Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.
II. volební období.
5. zasedání.
Tisk 532.
Zpráva
I. výboru ústavně-právního, II. výboru technicko-dopravního
k vládnímu návrhu (tisk 492) zákona
o ryzosti a puncovní kontrole platinového, zlatého a stříbrného zboží
(puncovního zákona).
I.
Účelem osnovy puncovního zákona jest:
1. zunifikovati vzhledem ke dvojímu platnému právu (bývalému rakouskému a bývalému uherskému) dosud platné puncovní předpisy;
2. přizpůsobiti tyto předpisy průmyslovému pokroku a připustiti zejména výrobci požadovanou volnost slitin z drahých kovů, jakož i zavésti povinné puncování předmětů platinových a
3. poskytnutí dostatečné ochrany jednak kupujícímu obecenstvu před koupí méně hodnotného zboží, jednak solidním zlatníkům a obchodníkům před nekalou soutěží.
Zákonná osnova rozčleněna je v 8 částí.
V části I. zahrnující §§ 1-23 jsou obsaženy předpisy o puncovní kontrole zboží platinového, zlatého a stříbrného jak v tuzemsku vyrobeného, tak z ciziny dovezeného.
Stanoví se tu způsob puncovní kontroly, kterou se rozumí úřední zkoušení ryzosti a zákonitého stavu tohoto zboží, jeho úřední označování, jakož i puncovní kontrola živností.
Dále se tu stanoví zákonité ryzosti tohoto zboží a způsob jeho přesného zkoušení a dává se státní správě oprávnění k vybírání kontrolních a manipulačních poplatků za zkoušení a označování tohoto zboží.
Část II. (§§ 24 a 25) pojednává o zboží z obecných kovů, u něhož stanoví se povinnost označování slitin, z nichž je vyrobeno a zakazuje se takové označování tohoto zboží, které by mohlo vzbuditi dojem, že jde o zboží vyrobené z kovů drahých.
Část III. (§§ 26 a 27) pojednává o zboží s obsahem 250/1000 zlata, pro něž nepředpisuje však puncování povinné, nýbrž pouze fakultativní na přání výrobce.
Zboží takové musí však vždy býti opatřeno čitelnou výrobní značkou výrobce a číslicí 250.
Část IV. zahrnující §§ 28-32 upravuje puncovní kontrolu živností.
Všichni živnostníci zabývající se výrobou nebo prodejem platinového, zlatého a stříbrného zboží nebo zboží s obsahem 250/1000 zlata podléhají dozoru puncovních úřadů, které jsou oprávněny vykonávati u nich prohlídky.
Tito živnostníci jsou povinni puncovním úřadům oznamovati započetí s provozováním živnosti, jakož i každé přesídlení a vzdání se živnosti a musí si vyžádati od puncovního úřadu přidělení výrobní nebo tovární značky.
Část V. (§§ 33-41) obsahuje ustanovení trestní a stanoví skutkové podstaty jednotlivých puncovních přestupků.
Trestní řízení o těchto přestupcích mají prováděti politické úřady s výjimkou úmyslně spáchaného přestupku podle §u 35, jehož stíhání bude příslušeti okresním soudům. Jako tresty na puncovní přestupky stanoví osnova peněžité pokuty od 10-1000 Kč, po případě až do 5násobného rozdílu ceny mezi skutečnou a nejnižší zákonitou ryzostí zboží, a pouze u zmíněného přestupku soudně trestného stanoví trest vězení (uzamčení) od 3 dnů do 3 měsíců.
Aby bylo umožněno urychlené projednání věci při zjištění puncovních přestupků, zavádí osnova po vzoru důchodkového trestního práva upouštěcí řízení, podle něhož budou moci puncovní úřady upustiti od trestního oznámení pro přestupky stíhané politickými úřady, zaplatí-li pachatel upouštěcí částku, rovnající se příslušné pokutě. Pouze při pokutách přes 1000 Kč, je upouštěcí řízení vyloučeno.
Část VI. (§ 42) pojednává o organisaci puncovní služby a zavádí zásadně 2 instance, totiž puncovní úřady jako I. stolici a ředitelství puncovní služby v Praze podřízené ministerstvu veřejných prací jako II. stolici.
Puncovní úřady mají převzíti agendu dosavadních 17 puncoven zřízených při některých berních úřadech a ředitelství puncovní služby má nastoupiti na místo nynějšího hlavního puncovního úřadu v Praze.
Podle důvodové zprávy vlády mají býti puncovní úřady zřízeny prozatím v Praze a Brně s expositurou brněnského puncovního úřadu v Mor. Třebové. Zřízení puncovních úřadů je odůvodněno potřebou odborných znalostí puncovních úředníků, na něž v důsledku připuštění volnosti výroby slitin z drahých kovů budou kladeny zvláštní požadavky.
Část VII. (§ 43) dává možnost zřízení státní puncovní rady při ministerstvu veřejných prací jako poradního sboru v otázkách puncovnictví.
Podle části VIII. obsahující §§ 44-47 ponechávají se puncování dosud provedená výslovně v platnosti a stanoví se ručební povinnost zaměstnanců puncovní služby za ztrátu svěřeného jim zboží při jakémkoli zavinění.
Zákon má nabýti účinnosti dnem, který stanoví vláda nařízením, a to z toho důvodu, by mohlo býti získáno dosti potřebného času k provedení reorganisace puncovní služby a k připravení prováděcích předpisů.
Ústavně-právní výbor projednal ve své schůzi dne 4. listopadu 1927 osnovu zákona, pozměnil v §u 3, odst. (2) hranici pro určení výše poplatků kontrolních "místo 3000 Kč na 2500 Kč a místo 600 Kč na 500 Kč", pak v § 7 v druhé řádce za slovem opatřeno místo "soukromou, úředně schválenou výrobní nebo tovární značkou výrobce, jakož i číslici vyznačující jeho ryzost" zněním "číslicí vyznačující jeho ryzost, a je-li vyrobeno v tuzemsku, též soukromou, úředně schválenou výrobní nebo tovární značkou výrobce"., v § 32 v odst. (1) v předposlední řádce mezi slovy "požádání - musí" místo "stvrzenku nebo účet, v nichž" slovy "účet nebo stvrzenku, v níž", v lit. e) téhož paragrafu vynecháním slov "nebo účet", a v § 43 v prvé řádce místo "může býti zřízena" slovy: "budiž zřízena", a navrhuje:
Slavný senáte račiž dole uvedený a ústavně-právním výborem pozměněný zákon schváliti.
V Praze dne 4. listopadu 1927.
Dr Krupka v. r.,
předseda.
Emanuel Trčka v. r.,
zpravodaj.
II.
Předložený vládní návrh zákona sleduje týž cíl jako zákony a nařízení dosavadní, totiž: chrániti kupce před nesvědomitými zlatníky a obchodníky, poněvadž kupec zde jest zpravidla úplně odkázán na svědomitost prodávajícího, a dále chrániti svědomité zlatníky a obchodníky před nekalou soutěží nesvědomitých nepoctivců.
Dalším cílem předložené osnovy jest zmodernisování starých zákonů, na jejichž podkladě právní stav tohoto oboru dosud spočívá, a to bývalého zákona rakouského z 11. srpna 1865, vyhlášeného 26. května 1866 pod č. 75 ř. z., změněného zákonem ze dne 23. května 1875 č. 80 ř. z., a bývalého zmocňovacího zákona uherského, zák. čl. XVIII. z r. 1868, kterýž ponechává nadále v platnosti dosavadní předpisy od 1. ledna 1867 platné ("Úřední sestavení" těchto předpisů ministrem financí vydané platilo jako zákon), jejichž změna nastala zák. čl. XV. z r. 1875.
Poněvadž tyto zákony nevyhovovaly, byly vydány další zákony a nařízení již za republiky, a to:
1. Nařízení min. financí z ledna 1919, č. 48 Sb. z. a n.
2. Zákon z března 1920, č. 184 Sb. z. a n.
3. Vyhláška min. financí z října 1920, č. 584 Sb. z. a n.
4. Vyhláška téhož min. z října 1920, č. 596 Sb. z. a n.
5. Vládní nařízení z února 1921, č. 73 Sb. z. a n.
6. Vyhláška min. fin. z února 1921, č. 74 Sb. z. a n.
7. Vyhláška min. veř. prací z října 1923, č. 216 Sb. z. a n.
8. Vyhláška min. veř. prací z listopadu 1925, č. 241 Sb. z. a n.
K témuž předmětu vztahuje se ještě zákon z června 1922, č. 196 Sb. z. a n., a vyhláška ministra fin. ze srpna 1922, č. 284 Sb. z. a n., jimiž upravena změna kompetence resortní z ministerstva financí na ministerstvo veřejných prací.
Z předeslaného jest vidno, že nutnost unifikace této spleti zákonů a nařízení přímo volala po předložení tohoto návrhu zákona. Návrh tento také bere náležitý zřetel na přání odborných kruhů, které volaly po:
a) unifikaci zákona resp. platných práv,
b) přizpůsobení zákona průmyslovému pokroku,
c) úředním označování předmětů z platiny,
d) povolení volnosti výroby slitin drahých kovů,
e) odstranění výroby t. zv. nového zlata a zavedení místo něho výroby zboží s obsahem 250/1000, poněvadž nesolidnost výroby v tomto oboru zničila téměř úplně některé výroby (granátové zboží) jelikož nové zlato bylo dovoleno vyráběti v mezích od 0 do 250/l000 zlata a nepodléhalo úřednímu označování.
Část I. tohoto vládního návrhu § 1 až § 23 jedná o zboží platinovém, zlatém a stříbrném, a hned §em 1 dává pod puncovní kontrolu zboží v tuzemsku vyrobené i z ciziny dovezené; § 2 přesně definuje, co rozuměti puncovní kontrolou; § 3 upravuje způsob vybírání a výši poplatků kontrolních i manipulačních; § 4 upravuje ryzost zboží a vyjadřuje ji v tisícinách pro jednotlivá čísla zboží z toho kterého kovu podle požadavků doby;
další § 5 zdůrazňuje, že zboží doma vyrobené a zde k obchodu určené musí míti nejméně poslední stupeň ryzosti podle § 4 připouští jen u obrub z platiny nižší ryzost, nejméně však 100/1000, kteréž pak nepodléhají puncování - dále stanoví zařazení do stupňů při nižší ryzosti a rozbití a vrácení zboží s nižší než zákonnou ryzostí a označuje stříbrné zboží pozlacené úřední značkou stříbra;
§§ 6-10 ustanovují, co, jakým způsobem, kým a v jakém stavu má se zboží ke zkoumání předkládati, jak má býti úřady zkoušeno;
§ 11 stanoví způsob náhrady úřady za poškození předložených předmětů a postup stran za účelem dosažení náhrady, i kdy náhrada se neposkytne;
§§ 12 a 13 určují, co puncovní kontrole nepodléhá a co nepodléhá povinnému úřednímu označení;
další paragrafy až do § 17 včetně nařizují dodržení označené ryzosti zboží bez pájky i spájeného, ryzost pájky a její množství, používání a vyznačování přísad a zdobení předmětů jen tak, aby snadno byly druhy rozeznatelny;
§§ 18, 19 a 20 stanoví, jakých značek úředních bude používáno a kdo o tom rozhoduje;
§§ 21-23 vztahují se na zboží z ciziny přivezené;
z těchto §§ 1, 4 až četně § 16, pak §§ 18 až 23 jsou totožné neb analogické se zákony rakouskými a uherskými, § 3 celkem pak odpovídá našemu zákonu ze dne 19. března 1920, č. 184 Sb. z. a n. a vlád. nař. z února 1921, č. 73 Sb. z. a n.
Část II. předložené osnovy jedná o zboží z obecných kovů §§ 24 a 25. Zboží z těchto, i když jest drahými kovy potaženo, nepovažuje se za zboží těchto drahých kovů, musí na nich býti označena slitina, z níž jest vyrobeno, nesmí býti označeno názvy, kde by se vyskytovalo jméno drahých kovů, a musí býti toto ve skladech i výkladech jakož i zboží s obsahem 250/1000 zlata odděleno a označeno. Použité mechanické částky obecných kovů při zboží z drahých kovů musí býti snadno rozpoznatelné a jako nepravé označeny. § 24 odpovídá starým zákonným ustanovením.
Část III. - §§ 26 a 27 - dává pod úřední označování zboží s obsahem 250/1000 zlata a upravuje celkový poměr dozoru a zpoplatnění označení i dozoru.
Částí IV. §§ 28 a 32 dávají se pod puncovní kontrolu živnostníci, kteří zboží z drahých kovů vyrábějí - včetně zboží 250/1000 zlata - nebo toto prodávají, ať oprávněně či neoprávněně, počítaje v to zastavárny i dražebny. Prohlídky provádí puncovní úřad nebo na jeho žádost živnostenský úřad I. stolice. K usnadnění dozoru zavádí se povinnost ohlášení živnosti před započetím této, příslušnému úřadu a přidělení výrobní nebo tovární značky, jakož i povinné odhlašování živnosti. Pro ochranu kupujících nařizuje se vyvěšení vyobrazení puncovních značek, po případě předložení puncovního zákona k nahlédnutí a vystavení stvrzenky neb účtu kupujícímu s vyznačením všech nutností uvedených v § 32. (Analogie této části se starými zákony rakouskými a uherskými.)
Část V. této osnovy § 33 - § 41 obsahují ustanovení trestní a celkem unifikují dosavadní různé předpisy zákonů rakouských-a uherských.
Stanovené pokuty jsou přiměřené a počínají nejmenší pokutou 20 Kč v § 33, v § 35 opatření padělanou nebo přenesenou známkou úřední, skrytý obsah těles jinorodých vedle pokut § 33 a 34 trestá se jako přestupek ještě pokutou od 50 do 1000 Kč; při úmyslnosti činu vězením od 3 dnů do 3 měsíců; § 36 stanoví pokutu od 20 do 500 Kč, resp. od 10 do 200 Kč, § 37 pokutou od 10 do 500 Kč trestá majitele, po případě zaměstnance pro zanedbání povinné opatrnosti. Při opětném potrestání možno odníti živnostenské oprávnění dočasně, po případě navždy.
V návrhu zákona zavádí také tak zv. upouštěcí řízení; až do výše 1000 Kč přísluší rozhodovati ředitelství puncovní služby, do výše 100 Kč může po zmocnění ministerstvem veřejných prací rozhodnouti též puncovní úřad.
Část VI. vládního návrhu jedná o organisaci puncovní služby. §em 42 zřizují se puncovní úřady, po případě expositury, jako úřady prvé stolice a ředitelství puncovní služby v Praze jako druhá instance, která již přímo podléhá ministerstvu veřejných prací.
Podle vládní důvodové zprávy zřídí se prozatímně 2 puncovní úřady: v Praze a v Brně s expositurou tohoto v Moravské Třebové, a do obvodu brněnského prozatím má náležeti též Slovensko a Podkarpatská Rus.
Tedy celkem tři místo dosavadních sedmnácti.
Toto svoje rozhodnutí motivuje nedostatkem zaměstnání pro další zřízení puncovních úřadů v této době tak, že zřízení taková byla by pasivní, jak vidno z následujícího výkazu zástupci ministerstva předloženého:
Výkaz vybraných puncovních poplatků u jednotlivých puncoven v roce 1926.
|
Puncovní poplatky Kč |
Počet zlatníků a výrobců |
Puncuje se: |
||
Liberec |
2.493,48 |
21 |
148 1) |
}274 |
každý den |
Teplice |
2.332,18 |
14 |
" " |
||
Karlovy Vary |
453,01 |
21 |
" " |
||
Č. Budějovice |
1.260,74 |
12 |
" " |
||
Plzeň |
3.243,95 |
16 |
" " |
||
Lanškroun |
26.372,74 |
8 |
3x v týdnu |
||
Jablonec |
1.517,12 |
34 |
každý den |
||
Brno |
35.799,19 |
|
|
33 |
" " |
Jihlava |
361,78 |
6 |
27 2) |
}47 |
" " |
Olomouc |
8.971,46 |
9 |
" " |
||
Moravská Třebová |
230.329,13 |
5 |
" " |
||
Bruntál |
1.596,22 |
3 |
4 3) |
}13 |
" " |
Opava |
4.259,71 |
6 |
" " |
||
Bratislava |
11.116,48 |
11 |
16 4) |
}33 |
2x v týdnu |
Báňská Bystřice |
2.426,28 |
6 |
1x v týdnu |
||
Košice |
6.605,14 |
|
|
6 |
každý den |
Praha |
897.755,17 |
|
|
198 |
" " |
Dosavad prováděli puncovní službu některé berní úřady svými úředníky, čímž ovšem ztrácen čas pro vlastní berní úřad, pak dělo se puncování jednoduchým způsobem zkouškou jehlami a na kameni. Dnešní způsob výroby, zejména předlohou touto pod kontrolu dané, bude často vyžadovati i zkoušek chemickými rozbory. Proto nutná jest tato nová organisace, a to i proto, že trvale přechází tento obor do ministerstva veřejných prací, a tu není možno používati úředníků správy finanční, ale ministerstvo veřejných prací ve vlastní agendě vlastními odbornými silami a vybudovanými úřady musí umožniti náležitou správu, tak, aby vyhovovala i obchodu a živnostem. Proto očekává výbor, že budou zřízeny další puncovní úřady, jakmile to poměry dovolí, a to zejména pro obvod Slovenska a Podkarpatské Rusi, snad v Bratislavě. § 43 jako část VII. dává možnost zřízení Státní puncovní rady jako poradního sboru při ministerstvu veřejných prací.
1) |
Po |
venkově |
a v obvodu |
Prahy. |
2) |
" |
" |
" |
Brna. |
3) |
" |
" |
" |
Opavy. |
4) |
" |
" |
na Slovensku. |
|
§§ 44 a 47 obsahují ustanovení závěrečná.
Výbor technicko-dopravní ve svých schůzích, konaných dne 25. října a dne 10. listopadu 1927 podrobil vládní návrh úvaze a schválil jej ve znění tisku č. 492 s těmito změnami:
V §u 3, odst. 2, snížil výši kontrolních poplatků na 2500 Kč při platině, na 500 Kč při zlatě.
V §u 7 změnil znění slov "soukromou, úředně schválenou výrobní nebo tovární značkou výrobce, jakož i číslicí, vyznačující jeho ryzost". zněním "číslicí, vyznačující jeho ryzost, a je-li vyrobeno v tuzemsku, též soukromou, úředně schválenou výrobní nebo tovární značkou výrobce".
V §u 32, odst. 1, zaměnil slova "stvrzenku nebo účet, v nichž" zněním "účet nebo stvrzenku, v níž" a vypustil v důsledku toho v lit. e) téhož paragrafu slova "nebo účet".
V §u 43, odst. 1. zaměnil slova "může býti" slovy "budiž".
Technicko-dopravní výbor doporoučí slavnému senátu, by schválil osnovu zákona ve znění dole otištěném.
V Praze, dne 10. listopadu 1927.
Ing. B. Bečka v. r.,
předseda.
V. Sehanal v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne......................................................
o ryzosti a puncovní kontrole platinového, zlatého a stříbrného zboží (puncovní zákon).
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Část I.
Zboží platinové, zlaté a stříbrné.
§ 1.
Platinové, zlaté a stříbrné zboží, jak v tuzemsku vyrobené, tak z ciziny dovezené, podléhá puncovní kontrole.
§ 2.
Puncovní kontrolou rozumí se úřední zkoušení ryzosti a zákonitého stavu tohoto zboží, jeho úřední označování, jakož i puncovní kontrola živností (§§ 28 a násl.).
§ 3.
(1) Za úřední zkoušení a označování platinového, zlatého a stříbrného zboží vybírají se kontrolní a manipulační poplatky.
(2) Vláda určí nařízením výši poplatků kontrolních, a to až do 2.500 Kč za 1 kg platiny, do 500 Kč za 1 kg zlata a do 90 Kč za 1 kg stříbra hrubé váhy zboží, jakož i výši manipulačních poplatků až do 10 haléřů za každý samostatný kus zboží, úřední značkou označený.
§ 4.
(1) Ryzost platinového, zlatého a stříbrného zboží vyjadřuje se v tisícinách.
(2) Zákonité ryzosti jsou:
a) pro zboží platinové |
950/1000 |
b) pro zboží zlaté:
zlato číslo 1 |
986/1000 |
zlato číslo 2 |
900/1000 |
zlato číslo 3 |
750/1000 |
zlato číslo 4 |
585/1000 |