Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1926.
II. volební období.
2. zasedání.
Tisk 102.
Zpráva
I. výboru národohospodářského,
II. výboru rozpočtového
o návrhu senátorů Václava Donáta, Karla Sáblíka, dra Vavro Šrobára, dra Reyla, Jílka, Šabaty a společníků (tisk 75),
aby vládě bylo uloženo zrušiti ustanovení článku II. vládního nařízení ze dne 4. června 1925, čís. 111 Sb. z. a n. o částečné úpravě celního sazebníku pro československé celní území a urychliti práce pro brzké uzákonění nového definitivního celního sazebníku.
I.
Vláda republiky Československé použila zmocnění daného jí v §§ech 2 a 3 zákona ze dne 20. února 1919, čís. 97 Sb. z. a n., o celním území a vybírání cla a dále zmocnění daného jí v čl. II. zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 349 Sb. z. a n., o prozatímní úpravě obchodních styků s cizinou a vládním nařízením ze dne 4. června 1925, čís. 111 Sb. z. u. n., stanovila čl. I. celní sazby autonomního celního sazebníku ze dne 13. února 1906, č. 20 ř. z. u sazebních čísel 23-29, dále 31-34, 37, 41, 45, 50, 51, 58, 63-70, 75, 79, 81, 82, 86, 88-93, 104-106, 115-117, 120-122 a pro poznámku sazebníku čís. 131 celní sazby při použití autonomní základní sazby a součinitele šest.
V čl. II., opírajíc se o § 3 zák. ze dne 20. února 1919, čís. 97. Sb. z. a n., a o čl. II. zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 349 Sb. z. a n., upravila zároveň dočasně cla pro sazebník č. 23-26 a pro mouku a mlýnské výrobky ex saz. č. 33 a č. 89 ve formě pohyblivých cel. Pokud šlo o cla u ostatních sazebních čísel, vypočítaných v čl. I., zůstala až na další v platnosti dosavadní úprava provedená vládním nařízením ze dne 19. prosince 1921, čís. 460 Sb. z. a n.
Tento stav celní ochrany zemědělské produkce, tak zv. klouzavá cla, nevyhovuje naprosto potřebám zemědělství, nepřinesl zemědělství žádné ochrany a jest jednou z podstatných příčin současné krise zemědělství, jež přenáší se velmi citelně též na živnosti, průmysl a stává se krisí celostátní.
Následkem nedostatečné celní ochrany zemědělských výrobků, případně úplné bezcelnosti v naší republice v době, kdy všechny okolní státy celní ochranu zemědělských výrobků mají, dováží se do našeho státu tolik cizího obilí a dobytka, že odbyt domácí výroby úplně se zastavil. Zemědělci naši nemohou svoje obilí a dobytek buď vůbec prodati, nebo jen za cenu podvýrobní, neboť klesly během roku ceny obilí až o 50%, dobytka o 30%, lnu o 72%, brambor o 41%. Ceny výrobků průmyslových, jež zemědělec ke své výrobě potřebuje, jako umělých hnojiv, železa, strojů a j. neklesly, naopak u mnohých ceny se zvýšily. Následkem toho je zemědělská výroba pasivní, zemědělství nestačí platiti ze svých příjmů ani mzdy a daně, zadlužuje se, při tom však omezuje pokud možno nákup potřeb pro výrobu i pro domácnost. Tím klesá a snižuje se produkce, leč trpí také živnosti a průmysl, který ztrácí tím největšího svého konsumenta, domácí obyvatelstvo zemědělské.
Zavedení, event. obnovení celních sazeb autonomního celního sazebníku na zemědělské výrobky jest nutno také z důvodu uzavírání obchodních smluv se státy převážně zemědělskými, abychom při těchto smlouvách mohli našemu průmyslu, který odkázán jest z větší části svých výrobků na export, zabezpečiti vývoz do zahraničí. Jen tak možno udržeti chod našich továren a zabezpečiti dělnictvu průmyslovému práci a existenci. Dosavadní autonomní celní sazebník nevyhovuje, nutno jej definitivně upraviti, poněvadž však přepracování a uzákonění jeho bude vyžadovati dlouhé doby, nutno zatímní opatření učiniti změnou vládního nařízení ze dne 4. června 1925, č. 111 Sb. z. a n.
V uvážení toho, že provedením těchto opatření čeliti se bude zvyšování krise v zemědělství, zvýší se odbyt živnostenských a průmyslových výrobků v domácím konsumu, umožní se export průmyslu do ciziny a zintensivněním výroby zemědělské dosáhne se soběstačnosti státu v ohledu výživy obyvatelstva, usnesl se výbor národohospodářský doporučiti slavnému senátu, aby schválil tento návrh:
1. Vládě se ukládá, aby ihned zrušila ustanovení čl. II. vládního nařízení ze dne 4. června 1923, čís. 111 Sb. z. a n. a tím uvedla v účinnost celní sazby stanovené ve čl. I. výše zmíněného nařízení.
2. Aby započala neprodleně s pracemi k uzákonění nového definitivního autonomního celního tarifu tak, aby tento tarif vešel v platnost ještě před ujednáním obchodních smluv se státy zemědělskými.
Dále navrhuje výbor, aby slavný senát přijal resoluci dole pod č. 1. uvedenou.
V Praze, dne 29. dubna 1926.
Jan Kotrba v. r.,
místopředseda.
K. Sáblík v. r.,
zpravodaj.
II.
Pronikavá krise zemědělství snižuje výnosnost důležité složky hospodářské a seslabujíc nákupní schopnost skoro poloviny obyvatelstva vrhá stín i na průmyslové a živnostenské podnikání v republice. Jedním z prostředků k odstranění krise je také celní ochrana zemědělství, jíž má býti učiněn závažný krok k dosažení parity průmyslu a zemědělství. Cla mohou a mají sloužiti také jako kompensační předmět při jednání o obchodní smlouvy s agrárními státy, které za dnešních poměrů zvyšují pro našeho konsumenta potraviny vývozními cly a poplatky, jež by náležely do pokladny státu spotřebovatelského. Je nesporno, že bezpečnější kalkulace zemědělství povede k rozmnožení výroby jak obilní tak živočišné, což je v zájmu veškerého občanstva. Proto rozpočtový výbor připojuje se k usnesení výboru národohospodářského a doporučuje, aby návrh senátora Donáta a soudruhů byl bez změny schválen a aby byla přijata resoluce navržená výborem národohospodářským a další resoluce dole pod č. 2. vyznačená.
V Praze, dne 12. května 1926.
Jos. V. Klečák v. r.,
předseda.
Frant. Jan Kroiher v. r.,
zpravodaj.
Resoluce.
1.
Resoluce navržená výbory národohospodářským a rozpočtovým:
Vláda se vyzývá, aby po zavedení pevných cel obilních užila všech prostředků zákonných, aby zabráněno bylo zdražování poživatin všeho druhu a přísně zakročila proti obchodním a bursovním spekulacím, které by měly za účel využíti snad pevných hospodářských cel ku získávání nadměrných zisků na úkor konsumentů.
2.
Resoluce navržená výborem rozpočtovým:
Podle § 3 zákona ze dne 13. července 1922, č. 233 Sb. z. a n., měl předložiti fond pro opatření umělých hnojiv, zřízený podle zákona ze dne 22. prosince 1920, č. 683 Sb. z, a n., po ukončení své likvidace, nejdéle do 31. března 1923, Národnímu shromáždění své konečné vyúčtování.
Jelikož se tak nestalo, vyzývá se vláda, aby toto konečné vyúčtování Národnímu shromáždění bylo předloženo.