Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1926.

II. volební období.

3. zasedání.



 

Tisk 289.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1924 spolu

s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu

a dávky z majetku (tisk 130).

Závěrečný účet státního hospodaření za r. 1924 předložen byl Národnímu shromáždění tentokráte již před uplynutím osmnáctiměsíční lhůty, stanovené zákonem.

Po stránce formální vykazuje tento účet úchylky od účtů za léta předchozí jen potud, že vysvětlivky odchylek od rozpočtu jsou vyloučeny z oddílů 4. a 5. a shrnuty ve zvláštní oddíl 18., a že v oddíle 4. odpadl sloupec, ve kterém za rok 1923 byly přechodně vykázány úspory vázané pro úpravu požitků podle zákona č. 394 z r. 1922.

Celkový pokladní účet (oddíl 1.) vykazuje pokles skutečného pokladního zbytku s 1.434.029.256-65 Kč na 946.721.296-48 Kč, a pokles aktivního salda nedoúčtovaných položek s 1.544.916.197-04 Kč na 905.404.917-63 Kč, výdaje pokladní na rozpočet mimo investice 18.21969.488-05 Kč (v roce 1923 18.222.181.797-38) oproti rozpočteným 16.993/1976.905 Kč, příjmy na rozpočet mimo investice 17.513/371.80085 Kč (v roce 1923 16.417.572.192-70 Kč) oproti rozpočteným 16.391.293.591 Kč.

Srovnává-li se náležitost (včetně poukazů neprovedených) s rozpočtem, (oddíl 3, 4 a 5), jeví se výdaje bez investic 18.544.219.852-69 Kč oproti rozpočtu větší o 1.550.242.947-69 Kč. Odečtou-Ii se nepreliminované výdaje 1.107.260.404-42 Kč, uhrazené mimo rozpočet úvěrními operacemi, zbývá překočení jen o 442.982.543.27 Kč, a béře-li se zřetel k tomu, že ve výdajích jsou obsaženy také výdaje 886,192.863.10 KČ, povolené dodatečně zvláštními zákony, jeví se úspora při vydáních na původní rozpočet mimo investice částkou 443,210.319-83 Kč. Ve skupině prvé jest obsaženo 963,379.000 Kč na splaceni pokladničních poukázek, 56 mil. na pořízení augmentačních zásob, 13 mil. na akci Nansenovu, 800 tisíc na půjčku městu Těšínu, 50 mil. na výkup Buštěhradské dráhy, 33 mil. na podporu ruchu stavebního a 32 mil. na vklady u zemských peněžních ústavů k rozšíření jejich působnosti na Slovensko a Podkarp. Rus; ve skupině druhé zálohy na platy učitelské ca 310 mil., vyšší potřeba pro válečné poškozence 270 mil., zálohy na schodky Košicko-Bohumínské dráhy a místních drah 231 mil. a vyšší potřeba na podpory nezaměstnaným 73 mil. Vyšší výdaje oproti rozpočtu mimo kapitoly, do nichž spadají položky obou těchto skupin, vykazuje ministerstvo zahraniční (83 mil.) na podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům a ministerstvo železnic (132 mil. pro vyšší náklady provozní. Na výdaje osobní připadá z celkových výdajů částka 8.285,877.192.60 Kč (překročení 163,446.447.20 Kč), na výdaje věcné 10.258,487.593.49 Kč (překročení 1.386,796.500.49 Kč). Náležitost příjmová činí 18.007,834.412 Kč, tedy u srovnání s rozpočtem příjmů více o 1.616,540.821 Kč, ovšem včetně nedoplatků, které vzrostly na 4.115,376.565.40 Kč oproti 3.139,987.385.55 Kč z konce předešlého roku, a z nichž jest 3.519.642.272.45 Kč nedoplatků berních.

Ve příjmech velký přebytek 2.034,256.669.52 Kč oproti rozpočtu vykazuje ministerstvo financí, jest však z části vyvážen schodkem zejména v příjmech ministerstva pošt 125 mil. (při výdajích zmenšených o 132 mil.!), ministerstva železnic 194 mil. (při výdajích zvýšených o 17 mil.), ministerstva veřejných prací 101 mil. (při výdajích zmenšených o 73 mil.). Báňské a hutní podniky v peněžním výsledku a pohybu jmění (oddíl 17.) jsou mimo ústřední správu až na Most, Solnohrad-Dubník, Marmarožskou Solotvinu vesměs passivní a celkový jejich výsledek (zisk 13.666.302-51 Kč) je oproti rozpočtu horší o 69,953.912.49 Kč.

Srovnána s náležitostí roku předchozího činí náležitost výdajová více o 257,023.887.11 Kč, náležitost příjmová více o 1.388,614.002.69 Kč. Srovnávání po jednotlivých kapitolách je v tomto směru nemožno pro různost v účtování požitků státních zaměstnanců v obou letech.

Pokud jde o odchylky, úspory a překročení, u jednotlivých položek rozpočtových, unikají v závěrečném úctě státním podle povahy věci přesuny mezi jednotlivými položkami detailních rozpočtů kapitol a objevují se jen přesuny mezi jednotlivými kapitolami, tituly, paragrafy a pododděleními rozpočtu sumárního, jak jsou uvedeny ohledně výdajů v oddíle 4., ohledně příjmů v oddíle 5. Významnější z nich vysvětleny jsou v oddíle 18. Výsledky resultující ze vzájemného jejich vyrovnání pro celkové sumy řádných a mimořádných výdajů a příjmů jednotlivých kapitol jsou sestaveny v oddíle 3. Ve výdajích řádných činí úspora 1.233.765.292-35 Kč, překročení 699,418.889.91 Kč, ve výdajích mimořádných úspory 1.126,986.657.12 Kč, překročení 111,090.111.87 Kč, dohrom. 3.171.941.976.80 Kč. Nejvyšší kontrolní úřad projednal 469 přesunů v částce 230,941.921.51 Kč mimo investice. Případy, ve kterých příslušné řízení nebylo provedeno, jsou uvedeny ve vysvětlivkách v oddíle 18, pokud se týkají položek v něm zahrnutých. Překročení schválená dodatečnými zákony i ta, která byla uhrazena z výtěžků úvěrních operací mimo rozpočet, jsou zahrnuta ve výpočtu odchylek, nejsou však předmětem jednání s kontrolním úřadem.

Z rozpočtu investičního 2.229,300.000 Kč, vyčerpáno jen 1.252.494.571.12 Kč, t. j. 57 % a to vesměs prozatímní zálohou z pokladních hotovostí.

Účiny kontokorentní vykazují výdaje 511.773.500.366.34 Kč, příjmy 512.413.011.645.75 Kč, aktivních nedoúčtovaných položek koncem období 26.150.922.159.47 Kč, pasivních nedoúčtovaných položek 25.245,517.241.84 Kč. Nejvyšší účetní kontrolní úřad vytýká opětně, že mezi nedoúčtovanými položkami jsou ve formě záloh mnohé, které měly' býti přeúčtovány k tíži rozpočtových úvěrů.

Státní aktiva na rozpočet činí koncem roku 2.509.986.343.13 Kč, o 856.400.202.60 Kč více nežli koncem roku předchozího, přesto, že některé pohledávky státu byly splátkami nebo odpisem (17,224.564-32 Kč) zmenšeny; přibyloť nových za 915,599.808.72 Kč.

Státní dluh z počátečných 22.218.095.304.04 Kč vzrostl na Kč 24.627.202.391.77, tudíž o Kč 2.409.107.087.73; z toho v důsledku převzetí starých půjček a nižšího emisního kursu o 1.743.029.850.74 Kč bez přijaté hotovosti.

Splaceno krátkodobých dluhů 500.300.000 Kč hotově, 940.465.000 Kč přeměnou v dlouhodobý, 110,411.525.34 Kč činí splátky na půjčky dlouhodobé.

Státní m e l i o r a č n í fond vykazuje jmění 34.225.747-65 (více o 840.396-24 Kč oproti roku 1923), státní b y t o v ý fond pro záruky 15.491.347-99 Kč (více o 2.786.095-48), státní bytový fond pro přímé půjčky 4,105.198.35 Kč (více o 703.899.02 Kč). Na dávku z majetku splaceno nově 803.419.111-89 Kč k dřívějš. 3.500,116.736.18 Kč při celkové náležitosti 9.024,468.041.34Kč. Refundace stouply o nových 228,958.922.30 Kč na úhrnných 960,938.083.87 Kč. Konečná pokladní hotovost skutečná i na vkladních listech činí 4.058.824.686.24 Kč.

Rozpočtový výbor navrhuje senátu, aby schválil závěrečný účet státních výdajů a příjmů za rok 1924 spolu s účty státního melioračního fondu, státních bytových fondů a dávky z majetku za stejné období.

Dále doporučuje rozpočtový výbor, aby se senát usnesl na této resoluci:

Vláda se vyzývá, aby

1. co nejdříve, aspoň do 31. prosince 1926, vydala vládní nařízení o systemisaci míst státních zaměstnanců ve smyslu §u 5 zákona o platových poměrech veřejných pragmatikálních zaměstnanců ze dne 24./6. 1926 č. 103 Sb. z. a n.,

2. aby provedla jmenování státních zaměstnanců na místa systemisovaná s platností od 1./1. 1926.

V Praze, dne 26. listopadu 1926.

KIečák v. r.,

předseda.

Dr Vl. Fáček v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP