Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927. |
|
11. volební období. |
4. zasedání. |
Tisk 518.
Vládní návrh
Zákon ze dne
o organisaci zeměměřických prací.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Veškeré technické zeměměřické práce, placené nebo podporované ze státních nebo jiných veřejných prostředků, buďtež prováděny jednotně podle předpisů, které vydávati přísluší ministerstvu veřejných prací v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady po slyšení státní zeměměřické rady, zřízené podle
§ 3.
§ 2.
Ministerstvu veřejných prací přísluší dále:
a) sjednotiti, zpracovati a vésti v patrnosti dosavadní provedené triangulace a nivelace, vyjma nivelací podrobných;
b) prováděti a dokončiti podle pracovních programů, sjednaných se zúčastněnými ústředními úřady, základní zeměměřické práce (triangulace I.-IV. řádu a přesné nivelace), potřebné pro vybudování jednotných sítí, jakož i pro účely všech civilních odvětví státní správy;
c) studovati nové měřické metody, v to počítaje měření fotogrametrička a měřické stroje, aby jich mohlo býti hospodárně a účelně použito při zeměměřických pracích v § 1 zmíněných.
§ 3.
(1) Při ministerstvu veřejných prací zřizuje se poradní sbor v technických záležitostech zeměměřických, uvedených v §§ l, 2 a 4, zvaný státní zeměměřická rada.
(2)členy této zeměměřické rady jsou jednak zástupci zúčastněných ústředních úřadů těmito jmenovaní, jednak odborníci jmenovaní ministrem veřejných prací a konečně zástupci příslušných vysokých škol a vědeckých korporací, jmenovaní ministrem veřejných prací v dohodě s ministrem školství a národní osvěty.
(3) členství ve státní zeměměřické radě jest funkcí čestnou. členové (náhradníci), jichž stálé bydliště je mimo hlavní město Prahu, mají však nárok na náhradu cestovních výloh.
(4) Vládním nařízením vydány budou bližší předpisy o složení, působnosti a jednacím řádu státní zeměměřické rady, jakož i o způsobu a výši náhrady, příslušející jejím členům dle předchozího odstavce.
§ 4.
(1) Prováděti technické zeměměřické práce, vyjímajíc ony uvedené v § 2 ad b), ponechává se úřadům, ústavům a veřejným korporacím.
(2) Tyto úřady, ústavy a korporace jsou však povinny, aby se zamezilo opakování prací v předešlém odstavci uvedených, sdělovati ministerstvu veřejných prací do konce ledna každého roku ony zeměměřické práce, jež hodlají v tom roce provésti.
(3) úřady, ústavy a korporace v odst. l. označené, jsou dále povinny sdělovati výsledky jimi prováděných podrobných triangulací a nivelací zavčas ministerstvu veřejných prací, aby je vedlo v patrnosti, a dbalo jejich jednotného zpracování.
§ 5.
Triangulační kancelář ministerstva financí přičleňuje se ministerstvu veřejných prací, jakožto orgán provádějící příslušné zeměměřické práce, spojené s úkoly ministerstvu veřejných prací tímto zákonem uloženými.
§ 6.
Měřický personál ministerstva veřejných prací bude se doplňovati z měřických úředníků jiných oborů státní správy po dohodě s příslušnými ústředními úřady. Jen pokud takových měřických úředníků není, lze zmíněný personál doplňovati z jiné veřejné služby.
§ 7.
Tímto zákonem zrušují se §§ 3, 4 a 6 vlád. nař. ze dne 20. ledna 1920, č. 43 Sb. z. a n. o jednotné organizaci přesných výškových měření. Zmíněné paragrafy budou nahrazeny příslušnými předpisy, vydanými podle § l tohoto zákona.
§ 8.
Tento zákon nabývá účinnosti 6 měsíců po vyhlášení a provede jej ministr veřejných prací v dohodě s ministrem financí, školství a národní osvěty, národní obrany, zemědělství a železnic.
Důvodová zpráva.
Každý technický podnik, má-li býti upraven zdárně a cílevědomě na delší období, musí býti založen na plánu účelně zřízeném.Specielně pro projekty inženýrské všeho druhu, pro zajištění vlastnictví nemovitostí, pro předpisy daňové různých odstínů. pro účele hospodářské, pro statistiku, pro správní opatření, pro účele vyučovací a jiné potřeby běžného života jest zapotřebí geometrických plánů situačních a výškových, a dále map různého druhu ku znázornění státního území.Jest tedy v prvé řadě stát nucen prováděti rozsáhlá vyměřování různého druhu, jež jsou geometricky vyjádřena různými plány, jako jsou: plány katastrálně, plány komasační a rozdělovači, plány pro výstavbu komunikací státních silnic, železnic, vodních cest, úprav řek a toků, plány pro hrazení bystřin a využití vodních sil.Dále provádí stát topografická vyměřování pro zhotovení map různého druhu a měřítka, jako jsou: mapy topografické, mapy komunikační silnic, železnic, vodních cest, mapy automobilistické, mapy letecké, mapy geografické pro školu, mapy statistické a mapy správní.
Obdobně vyhotovují na základě vlastního měření plány zemské úřady samosprávné a korporace s nimi kooperující (vodní družstva a různé svazy odborové) jako jsou: plány zemských silnic, ve správě zemí se nalézajících toků, plány meliorační, plány sítí elektrovodných a jiné. Dále intensivně zabývají se měřením obce a města pro zhotovení plánů regulačních, vodovodních, kanalizačních, osvětlovacích a stavebních. Mimo to měří a zhotovují plány různé korporace za podpory státní nebo úřadů samosprávných.
Státní správa věnuje na tyto měřické a konstrukčně geometrické a reprodukční práce značné obnosy, které jsou vedeny buď přímo pod tímto titulem ve státním rozpočtu, nebo jsou obsaženy značným procentem v položkách na projekty svrchů zmíněných staveb a různého hospodářského podnikání.
Analogicky velké obnosy na zaměřovači práce obsaženy jsou i v rozpočtech různých samosprávných úřadů a to buď přímo vyjádřené, nebo obsažené v položkách na projekty stavební a v podporách různých podniků s technickou a správní činností těchto korporací souvisejících.
Jest samozřejmé, že není-li alespoň v základech tak rozsáhlých prací, rozptýlených v tolika různých úřadech, jednotného vedení účelnými programy a jednotnými předpisy, nelze docíliti přehledu o pořízené a zpracované látce měřické a grafické, v důsledku čehož se mnohá měření z nevědomosti, aneb co horšího jest, z nemožnosti včasného získání vyšetřených již dat, zbytečně opakují. Takovýto postup znamená však nehospodárnost ve výdajích, času a lidské energii.
Tyto, jak veřejná tak i soukromá podnikání zatěžující nedostatky nejsou snad pouze zjevem poválečným, nýbrž pociťovány jsou již delší dobu.
Tak ku př. byla nutnost jednotné organizace veřejného vyměřování sledována již před válkou v bývalém Rakousku, kde tehdejší ministerstvo veřejných prací připravovalo j.Zákon o soustředění zeměměřické činnosti státní správy v jednotném vedení." Během války se ukázala potřeba organizace zeměměřických prací tohoto důležitého technického podniku ještě naléhavěji a zasazovaly se o ni tehda směrodatné odborné kruhy.
Obdobně sledována byla tato záležitost i v jiných státech. Dnes mají ku př. z menších států zeměměřictví hospodárně a účelně zorganizované a soustředěné Republika Rakouská ("Bundesamt für Vermessungswesen"), Švýcarsko (v ústavě pro "Landestopographie"), Holandsko, Dánsko a Švédsko. Z nových států připravuje účelnou organizaci zeměměřictví Polsko.
Z velikých států sluší poukázati na Spojené státy Severoamerické, které mají službu měřickou soustředěnu v civilním ústavě Coast and Geodetic Survey, již 94 let starém.
Pokud jiné velké státy k reorganizaci své měřické služby dosud nepřistoupily, sluší hledati toho příčinu v konservativnosti jich zařízení nebo v momentech politických. Poukazuje se však již i tam na nehospodárnost, zvláště v Německu, kde se objevují stále hojněji hlasy pro účelné organizování veřejného vyměřování.
Této, pro náš stát tak důležité otázce účelné organizace, veřejného vyměřování, zhotovování plánů, map a jich reprodukce věnována byla zvláštní pozornost již od počátku naší samostatnosti jak Národním shromážděním, tak i vládou a odbornými kruhy.
V tomto směru dlužno poukázati na návrh členů N. S. z 28./1. 1919 o zřízení ústředního úřadu pro veřejné vyměřování, na četná memoranda odborných kruhů (Spolku civ. geometrů, ústředního všetechnického výboru atd.), jakož i na vládní osnovu zákona o organizaci techn. triangulací, předloženou pod č. t. 447 1920 Národnímu shromáždění, která byla projednána ve výboru poslanecké sněmovny pro dopravu a veřejné práce a jež byla v prosinci 1921 vládou odvolána z toho důvodu, že mezi některými resorty do stanoveného terminu nebylo docíleno dohody.
Rychlý vývoj technického podnikání, potřeba účelné organizace všech odvětví státní správy, nutnost krajní hospodárnosti s veřej. prostředky, rozsah úkolů plynoucích z pozemkové a lesní reformy, komasačního zákona., katastrálního zákona, nových katastrálních vyměřování na Slovensku a jich udržování v patrnosti, z naléhavost nového mapování topografického pro pořízení nových map lr 25.000 a li 50000 a založení nové mapy technické lr 5.000, jakož i ze stále se vyskytující potřeby zhotovování plánů pro projekty dopravní, úpravy řek, plány regulační a j., vyžadují kategoricky, aby s urychlením přikročeno bylo v prvé řadě k úpravě geodetických základů a k úpravě předpisů měřických, a tím se předešlo nebezpečí úplného znehodnocení měřického materiálu, který máme a nově opatřujeme.
Vláda, vedena těmito naléhavými a závažnými důvody, ujímá se opětovně iniciativy a předkládá osnovu zákona o organizaci zeměměřických prací, vypracovanou po důkladném studiu věci s hlediska tou dobou pro naši administrativu nejúčelnějšího řešení a zájmů veřejného i soukromého technického podnikání.
K jednotlivým paragrafům osnovy se poznamenává:
Dle § 1 přísluší ministerstvu veřejných prací vydávati normativně předpisy pro zeměměřické práce prováděné státní správou, autonomními úřady a různými korporacemi, jimž poskytnuta byla podpora z veřejných prostředků, aby tak docíleno bylo účelného a hospodárného provedení těchto prací a tím i potřebné látky, jež by tak přispívala k jednotnému ucelenému státnímu dílu, nemalé technické ceny, které by sloužilo nejen zájmům celostátním, nýbrž i soukromým potřebám. Tím zavedena bude jednotnost (standardizace) měřických metod, jejich výsledků, strojů i pomůcek měřických a školení personálu.
Toto opatření jest nezbytné se zřetelem jak na značné náklady osobní i věcné, jež každé měření nyní vyžaduje, tak i na zvýšené požadavky přesnosti, vyvolané vysokou cenou půdy.
Nastane pak jednotnost a tím zlevnění při zvýšené ceně získaných výsledků a docíleno bude i zrychlení výkonnosti.To jest základem organizační správy.
V § 2 jest vytčena další působnost ministerstva veřejných prací v jednotlivých oddílech zeměměřické služby, sjednotiti základy geometrické, jako bezpodmínečně nutné uspořádání tohoto důležitého materiálu, bez něhož by technické podnikání trpělo a nastala nehospodárnost a chaos jak již nyní jest patrno.
V odstavci a) jest ministerstvo veřejných prací pověřeno soustředěním, zpracováním a vedením v patrnosti dosud již vyhotovených triangulací a nivelací, vyjma nivelací podrobných.
V situačních neb výškových základech geodetických jest totiž jen tehdy možný přehled, jestliže tyto jsou soustředěny v jednom úřadě. Trigonometrické body, jež tvoří společné základy všem situačně měřickým práčem, musí býti toliko jediným ústředím vedeny v patrnosti, aby každý úřad, korporace i jednotlivci mohli obdržeti o nich vždy rychlé a správné informace. Proto musí býti nyní rozptýlená látka tímto ústředím sebrána a upravena tak, aby tvořila jednotný celek, jak toho technický účel bezpodmínečně žádá.
Analogické platí i pro nivelace, jež mohou sloužiti za podklad různým technickým dílům.
Dle oddílu b) přísluší ministerstvu veřejných prací prováděti další základní práce měřické pro účely státní správy, což jest jedině účelné, má-li býti již v zárodku vyvarováno chaosu a nehospodárnosti. Z triangulací žádají technické úřady údaje až do čtvrtého řádu, které pak s výhodou upotřebují při místních měřeních. Tato okolnost byla vodítkem při volbě uvedeného vymezení. V případech, v nichž .by některý úřad byl nucen se zřetelem na určité okolnosti aneb na zvláštní disposice pracovati v síti IIItího řádu, tu obdrží podklady a pokyny od zmíněného ústředí, čímž bude zaručeno hospodárné provedení a využití jeho prací a výsledků.
Totéž platí i o přesných nivelacích. Pro všecky technické podniky jest nezbytně nutná jediná základní síť nivelační, náležitě hustá, aby připojení podrobných nivelací bylo možné bez zbytečných nákladů a prací. Jednoty a úspornosti, analogicky jako při triangulacích, docílí se jen tehdy, bude-li prováděním a zpracováním přesných nivelací pověřen toliko jediný úřad.
Tímto opatřením bude dosaženo jednotnosti a správnosti, aniž by stížená byla působnost disposiční neb výkonnost jiných úřadů, korporací, nebo jednotlivců. Působnost vojenského zeměpisného ústavu pro základní a jiné zeměměřické práce jím prováděné zůstává nedotčena, vzhledem k potřebě obrany státu.
V oddílu c) jest ministerstvu veřejných prací uložena povinnost studovati nové měřické metody v to počítaje měření fotogrametrická, a měřické stroje, aby docíleno bylo rychlého, náležitě přesného a hospodárného provedení různých zeměměřických prací.
Jest to samozřejmý požadavek diktovaný dobou, kdy nové měřické metody a přístroje se neustále vynořují, rychle pozměňují a zdokonalují. Nelze tu žádati od úřadů, korporací a jednotlivců, kteří jen příležitostně měřením se zabývají jako podružným úkonem, aby měli nejen úplnou vědomost, avšak i zkušenost o nově zaváděných metodách a přístrojích, anebo aby věnovali určité náklady na jich sledování. Bylo by to nehospodárné. K tomu úkolu povoláno jest ústředí, vybavené školeným personálem a vhodnými měřickými pomůckami, aby s poměrně malým nákladem tyto studie konalo, jich prakticky využilo a výsledky pak sdělilo s veřejností, 'anebo jednotlivcům na požádání.
Poukázati sluší zde na propracování metody grafické, polygonální, tachymetrické a jich kombinací, jakož i na nově budované metody měřické fotografie v různých odstínech, z nichž některé potřebují specielních zařízení pomocných, jako letadel a jiných úprav.
Nová doba žádá vědecké a úsporné vedení práce, standardizaci a unifikaci. Obdobná opatření nutno uplatniti i v zeměměřictví.
Dle § 3 zřizuje se odborný poradní sbor S názvem státní zeměměřická rada, kterým se má docíliti jednak úzký styk zájmových ústředních orgánů správních, aby byl rychle získán přehled látky stávající a proponovaných prací, jednak úzký styk s odborníky a vědeckým světem, potřebný pro rychlé a účelné vypracování návrhů a předpisů měřických, pro práce uvedené v §§ l, 2 a 4.
Analogická instituce byla v bývalém Rakousku "Ständige Kommission für Landesaufnahme". V přítomnosti byla obdobná opatření zavedena neb se o jich zřízení uvažuje i v oněch státech, v nichž zůstala organizace zeměměřické služby nedohotovena. Ve Francii jest takovouto institucí "Commission Centrále des travaux géographiques", v Německu "Beirat für das Vermessungswesen" a jinde jiné dle potřeby. Působnosti zmíněného říšskoněmeckého sboru, upravené zdejším poměrům, bude asi odpovídati obor činnosti státní zeměměřické rady.
Dle § 4 ponecháno jest provádění a vedení podrobných vyměřování úřadům, ústavům nebo veřejným korporacím pro jich specifické potřeby, dle předpisů, které budou ministerstvem věř. prací vydávány dle § 1.
Aby se zamezilo případné opakování prací zmíněných v odstavci 1., ustanovuje se dle odst. 2. hlášení zeměměřických prací do konce ledna každého roku ministerstvu veřejných prací.
V odst. 3. tohoto paragrafu jest pamatováno na oznamování výsledků triangulací a nivelací ústředí, jež dle § 2 údaje soustřeďuje a dále zpracuje.
§ o přičleňuje triangulační kancelář ministerstva financí k ministerstvu veřejných prací, ku provádění oněch prací, které vyplývají z tohoto zákona.
§ 6 .upravuje opatření personálu pro zmíněné úkoly ministerstva veřejných prací.
§ 7 upravuje v důsledku ustanoveni předmětného zákona rozsah platnosti vlád. nařízení o jednotné organizaci přesných výškových měření čís. 43 Sb. z. a n.. z r. 1920.
§ 8 stanoví účinnost zákona 6 měsíců. po vyhlášení, aby mohly býti vykonány potřebné přípravné práce související s převedením personálu, opatřením místností,. převodem úvěrů a pod.
Ke konci se poznamenává, že tímto zákonem nevzniknou státní správě žádné zvýšené výdaje, naopak nastane úspora v rozpočtech resortů, pro něž bude základní práce zeměměřické prováděti ministerstvo věř. prací.
Předkládajíc tento návrh zákona k projednání, doporučuje vláda, aby v obou sněmovnách Národního shromáždění byl přikázán a to: výboru technicko-dopravnímu senátu, a výboru pro dopravu a veřejné práce poslanecké sněmovny, k podání zpráv ve lhůtě co nejkratší.
V Praze, dne 12. července 1927.
Předseda vlády: Švehla v. r.
Ministr veřejných prací: Dr. Spina v. r.