Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1926.

II. volební období.

2. zasedání.

Tisk 92.

Návrh

senátora dr A. Procházky a druhů

na doplnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís.663 Sb. z. a n.

o stálých seznamech voličských.

 

Zákon

ze dne . . . . . . . . . .

jímž doplňuje se zákon ze dne 19. prosince 1919, čís. 663 Sb. z. a n.

o stálých seznamech voličských.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

§ 3 zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 663 Sb. z. a n. o stálých seznamech voličských doplňuje se dalším odstavcem takto:

>Za vyloučeného ze zápisu nepokládá se a práva býti volena neztrácí občan, který byl již zapsán do stálých voličských seznamů a jehož právo ku zápisu do stálých seznamů voličských trvá (§ 2), který však aniž by byl uvědoměn pří každoročním sestavení voličských seznamů byl neprávem (§ 10) vynechán ze zápisu do stálých seznamů voličských anebo jehož jméno bylo přepsáno neb zkomoleno <

Článek II.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provede jej ministr vnitra.

Odůvodnění.

Naše volební právo do veřejných sborů jest vybudováno na instituci stálých voličských seznamů.

Dle §u 14 zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 663 Sb. z. a n. o stálých seznamech voličských provedou se podle stálých seznamů voličských volby do obcí, osad a do oněch sborů, o nichž tak bude stanoveno zvláštními zákony.

Jednotlivé volební řády stanoví pak podmínky aktivního i pasivního práva volebního a shodují se zejména v tom, že pasivního práva volebního mají jen ti občané, kteří nejsou vyloučení z práva voliti.

Z práva voliti jsou však zásadně vyloučeni, kdož jsou vyloučeni ze zápisu do stálých seznamů voličských (§ 3 zákona ze dne 19. prosince 1919, č. 663 Sb. z. a n.).

Vyloučeni ze zápisu jsou:

1. Kdož pravoplatným výrokem soudním zbaveni byli práva volně nakládati svým majetkem;

2. kdož upadli v konkurs, pokud řízení konkursní trvá, jakož i ti, na jejichž žádost se provádí řízení vyrovnávací, pokud nebylo prohlášeno za skončené;

3. kdož pravoplatným rozsudkem soudu trestního odsouzeni byli pro takový trestní čin, pro který podle platných ustanovení nastává ztráta volebního práva do obcí;

4. kdož jsou v donucovací pracovně.

Zásadu, že za členy veřejných sborů mohou býti voleni jen ti státní občané Československé republiky, kteří nejsou vyloučeni z práva voliti, a že z práva voliti jsou vyloučeni, kdož jsou vyloučeni ze zápisu do stálých seznamů voličských (§ 3 zák. ze dne 19. prosince 1919, č. 663 Sb. z. a n.) obsahují zejména zákon ze dne 29. února 1920, č. 123 Sb. z. a n., kterým vydává se řád volení do poslanecké sněmovny (§ 5, odst. 1 a § 2), dále zákon, ze dne 29. února 1920, č. 124 Sb. z. a n. o složení a pravomoci senátu (§ 2 a 4, odst. 1,), pak zákon ze dne 14. dubna 1920, čís. 330 Sb. z. a n. o volbách župních zastupitelstev a okresních výborů (§ 5 resp, § 61, odst. 2.), jakož i zákony ze dne 31. ledna 1919, č. 75 Sb. z. a n. (§ 4) a ze dne 14. července 1922, čís. 253 Sb. z. a n. (čl. II. § 1 a § 12) o řádu volení v obcích republiky Československé.

Stálé seznamy voličské obnovují a upravují se však každoročně řízením, jež se má zahájiti vždy 15. června resp. 15. prosince.

Nutno proto voličům každoročně po dvakráte nahlédnouti do stálých seznamů voličských a se přesvědčiti, zda jsou zapsáni v nich.

Tato povinnost jest však velkým břemenem pro voliče.

Při sestavování a upravování stálých seznamů voličských, zejména při jejich opisování a pořizování stejnopisů může se však lehce státi, že jednotliví voličově i celé skupiny jich jsou vynecháni pouhým přehlédnutím, pouhou nedbalostí neb nedopatřením orgánů pověřených sestavením, evidencí a vyhotovením stálých seznamů voličských.

Avšak i zlá vůle - zneužití moci úřední - není vyloučena.

Může se nyní přihoditi, že občan, který již po léta pečlivě nahlížel do vyložených stálých seznamů voličských v důvěře v jejich správnost opomene jen jednou opět nahlédnouti do těchto seznamů, do kterých právě zapsán nebyl nedbalostí příslušných orgánů neb z jiných důvodů.

Námitek proti vyloženým seznamům voličským ovšem občan ten nepodá, an není mu známo důsledkem důvěry v dřívější správnost seznamů, že vlastně znova zapsán není.

A tak se stane, že občan ten, aniž by byl právem vyloučen ze zápisu do stálých seznamů voličských, ztrácí nejen svého aktivního nýbrž i svého pasivního práva volebního.

Ztráta aktivního volebního práva dá se odčiniti z důvodů techniky volební jen novým zápisem do seznamů, když již uplynula lhůta k opravným prostředkům.

Avšak co do pasivního práva volebního, jehož materielní podmínky byly by jinak dány, lze odčiniti ztrátu jeho - mnohem závažnější než u aktivního práva volebního - zákonným výkladem formální náležitosti zápisu do stálých seznamů voličských.

Tím odpadne též nejistota u výkladu zákonných ustanovení ohledně ztráty pasivního práva volebního nesprávným vynecháním ze zápisu do stálých seznamů voličských.

Finančního dosahu osnova nemá, pročež není nutno navrhnouti úhradu. nákladu (§ 41, odst. 2 ústavy).

V Praze, dne 10. ledna 1926.

Dr A. Procházka,
dr Reyl, Kopřiva, Šabata, dr Karas, Šachl, dr Mazanec, Jílek, Kavan, Pavelka, Koukal, Novák.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP