Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1926.

II. volební období.

2. zasedání.

Tisk 87.

Návrh

senátorů Slámy, Thoře, Kianičky, Trčky a druhů

který se předkládá senátu na novelisaci zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.

 

Návrh k §u 25, doplnění na odst. (3).

Zaměstnanci živnostenští a obchodní, kteří nejsou pojištěni u žádné z nemocenských pojišťoven uvedených v §§ 26-29, jsou pojištění u živnostenské nemocenské pojišťovny, v jejímž obvodu vykonávají práce nebo služby uvedené v §u 2.

Návrh k §u 27 , odst. (1).

Má zníti následovně:

Osoby povinně pojištěné, zaměstnané u povinných členů živnostenského společenstva neb gremia - mimo osoby v domácnosti zaměstnané - jsou povinně pojištěny u společenstevní neb gremiální nemocenské pojišťovny, ve kterou se přeměňuje společenstevní neb gremiální pokladna, měla-li tato dnem 1. července 1924 alespoň 2000 členů, zaměstnaných u povinných členů společenstva neb gremia.

Návrh k §u 27 , odst, (2).

Tento odstavec budiž zrušen.

Návrh k §u 56.

V odst. (a) budiž ku konci doplněno:

Při živnostenských a gremiáních pokladnách jest voliti 5 členů představenstva a 5 členů dozorčí rady.

Návrh k §u 59, odst.(1).

Dodatek k odst. (1).

Při živnostenských a gremiálních pokladnách skládá se představenstvo z 10 členů, z nichž 5 volí valná hromada delegátů z pojištěnců, mající právo volitelnosti 33, odst. 3.), 5 pak volí zaměstnavatelé podle zásady §u 64, odst. 3. a 4.

Návrh k §u 64, odst. (2).

Dodatek k odst. (2).

Při živnostenských a gremiálních pokladnách 5 členů dozorčí rady volí valná hromada delegátů (§ 56 a), 5 členů volí zaměstnavatelé, jejichž zaměstnanci jsou u pojišťovny pojištěni.

Důvodová zpráva.

Podepsaní navrhují tímto novelisaci hořejších §§ a sice z důvodů čistě hospodářských, týkajících se živnostenského i obchodnického stavu, jelikož tímto zákonem byly tyto stavy poškozeny. K novelisaci §u 25 uvádíme, že bylo nespravedlivé, že ze zákona o pojištění zaměstnanců byly vyjmuty živnostenské i gremiální pokladny vůbec. Stávaly dříve výhradně jen živnostenské pokladny při společenstvech, které i při menším počtu velice dobře prosperovaly až do vyjití tohoto zákona se jim neupírá žádná aktivnost. Tímto zákonem bylo zrušeno mnoho menších živnostenských i gremiálních pokladen, které při dobré prosperitě, při dobré podpoře zaměstnanců věnovaly těmto zaměstnancům co nejpečlivější péči. Tyto pokladny mimo toho měly nastřádané záložní fondy, jelikož bylo zvykem, že funkcionáři těchto pokladen prováděli tyto funkce, které považovali více méně za čestné, buď úplně zdarma, aneb za malou remuneraci. Tedy z těchto důvodů, je nutno a odpodstatněno dodání dodatku k §u 25, odst. (3).

Jelikož zákon ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n. zrušil výslovně malé nemocenské pokladny a ponechal jen velké nemocenské pokladny s jistým počtem členů, jest nutno i v tomto případě dotyčný § novelisovati a sice: Zákon rozlišuje gremiální a živnostenské nemocenské pokladny. Jedněm dává právo k existenci při 2000 členech, druhým při 4000 členech, což jest nespravedlivé. Není žádného rozdílu mezi pojištěnci živnostenského a obchodního stavu, proto též nemůže býti žádného rozdílu mezi gremiálními a živnostenskými nemocenskými pokladnami. Zejména dle tohoto zákona bylo asi úmyslně vzato v úvahu, by co největší počet nemocenských pokladen byl zrušen, den k účinnosti prvním lednem 1924. Počítá-li se s povahou různých živností, různých obchodů, bylo nutno vzíti za základnu když již byl stanoven počet členů pololetí, aneb aspoň roční průměr. Roční průměr měl býti brán v úvahu a den účinnosti měl nastati, kdy jest saisona t. j. 1. července. Tímto způsobem následkem vyhlášení jmenovaného zákona se stalo, že velké pokladny, které mají daleko více členů než se vyžaduje, jelikož svou podstatou jsou rázu konjunkturního, byly by zrušeny. Uvádíme příklad: Nemocenská pokladna pomocnictva při společenstvu hostinských a kavárníků v Brně měla v r. 1923 průměrný počet členstva 2071, v roce 1924 2310, v r. 1925 2440. Mimo to tato pokladna má reservního fondu Kč 260.000.-. Druhý případ: Nemocenská pokladna stavebních živností v Brně má býti též zrušena, ačkoliv má majetku Kč 2,730.000.- a měla členů: v r. 1923 - dle vzatého průměru 4424, v r. 1924 4753, v r. 1925 4004. Nejvyšší stav členstva měla tato pokladna v r. 1923 20. června 5939, v r. 1924 17. července 7180 a v r. 1925 26. září 5955. Tedy jest z toho vidno, že právě při takových nemocenských pokladnách a zejména při živnostenských jest příliv a odliv členů té neb oné pokladny podmiňován hospodářskou konjunkturou tohoto neb onoho odboru. Z toho důvodu tedy žádáme novelisaci §u 27, odst. 1.. § 1 budiž novelisován dle našeho návrhu:

Jelikož náš návrh na novelisaci §u 1 podmiňuje dle námi podaného rozboru zrušení odst. 2., budiž tento odstavec zrušen.

Návrh na novelisaci §u 56 (a) a §u 59 (1) a §u 64, odst. (2) vyplývá z toho důvodu, že má-li býti uskutečněno starobní a invalidní pojištění osob samostatně výdělečně činných jest nutno z důvodů paritních tyto §§ změniti, jelikož dle zkušenosti a dle praktických poznatků uznáváno jest jak od společenstev, gremií a jejich pomocnických valných hromad, že jest nutno v zájmu budoucích samostatných obchodníků a živnostníků, kteří povstávají z těchto povolání, by byla co nejužší součinnost ve všech oborech působnosti, tedy i v těchto nemocenských pokladnách.

Po stránce formální žádáme, by tyto návrhy na novelisaci zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n. byly předloženy výboru sociálně-politickému a výborem sociálně-politickým plenu senátu, by senát tuto novelisaci odhlasoval.

V Praze, dne 11. března 1926.

Sláma, Thoř, Kianička, Trčka,
Roháček, Stodola, Lukeš, Štolba, Pivko, Pastyřík, Kotrba, dr Šrobár, Prošek, Otm. Hrejsa.


Související odkazy