Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.
II. volební období. 3. zasedání.

Tisk 335.

STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET

REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ

ZA ROK 1925

spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

V Praze, dne 20. prosince 1926.

Předseda:

Dr. E. KOERNER v. r.

Obsah:

Úvod

Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech

Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření.

Rozvržení čistého výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol.

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a státní investice (úhrnem).

Přehled osobních výdajů.

Přehled věcných výdajů

Část 4. Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech).

President republiky.

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění.

Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly samosprávným svazkům.

Státní dluh republiky Československé.

Pensijní a zaopatřovací požitky.

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra.

Ministerstvo školství a národní osvěty.

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství.

Ministerstvo spravedlnosti.

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Část 5. Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Příděly samosprávným svazkům.

Státní dluh republiky Československé.

Pensijní a zaopatřovací požitky

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí.

Ministerstvo národní obrany.

Ministerstvo vnitra.

Ministerstvo školství a národní osvěty.

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic.

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti.

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče.

Ministerstvo pro zásobování lidu. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Úhrada státních výdajů nekrytých stát. příjmy na rozpočet z výnosu úvěrních operací

Část 6. Výdaje státních investic a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

A. Předsednictvo ministerské rady.

B. Ministerstvo pošt a telegrafů.

C. Ministerstvo železnic.

D. Ministerstvo zemědělství.

E. Ministerstvo veřejných prací.

Část 7. Příjmy státních investic a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

D. Ministerstvo zemědělství

E. Ministerstvo veřejných prací.

F. Úhrada vlastními příjmy nekryté potřeby státních investic.

Část 8. Pasiva z hospodaření na rozpočet (vyjma státní dluh).

Část 9. Stav státního dluhu koncem roku 1925

Část 10. Aktiva z hospodaření na rozpočet.

Část 11. Aktiva státních investic

Část 12. Účiny mimo rozpočet

A. Úvěrní operace.

B. Zálohy

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů

Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi

Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet.

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet

Peněžní vklady do státních podniků

Část 13. Úhrnný účet účinů v cenných papírech.

Část 14. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, sestavený podle pokladen a úřadů

Část 15. Nedoúčtované položky

Část 16. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů

Část 17. Provozní účty státních podniků.

Tabáková režie.

Státní loterie.

Státní mincovna v Kremnici.

Bankovní úřad ministerstva financí

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)

Československé státní dráhy

Státní lesy a statky

Podrobné rozčlenění.

Uhřiněvský školní závod zemědělský

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

Státní báňské a hutnické závody.

Vojenská továrna na letadla

Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech

Státní lázně

Státní tiskárny

Tiskárna ministerstva národní obrany

Československá tisková kancelář

Úřední noviny.

Přehled hospodářských výsledků státních podniků

Část 18. Vysvětlivky k odchylkám náležitostí od rozpočtu

Státní meliorační fond.

Popis jmění melioračního fondu

Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky.

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky.

Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky.

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku

Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku

Pokladní účet.

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti

Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku Pasiva.

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1925

Úvod.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá státní závěrečný účet za rok 1925. Splnilo se očekávání vyslovené v úvodu k poslednímu státnímu závěrečnému účtu, takže účet za rok 1925 může býti předložen 5 měsíců před zákonným termínem. Sluší konstatovati, že poukazovací úřady předložily dílčí účetní závěrky za rok 1925 většinou již ve stanovených lhůtách, nebo jen s malým opožděním. Pouze závěrečné účty státních podniků byly dodány s průtahem až několikaměsíčním, což se vysvětluje tím, že se účty ty sestavovaly ve smyslu vládního nařízení ze dne 25. září 1924, čís. 206 Sb. z. a n. k zákonu čís. 404 Sb. z. a n. z roku 1922 po prvé.

Po formální stránce tento závěrečný účet proti předešlému roku nedoznal změn. Ve sloupci "rozpočet" se vykazují při jednotlivých pododděleních úvěry po odečtení srážky na další interkalář, na tato pododdělení připadající, na rozdíl od státního rozpočtu, kde tyto srážky jsou odpočteny jen od celkových úhrnů kapitol. Rozvedení srážek na úvěry jednotlivých pododdělení bylo nutné, aby se mohla skutečná potřeba srovnávati s tím úvěrem, který pro příslušný účel byl do úhrnu výdajů podle finančního zákona zařazena.

Finančním zákonem ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. čl. I. a V. byly na rok 1925 v první části rozpočtu stanoveny

státní výdaje částkou.................... 9.573,585.801 Kč

a státní příjmy částkou.................. 9.301,334.419 Kč,

v druhé části, čl. XII., pak určena byla potřeba státních investic částkou..... 1.319,083.000 Kč.

Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu státních výdajů, nekrytých státními příjmy, úvěrními operacemi až do obnosu...................... 273.000.000 Kč

a vláda byla zmocněna opatřiti prostředky na investiční potřeby dlouhodobými úvěrními operacemi až do výše......................... 1.320,000.000 Kč.

Mimo výdaje podle článku I. a XII. finančního zákona byly povoleny v roku 1925 jednak čl. IX. téhož fin. zákona, jednak zvláštními zákony ještě tyto další výdaje nad rozpočet:

I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice do výše..... 38,000.000 Kč

a zálohy na provozní a správní náklady místních drah do výše....... 98,000.000 Kč

(článek IX. finančního zákona ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.).

II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís, 58 Sb. z. a n.:

a) (§ 3) Na vystavění obytných budov pro státní a jiné veřejné zaměstnance do částky........................ 600,000.000 Kč,

b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného nákladu spojeného s prováděním zákonů o stavebním ruchu.

III. Na zvýšení odpočivných a zaopatřovacích platů podle zákonů ze dne 22. prosince 1924, čís. 287 a 288 Sb. z. a n.

IV. Na odměny státním zaměstnancům podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 289 Sb. z. a n., a to:

pro rok 1924 do výše...................... 170,000.000 Kč

a pro rok 1925 do výše..................... 215,000.000 Kč.

V. Zálohy na náklady spojené s počátečním zařízením pojišťovny osob samostatných podle § 145 zákona ze dne 10. června 1925, čís. 148 Sb. z. a n.

VI. Náklady spojené s nabytím drah zaručených státem nebo zemí Českou podle zákona ze dne 25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a n.

VII. Náklady spojené s nabytím akcií Košicko-Bohumínské dráhy podle zákona ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a n. až do výše.................... 45,282.000 Kč.

VIII. Náklady spojené se státní pomocí při živelních pohromách 1925 a opatřeními k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti podle zákona ze dne 15. října 1925, čís. 227 Sb. z. a n. až do výše........................ 74,000.000 Kč.

IX. Dodatečně vyúčtované náklady na repatriaci Čsl. vojska ze Sibíře na základě zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 ve výši.......... 135,797.236 Kč.

X. K úhradě příspěvku Zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů podle zákona ze dne 9. října 1924, čís. 237 Sb. z. a n. částkou nejvýše...... 50,000.000 Kč.

Úvěry povolené finančním zákonem na rok 1925 pro státní výdaje a státní investice spolu s uvedenými zvláštními výdaji tvoří mez, do které mohly v roce 1925 správní úřady poukazovati výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada podle rozpočtu pokud se týče podle zmocnění k úvěrním operacím byla současně opatřena.

Účet pokladní.

Výsledek pokladní (str. 2 a 3) jeví se takto:

I. Účiny na rozpočet:

Příjmy kap. 1.-25. úhrn (viz str. 12).... 10.837,874.765 Kč 18 h.

Výdaje kap. 1. 25, úhrn (viz str. 11)...... 11.408,36.675 Kč 84 h.

Vyšší výdaje o....................... 570,761.910 Kč 66 h.

II. Státní investice:

Příjmy úhrn A-E (viz str. 12)........ 92.938 Kč 12 h.

Výdaje úhrn A-E (viz str. 11)........ 1.169,429.080 Kč 29 h.

Vyšší výdaje o....................... 1.169,336.1.,2 Kč 17 h.

III. Účiny mimo rozpočet:

A. Úvěrní operace (str. 226-227)

Příjmy úhrnem.............. 2.250,334.521 Kč 46 h.

Výdaje (úhrn IV.)............ 1.274,080.000 Kč - h.

Vyšší příjmy o....................... 976,254.521 Kč 46 h.

B. Fondy a zálohy (str. 228-229).

Příjmy (úhrn I.-II........... 799,889.386 Kč 85 h.

Výdaje (úhrn I.-II.)........... 1.419,233.826 Kč 50 h.

Vyšší výdaje o...................... 619,344.439 Kč 65 h.

Reelní výdaje převyšují takto příjmy o............. 1.383,187.971 Kč 02 h.

Odečte-li se tento výsledek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření........................ 1.852,126.214 Kč 11 h,

vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů (str. 3)................... 468,938.243 Kč 09 h.

Účet správní.

V části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." (str. 6 a 7) se vykazuje:

Náležitost státních výdajů................. 11.157,116.279 Kč 04 h

proti povolenému rozpočtu................. 9.573585.801 Kč - h

jest vyšší o....................... 1.583,530.478 Kč 04 h.

V této náležitosti jsou však započteny nepreliminované výdaje, které byly uhraženy z příjmů opatřených mimo státní rozpočet úvěrními operacemi, v částce......................... 196,949.971 Kč 20 h,

takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů jsou ve skutečnosti vyšší o....................... 1.386,580.506 Kč 84 h.

Porovnáním náležitosti státních příjmů............. 10.938,919.725 Kč 85 h

s příjmy stanovenými rozpočtem................ 9.301,334.419 Kč - h

jeví se náležitost příjmová vyšší o................ 1.637,585.306 Kč 85 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o........... 251,004.800 Kč 01 h.

V náležitosti státních výdajů jest obsažena vedle svrchu uvedených nepreliminovaných výdajů v částce................. 196,949.971 Kč 20 h,

k jichž úhradě byly opatřeny příjmy mimo rozpočet úvěrními operacemi, ještě další potřeba povolená zvláštními zákony nad výdaje podle čl. I. finančního zákona jsou to:

1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce.........169,246.118 Kč 72 h

(kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 20. (str. 68), čl. IX. finančního zákona pro rok 1925 a zákon čís. 158/25 Sb. z. a n.).

2. Náklady na zvýšení odpočivných a zaopatřovacích platů v částce... 27,729.727 Kč 96 h

kap. 16., tit. 1a (str. 79)......... 6,916.000 Kč - h;

kap. 17., tit. 1a (str. 80)......... 20,813.727 Kč 96 h

(zákon čís. 287/24 Sb. z. a n.).

3. Náklady na odměny státním zaměstnancům v částce......... 375,325.054 Kč 53 h

a to za rok 1924............. 152,055.346 Kč 81 h

a za rok 1925.............. 223,269.707 Kč 72 h

(viz sumáře str. 11 a 13), (zákon čís. 289/24 Sb. z. a n.).,

4. Státní příspěvek zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých poválečnými poměry v částce................... 50,000.000 Kč - h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 68), (zákon čís. 237/24 Sb. z. a n.).

5. Výdaje na nákup cenných papírů přijatých jako platba na daň z válečných zisků a na daň válečnou v částce............ 235,574.165 Kč 41 h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 7. (st.r. 67), (vyhláška min. financí čís. 552/20 Sb. z. a n.).

6. Zálohy na státní příspěvky duchovenstvu za ušlé příjmy z provedení zákona čís. 290/20 Sb. z. a n. v částce.............. 3,000.000 Kč - h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 18. (str. 68).... 1,220.000 Kč - h,

kap. 14A., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 74)... 1,780.000 Kč - h.

7. Úroky placené státním podnikům z odvedených splátek na přebytky v částce...................... 18,262.559 Kč 85 h

podle zákona čís. 404/22 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís. 206/24 Sb. z. a n.,

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 19. (str. 68).

8. Výdaje spojené s likvidací garančního závazku státu za rembursní pohledávky Anglo-československé banky v Praze v částce....... 130,023.862 Kč 41 h

a placené podle úmluvy vlády s Anglickou bankou při sjednání půjčky podle zák. čís. 110/22 Sb. z. a n., kap. 14., tit. 5., § 13 (str. 69).

9. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce. 505,086.109 Kč 92 h

kap. 13., tit. 6., § 1 (str. 48), zákon čís. 274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919.

Úhrnem... 1.514,247.598 Kč 80 h.

Přirovná-li se k této potřebě, povolené nad výdaje stanovené finančním zákonem svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová......... 1.386,580.506 Kč 84 h,

jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o.... 127,667.091 Kč 96 h;

byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány v mezích finančního zákona.

Ve vyšší potřebě vykázané při osobních výdajích......... 669,939.483 Kč 87 h

jsou obsaženy nepreliminované náklady na odměny podle zákona čís. 289/24 Sb. z. a n. v částce...................... 375,325.054 Kč 53 h

a zálohy na zvýšené učitelské platy v částce............ 505,086.109 Kč 92 h,

takže potřeba na rozpočtené osobní výdaje byla proti rozpočtu menší o.. 210,471.680 Kč 58 h

a bylo tak zachováno ustanovení odst. 2., čl. III., fin. zákona. Tyto úspory vznikly zúčtováním pensijních požitků zaměstnanců státních podniků, preliminovaných v kap. 8. "při provozních nákladech jednotlivých podniků a restrikcí podle zákona čís. 286/24 Sb. z. a n.

Na výdaje věcné byly také v roce 1925 vydány podmínečné platební rozkazy; o nichž byla učiněna zmínka v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1924, avšak jen pro kap. 11., Ministerstvo národní obrany ve výši 1.83,081.585 Kč 56 h.

Podstatně nižší výdaje proti rozpočtu vykazují odvětví:

Kap. 6. Příděly samosprávným svazkům (nižší příděl z daně z obratu a daně domovní).

Kap. 7. Státní dluh (úroky ze IV. státní půjčky byly nižší, poněvadž dluh nedosáhl výše, se kterou se počítala při sestavování rozpočtu).

Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky (v rozpočtené částce jsou obsaženy pensijní a zaopatřovací požitky zaměstnanců státních podniků, které se však účtovaly jako provozní náklady k tíži podniků).

Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (nižší výdaje na vzduchoplavbu a na vodní stavby).

Značně vyšší výdaje nad rozpočet vznikly u odvětví:

Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí (podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům).

Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (náklady na augmentační potřeby a vyšší drahotní přídavky mužstvu).

Kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty (zálohy zemím na zvýšené učitelské platy).

Kap. 14. Ministerstvo financí (nouzové podpory při živelních pohromách, nákup cenných papírů z platů na válečnou daň, příspěvek Zvláštnímu fondu pro zmírnění poválečných ztrát, sanační vklady do bank, výdaje na výkup a úhrada provozních schodků Košicko-Bohumínské železnice a místních drah, likvidace garančního závazku státu za pohledávky Anglické banky).

Kap. 21. Ministerstvo sociální péče (Výdaje spojené s podporou stavebního ruchu a vyšší potřeba na požitky válečných poškozenců).

Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu (zvláštní akce k zamezení vzestupu cen obilí a mouky).

Kap. 25. Likvidace repatriačních nákladů Čsl. příslušníků (dodatečně vyúčtované náklady na repatriaci Čsl. vojska ze Sibiře).

Rozpočtových příjmů se nedosáhlo u odvětví:

Kap. 15. Ministerstvo obchodu (nižší příjmy z vodní dopravy a z dovozních a vývozních poplatků).

Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 17. Ministerstvo železnic, kap. 18. Ministerstvo zemědělství a kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (vesměs nižší přebytky státních podniků).

Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu (nižší příjem z likvidace státního obilního ústavu).

Vyšší příjmy nad rozpočet vykazují odvětví:

Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí (vyšší příjmy z konsulárních poplatků a částečná náhrada záloh vyplacených v dřívějších letech býv. úřadem čsl. zmocněnce ve Vídni).

Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (vyšší příjmy z prodeje starého materiálu).

Kap. 14. Ministerstvo financí (hlavně vyšší příjmy z daní, cel a poplatků, okrouhle 1432 mil., na úrocích z nemovitého majetku, poplatky z dovozu minerálních olejů, příplatky cukerních rafinerií, z vyúčtování účinů, týkajících se hospodářství před převratem a vyšší přebytky podniků, hlavně tabákové režie).

Kap. 21. Ministerstvo sociální péče (k náhradě předepsané zálohy na stavební příspěvky a na požitky válečným poškozencům).

Náležitost za rok 1925 se neporovnává s náležitostí za rok 1924, poněvadž v roku 1925 se vykazují hospodářské výsledky státních podniků jen ryzím přebytkem, pokud se týče ztrátou, kdežto v roku 1924 se vykazovaly v náležitosti výdaje a příjmy v částkách hrubých.

Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1925 celkem 4.845,607.189 Kč 39 h, z nichž připadá částka 4.466,122.841 Kč 76 h, t. j. 922% na nedoplatky daňové a poplatkové. Příčiny, které tuto výši nedoplatků vysvětlují, jsou tytéž, jež byly uvedeny v účtu za rok 1924.

Z přehledu lze seznati postupný vývoj těchto nedoplatků za léta 1919 až 1925.

Nedoplatky daní a dávek koncem roku 1925.
Rok
Přímé daně Kč
Daň z obratu a přepychová Kč
Spotřební daně Kč
Poplatky Kč
Celkem
1919
577,482.350.56 -12,802.046.6348,451.614.38 638,736.011.57
1920
837,322.682.49 69,743.382.03170,766.783.34 104,252.920.261.182,085.768.12
1921
1.347,236.405.09 191,963.704.49281,126.958.02 200,331.544.282.020,658.611.88
1922
1.253,192.259.33 222,708.292.64179,057.823.15 248,570.591.571.903,528.966.69
1923
1.794,956.489.25 311,478.058.38126,699.858.28 325,496.467.252.558,630.873.16
1924
2.513,835.482.18 496,786.504.62119,784.243.- 389,236.042.653.519,642.272.45
1925
3.141,548.268.29 735,683.845.091.33,761.337.50 455,129.390.884.466,122.841.76



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP