Středa 12. června 1929

Dalším bolavým místem těchto pokračovacích škol jsou učitelské síly. 2.000 škol, 250.000 žáků a na těchto školách vyučuje 10 učitelů, kteří jsou výhradně povoláni pro školskou službu na těchto školách. V celé Československé republice je pro učňovské školy pouze 10 interních učitelů. Když jsem referentu v ministerstvu školství poukazoval na to, jaký je to žalostný stav, bylo mi řečeno, že od roku 1923 se tyto poměry zlepšily o 300 %. Tedy z toho následuje, že r. 1923 a 1924 byli na těchto školách interní učitelé pouze 3, když jest jich dnes 10 a zlepšil se ten poměr o 300 %.

Na 2.000 školách byli r. 1923 3 interní učitelé, dneska jest jich 10, ti ostatní učitelé jsou všichni externí a pokládají vyučování na školách živnostenských za vedlejší příjem, ať již jsou to učitelé škol národních, nebo ať již jsou to mistři, tedy učitelé z praktického povolání. Něco takového jest opravdu faktem krajně zarážejícím. A způsob vyučování na těchto našich školách rovněž dokládá, co jsem řekl, že tyto školy stanou se pomalu kulturním skandálem republiky. Vyučovací doba. Pořád ještě na učňovských školách učíme po šesté hodině večerní, kdy učedník má míti prázdno, pořád na těchto učňovských školách učíme v neděli dopoledne, kdy také ten učedník si zaslouží, aby měl volný okamžik. V cizině nás už dávno předskočili. Dnes ráno jsem otevřel >Věstník hlavního města Prahy< a čtu v něm článek příslušníka živnostenské strany Jana Černého z Vinohrad, který je členem ústředního zastupitelstva a který v poslední době udělal exkursi do Vídně, aby se tam podíval na vídeňské pokračovací školství. Tam již to patří docela k věci obligátní, že učedník v týdnu pracuje 5 dní a 6. den v týdnu patří jeho vzdělání; jde do školy a celý den od rána do večera je ve škole. Vídeňští mistři nečiní žádných námitek pro tento spravedlivý požadavek, aby učedník po dobu učení jeden den v týdnu měl pro své všeobecné a odborné vzdělání.

To je také dokladem o tom, že jsme hodně pozadu, že vyučování odborné na živnostenských školách je krajně zanedbáváno. Rozdělíme-li počet učedníků, kteří chodí do škol, na třetiny a řekneme si, že jedna třetina z těchto učedníků dostává jenom vzdělání t. zv. všeobecné, dvě třetiny vzdělání odborné, pak vidíme, že pro tu jednu třetinu těch učedníků je potřebí také odborného vzdělání, že je zde nejvýš nutno, aby s od borným vzděláním pro tuto mládež se počítalo. A není to možno, poněvadž v těch školách, do kterých dnes učedníci chodí, neexistují vůbec žádné dílny. A ty dílny, které jsou pro vyučování odborné, jsou v mnoha a mnoha případech naprosto nedostatečné. Tedy dílenské vyučování učedníkům, žákům na živnostenských pokračovacích školách rovněž musí býti dáno.

Toto všechno je známo odborným kruhům a dokonce i širší veřejnosti a pracuje se na tom, aby tyto nedostatky byly odstraněny. Osnova zákona je, slavný senáte, připravena, je potřebí jenom, abychom ji dostali do rukou, abychom mohli o ní pojednati a abychom konečně odstranili to, co nám hrozí, ten opravdový kulturní skandál.

Proč se tedy osnova o učňovských školách nepředkládá? Nepředkládá se proto, že na to nejsou peníze. Chybí 25 milionů Kč. A my jsme slyšeli, že o této věci nedávno se radila koaliční osma a uložila přímo panu ministrovi financí, aby těchto 25 mil. Kč opatřil. A pan ministr financí si udělal situaci pro sebe velmi pohodlnou, tento rozkaz sdělil panu ministrovi školství a nařídil mu, resp. vyslovil přání, aby pan ministr školství v resortu ministerstva školství těchto 25 mil. Kč ušetřil, tedy má se ušetřiti na jiných školách, aby se mohlo dáti školám živnostenským. Nevím, zdali pan ministr školství bude do té míry ochoten, aby těchto 25 mil. Kč z úspor ministerstva školství opatřil, ale kdy bych věděl, že žádná jiná pomoc tu nebude, sepjatýma rukama bych chtěl po prositi toho pana ministra, aby opravdu těch 25 mil. Kč našel, aby tomu živnostenskému školství u nás pomohl tou značnou obětí na jiných polích našeho života školského. (Sen. Havlena: Těmi mizivými pokutami se nic nepomůže!) Na těch mizivých pokutách se vybéře 1,600,000 Kč ročně. Co to znamená, slavný senáte, když my na podporu živnostenského školství máme v rozpočtu 18 mil. Kč, a když jediná Vídeň, jediné město v Rakousku na školství pokračovací dává 33,5 mil. korun a my pro celou republiku máme v rozpočtech na pokračovací školství živnostenské 18 mil. Kč. A z těch pokut 1,600.000 Kč je urče no na stavby samostatných živnostenských škol! Není to do nebe volající věcí, když nemáme v celé republice do hromady ani 10 samostatných budov, když těchto samostatných budov je potřebí více než soli. Lituji, že je tu ten kol. Pastyřík. Byl bych si přál, aby tu kolegové ze živnostenské strany seděli všichni. Nemohu si pomoci, musím na kolegy ze živnostenské strany uvaliti odpovědnost za to, jestli to živnostenské školství od 1. ledna 1930 nebude vypadati jinak, než vypadá. Naši kolegové ze živnostenské strany jsou součástí vládní většiny, mají tedy určitou politickou moc. Prosím, ať tuto politikou moc náležitým způsobem uplatní, ať řeknou, že ta jejich práce pro vládní většinu za těch 25 mil. Kč opravdu stojí, a když uslyší, že nestojí, ať dají výpověď. Otázka živnostenského školství se jich dotýká v prvé řadě, a musíme je činiti také v prvé řadě odpovědnými za to, aby celá tato věc byla vyřízena tak, jak toho potřebuje. Nebude snad přece nikdo chtíti od nás, od oposičníků, abychom to my na vládě vymohli. Jistě bychom to rádi učinili, ale vláda nás neposlouchá. My budeme samo sebou se rozumí pro osnovu zákona hlasovati oběma rukama, to kolegům ze živnostenské strany zaručuji, ale jde právě o finance a ty si musejí kolegové na ministru financí vymoci sami. Ještě jednou tvrdím, že oni jsou za vyřízení této věci odpovědni, a my je k této odpovědnosti budeme volati, jestliže 1. ledna 1930 nebo do 1. ledna 1930 nedostaneme osnovu zákona do rukou a jestliže tedy od 1. ledna 1930 jak zákonem, tak také po stránce finanční nebude živnostenské školství vyřešeno. Věděl bych radu, jak by se nedostatku živnostenských samo statných škol dalo odpomoci, a ta by spočívala v tom, že by ministerstvo školství doporučilo, aby všude tam, kde jsou v programu stavby nových školních budov, zejména stavby škol měšťanských, bylo pamatováno na to, aby část těchto budov věnována byla samostatným třídám a zejména samostatným dílnám živnostenských škol. Ta věc by se dala řešiti docela účelně a rychle, kdyby to tiž ministerstvo školství, majíc seznam takových projektovaných budov, bylo ochotno přispívati obcím na tyto budovy určitou částkou. Jistě, že by obce to udělaly. Máme řádu takových případů, je to na př. Písek, kde je tímto způsobem vyřešeno umístění živnostenských škol velice pěkně a účelně. A jak je to v Písku, dalo by se to zaříditi i jinde. A pak mám ještě jednu dobrou radu, ještě jeden příklad, jak by se dala celá ta otázka vyřešiti. Pánové, téměř v každém větším okresním městě máme velmi pěkné školy hospodářské a hospodyňské. Jsou to budovy (Sen. Havlena: Nevyužitkované!), které jsou podobny přímo palácům, a při tom jsou to budovy nevyužitkované. Učí se tam od listopadu do května a pak jsou ty budovy prázdné. Snad by bylo možno, kdyby kolegové ze strany živnostenské dohodli se s kolegy ze strany agrární, aby jim při propůjčování těchto budov nebyly činěny žádné obtíže, aby do těchto krásných budov mohl choditi také dorost živnostenský. Vždyť je to mládež téhož národa, ať už jsou to zemědělci, nebo kandidáti budoucího povolání živnostenského, všichni jsou stejně příslušníky našeho národa, naší republiky. Proč tedy neumožniti, aby v prázdných, krásných budovách a třídách hospodářských škol mohli býti vyučováni také žáci pokračovacích škol živnostenských a naši učňové? Jakmile by došlo v tom to směru k dohodě, měli bychom řadu krásných budov pro živnostenské pokračovací školství a tyto školy mohly by tak býti opravdu školami odbornými, mohly by býti střediskem učedníků z celých okresů a tím by bylo okamžitě odpomoženo veliké nesnázi v živnostenském školství.

Slavný senáte, možnost vyřešení tohoto případu tady je, a to buďto státním rozpočtem anebo uspořádáním školských poměrů tak, jak jsem je naznačil. K tomu jest jen potřebí dobré vůle se strany státní správy a se strany politických stran. A k této dobré vůli volám velmi důrazně a se vším pochope ním toho, co znamená úprava živnostenského školství u nás, a doporučuji, abychom nastoupili tuto cestu řešení této velmi těžké a svízelné otázky, abychom se nedožili v krátké době toho, že by mnou předpovídaná opravdu skandální situace v živnostenském školství stala se v několika letech skutkem, který by byl ostudou Československé republiky. (Potlesk. )

Místopředseda dr Brabec (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, debata je skončena. Pan zpravodaj má doslov.

Zpravodaj sen. Pastyřík: Slavný senáte! K řeči pana kol. Hubky dovolil bych si upozorniti, že podle mých informací nedělají pokuty ze živnostenských kapes vyplacené 1,600.000 Kč nýbrž 5 mil. Kč ročně. Lituji toho také sám, poněvadž tato částka, kterou my živnostníci musíme zaplatiti, je bohužel často také na pokutách ani neoprávněných. (Hlas: Pro neposílání do školy!) To právě ne, pane kolego, ale vy jenom proto voláte, že se ozývá ve vás svědomí, že litujete těch peněz, které my platíme a které vy jste dříve brávali pro své účely. Bylo to vyřízeno takovým způsobem, že ministerstvo školství dostává od ministerstva financí 1,5 mil. Kč. A jako obyčejně to bývá, tak i u této věci, ministerstvo financí hledí vždycky při každé položce také něco pro sebe ušetřiti, ovšem že zase na účely státní.

Také já jsem poukázal, že není správné, aby naše živnostenské školství bylo odkázáno na milodary obcí a společenstev obchodních komor atd. Prohlašuji zde otevřeně, že po úpravě nynějšího zákona, kde jsme omezili obecní přirážky, obecní rozpočty se teď vracejí, aspoň u nás se to stalo, i pro položky, kde stálo, že obec má zaplatiti 1.500 Kč na vydržování školy pokračovací! To prý se má také ušetřiti a má se to prý jiným způsobem sebrati.

Pan kol. Hubka také vytýkal, že se učí v pokračovacích školách po 6. hodině a že se také učí ještě v neděli. Vážení pánové, dosud se to nemohlo jinak díti. Proč? To sám také řekl: nemáme budov, nemáme místností a nebylo by nám pomoženo tím způsobem, jak říkal pan kol. Hubka, kdybychom požádali spřízněnou stranu republikánskou, aby nám ty své hospodářské školy dala k disposici, a to z toho důvodu, že také páni rolníci potřebují pro svůj dorost vzdělání a potřebují ho právě v té době, kdy také my si přejeme, aby náš dorost dostal své vzdělání. (Výkřiky.) Neboť, vážení pánové, není možno, aby živnostník, hlavně stavební živnostník, posílal své učně do škol, kdy jsou na různých stavbách zaměstnáni, a není možné, aby docházeli do školy v okresním městě, jak ukázal na to pan kol. Hubka. My potřebujeme také pro nás vyučování od září do května, a chceme a musíme na tom trvati, aby v letních měsících, kdy naši mistři jsou zaneprázdněni mimo svůj domov a mimo sídlo okresního města, mohli svých učňů a zaměstnanců upotřebiti.

Docela otevřeně to zde prohlašuji a lituji toho, že dosavadní naše školství živnostensko-průmyslové bylo popelkou a zůstalo by jí jistě, kdyby se nebyla naše strana utvořila, která vám je trnem v očích. Vážení pánové, je to náš příslušník >Osmičky<, který stále a stále na to naléhá, aby pokračovací školství bylo zestátněno a aby pro ně také byly vybudovány patřičné budovy, a právě on je to, který žádá, aby nám pan ministr zaopatřil nejméně 25 mil. korun na zařízení a vedení zvláštního pokračovacího školství. My béřeme za to plnou odpovědnost. Pánové, my stojíme na stráži a my jsme prozatím hledali úhrady tam, kde jsme ji mohli nalézti. Ta úhrada byla prozatím, bohužel, v pokutách vyplacených z našich vlastních kapes, které dříve šly do nemocenských pokladen, a náš dorost neměl z toho absolutně žádných výhod.

My jsme se také starali při obchodních komorách i u živnostenských rad, abychom dílenské vzdělání našeho do rostu zdokonalili pořizováním zvláštních odborných kursů a, pokud se to dalo dělati, pořádáme také mistrovské kursy. Naši povinnost jsme tedy vykonali a nemůže nám tedy býti činěno žádných výtek.

Doporučuji, aby resoluce přijatá v živnostenském výboru byla také plenem slavného senátu schválena. (Souhlas.)

Místopředseda dr Brabec (zvoní): Při kročíme ke hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Kdo souhlasí s resolucí výboru živnostensko-obchodního, jak jest otištěna ve zprávě výborové (tisk 880), nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce výboru živnostensko-obchodního se schvaluje.

Přikročíme k dalšímu bodu programu, jímž je:

5. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Moravské Ostravě ze dne 8. ledna 1929, č. j. Nt IX 58/28, aby byl dán souhlas k trestnímu stíhání sen. Herlingera pro přestupek podle §u 3, 19 shromažďovacího zákona (č. 7838/29 předs.). Tisk 835.

Zpravodajem je pan sen. Wagner. Dávám mu slovo.

Zpravodaj sen. Wagner: Vážený senáte! Imunitní výbor zabýval se žádostí okr. soudu v Mor. Ostravě ze dne 8. ledna 1929, kterýžto soud žádá, aby byl dán souhlas k trest. stíhání sen. Herlingera pro přestupek podle §u 3, 19, shromažďovacího zákona.

Věc se má takto: Podle oznámení policejního ředitelství v Moravské Ostravě ze dne 12. listopadu 1928, č. j. Tr 7908/28, promluvil sen. Herlinger dne 23. října 1928 na náměstí Sv. Čecha v Přívoze k nacházejícímu se tam lidu o drahotě. Sen. Herlinger podle téže zprávy mluvil asi 12 minut, načež byl předveden na hlavní strážnici v Přívoze. Státní zastupitelství v Mor. Ostravě shledává v tomto jednání sen. Herlingera skutkovou povahu přestupku po dle §u 3, 19 shromažďovacího zákona a okresní soud tamtéž žádá za souhlas k jeho trestnímu stíhání pro tento přestupek.

Imunitní výbor navrhuje, aby nebyl dán souhlas k trestnímu stíhání sen. Herlingera pro přestupek podle §u 3, 19 zák. shromažďovacího v tomto případě, neboť, jak již ze zprávy policejního ředitelství vysvítá, nejednalo se vůbec o nějaké veřejné shromáždění pod širým nebem; sama zpráva policejního ředitelství potvrzuje, že jednalo se o obecenstvo, které na náměstí přišlo za účelem týdenního nákupu, že toto obecenstvo přicházelo a opět odcházelo, takže nemohl býti nikdo z posluchačů zjištěn, šlo tudíž v tomto případě toliko o nahodilé posluchače, kteří na náměstí přišli, aby své nákupy obstarali, a nikoli, aby o společných svých zájmech promluvili, a není tudíž v tomto případě skutkové povahy přestupku podle §u 3, 19 shromažďovacího zákona.

Prosím, aby vážený senát ve smyslu usnesení imunitního výboru nedal souhlas k trest. stíhání sen. Herlingera pro přestupek podle §u 3, 19 shromažďovacího zákona.

Místopředseda dr Brabec (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Přikročíme ke hlasování. Prosím, aby páni zaujali svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem výboru imunitního, aby nebyl dán souhlas k trestnímu stíhání sen. Herlingera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh výboru imunitního se schvaluje a tím tudíž souhlas k trestnímu stíhání sen. Herlingera se neuděluje.

Dalším bodem je

6. Zpráva imunitního výboru o žádosti obžalobného senátu sedrie v Trenčíně za souhlas k trestnímu stíhání sen. Kučery pro přečin podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n. (čís. 8013/29 předs.). Tisk 838.

Zpravodajem je pan sen. dr Krouský.

Zpravodaj sen. dr Krouský: Slavný senáte! Podle zprávy okr. úřadu v Žili ně a relace intervenujícího komisaře konalo se dne 20. září 1928 v Žilině shromáždění komunistické strany, při němž sen. Kučera jako řečník před 600 osobami pronesl tyto výroky:

>V 10. výročí republiky Československej proletariát musí takmär biť sa o svôj chlieb, pozemková reforma nebola spravedlive prevádzaná, buržoazia skonsolidovala tento stát na účet pracujúceho ľudu, príčina drahoty (potravin a iných vecí) leží v tom, že vláda nekoná svoju povinnosť oproti užernikom, Československá republika na miesto sľubovanej milice vydržiava veľkú a preto nákladnú armádu nie preto, aby hranice státu môhly byť obhájené, ale preto, aby sme boli hľadanými spojencami, t. j. až našu armádu bude Anglia, lebo Francia potrebovať, a pre robotníctvo že vraj peniazi není. V dôsledku toho musí sa proletariát postaviť na svoje vlastné nohy a bez ohľadu na buržoaziu musí bojovať za svoje požiadavky a musí utvoriť jednotný front, ktorý potom zvíťazí na celej čiare a nastolí potom vládu robotníkov a roľníkov.<

Stát. zastupitelství spatřuje v těchto výrocích skutkovou podstatu přečinu podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky a obžalobný senát sedrie v Trenčíně žádá proto přípisem ze dne 4. led na 1929 č. j. Nt VI 3/29/2 senát, aby svolil k trestnímu stíhání sen. Kučery.

Ze zprávy intervenujícího komisaře, která imunitnímu výboru byla dána k disposici, vidno, že inkriminované výroky, jak je uvádí státní zastupitelství, vytrženy jsou ze souvislé delší řeči sen. Kučery a dále se z této zprávy intervenujícího komisaře konstatuje, že řečníci nebyli při řeči ani jednou napomenuti, neboť nezavdali žádné příčiny k tomu.

Imunitní výbor navrhuje, aby senát odepřel souhlas k trestnímu stíhání sen. Kučery v této věci, a to z těchto důvodů: Podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky dopustí se přečinu ten, kdo veřejně nebo před více lidmi pobuřuje proti státu pro jeho vznik, proti jeho samostatnosti, ústavní jednotnosti nebo demokraticko-republikánské formě.

Imunitní výbor neshledal skutkové podstaty tohoto trestního činu ve výrocích sen. Kučery. Nehledí-li se ani k tomu, že podle úřední relace, jak jsem již řekl, výroky uvedené v žádosti státního zastupitelství vytrženy jsou ze souvislé delší řeči, v níž sen. Kučera nepříznivě kritisoval se svého politického hlediska činy dnešní vlády a poslání nákladné armády a požadoval změnu dnešního vládního systému - ačkoli tedy kritika sen. Kučery byla dnešnímu režimu nepříznivá a on dovolával se změny - nelze přece slova, jež žádost sedrie podle návrhu státního zastupitelství uvádí, ani sama o sobě vykládati jako pobuřování, tím méně, když je ze zprávy intervenujícího komisaře zřejmo, že nezavdaly výroky řečníků, a tedy ani výroky sen. Kučery, příčiny k za kročení.

Proto imunitní výbor dovoluje si učiniti návrh, aby senát odepřel dáti sou hlas k trestnímu stíhání sen. Kučery.

Místopředseda dr Brabec (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Přikročíme proto k hlasování.

Prosím, račte zaujmouti místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem výboru imunitního, aby nebyl dán souhlas k trestnímu stíhání sen. Kučery, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, návrh výboru imunitního se schvaluje a tím tudíž sou hlas k trestnímu stíhání sen. Kučery se neuděluje.

Tím je pořad schůze vyřízen.

Oznamuji, že do výboru kulturního na místo sen. Luksche nastupuje sen. Kahler, na místo sen. Kavana na stupuje sen Fr. Novák.

Další dovolenou na včerejší a na dnešní schůzi dal jsem sen. Ecksteinové a sen. inž. Oberleithnerovi.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 18. června 1929 o 15. hodině s tímto

pořadem jednání:

1. Druhé čtení zprávy kulturního výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 901) k vládnímu návrhu zákona o reorganisaci vysoké školy obchodní v Praze. Tisk 914.

2. Zpráva imunitního výboru o žádosti krajského soudu v Olomouci ze dne 30. října 1928, č, j. Nt 67/28, za souhlas k trestnímu stíhání sen. Sochora pro přečin podle §u 14, č. 1, 5 zákona na ochranu republiky č. 50/23 (č. 7317/28 předs.). Tisk 909.

3. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Karlových Varech ze dne 30. ledna 1929, č. j. T XIII 5/29/3, aby byl dán, souhlas k trestnímu stíhání sen. Löwa pro přestupek proti bezpečnosti cti (č. 8022/29 předs.). Tisk 910.

4. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Chustu ze dne 9. led na 1929, č. j. Nt 41/28, za souhlas k stí hání sen. Bodnara pro přečin ublížení na cti podle §u 2, zák. čl. XLI z r. 1914 (č. 8156/29 předs.). Tisk 908.

Jsou námitky? (Nebyly.) Námitek není.

Oznamuji, že schůze kulturního výboru se koná dnes o 14. hodině a prohlašuji schůzi za skončenou.

Konec schůze v 13 hodin 16 minut.


Související odkazy