Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.
II. volební období.
4. zasedání.
Tisk 387.
Zpráva
branného výboru
k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 379)
o vládním návrhu zákona o délce presenční služby vojenské.
Branný výbor senátu pojednávaje ve své schůzi dne 1. dubna 192 o usnesení poslanecké sněmovny (č. tisku 379) o vládním návrhu zákona o délce presenční služby vojenské, uvážil zevrubně důvody, které jsou uvedeny pro přechodné podržení 18 měsíční povinné služby ve vládním odůvodnění navržené osnovy a došel k závěru, že z důvodů tam uvedených nelze prozatím ještě uskutečniti ustanovení § 17 branného zákona č. 193/1920 Sb. z. a n., podle něhož měla vlastně již pro brance v r. 1926 odvedené platiti pravidelná presenční služba 14 měsíční (viz posl. odst. § 61 cit. branného zákona).
Branný výbor senátu uznal ve své většině, že prozatím nejsou splněny ještě předpoklady pro to, aby k takovému zkrácení presenční služby bylo přikročeno. Tak zejména shledal branný výbor, že vojenská správa nemohla si přes veškeré úsilí opatřiti potřebný sbor déle sloužících poddůstojníků, jichž je při krátkodobé presenční službě jakožto instruktorů k výcviku vojska nezbytně potřebí. Vojenská správa počítá v budoucnosti s 12.000 déle sloužících poddůstojníků, nemá jich však prozatím ani 2.000 a mohla by podle prohlášení pana ministra národní obrany, učiněného při projednání této předlohy ve schůzi branného výboru poslanecké sněmovny, přistoupiti ke 14 měsíční presenční službě, opatřila-li by si aspoň 8.000 déle sloužících poddůstojníků instruktorů. Poněvadž však v přítomné době faktický stav, jak uvedeno, je hluboko pod tímto počtem, jenž jest pro zdolání výcviku, při krátkodobé presenční službě nezbytný a poněvadž účinky právě projednávané osnovy zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků ve veřejných a některých soukromých službách, jaké tento zákon projeví na doplňování sboru déle sloužících poddůstojníků instruktorů, ukáží se teprve určitou dobu po vydání tohoto zákona, uznal branný výbor senátu nutným, pro přechodnou dobu podržeti ustanovení, že odvedení branci jsou povinni vedle pravidelné presenční služby 14 měsíční ještě další povinnou službou 4 měsíční; to platí ovšem i o brancích, kteří byli odvedeni v r. 1926 a 1921 před účinností navrženého zákona.
Při tom rozhodl se branný výbor senátu ve své většině nepojímati přímo do textu zákona bližší určení zmíněné přechodné doby, jak bylo některými jeho členy navrhováno. Přihlížeje k prohlášení pana ministra národní obrany, o němž byla již dříve učiněna zmínka, nepochybuje branný výbor senátu o tom, že vláda přikročí ke zkrácení presenční služby ihned, jakmile pro to budou splněny uvedené předpoklady, a že učiní vše, aby tyto předpoklady byly opatřeny ve lhůtě panem ministrem národní obrany naznačené. Neměl však za vhodné po té stránce pojímati nějaké výslovné časové omezení přímo do zákona, poněvadž by se mohlo státi, že přes veškero úsilí ministerstva národní obrany a vlády by se přece jen ve zmíněné době uvedené předpoklady nesplnily a pak by se musil opakovati dnešní zjev, že by vláda musila opět přijíti s novým návrhem na změnu ustanovení dřívějších. Národní shromáždění má dostatek možnosti přesvědčiti se kdykoliv o tom, zda další ponechání 18 měsíční povinné služby je nutným a dosíci podle potřeby toho, aby bylo okamžitě přikročeno ke zkrácení presenční služby.
Uvažuje o délce presenční služby přihlédl branný výbor senátu též k tomu, jak dlouhá presenční služba jest zavedena v jiných státech a došel k poznání, že i po té stránce předložený návrh zákona vyhovuje, poněvadž v převážné většině států nebyla presenční služba snížena pod 18 měsíců, nýbrž byla ponechána částečně služba dvouletá, ba dokonce i tříletá. S některých stran bylo poukazováno též na to, že v přítomné době přikročily nebo přikročují některé státy ke zkrácení presenční služby, při čemž bylo poukazováno zejména též na Francii; leč toto zkrácení presenční služby je tam vázáno na tolik podmínek (mezi jiným též na dosažení počtu 106.000 déle sloužících poddůstojníků, 15.000 tzv. agents militaires, 30.000 občanských zaměstnanců vojenské správy a 15.000 členů republikánské gardy), - jež musí býti bez podmínky splněny dříve, než se ke zkrácení presenční služby přikročí, - takže prozatím praktické účinky zmíněného ustanovení o zkrácení presenční služby jsou tam oddáleny na dobu dalekou, jež se nedá nikterak blíže určiti.
Ze všech těchto důvodů navrhuje branný výbor, aby senát schválil osnovu zákona o délce presenční služby ve znění usneseném poslaneckou sněmovnou, jak je otištěno v sen. tisku č. 379.
V Praze, dne 1. dubna 1927.
Viktor Dyk v. r.,
předseda.
Fr. Valoušek v. r.,
zpravodaj.