Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1926.

II. volební období.

3. zasedání.

Tisk 312.

Zpráva

výboru rozpočtového

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 307) k vládnímu návrhu zákona,

kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n. o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost.

Slavný senáte!

Zákon o zavedení daně obratové a přepychové ze dne 12. srpna 1921, č. 321 Sb. z. a n., zamýšlený pouze jako nouzová výpomoc pro krátkou dobu 3 let k léčení pohrom válečných, musil býti prolongován opět na další tři léta zákonem ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n. Po uplynutí i této doby vidíme, že ani teď nelze vzdáti se tohoto zdroje státních příjmů, neboť výnos této daně na r. 1927 částkou 1.900 mil. Kč preliminovaný representuje plnou čtvrtinu příjmu státního z veřejných daní a dávek. Tento úbytek státních příjmů není možno nahraditi jinou daní, ani nelze paralysovati ho snížením o tolik výdajů státních.

Naopak zase není pochyby, že tato daň nemůže býti trvalým článkem berní naší soustavy, jak sama důvodová zpráva vládní otevřeně doznává, neboť daň tato již svojí povahou je daní v mnohém směru nespravedlivou, poněvadž nepostihuje u poplatníka jeho způsobilost k dani (výhoda to přímých daní), ale naopak tvrdost daní konsumních stupňuje tím, že mnohé konsumenty nutí platiti ji několikanásobně.

Daň specielně pro nás jako pro stát exportní je těžkou i potud, že zatěžuje náš export, zdražujíc výrobu a ztěžujíc tak konkurenci výrobcům se zahraniční výrobou, neboť nelze jí z důvodů technických při vývozu odečísti a vrátiti, jako je možno činiti u vlastních daní spotřebných (na př. při dani cukerní).

Z důvodů fiskálních nelze ani snížiti sazbu daně této ani odstraniti daň přepychovou, neboť stát nemůže postrádati výnosu dnešního.

V tomto směru tedy přání a touhy poplatnictva nemohou dojíti splnění. Ale osnova dnešní přichází jim aspoň potud vstříc, pokud to z důvodů fiskálních je možno, totiž umožňuje aspoň snížení počtu předmětů podrobených dani přepychové, ulamuje nejtvrdší hroty starých zákonů, umožňujíc nejširší paušalování daně, a činí ji snesitelnější tím, že rozšiřuje širokou měrou osvobození od ní. Pouze vyslovuje výbor přání, aby úřady předpisující daň počínaly si s větší benevolencí oproti poplatníkům.

Jak již řečeno, všem přáním poplatníků nebylo a není možno vyhověti. Dlužno však nestranně uznati, že na základě zkušeností, nabytých za ono šestiletí trvání této daně, dnešní novela přichází velice vstříc poplatnictvu; částečně i poslanecká sněmovna učinila další opravy.

Z důvodů těch navrhuje rozpočtový výbor:

Slavný senáte, račiž usnesení poslanecké sněmovny ze dne 10. prosince 1926 o vládním návrhu zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n. o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost, schváliti beze změny ve znění senátního tisku č. 307.

V Praze, dne 15. prosince 1926.

Frant. Jan Kroiher v. r.,
místopřeseda.

Dr J. Karas v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP