ručím za tuto zprávu ústavně právního výboru, já jsem na ní podepsán, tato je tištěna, může si ji každý přečísti, a zároveň může každý s touto zprávou polemisovati, ale, prosím, polemisovati na půdě zákona, nikoliv říci, že jsem se odpoutal od zákona, a že jsem se tím octl v nějakém zákonoprostém prostoru.

Pan kol. dr. Witt mluvil také o tom, že by snad bylo záhodno, kdyby se takové věci dávaly kontrole ústavního soudu. Dámy a pánové, prosím, my jsme již podobný případ kontroly ústavního soudu měli. Je to nález ze 7. února 1922 o opatření Stálého výboru č. 450/1920. Toto rozhodnutí ústavního soudu bylo také hned podrobeno kritice, a je zajímavé, že mluvilo o tom několik profesorů právnické fakulty a že i ti profesoři právnické fakulty byly naprosto rozdvojeni. Tedy já tvrdím na jedné straně, když se hned mluví o kontrole nějakých orgánů a když tato kontrola zde je, a hned potom takovéto rozhodnutí se kontroluje a vykládá takovým nepříznivým způsobem, že především je to přeci jen vždy zákonodárný sbor. Národní shromáždění, které podle ústavní listiny naší republiky je prvním orgánem ve státě, který má vykládati zákony, ale který má si také býti vědom svých práv a povinností.

Dámy a pánové, pan kol. dr. Witt pravil, že se nemělo mluviti o t. zv. leges imperfectae, že prý ve veřejnosti a nahoře u vlády to bude působiti nemilým dojmem, když dokonce přijdou slova, že některé zákony jsou takové, jichž platnost nelze vymítiti. Je mi líto, ale já řeknu otevřeně, že to je stará these, stará nauka o t. zv. zákonech nedokonalých. Již římské právo zná t. zv. leges imperfectae, totiž to jsou zákony v oboru veřejnoprávním, jichž platnost nelze žádným forem vynutiti. Ale, dámy a pánové, dám vám příklad: Ve všech státech je stanoveno, že hlava státu - a je to také u nás - jmenuje státní zaměstnance, pokud se týče určité výše - je to přímo v ústavě, a máme to v ústavě každého státu. Já se ptám, což když ta hlava státu si řekne: ode dneška nebudu jmenovati žádného vysokoškolského profesora, žádného soudce, žádného důstojníka a žádného úředníka od VI. hodn. třídy. Co bude? Prosím, v ústavě není postaráno o to, kdo bude tuto moc suplovati. Zkrátka státní stroj bude státi. Nebo řekněme - není to sice v naší ústavě, ale je to jaksi samozřejmé - že rozpočet musí býti každoročně povolován a pravidelně vždy do konce roku. Řekněme, že u nás, dejme tomu poslanecká sněmovna - poněvadž tato na to nemá lhůtu, senát má lhůtu - by se s tím rozpočtem táhla přes nový rok a ještě přes druhou polovici roku, ba dokonce přes druhý rok. Já se vás táži, dámy a pánové, kdo ji přinutí? Nikdo! (Sen. dr. Witt: To už je krise státu!) Ano, to je krise, zde je ta lex imperfecta. To je to, nač já kladu důraz, že tu nerozhoduje striktní předpis zákona, proto, poněvadž za tímto zákonem není četník, který by platnost zákona mohl vynutiti, nýbrž že je zde mravní přesvědčení a určitá povinnost mravní, která je nevynutitelná, ale tím mocnější než povinnost právní, poněvadž je to povinnost mravní. Z toho důvodu není potřebí obávat se nějaké > míčové hry<, poněvadž doufám, že máme všichni tolik právního vědomí a smyslu pro povinnost, abychom věc neprotahovali, a jistě v poslanecké sněmovně bude tomu podobně.


Související odkazy