Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.
II. volební období.
4. zasedání.
Tisk 413.
Zpráva
rozpočtového výboru
k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 405)
o vládním návrhu zákona o stabilisačních bilancích.
Východiskem návrhu zákona jest nepořádek v bilancích podniků pochodící odtud, že různé části jejích trvalého majetku byly pořizovány jednak v době plnohodnotné korunové měny rakouskouherské, jednak později v době většího nebo menšího poklesu této měny, resp. korunové měny československé, a proto v bilancích, jež nerozeznávají mezi různě hodnotnými korunami, uváděny jsou v cenách bud příliš nízkých anebo příliš vysokých oproti dnešním nákladům pořizovacím vyjádřeným ve měně stabilisované. Odpisy počítané z těchto cen neodpovídají pak skutečnému znehodnocení předmětů nastalému jejích používáním. Jsou-li nižší, je zde nebezpečí, že podnik ocitne se v nesnázích, až nadejde nutnost, aby obnovil svá zařízení, čímž je i technický pokrok podnikání ohrožen. A když by podnik chtěl pamatovati na větší příděly obnovovacím fondům, zdaňují se mu tyto příděly, pokud přesahují obvyklé procento bilanční hodnoty.
Nový zákon zjednává nápravu tím, že připouští, aby ocenění tohoto majetku bylo provedeno v dnešní hodnotě, a propouští ze zdanění bilanční zisk, který z vyššího ocenění vyplyne. Může se tak státi do pěti let. Podniku je na vůli, chce-li zákona použíti a chce-li přizpůsobení cenové provésti úplně nebo jen částečně. Zákon stanoví jen horní hranici ocenění, a tou je při strojích a zařízení současná hodnota pořizovací se srážkou přiměřenou opotřebení, při pozemcích a budovách současná obecná hodnota. Zachování skrytých reserv neplným vyčerpáním těchto hranic i zřetel, aby příliš zvýšenými cenami a odpisy nebyla stabilita výnosu a kursů ohrožena, nejsou v odporu s intencemi zákona.
Přebytku bilančního vyplynuvšího ze zvýšení hodnot bilančních novým oceněním může býti použito buď ke zřízení zvláštní, odděleně vykazované reservy, nebo k rozmnožení základního kapitálu, nebo obojím způsobem, a do pěti let je také možno přeměniti onu reservu v základní kapitál. Vždy však tato reserva s ostatními pravými reservami má činiti aspoň 25 %, při výdělkových a hospodářských společenstvech 50 % základního kapitálu. Použití reservy k jiným účelům nežli ku krytí bilančních ztrát je do 15 let vyloučeno.
Schodek resultující ze snížení hodnot uhradí se z reserv, a měly-li by klesnouti pod 10 % základního kapitálu, odpisem z tohoto nebo příplatky u společností s ručením omezeným a u výdělkových a hospodářských společenstev.
Zvýšení hodnoty akcií nakolkováním i akcie vydané zdarma nebudou podrobeny zdanění, kteréžto ustanovení §u 22 bylo v rozpočtovém výboru vysvětleno zástupcem ministerstva financí v ten smysl, že tyto hodnoty nezapočítávají se do příjmu akcionářova podrobeného dani důchodové a že je to prostě nadbytečnou exemplifikací zásady obsažené již v prvé větě téhož paragrafu, která všeobecně ustanovuje, že přebytek povstalý podle § 4 odst. 1. není podroben zdanění. Nepodléhá tedy ani dani důchodové stejně obdobné zvýšení jmenovité hodnoty zvýšením nebo rozmnožením podílů členských u společností s r. o. a u výdělkových a hospodářských společenstev a právovárečných měšťanstev, přípisem na kapitálových účtech u společnosti veřejné a komanditní i u jednotlivců, pokud účastni jsou výhod tohoto zákona.
Zákon pamatuje na zřízení zvláštního rozhodčího soudu při Ústředně obchodních a živnostenských komor, aby rozhodoval ve případech mezi účastníky sporných i aby spolupůsobil znalecky závazným způsobem, vzejde-li finančnímu úřadu pochybnost, zda nové ocenění srovnává se se zákonem.
Rozpočtový výbor navrhuje, aby osnově zákona o stabilisačních bilancích, schválené usnesením poslanecké sněmovny ze dne 11. května t. r., dán byl souhlas senátu, a to ve znění senátního tisku č. 405.
V Praze, dne 25. května 1927.
Dr Karas v. r.,
předseda.
Dr Fáček v. r.,
zpravodaj.